Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 139 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Rainer schreef
Weet iemand hier of er een balancer die heel rijk is aan magnesium? Ik heb vandaag verschillende balancers vergeleken en ik kom voor mijn paard (werkend, 550 kg) nergens aan de juiste magnesium behoefte. Ik kan het natuurlijk supplementeren maar dacht juist dat de bedoeling van een balancer was dat het aan alle vitamine/mineralen behoefte zou voldoen.

Excuses als dit al eerder aan bod is gekomen, kon het zo snel niet vinden.


Ik ben ondertussen nog wat verder aan het zoeken, en dan heb ik meteen de volgende vraag. Wat is nou dé balancer voor een paard dat heel snel ril wordt? Hij krijgt nu vitalbix maar daar lijkt hij niet goed op te reageren. Ik weet nu niet of het komt door een tekort aan magnesium of door vitalbix zelf maar wil toch wat anders proberen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 09:28 



 
Profiel   

Helaas is “ de vitaminekorrel “ niet te zeggen want dat hangt echt van ontzettend veel factoren af.
Wat voor t ene paard werkt hoeft niet voor de ander te werken want er spelen zoveel dingen mee.
Is toch een kwestie van proberen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 09:29 



 
Profiel   

Rainer schreef
Rainer schreef
Weet iemand hier of er een balancer die heel rijk is aan magnesium? Ik heb vandaag verschillende balancers vergeleken en ik kom voor mijn paard (werkend, 550 kg) nergens aan de juiste magnesium behoefte. Ik kan het natuurlijk supplementeren maar dacht juist dat de bedoeling van een balancer was dat het aan alle vitamine/mineralen behoefte zou voldoen.

Excuses als dit al eerder aan bod is gekomen, kon het zo snel niet vinden.


Ik ben ondertussen nog wat verder aan het zoeken, en dan heb ik meteen de volgende vraag. Wat is nou dé balancer voor een paard dat heel snel ril wordt? Hij krijgt nu vitalbix maar daar lijkt hij niet goed op te reageren. Ik weet nu niet of het komt door een tekort aan magnesium of door vitalbix zelf maar wil toch wat anders proberen.


"De" balancer bestaat helaas niet ;)
Maar met paarden die snel ril worden, zou ik starten met een balancer zonder luzerne. Sommige paarden reageren daar best heftig op.
Persoonlijke ervaring is daarnaast dat ze makkelijk ril van worden van Metazoa en van Vitalbix DC. De nieuwe vitalbix op basis van timothee heb ik nog geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:03 



 
Profiel   

Ik lees op de site van Equillin dat dit ook juist heel geschikt is voor paarden die ril zijn. Ze vermarkten het wel als een brok die bijdraagt aan ontspannen rijden en evt op concours gaan. Zo staat het op de site, maar zelf geen ervaring hiermee. Ik ga binnenkort starten met Equillin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:16 



 
Profiel   

Bedankt! Misschien wel de moeite waard om zonder lucerne te proberen dan. Maar dan... metazoa en vitalbix hebben nu beide een zonder lucerne, maar durf dat dan gevoelsmatig niet echt aan haha. Wilde eigenlijk pavo vital proberen, maar daar zit ook lucerne in zie ik...

Ik wil eigenlijk equilin als last resort bewaren. Ik vind die zo duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:22 



 
Profiel   

Rainer schreef
Bedankt! Misschien wel de moeite waard om zonder lucerne te proberen dan. Maar dan... metazoa en vitalbix hebben nu beide een zonder lucerne, maar durf dat dan gevoelsmatig niet echt aan haha. Wilde eigenlijk pavo vital proberen, maar daar zit ook lucerne in zie ik...

Ik wil eigenlijk equilin als last resort bewaren. Ik vind die zo duur.


Start dan eens met Marstall Force: geen Luzerne en niet duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:23 



 
Profiel   

In principe zit er in (2kg/100kg lichaamsgewicht) gemiddeld hooi voldoende magnesium voor een paard tot 1 uur zwaar werk per dag (voor 600kg: gewenst bij rust 12g Mg, bij zwaar werk 15.4g Mg, in 12kg gemiddeld hooi zit 16.8g Mg).

Maar als je het wilt aanvullen, in de door mij geadviseerde hoeveelheid per 100kg paard (behoefte is dus 2g Mg bij rust en zo'n 2.6g Mg bij zwaar werk):
- 20g oerbalans heeft 0.5g Mg
- 30g vital heeft 0.04g Mg (nihil)
- 30g force heeft 1.3g Mg
- 40g jpgef balancer heeft 1.2 Mg
- 75g vitalbix dc heeft 1.5g Mg
- 120g pure balance heeft 1.0g Mg
- 125g broxxx heeft 2.5g Mg (minder broxxx levert onvoldoende selenium)
- 200g inshape heeft 0.8g Mg

Hier staan de paarden overigens op marstall force, ook ivm een luzerne-intolerantie bij 2.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 10:30 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Mijn paard leeft eigenlijk sinds maart/april ongeveer al volledig op gras, dus vind dat wel ingewikkeld. Ik heb dan geen idee hoeveel hij van wat binnen krijgt. Vandaar dat ik dacht dat je het beste bij iets als magnesium de volledige behoefte bij kan bijvoeren. Wat hij niet nodig heeft plast hij dan wel uit (toch?).

Maar ik denk dat ik dan maar begin met 165 gram marstall force. Dan zit je op iets maar dan 7 gram magnesium wat dan en dan zou in gras denk ik verder wel genoeg moeten zitten. Ik geef het liefst zo min mogelijk bij, maar op het moment ziet hij overal spoken, dus als een ander voer hier iets mee kan helpen zou dat zo fijn zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:47 



 
Profiel   

Dat kan helpen, maar rantsoen is echt een totaal plaatje en dan komt ook stukje huisvesting, lijf, genetische aanleg, karakter bij kijken..
Maar je moet uiteraard ergens beginnen.
Zelf vind ik Marstall ook best een prima brokje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:49 



 
Profiel   

Is zeker ook een stukje karakter hoor. Maar paard staat 24/7 buiten en krijgt sinds december/januari vitalbix. Dacht eerst dat het kwam door omstuimig weer en de kou maar het zet zelfs nu het zo rustig is door. Voorheen was hij zeker niet zo extreem. Lastige is dat ik daarvoor anders voerde, maar daarnaast ook magnesium bijvoerde, dus of het nu aan vitalbix ligt of magnesium... Wordt toch even uitproberen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 13:59 



 
Profiel   

Dat is zeker zo. Maar bij vitalbix komt het vaker voor, dus heel vreemd is net niet en zeker de moeite om wat anders te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:08 



 
Profiel   

Wij zijn weer terug bij Oerbalans. Ik heb een tijdje de pavo dailyfit koek gegeven, mevrouw at die aanvankelijk heel goed maar nu ineens na de verhuizing niet meer — terwijl ze alles eromheen wel netjes eet. Ik vond sowieso dat ze het beter deed op de Oerbalans dus dat is prima, alleen eet ze dit niet droog. Ik gooi het nu door haar slobber maar dit krijgt ze maar 4x per week ongeveer, ligt er een beetje aan.

Zou dat genoeg zijn? Ze krijgt 2x per dag een handje fiber mix van vitalbix (nu met darmbalans van Vitalstyle toegevoegd, die eet ze trouwens heel enthousiast uit je hand...) en haar slobber is de nutrimash ook van vitalbix (plus Oerbalans dus en haar maagsupplement). Ze staat hele dagen buiten met onbeperkt hooi (we zijn nu gras aan het opbouwen) en doet behalve soms een staprondje helemaal niks. Ze is 21.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 14:50 



 
Profiel   

Ik geef nu zelf Hoveler reformin musli, dat is een vitaminebrok in muesli vorm. Hoef je ook maar weinig van te voeren en is luzerne, graan en melasse vrij.

https://www.hoveler.nl/product/reformin-muesli/

Marstall force is ook een prima vitaminebrok zonder luzerne, maar als je paard grondwater krijgt zou ik dit zelf niet geven ivm erg hoog ijzergehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:10 



 
Profiel   

Minoes schreef
Ik geef nu zelf Hoveler reformin musli, dat is een vitaminebrok in muesli vorm. Hoef je ook maar weinig van te voeren en is luzerne, graan en melasse vrij.

https://www.hoveler.nl/product/reformin-muesli/

Marstall force is ook een prima vitaminebrok zonder luzerne, maar als je paard grondwater krijgt zou ik dit zelf niet geven ivm erg hoog ijzergehalte.


Deze is dacht ik niet luzernevrij. Er zit alfalfa in en dat is ook (zongedroogde?) luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 20:39 



 
Profiel   

Eapy schreef
Wij zijn weer terug bij Oerbalans. Ik heb een tijdje de pavo dailyfit koek gegeven, mevrouw at die aanvankelijk heel goed maar nu ineens na de verhuizing niet meer — terwijl ze alles eromheen wel netjes eet. Ik vond sowieso dat ze het beter deed op de Oerbalans dus dat is prima, alleen eet ze dit niet droog. Ik gooi het nu door haar slobber maar dit krijgt ze maar 4x per week ongeveer, ligt er een beetje aan.

Zou dat genoeg zijn? Ze krijgt 2x per dag een handje fiber mix van vitalbix (nu met darmbalans van Vitalstyle toegevoegd, die eet ze trouwens heel enthousiast uit je hand...) en haar slobber is de nutrimash ook van vitalbix (plus Oerbalans dus en haar maagsupplement). Ze staat hele dagen buiten met onbeperkt hooi (we zijn nu gras aan het opbouwen) en doet behalve soms een staprondje helemaal niks. Ze is 21.


De Oerbalans kun je toch gewoon bij de Darmbalans geven? En als de kuur afgelopen is de Oerbalans blijven geven met de fiber mix?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 21:20 



 
Profiel   

Marie111 schreef
De Oerbalans kun je toch gewoon bij de Darmbalans geven? En als de kuur afgelopen is de Oerbalans blijven geven met de fiber mix?


Ze eet de Oerbalans niet “droog”, dus alleen in haar slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 22:55 



 
Profiel   

Rainer schreef
Is zeker ook een stukje karakter hoor. Maar paard staat 24/7 buiten en krijgt sinds december/januari vitalbix. Dacht eerst dat het kwam door omstuimig weer en de kou maar het zet zelfs nu het zo rustig is door. Voorheen was hij zeker niet zo extreem. Lastige is dat ik daarvoor anders voerde, maar daarnaast ook magnesium bijvoerde, dus of het nu aan vitalbix ligt of magnesium... Wordt toch even uitproberen denk ik.


Hier ook een die snel heet of ril wordt. Hij ging goed op JPGEF (maar at hij op gegeven moment niet meer), Marstall force (ook niet met smaak), en wissel nu af tussen VS200 (tegenwoordig gewoon victorious secret geloof ik) en afgrond naturmineral. En die eten ze ook beiden nog steeds graag.

Maar inderdaad: het wisselt echt per paard en het complete plaatje qua voer en management moet vaak kloppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 08:58 



 
Profiel   

hayhay,

Even een vraagje met betrekking tot het weideseizoen.

Ik voerde mijn paard in de winter Vitalbix DC of Marstall Force aangevuld met Subli Seniores Priores. Zij was namelijk nogal schraal wat ik niet opgelost kreeg met ruwvoer.

Inmiddels staat zij lekker 24/7 op het gras en is zij onwijs mooi bijgekomen! Ze krijgt nu op het gras niets extra omdat ze der neus ophaalt voor losse vitaminebrokjes en de Seniores Priores. Zij zit nu overigens ook zo mooi in der vel en bovenlijn dat ik nu geen Seniores Priores bij hoef/wil voeren.

Zoals ze nu staat ziet ze er eigenlijk perfect uit, wat heeft dat gras haar goed gedaan zeg. Toch vraag ik mij af of zij voldoende haalt uit het gras, en als het gras wat minder wordt zal zij wel iets extra nodig hebben. Wat is handig/nodig om bij te voeren? Iets van een vitaminekoek of misschien een (kruiden)muesli?

Zij is momenteel 5 en is net "ingereden". Wordt rustig wat opgepakt onder het zadel. Staat nu al 1,5 maand stil ivm even rust (en een blessure van de wei tussendoor) maar zal over 1/2 maanden rustig 2/3x per week 15-20 min onder het zadel opgepakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 14:20 



 
Profiel   

Ik zou altijd aanraden om een mineralenbrok bij te geven, want in Nederland kan een paard over het algemeen niet alle mineralen die ze nodig hebben uit het gras/hooi halen. Pavo Dailyfit zou kunnen als je liever een koek geeft maar er zijn heel veel opties qua balancers, en anders mengen met een handje muesli of slobber als ze het dan wel eet

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 15:17 



 
Profiel   

Nou de marstall force wordt hier geen hap van gegeten helaas... dus mijn zoektocht gaat door. Zouden jullie pavo vital of subli mineralen bikkel kiezen? Of toch echt geen van beide? Vind de VS ook we mooi maar zou het zoo fijn vinden als ik iets kan voeren wat ik niet hoef te bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 17:38 



 
Profiel   

Vital is qua analyse heel veel beter dan de bikkels. Het enige gebrek bij vital is het lage vitamine a-gehalte, en eventueel de luzerne (van de bikkels weet ik eigenlijk niet wat het is). Je kan ook de pavo dailyfit proberen, dat is een koek. Hij is vernieuwd, niet meer te vergelijken met de summerfit eigenlijk, en luzerne-vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 17:49 



 
Profiel   

Bedankt! Niet de bikkels dus. Ik geen idee of luzerne een probleem is hier eigenlijk. Paard is niet gevoelig voor jeuk oid maar ziet nu met vitalbix overal spoken en hier werd genoemd dat dit wellicht ook door luzerne kan kopen vandaar de marstall force maar helaas... Weet jij toevallig of je van die koeken als je die even in water laat staan ook een slobber kan maken? Geef het namelijk samen met sojaschroot en extra vitamine e en zout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 18:01 



 
Profiel   

volgens mij zag ik proefzakjes van pavo vital, dus proberen kan wel.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 18:21 



 
Profiel   

Hi!

Heb al een deel van het topic doorgelezen maar ik ga er alleen maar meer van twijfelen.. :')

Ik wil graag overstappen van voer, ik voer momenteel Vitalbix DC aan mijn 9 jarige ruin maar hier lijkt hij jeuk van te krijgen, daarnaast mag ie soms wat “looplustiger” zijn tijdens het werk maar zenuwachtig is ie al genoeg.
(Hij vindt de vitalbix dc overigens ook niet zo smakelijk, het is dat ik er kruiden, lijnzaad & biergist overheen gooi waardoor hij het met lange tanden op eet..)

Is een vitaminebrok dan voldoende of kan ik beter kijken naar een normale brok? (En welke dan?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 20:59 



 
Profiel   

Dan zou ik sowieso kijken. naar een balancer zonder luzerne, zoals Marstall Force of de Metazoa Superfit Broxxx met esparcette of timothee. Dat is vaak de oorzaak van jeuk bij de Daily Complete. In principe heeft een gezond paard genoeg aan een balancer naast genoeg ruwvoer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 139 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen