Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 01:15

plutolover schreef:
Is de suiker ook lager? Ik kijk ook naar zetmeel en suiker.

Suiker is nagenoeg gelijk! Alleen zetmeel is gewoon wel echt hoog in de gastro

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 01:30

Hieperdi schreef:
Iemand hier ervaring met de Marstall Gastro-Muesli of de Fiberforce gastro?
Paard staat op havens gastro naar tevredenheid! Maar het zetmeel gehalte is 16% en mijn paard heeft wel wat aanleg om te dik te worden, wat hij nu ook is. De gastro muesli van marstall en cavalor heeft een stuk minder zetmeel percentage. Paard is wel een kieskeurige eter.


Marstall geeft aan dat het vooral geschikt is voor schrale paarden om voller te worden door het hogere eiwit gehalte. Qua gewicht gaat dat je denk ik niet helpen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 01:47

Mijne kieskeurige eter vond het wel lekker!

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 11:06

Hieperdi schreef:
plutolover schreef:
Is de suiker ook lager? Ik kijk ook naar zetmeel en suiker.

Suiker is nagenoeg gelijk! Alleen zetmeel is gewoon wel echt hoog in de gastro

Als je paard het er goed op doet. Zou ik helemaal niet wisselen eigenlijk. Tenzij je 5 kilo per dag geeft.

Je winst zal zitten in hooi. Dus of minder hooi geven of hooi dat minder rijk is. Maar in hooi zit ook gerust 15% suiker.

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:19

Hieperdi schreef:
Iemand hier ervaring met de Marstall Gastro-Muesli of de Fiberforce gastro?
Paard staat op havens gastro naar tevredenheid! Maar het zetmeel gehalte is 16% en mijn paard heeft wel wat aanleg om te dik te worden, wat hij nu ook is. De gastro muesli van marstall en cavalor heeft een stuk minder zetmeel percentage. Paard is wel een kieskeurige eter.


Ik heb de cavalor gevoerd naar volle tevredenheid. Paard vond het erg lekker.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:06

En zetmeel en suikers zijn niet de vijand, juist hele nuttige en nodige voedingsstoffen juist. Dat is alleen niet het geval als je een paard hebt met een aandoening waarbij ze dus niet tegen suikers kunnen bijvoorbeeld. Maar voor de meeste paarden is de lage suiker en zetmeel hype helemaal niet het beste zelfs. (En minder kijken naar percentages maar juist naar de werkelijke grammen die je er dan van zou voeren. Zo kan een voer met 15 procent suikers bijvoorbeeld in grammen minder suiker in je paard brengen als iets met 5 procent waar je veel meer van moet voeren)

En idd, hooi blijft de grootste bron ervan. Dat zet dan meer zoden aan de dijk dan een krachtvoer met lagere percentages zoeken.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:38

En kijken waar het zetmeel vandaan komt. Granen kunnen ook een probleem zijn. Maar andere zetmeelbronnen weer niet.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 14:45

Ja ik wil ook liever niet stoppen :+
Klopt onze onverpakte balen zit meer suiker in dan in onze voordroog! Klopt dat is zo mywishmax ik vind hem het er verder erg goed op doen

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 15:28

Als hij het er goed op doet... Lekker zo laten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:11

MyWishMax schreef:
En zetmeel en suikers zijn niet de vijand, juist hele nuttige en nodige voedingsstoffen juist. Dat is alleen niet het geval als je een paard hebt met een aandoening waarbij ze dus niet tegen suikers kunnen bijvoorbeeld. Maar voor de meeste paarden is de lage suiker en zetmeel hype helemaal niet het beste zelfs. (En minder kijken naar percentages maar juist naar de werkelijke grammen die je er dan van zou voeren. Zo kan een voer met 15 procent suikers bijvoorbeeld in grammen minder suiker in je paard brengen als iets met 5 procent waar je veel meer van moet voeren)

En idd, hooi blijft de grootste bron ervan. Dat zet dan meer zoden aan de dijk dan een krachtvoer met lagere percentages zoeken.



manzano schreef:
Als hij het er goed op doet... Lekker zo laten.


Deze twee meningen deel ik helemaal :j

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:15

Hieperdi schreef:
Ja ik wil ook liever niet stoppen :+
Klopt onze onverpakte balen zit meer suiker in dan in onze voordroog! Klopt dat is zo mywishmax ik vind hem het er verder erg goed op doen

Dan begrijp ik niet helemaal waarom je denkt dat je paard zou afvallen met ander krachtvoer :)

Dan moet je het hooi gaan minderen, op gras een graasmasker omdoen en meer laten bewegen. Dat zet wel zoden aan de dijk!

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:01

de paarden krijgen nu marstall force.
ivm zeer arm hooi en veel supplementen bijgeven ivm bewezen tekorten ben ik op zoek naar een balancer met veel vit e, veel eiwit voor de aminozuren, magnesium.
nu kwam ik op este en horseadds uit. iemand ervaring hiermee?
JPGEF hi support is ook goed maar erg duur

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:40

Horseadds bevalt hier echt heel goed!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:31

Heeft iemand ervaring met de balancers van Kramer?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:38

Mijn D pony draagt een S. Ik vind ze normaal tot ruim. Ze had een XS ook gepast.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:49

Ik voer nu de oerbelans maar die prijs...
Heb gekeken naar die van florian en het onder elkaar even gezet. Qua prijs veel voordeliger maar qua ingrediƫnten etc heb ik er echt geen verstand van..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:38

Iemand ervaring met de vimi plus van florian die toevallig ervoor oerbelans heeft gevoerd?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:51

Iemand die misschien kan meedenken?
Ik zit even met de calcium/fosfor verhoudingen.
Ik heb nu een zak metazoa musclefit gekocht daarin zag ik nu dat dit de verhouding is
Calcium (Ca) 21,7 g
Fosfor (P) 3,6 g
Aardig scheef. Ik wil beginnen met 500 gram voor een paard van ongeveer 600 kilo.

Daarnaast voer ik mijn paard gastro+ ongeveer 600 gram per dag, aangevuld met pavo vital.
In de gastro+ zit ook luzerne.

NikkiB1991

Berichten: 205
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:55

In totaal, met 11kg grof hooi, kom je op 2.44. Dat is prima hoor. 1:1.4 tot 2 is ideaal, tot 3.5 is aanvaardbaar.
Even uitgegaan van de aanbevolen 100g Pavo Vital.

Mangaan/koper loopt wel uit, 7.91 ipv 2.25-6. Komt vooral door mangaan uit ruwvoer, maar dat zijn cijfers uit gemiddelden dus het kan zijn dat jouw ruwvoer lager ligt.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 05:16

NikkiB1991 schreef:
In totaal, met 11kg grof hooi, kom je op 2.44. Dat is prima hoor. 1:1.4 tot 2 is ideaal, tot 3.5 is aanvaardbaar.
Even uitgegaan van de aanbevolen 100g Pavo Vital.

Mangaan/koper loopt wel uit, 7.91 ipv 2.25-6. Komt vooral door mangaan uit ruwvoer, maar dat zijn cijfers uit gemiddelden dus het kan zijn dat jouw ruwvoer lager ligt.

Wauw super bedankt! <3

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:10

Hallo allen! Even een vraag voor iemand die verstand heeft van de gehaltes van equilin.
Wij hebben een heel groot schraal paard waarvoor geadviseerd is door osteopaat wat extra magnesium en vloeibare vitamine e te geven.
Nu krijgt zij al de balancer (100 gram) en nu nog de comfort (200 gram) op een dag. Ga straks over op de basic.
Vlgs equilin is dan alles afgedekt.
Is er dan nog ruimte om bij te geven? Of zijn de waardes in equilin zo hoog dat dat trikkie wordt?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:22

Zomaar zonder bloedonderzoek gaan bij geven zou ik niet doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:46

Ik heb geen berekening voor je, maar mijn paar met Equilin Basics+balancer voelt soepeler dan met mijn vorige voer+vitamine E supplement. En als ik het supplement eens een paar dagen niet gaf (te laat met bestellen, of niet direct leverbaar oid), dan merkte ik dat ook direct.
Sinds die dus op Equilin staat, ben ik gestopt met losse vitamine E en mijn pony geeft niet aan dat hij dat mist.
Hierop baseer ik, dat de vitamine E aanvulling voor hem zeker voldoende is in d'r Equilin.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:47

Spenk schreef:
Zomaar zonder bloedonderzoek gaan bij geven zou ik niet doen.

Ok. Paard heeft voordat ze bij mij was niet zo goed gehad en verstijfd soms. Ze verstijfd, maar laat ook heel snel weer los en is dan gewoon ontspannen, (misschien is het ook mentaal?) Is al enorm verbeterd. Dus wilde kijken of het beter werd met deze toevoeging.
Laatst bijgewerkt door chery op 10-04-24 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:48

Marije_jiplover schreef:
Ik heb geen berekening voor je, maar mijn paar met Equilin Basics+balancer voelt soepeler dan met mijn vorige voer+vitamine E supplement. En als ik het supplement eens een paar dagen niet gaf (te laat met bestellen, of niet direct leverbaar oid), dan merkte ik dat ook direct.
Sinds die dus op Equilin staat, ben ik gestopt met losse vitamine E en mijn pony geeft niet aan dat hij dat mist.
Hierop baseer ik, dat de vitamine E aanvulling voor hem zeker voldoende is in d'r Equilin.

Geef jij beide dagelijks? Dus dagelijks de balancer en basic?