Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:49

Ja dat wil ik inderdaad ook, en Vitalbix is wel een mooie merk vind ik.

Heb voeradvies bij ze aangevraagd. Een maand 900 gram per dag en daarna 700 gram per dag. Het was een zeer uitgebreide en duidelijke mail.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:52

Bij vital bix zelf gevraagd ?
Hebben een E pony cruzado en hobgaars sport paard
Tevens 2 mini paarden lopen .
Ze eten bijna onbeperkt droog hooi.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:30

Dank voor jullie advies allemaal! Ik heb marstall force besteld. Eens kijken hoe die bevalt!

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:54

Zinzi_jewel schreef:
Bij vital bix zelf gevraagd ?
Hebben een E pony cruzado en hobgaars sport paard
Tevens 2 mini paarden lopen .
Ze eten bijna onbeperkt droog hooi.


Jazeker, zij geven aan advies te kunnen geven. Het advies was heel keurig. Kraakte mijn voerbeleid niet af en gaven ook duidelijk aan wat er anders is, niet eens per definitie beter.

Wel beter voor mijn portemonnee haha.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:52

PSvanLot schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Bij vital bix zelf gevraagd ?
Hebben een E pony cruzado en hobgaars sport paard
Tevens 2 mini paarden lopen .
Ze eten bijna onbeperkt droog hooi.


Jazeker, zij geven aan advies te kunnen geven. Het advies was heel keurig. Kraakte mijn voerbeleid niet af en gaven ook duidelijk aan wat er anders is, niet eens per definitie beter.

Wel beter voor mijn portemonnee haha.



Nice

Vroeg een advies aan pure horse
Kreeg advies
Kosten 186 per 2 maanden ....
Is nogal geld vindt ik

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:36

Ik zou liever advies vragen aan een onafhankelijk iemand. Bij vitalbix krijg je advies over hun producten natuurlijk, maar mijn paard deed het helemaal niet zo goed op vitalbix. Ik laat regelmatig via horsecomplete mijn voer uitmeten en ze staat nu al een ruime tijd op jpgef en equifyt gold. Dat past heel goed bij haar, maar zal je bij vitalbix nooit geadviseerd krijgen

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:57

Laura_ schreef:
Ik zou liever advies vragen aan een onafhankelijk iemand. Bij vitalbix krijg je advies over hun producten natuurlijk, maar mijn paard deed het helemaal niet zo goed op vitalbix. Ik laat regelmatig via horsecomplete mijn voer uitmeten en ze staat nu al een ruime tijd op jpgef en equifyt gold. Dat past heel goed bij haar, maar zal je bij vitalbix nooit geadviseerd krijgen


Nou dat viel me eigenlijk alles mee. Ze gaven een uitgebreid advies waar mijn eigen voer ook in meegenomen is. Daar vonden ze weinig mis mee. Onderaan de streep ben ik in de prijs ben goedkoper uit en het gemak van 1 ding voeren ipv twee staat me wel erg aan.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:02

Laura_ schreef:
Ik zou liever advies vragen aan een onafhankelijk iemand. Bij vitalbix krijg je advies over hun producten natuurlijk, maar mijn paard deed het helemaal niet zo goed op vitalbix. Ik laat regelmatig via horsecomplete mijn voer uitmeten en ze staat nu al een ruime tijd op jpgef en equifyt gold. Dat past heel goed bij haar, maar zal je bij vitalbix nooit geadviseerd krijgen


En hoe werkt horse complete dan ??

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:02

Via uitmeten.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:22

Nu moet ik wel zeggen dat ik mij aan het oriënteren ben voor een uitgebreid voedingsadviezen, zoals sommige therapeuten die aanbieden

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:19

Ja had het gelezen.

Heb vandaag n zak vitalbix active + gehaald maar zag of veel van voeren dus duur of toch nog de balancer erdoorheen doen .
Ga de balancer er nog bij halen .

Had het vandaag gemengd 3 delen active+ , 2 delen havens Gastro + , 100 ml olie erbij en ze aten met smaak .

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:14

Ik ben al een hele periode tevreden over Metazoa.
Waar ik jaren dacht dat mijn pony ging jeuken op luzerne gaat Metazoa luzerne vitaminebrok super goed.
Opgeblazen buik ook weg.
Verder geef ik alleen af en toe wat grunmash en wat verse kruiden ( geen mixen), soms wat vitamine e en zout en meer niet

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:29

Laura_ schreef:
Nu moet ik wel zeggen dat ik mij aan het oriënteren ben voor een uitgebreid voedingsadviezen, zoals sommige therapeuten die aanbieden


Dat doet mijn fysio/osteo ook. Zij is heel erg op de voeding. Geeft ook aan dat je nog zo vaak je paard voor/door van alles en nog wat te behandelen. Als je er maar rommel in blijft gieten wordt het nooit beter.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:36

Ben ik het mee eens.
Maar perfect op de millimeter alle voertjes analyseren en vervolgens je paard op andere vlakken weer “‘ stress geven” ( in de breedste zin van t woord) zet ook geen zoden aan de dijk perse. T hangt samen.. alles..

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:39

Een goede adviseur zal altijd naar het totaalplaatje kijken en nooit alleen naar een berekening.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:40

Precies!

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:44

Muze schreef:
Ben ik het mee eens.
Maar perfect op de millimeter alle voertjes analyseren en vervolgens je paard op andere vlakken weer “‘ stress geven” ( in de breedste zin van t woord) zet ook geen zoden aan de dijk perse. T hangt samen.. alles..


Dat vind ik inderdaad ook.
Vraag me ook af wat er in zo'n berekening meegenomen wordt.
Zelf goed kijken en gezond verstand gebruiken is ook heel belangrijk vind ik.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:45

Zo past bij die van mij op basis ruwvoeranalyse en berekening Vitalbix DC Timothy het beste. 2 gingen er zand likken en de 3e werd heel spooky.
Nu eten ze nummer 2 (Marstall Force) uit de berekening en doen het er prima op. En ook op nummer 3 (Agrobs Naturmineral) gaat het goed, maar die is financieel wat minder aantrekkelijk :D

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:50

PSvanLot schreef:
Muze schreef:
Ben ik het mee eens.
Maar perfect op de millimeter alle voertjes analyseren en vervolgens je paard op andere vlakken weer “‘ stress geven” ( in de breedste zin van t woord) zet ook geen zoden aan de dijk perse. T hangt samen.. alles..


Dat vind ik inderdaad ook.
Vraag me ook af wat er in zo'n berekening meegenomen wordt.
Zelf goed kijken en gezond verstand gebruiken is ook heel belangrijk vind ik.

Ik maak berekeningen en geef voedingsadvies. Voor de berekening maak ik gebruik van ruwvoeranalyse (en als die er niet is van gemiddelden uit het cvb tabellenboek), met daarnaast gegevens van het paard (leeftijd, geslacht, training, enz.). Daar komen behoeften uit en daar ga ik met ruwvoer als basis balancers of krachtvoer bij zoeken.

Daarnaast vult de eigenaar een uitgebreide vragenlijst in over het paard. Manier van houden, medische geschiedenis, huidige aandachtspunten, enz. Het totale plaatje rond het paard. En dan pas ga ik een advies maken met alle gegevens die ik dan heb. Dus krijg je echt maatwerk. En bij mij komt er nooit 1 soort voer uit, maar meerdere passende opties/keuzes, zodat een eigenaar daarmee aan de slag kan.

Ik meet dus niets uit, maar bereken, kijk en luister naar paard en eigenaar, met de brede kennis die ik heb op gedaan in opleidingen. Het paard is hierin altijd leidend.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:09

Ik vind dit een hele interesante.
Ik twijfel altijd of ik het wel goed doe. Hoe kun je zelf berekenen of je goed zit?

Ik sta op een pensionstal met op het oog goede kwaliteit hooi. Ze krijgen ruim voldoende maar geen idee hoeveel.
Ik voer al jaren producten van vitalbix. Ik heb geen klachten.

Kan ik er dan vanuit gaan dat het goed zit?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:43

Ik denk dat “ we” af en toe wat te erg in de angst schieten wat voer betreft.. toevallig laatst een stukje over geschreven op mijn Facebook.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:04

Iemand die hier de orgamin pallets voert van pernaturam?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:18

klopt ik zelf probeer steeds minder suplimenten te geven. Meer gebaseerd op kruiden en vitamine korrel en wat grasbrok.

Maar soms vind ik dat ook nog erg lastig vooral bij mijn oudere haflinger. Ik ga nu eerst vanalles opmaken. En daarna verder kijken wat ik ga doen. Ik deed eerst altijd kruiden uitmeten van horsecomplete. En opzich nog steeds erg tevreden over.. Alleen wordt dat mij ook te duur.

Ik kan zelf ook meten via een biotensor alleen vind ik dat erg lastig bij mijn eigen paarden. Normaal doe ik dit op afstand maar miss moet ik het gewoon op locatie doen als ze even op stal staan.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:50

Muze schreef:
Ik denk dat “ we” af en toe wat te erg in de angst schieten wat voer betreft.. toevallig laatst een stukje over geschreven op mijn Facebook.

Eens. Het beeld van je paard is altijd leidend. Dus als ze het goed doen op voer, dan doen ze het er goed op. Als je je paard goed kent, dan zie je welke reactie ze geven op voer dat niet past. Denk aan mestwater, doffe vacht, zand likken, mok, jeuk, gedrag, enz. Enige waar ik geen fan van ben zijn de kant en klare brokken met veel graan. Er zijn maar weinig paarden die het daar echt goed op doen. Maar dat wil niet zeggen dat je 100% graanvrij moet voeren. Ik heb zelf in het verleden bijvoorbeeld erg goede ervaring met zwarte haver voor wat extra energie. Voor energie heb je nu eenmaal koolhydraten nodig. Maar dan wel gericht khd voeren en niet klakkeloos 2 kg sportbrok geven.
Ik ga altijd uit van de basis ruwvoer + balancer en daarnaast gerichte aanvulling waar nodig.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:54

Muze schreef:
Ik denk dat “ we” af en toe wat te erg in de angst schieten wat voer betreft.. toevallig laatst een stukje over geschreven op mijn Facebook.

Dat denk ik soms ook wel. Mijn eerste paard is gezond 30 jaar geworden op sportbrok. En ik wil niet zeggen dat ik terug wil naar die tijd, maar ik probeer er wel op te waken niet door te slaan.

Ik houd sinds kort ook bij wat mijn paarden nou daadwerkelijk kosten per maand en heb dan wel een beetje mijn twijfels…