Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 213 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Klopt, waar mijn merrie het goed op oerbalans gaat de kleine gelijk zand likken en graven. Die doet het goed op Marstall Force. Als dit op is ga ik weer terug naar equilin.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 08:57 



 
Profiel   

ik ben ook terug op equilin. Vond het echt te duur worden met 2 paarden. Maar na 2 jaar andere balancer te proberen en weinig wat merk. Terwijl ik bij de equilin duidelijk wel verschil merk toch daarop terug gegaan.

Miss dat ik soms even wissel omdat af en toe wisselen van balancer wel goed is. Maar equilin blijf ik verlopig weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 09:00 



 
Profiel   

Zo is dat. Ik doe zelf ook niet zo “ spastisch “ over m’n eigen eten. Natuurlijk probeer ik zo gezond mogelijk te eten; neem ik groente en fruit en leef ik niet de dag op broodjes met chocolade pasta bij wijze van.
Maar of ik elke dag mijn zink genoeg binnenkrijg? Of mijn vitamine b?
Geen idee. Bij klachten ( zoals deze zomer) laat ik checken, toen bleek ik idd weer eens vitamine d tekort te hebben en laag ijzer. Daar kan je dan wat mee.
Zo zie ik het ook een beetje bij de paarden.
Probeer je best te doen, door goed te kijken, het hele management mee te nemen. Probeer zo gezond mogelijk te voeren. Geef eens verse kruiden/ planten als afwisseling. En kijk ook klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 09:25 



 
Profiel   

Muze schreef
Zo is dat. Ik doe zelf ook niet zo “ spastisch “ over m’n eigen eten. Natuurlijk probeer ik zo gezond mogelijk te eten; neem ik groente en fruit en leef ik niet de dag op broodjes met chocolade pasta bij wijze van.
Maar of ik elke dag mijn zink genoeg binnenkrijg? Of mijn vitamine b?
Geen idee. Bij klachten ( zoals deze zomer) laat ik checken, toen bleek ik idd weer eens vitamine d tekort te hebben en laag ijzer. Daar kan je dan wat mee.
Zo zie ik het ook een beetje bij de paarden.
Probeer je best te doen, door goed te kijken, het hele management mee te nemen. Probeer zo gezond mogelijk te voeren. Geef eens verse kruiden/ planten als afwisseling. En kijk ook klein.



Met die gedachten kijk ik ook naar het voer van mijn paarden , doordenk het maar soms denk ik ook , ben er bewuster en kieskeuriger mee bezig als met m'n eigen voeding bijna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 09:32 



 
Profiel   

Ja ongemerkt ben je er best veel mee bezig. Veel meer dan met mijn eigen voeding. Maar mijn leidraad is inderdaad het paard zelf en ik probeer het enigszins te beperken.

Nu ik Equilin voer ben ik wel van de extra supplementen en kruiden af. Ik pluk wel dagelijks wat vers spul, maar geen idee of dat wat bij draagt. Mijn mini’s lusten alles wel maar mijn lusitanos zijn nogal kieskeurig. Een daarvan staat me ook echt te kijken of het snoep soms
op is dat ik hem nu onkruid voor wil schotelen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:29 



 
Profiel   

Draagt zeker wel bij. Planten/ kruiden bevatten veel nuttige stoffen met elk wel een specifieke (in) werking.
Vaak hebben paarden wel voorkeuren die ook nog weleens wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:30 



 
Profiel   

Muze schreef
Draagt zeker wel bij. Planten/ kruiden bevatten veel nuttige stoffen met elk wel een specifieke (in) werking.
Vaak hebben paarden wel voorkeuren die ook nog weleens wisselen.

Snap ik, maar de hoeveelheid is natuurlijk niet zo groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:32 



 
Profiel   

Nee klopt. Maar dat hoeft ook niet altijd. Van sommige planten wil je ook niet perse hele ladingen geven.
En ik denk altijd maar, wat afwisseling is altijd fijn.
Zelf ga ik minstens een keer per week echt wandelen en mag hij onderweg pakken wat hij wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:34 



 
Profiel   

ik kijk ook kritischer naar het dieet van mijn honden en paarden dan mijn eigen voeding. Maar ik eet elke dag iets anders, mijn paard eet eigenlijk dagelijks hetzelfde en af en toe een kuurtje kruiden oid extra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:47 



 
Profiel   

Daarom kan je prima wat vers plukken en aanbieden, en eens wat wisselen van bijvoorbeeld balancer of een aanvullend voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:12 



 
Profiel   

Muze schreef
Nee klopt. Maar dat hoeft ook niet altijd. Van sommige planten wil je ook niet perse hele ladingen geven.
En ik denk altijd maar, wat afwisseling is altijd fijn.
Zelf ga ik minstens een keer per week echt wandelen en mag hij onderweg pakken wat hij wil.

Nee dat is zo, maar dat maakt het dan lastig in te schatten of ze er gezondheidsvoordeel uithalen. Hoeveel van iets heb je nodig voor het effect heeft?

Niet dat het uitmaakt hoor. Ik vind het vooral leuk om te geven om ook te zien wat ze wel of niet lekker vinden. En soms “verstop” ik wat bosjes voor een later moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:20 



 
Profiel   

Goeie vraag en ik weet het eigenlijk niet.
Soms bereik je met 10 gram van een kruid echt al veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:49 



 
Profiel   

Ik denk ook er zit vaak ook veel commercie achter elk potje, poedertje of brokje. Nu is weidegang weer de nieuwe rage, paarden moeten van het gras. Ik denk paastden zijn gemaakt om te eten alleen wij bieden een te eenzijdig menu met te weinig beweging. Hier dus beperkt weidegang met veel soorten kruiden in de wei. Voer twee soorten hooi, de 1 is heel divers en wat meer stengel, de andere is heel veel blad. Daarnaast gerste stro, wat luzerne en een balancer. Nu Pavo vital maar kaat komt me te traag uit het haar dus denk hierna toch een andere proberen. Verder pluk ik regelmatig wat qua kruiden en hebben ze takken en stammen om te knagen . In het wild vreten ze ook van alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 13:14 



 
Profiel   

Ik meet mijn paard nu bijna 2 jaar zelf elke week uit met de biotensor. Inmiddels ook wat andere paarden van stal.
Bij horsecomplete begon ik, maar mijn paard werd hoefbevangen doordat zijn lever te veel ontgifte. Hij kon de afvalstoffen zo snel niet kwijt. Hij kreeg hiervoor teveel kruiden binnen.
Inmiddels geven de meeste paarden die ik meet in het begin aan iets voor een langere duur nodig te hebben (max 3 weken), maar eigenlijk hebben de meeste al genoeg aan iets voor een week en vaak ook maar 1-2 gr per dag.
Bij horsecomplete krijg je meestal iets van 4-5 kruiden per dag a 4gr per kruid voor 4 weken meen ik. Dat is nogal een verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 14:25 



 
Profiel   

Ik sta ook niet zo achter kruidenmixen. Geef liever Max 2 a 3 losse dingen samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 14:27 



 
Profiel   

Ik vind een ontgiftingskuur 9 van de 10x geen goed idee. De lever krijgt inderdaad in 1x zo’n enorme opdonder.
Ik geef ook wel kruiden bij, maar sta er een beetje in zoals Marjan. Ik geef 2 soorten hooi, stro (tot vorige week gerstestro en nu weer tarwestro), ze kunnen hier aan takken knagen en mijn wei is aan het veranderen van veel raaigras naar meer soorten en kruiden. Ik heb een snackhoekje waar ik verse of gedroogde kruiden op leg. Leuk om te zien dat ze echt niet alles op eten. Vanmorgen lag er nog kamille en kleefkruid van gisteren. Ik zie dat wel allemaal als ruwvoer. En ik geef een balancer. Mijn haflinger krijgt daarbij een ruwvoer mix en een beetje slobber om glucosamine en magnesium door te mengen (is geblesseerd). Mijn jonkie krijgt ook de ruwvoermix en meer slobber voor wat extra eiwitten. Dat werkt prima op deze manier. In de basis hetzelfde en daarnaast op maat wat ze nodig hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 15:02 



 
Profiel   

Muze schreef
Ik sta ook niet zo achter kruidenmixen. Geef liever Max 2 a 3 losse dingen samen.

Ben ik het met je eens. Heb het helaas zelf moeten ondervinden toen een van paarden slecht reageerde op een kruidenmix waar echt enorm veel kruiden inzitten. En sommige best pittig. Ik geef ze nu max 3 soorten die ik zelf bepaal voor dat moment. En doen dat dan door de balancer. Of muesli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 14:14 



 
Profiel   

Welke vitamine brok zit laag in ijzer? Hij krijgt nu Marshall force maar die zit wat hoger in ijzer volgens mij. Ze krijgen grondwater te drinken en dat zit al iets hoger in ijzer gehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 12:10 



 
Profiel   

Victorious Secret en JPGF hebben geen toegevoegd ijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 16:48 



 
Profiel   

Paarden lopen nu grotendeels in schraal land. Ik had een zak vitalbix balance opgehaald,nadat de proefzakjes goed gingen en ze moeten het niet.
Nu dus een volle ton staan....(dus wie er belang bij heeft, mag pb sturen)
Ik gaf nu toch maar de daily fit koeken voor de vitamines en nu krijgt mijn oudste scheuren in de hoeven. Heeft ze nog nooit gehad.
Iemand hier ervaring mee icm de daily fit koeken?
Ik ga weer gewoon terug naar vitalstyle producten denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 16:51 



 
Profiel   

Zou eerder je bekappen/ de frequentie eens onder de loep nemen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:08 



 
Profiel   

Muze schreef
Zou eerder je bekappen/ de frequentie eens onder de loep nemen…

Ze wordt altijd op tijd bekapt, is net 1,5 week terug.Daar ben ik heel strikt in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:21 



 
Profiel   

Hoeven groeien nu harder, het kan zijn dat de teen toch net te lang is.
Tuurlijk kan het ook echt voeding wel zijn/ voeding kan meespelen. Het missen van bepaalde mineralen.
Waar zitten de scheuren en sinds wanneer ben je anders gaan voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:24 



 
Profiel   

Muze schreef
Hoeven groeien nu harder, het kan zijn dat de teen toch net te lang is.
Tuurlijk kan het ook echt voeding wel zijn/ voeding kan meespelen. Het missen van bepaalde mineralen.
Waar zitten de scheuren en sinds wanneer ben je anders gaan voeren?

Sinds 4 weken de koek iedere dag 1.
Het zijn meer hoeken die loslaten. Net of afknapt, ze heeft dit nooit heeft goede hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 19:48 



 
Profiel   

Ik ben ook van mening dat afbrokkelen een teken is dat ze ergens te lang zijn.. vraag me af of je zo snel tekorten ziet na 4 weken een koek
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 22:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 213 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen