Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:21

De waarden van deze brokken verschillen niet eens zoveel, daarom had ik het ook niet verwacht.
Het verschil was echter duidelijk zichtbaar.
Ik heb met moeite de JPGEF opgemaakt, vond het zonde om weg te gooien.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:10

Ik ben nu ook met moeite de VS juist aan het opmaken _O-
Vind het niet alleen zonde van het geld maar ook alle kilo's wat je weggooide van perfect goed voer.
Ik denk trouwens niet dat ze de JPGEF balancer als standaard zonder melasse gaan maken.. volgens mij hebben echt heel veel mensen al jaren dit voer waarbij het redelijk riskant is om het te veranderen denk ik dan.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:17

Blaze1994 schreef:
__Toverbal schreef:
Wat betreft de Vitalbix DC: hoe zou het kunnen dat na een paar weken een voer proberen de hoeven ineens afbrokkelen? Naar mijn idee doet een hoef er in totaal een 9 - 12 maanden over om te groeien zodat het nieuwe hoorn de grond bereikt. Heel vaag. Ook is zink een enorm belangrijk spoorelement voor hoef en haar. Ik denk dat veel mensen zink vergeten.
Oh ja en vergeet natuurlijk niet je Fe(4):Cu(1):Zn(3):Mn(3), Ca(2-3):Mg(1), K(3-9):Na(1) en zoveel andere verhoudingen die belangrijk zijn :+ :')

Toch vind ik het gek hoe 2 mg aan selenium ineens betekend dat 2 mg van een andere vitamine/mineraal niet meer door het lichaam opgenomen kan worden (met een dunne darm van 20m lang, blinde darm van 1m en de dikke darm die 3/4m is). Hoeveel gram/mg aan sporenelementen kan een paard dan tot zich nemen.
Niet te vergeten dat TOEGEVOEGD ijzer niet goed blijkt te zijn, zeker omdat wij in Nederland al een enorm ijzerrijke bodem hebben (zit overigens in marstall en agrobs oa) wat dan de opname van koper en zink zal beïnvloeden, maar als een paard geen insuline resistentie heeft, zal het ook niet al het ijzer in zich opnemen wat het binnen krijgt. En ook moeten opletten dat vitamine C ervoor zorgt dat ijzer beter wordt opgenomen, dus wil je dat wel in het voer gezien het lichaam zelf vitamine C kan aanmaken en dus voldoende in het lichaam zit. En dat er in veel voeders alles behalve genoeg koper zit om aan bovenstaande verhoudingen te voldoen, zeker in het weideseizoen.

Ik sluit mij bij je aan Muze met de toevoeging: Ik hou van voer maar ik haat het ook :+

En laten we niet vergeten dat waarschijnlijk niemand van ons dit zo secuur bekijkt bij ons eigen dieet :=


Ik vind het ook vreemd, je zou idd denken dat je het bij de hoeven pas na maanden merkt maar ik lees het nu toch steeds vaker dat de hoeven slechter worden na een aantal weken en dat is ook mijn ervaring. Ook is hij gaan schuren en ik ga nu ondanks het ijzer gehalte marstall proberen. Als er in het grondwater bijv geen vitamine C zit wordt dat ijzer toch ook slechter opgenomen dus minder overschot daarvan.


Ik ben juist van Metazoa overgegaan op Vitalbix omdat daar meer biotine in zat (+meer van andere dingen die positief invloed op hoeven hebben).
En sindsdien zijn mijn paard zijn hoeven juist gigantisch verbeterd en eindelijk wat sneller gaan groeien als voorheen. Hij staat nu ongeveer een jaar op vitalbix. Dus ik ben er erg tevreden over.

Hoe kan men overigens zien of een vit./min. korrel de organisch gebonden versie van selenium bevat?

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 18:58

Vaak is organisch gebonden wanneer het een ander element aan zich vast heeft, in dit geval zie ik wel is natriumseleniet voorbij komen als selenium.
Volgens mij zit het soms ook vast aan (bier)gist

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:22

Natriumseleniet is wel anorganisch. Vaak staat het er duidelijk op als het organisch is, omdat merken daar trots op zijn omdat er meer van opgenomen wordt. Hoe precies verschilt per product, enkele voorbeelden:
- Bij Pavo staat er specifiek organisch/anorganisch achter alle mineralen op de site
- Seleniummethionine is organisch
- Bij Vitalbix staat er 'Selenium organisch (3b8.10)' bij
- Bij JPGEF staat er '*organisch gebonden sporenelementen' bij met een * bij de mineralen die organisch gebonden zijn
- Agrobs Naturmineral staat er 'Selenium organic inactivated selenium yeast) 3b8.10 10.00 mg'

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 22:36

Ik voer sinds het verkocht wordt Vitalbix DC Timothee en mijn paard haar hoefkwaliteit is ook enorm achteruit gegaan, zelfs mijn smid vond het heel erg opvallen.

Hiervoor kreeg ze Marstall Force, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ze al vrij veel ijzer binnenkrijgt via het grondwater. Nu dus weer op zoek naar iets nieuws :+

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:43

Bedankt voor de opheldering Nienke, is dat ook weer duidelijk.
Al heb ik vaak ook het gevoel alsof je de labels echt heel goed moet lezen. Zo heeft Pavo alleen de toegevoegde middelen per kg vermeldt, terwijl de waardes bij een ander voeder het totaal kan zijn van het voer. Heel vervelend :')

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:04

Ja helemaal mee eens hoor, er zijn zoveel dingen waar je op kan letten dat het voor paardeneigenaren heel lastig gemaakt wordt om een voer te 'beoordelen'

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:01

ZoeyDercks schreef:
Ik voer sinds het verkocht wordt Vitalbix DC Timothee en mijn paard haar hoefkwaliteit is ook enorm achteruit gegaan, zelfs mijn smid vond het heel erg opvallen.

Hiervoor kreeg ze Marstall Force, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ze al vrij veel ijzer binnenkrijgt via het grondwater. Nu dus weer op zoek naar iets nieuws :+

Is de samenstelling van de Vitalbix dan ook anders? Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de luzerne was vervangen door timothee en verder niets....

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 22:05

De timothee zitten wel een aantal extra ingredienten in, maar het effect op de hoefkwaliteit komt door organische selenium die in beiden zit

DC Timothee
Timotheegras, Weidegras, Appelpulp, Lijnzaadhullen, Cichoreipulp, Zonnebloemzaadschroot, Zonnebloemzaadschillen, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Lijnzaad, Calciumcarbonaat, Monocalciumfosfaat

Normale DC:
Luzerne, Cichoreipulp, Lijnzaadschilfers, Lijnzaad, Zonnebloemzaadschroot, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Monocalciumfosfaat

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:03

Ja en mijn paard haar hoeven zijn normaal heel sterk.

Zou VS2000 hier een optie voor zijn? Of een andere aanrader?

Marstall wil ik niet meer vanwege hoge ijzergehalte, maar hier heeft ze het wel altijd goed op gedaan.. dus als ik niks kan vinden wordt het die gewoon weer.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:05

Welke vitamine is er nog meer waar je maar zo'n 100 gr per dag van hoeft te voeren.
Ik ken metazoa, marstall en pavo.

Jessix

Berichten: 16466
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:08

Ah dank je wel NienkeV1994. Toch wel wat andere ingrediënten maar dat zou dus niet moeten uitmaken op hoef kwaliteit.

Ik had toevallig een zak gehaald, maar m’n pony’s doen het ook goed om de DC met luzerne dus het is me eigenlijk om het even. M’n grote paarden krijgen Pure VS. Gelukkig allemaal prima hoeven, dus dat is geen zorgen puntje voor mij.

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:09

DuoPenotti schreef:
Welke vitamine is er nog meer waar je maar zo'n 100 gr per dag van hoeft te voeren.
Ik ken metazoa, marstall en pavo.


Oerbalans, 120gr

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:11

Oh ja die ken ik ook. Vergeten.
Maar 135 per zak laat ik ff aan me voorbij gaan ;)

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 17:51

Metazoa zegt 50g/100kg paard maar in werkelijkheid heb je 100-120g/100kg paard voor een correcte dosering qua vitaminen en mineralen.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:01

En de force adviseer jij ook hoger toch? Vanwege welke reden?

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 18:20

die ik nu heb is dacht ik ook 100 gram
dat is de pure victorious secret

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:19

DuoPenotti schreef:
Welke vitamine is er nog meer waar je maar zo'n 100 gr per dag van hoeft te voeren.
Ik ken metazoa, marstall en pavo.


Senior mineral van agrobs
Die zegt 10/15 gram per 100 kg volgens mij

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:38

Naturmineral van Agrobs ook volgens mij. Wel ook organische selenium

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 20:42

Dankjewel ga ik die merken ook eens opzoeken

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:14

NienkeV1994 schreef:
NienkeV1994 schreef:
Dat kan zeker. Vitalbix bevat organisch gebonden selenium waarbij de regulering door de darmwand wegvalt voor welke mineralen wel en niet nodig zijn. Er kan dus te veel selenium opgenomen worden. Wat selenium kan doen is de plek van zwavel innemen in het lichaam. Zwavel (ook een mineraal) bouwt zwavelbruggen en creëert daarmee stevigheid in de hoeven (en ook de huid en haren). Selenium kan dat niet, dus als selenium de plek van zwavel in neemt kan dit in zwakkere hoeven resulteren als je langdurig organisch gebonden selenium voert. Kort gezegd. Dit komt vaker voor bij paarden die balancers met organisch gebonden selenium krijgen.

Ik quote mezelf even wat betreft Vitalbix en slechte hoeven.

Ik zou dus zoeken naar een balancer zonder organisch gebonden selenium. Pavo Vital bevat dat ook. Marstall Force niet, Metazoa ook niet


Ik quote jou heel even gezien ik dus binnen 2 maanden hoefkwaliteitproblemen ervaar met Vitalbix DC.
Metazoa met Timothee bevat dit ook niet? Dat zou dan misschien nog een optie zijn ipv de Force, gezien in het grondwater hier vrij veel ijzer zit.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:44

Nee, metazoa heeft geen organische selenium inderdaad :) Alle drie de versies niet

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:00

ZoeyDercks schreef:
Ja en mijn paard haar hoeven zijn normaal heel sterk.

Zou VS2000 hier een optie voor zijn? Of een andere aanrader?

Marstall wil ik niet meer vanwege hoge ijzergehalte, maar hier heeft ze het wel altijd goed op gedaan.. dus als ik niks kan vinden wordt het die gewoon weer.



Ik ben vrij nieuw in de wereld van vitaminebrokjes..
Ik voer sinds 3 maanden ongv Marstall force. Paard heeft altijd sterke voeten gehad en nooit problemen. Nu sinds 1 maand opeens rotstraal in beide voorhoeven en was vrij lusteloos opeens. Mijn gevoel zei om te stoppen met de force.. ik zie nu dat een verhoogd ijzer gehalte meer risico geeft op hoefproblemen onder andere rotstraal en bv. hoefbevangen. Zou dit echt zo snel zichtbaar kunnen zijn, als dit van de force komt?

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 23:18

DuoPenotti schreef:
Welke vitamine is er nog meer waar je maar zo'n 100 gr per dag van hoeft te voeren.
Ik ken metazoa, marstall en pavo.



Ik geef Cavalor nutri support 50 gram per dag :)