Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:08

Van de 4 paarden is er 1 die de basic niet lekker vind. Ik meng het sowieso door de Agrobs en daarmee wordt het wel door allemaal schoon opgegeten. Ik voer het nu ongeveer 6 weken en heb dus net weer voor een maand gekocht. Dan weer even opnieuw kijken en beslissen of ik er mee door wil gaan.

Als ik dus echt niets extra's hoef toe aan supplementen of kruiden dan vind ik het de prijs wel waard. Eerder had ik allerlei potten staan van +/- € 30,- en dat tikt uiteindelijk ook wel aan...

Muze
Berichten: 5266
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:20

Ik ben over op Metazoa en gelijk is de mest verbeterd van mijn pony.

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:57

Ik ben eens heel benieuwd naar het volgende. Mijn paard weigert vitaminebrok te eten, heb al enorm veel geprobeerd en gedaan. Lange tijd verder en euro s armer. Haha
Ik wil dus gewoon terug stappen naar een basisbrok ca 2x 1/4 met handje luzerne erdoor voor het kauwen. Dat eet ze wel heel graag.
Nou heb je van de brokken ook enorm veel verschillen in suiker en zetmeel.
Wat ik me nou afvraag...is op een halve schep per dag dat suiker en zetmeel nou te verwaarlozen? Maakt het op een halve schep per dag nou per saldo zoveel uit? Ik heb het uitgerekend bij 2 verschillende merken. Bij ene merk geef ik dan per dag 93 gram zetmeel per 0,5 kg en bij het andere merk 37.5 gram bij 0.5 kg.
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar is 93 gram zetmeel nou überhaupt veel of is dat verwaarloosbaar? Dus met andere woorden is de hoeveelheid suiker/zetmeel überhaupt wel hoog bij kleinere hoeveelheden krachtvoer?

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:06

Als je 2x 1/4 gaat geven dan krijgt je paard dus absoluut niet genoeg vitamines en minerale binnen. Dan kan je dus net zo goed niks geven en alleen luzerne....

Dus of je gaat een concentraat geven (dus een muesli zoals pavo inshape waarvan je maar 800 gram hoef te geven per dag) of je gaat van een basisbrok/muesli de aanbevolgen hoeveelheden geven. En dan heb je best wat opties laag in suiker en zetmeel.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:11

Ik geef een brok die qua waardes erg overeen komt met de in Shape :o

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:13

Caily schreef:
Ik geef een brok die qua waardes erg overeen komt met de in Shape :o

Dan is dat ook een concentraat toch? Welke brok is dat? Ik bedoel dat je daar dan dus maar 800 gram per dag van geven hoeft om aan alle vitaminen en mineralen te voldoen :j

Er zijn namelijk wel veel meer brokken die ook vergelijkbare waarden in suiker en zetmeel hebben. Maar daar moet je vaan meer van geven.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:13

Oretha schreef:
Ik ben eens heel benieuwd naar het volgende. Mijn paard weigert vitaminebrok te eten, heb al enorm veel geprobeerd en gedaan. Lange tijd verder en euro s armer. Haha
Ik wil dus gewoon terug stappen naar een basisbrok ca 2x 1/4 met handje luzerne erdoor voor het kauwen. Dat eet ze wel heel graag.
Nou heb je van de brokken ook enorm veel verschillen in suiker en zetmeel.
Wat ik me nou afvraag...is op een halve schep per dag dat suiker en zetmeel nou te verwaarlozen? Maakt het op een halve schep per dag nou per saldo zoveel uit? Ik heb het uitgerekend bij 2 verschillende merken. Bij ene merk geef ik dan per dag 93 gram zetmeel per 0,5 kg en bij het andere merk 37.5 gram bij 0.5 kg.
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar is 93 gram zetmeel nou überhaupt veel of is dat verwaarloosbaar? Dus met andere woorden is de hoeveelheid suiker/zetmeel überhaupt wel hoog bij kleinere hoeveelheden krachtvoer?


Zou een vloeibaar vitamine supplement geen uitkomst bieden?!

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:39

maralyn schreef:
Oretha schreef:
Ik ben eens heel benieuwd naar het volgende. Mijn paard weigert vitaminebrok te eten, heb al enorm veel geprobeerd en gedaan. Lange tijd verder en euro s armer. Haha
Ik wil dus gewoon terug stappen naar een basisbrok ca 2x 1/4 met handje luzerne erdoor voor het kauwen. Dat eet ze wel heel graag.
Nou heb je van de brokken ook enorm veel verschillen in suiker en zetmeel.
Wat ik me nou afvraag...is op een halve schep per dag dat suiker en zetmeel nou te verwaarlozen? Maakt het op een halve schep per dag nou per saldo zoveel uit? Ik heb het uitgerekend bij 2 verschillende merken. Bij ene merk geef ik dan per dag 93 gram zetmeel per 0,5 kg en bij het andere merk 37.5 gram bij 0.5 kg.
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar is 93 gram zetmeel nou überhaupt veel of is dat verwaarloosbaar? Dus met andere woorden is de hoeveelheid suiker/zetmeel überhaupt wel hoog bij kleinere hoeveelheden krachtvoer?


Zou een vloeibaar vitamine supplement geen uitkomst bieden?!



Nee helaas, dat merkt ze meteen over het voer en eet ze dan weer niet. Ik heb geloof ik alles al geprobeerd. Ook met een spuit in haar mond, maar dat is iedere dag een enorme strijd dan. Dus dat doe ik niet meer.
Mijn pony houdt meer van fastfood geloof ik dan van vitaminen :')

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:40

Heb je de pavo dailyfit geprobeerd? Mijne eet ook bijna niks maar die gaat er al jaren goed in.

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:40

Spenk schreef:
Als je 2x 1/4 gaat geven dan krijgt je paard dus absoluut niet genoeg vitamines en minerale binnen. Dan kan je dus net zo goed niks geven en alleen luzerne....

Dus of je gaat een concentraat geven (dus een muesli zoals pavo inshape waarvan je maar 800 gram hoef te geven per dag) of je gaat van een basisbrok/muesli de aanbevolgen hoeveelheden geven. En dan heb je best wat opties laag in suiker en zetmeel.



Ik durf haar niet de aanbevolen hoeveelheid brokken te geven. Ze wordt snel dik en als ik dan 1.5 kilo brok oid moet geven kan ik haar rollen.
Zal eens kijken naar pavo inshape

Had zelf de lavor fermvitaal in gedachten. Lager is zetmeel en suiker en verhoogde vitaminen

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:53

Oretha schreef:
Nee helaas, dat merkt ze meteen over het voer en eet ze dan weer niet. Ik heb geloof ik alles al geprobeerd. Ook met een spuit in haar mond, maar dat is iedere dag een enorme strijd dan. Dus dat doe ik niet meer.
Mijn pony houdt meer van fastfood geloof ik dan van vitaminen :')


Het is niet je oorspronkelijke vraag, maar wilde toch met je meedenken. Heb ook zo een die alleen fastfood wil :+
De balancers die wel goed gaan: victorious secret en pavo vitaminekoek. Zijn dat nog opties?

Hoe het hier wel lukt: de balancer + handje luzerne/grasmix + 200gr fastfood (bijv havens gastro of pavo 18+ in ons geval). Of deze combi mengen met water dat de groentes zich vermengen met de patatjes ;)
Misschien zijn dat nog opties?

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:02

Oretha schreef:
Ik ben eens heel benieuwd naar het volgende. Mijn paard weigert vitaminebrok te eten, heb al enorm veel geprobeerd en gedaan. Lange tijd verder en euro s armer. Haha
Ik wil dus gewoon terug stappen naar een basisbrok ca 2x 1/4 met handje luzerne erdoor voor het kauwen. Dat eet ze wel heel graag.
Nou heb je van de brokken ook enorm veel verschillen in suiker en zetmeel.
Wat ik me nou afvraag...is op een halve schep per dag dat suiker en zetmeel nou te verwaarlozen? Maakt het op een halve schep per dag nou per saldo zoveel uit? Ik heb het uitgerekend bij 2 verschillende merken. Bij ene merk geef ik dan per dag 93 gram zetmeel per 0,5 kg en bij het andere merk 37.5 gram bij 0.5 kg.
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar is 93 gram zetmeel nou überhaupt veel of is dat verwaarloosbaar? Dus met andere woorden is de hoeveelheid suiker/zetmeel überhaupt wel hoog bij kleinere hoeveelheden krachtvoer?


Havens gastro + , rond de 20% suikers en zetmeel . Aan een kg heeft een groot paard genoeg, om vit en min te dekken !

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:30

Spenk schreef:
Caily schreef:
Ik geef een brok die qua waardes erg overeen komt met de in Shape :o

Dan is dat ook een concentraat toch? Welke brok is dat? Ik bedoel dat je daar dan dus maar 800 gram per dag van geven hoeft om aan alle vitaminen en mineralen te voldoen :j

Er zijn namelijk wel veel meer brokken die ook vergelijkbare waarden in suiker en zetmeel hebben. Maar daar moet je vaan meer van geven.


Ik geef mijn pony’s Equifyt pre active muesli en daarvan hoef ik ook naar 800 gr per dag te geven om toch alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:53

Kennen jullie deze brok?

https://lavor.nl/97/2306-LAVOR-FERMVITAAL.html

Ook met verhoogd vitaminegehalte. Staat alleen niet bij hoeveel je moet voeren.

Ze hebben ook structuurmix dat lijkt enorm op de fiberforce, alleen wat prijsgunstiger

Oretha

Berichten: 3427
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:55

Slmt9 schreef:
Oretha schreef:
Nee helaas, dat merkt ze meteen over het voer en eet ze dan weer niet. Ik heb geloof ik alles al geprobeerd. Ook met een spuit in haar mond, maar dat is iedere dag een enorme strijd dan. Dus dat doe ik niet meer.
Mijn pony houdt meer van fastfood geloof ik dan van vitaminen :')


Het is niet je oorspronkelijke vraag, maar wilde toch met je meedenken. Heb ook zo een die alleen fastfood wil :+
De balancers die wel goed gaan: victorious secret en pavo vitaminekoek. Zijn dat nog opties?

Hoe het hier wel lukt: de balancer + handje luzerne/grasmix + 200gr fastfood (bijv havens gastro of pavo 18+ in ons geval). Of deze combi mengen met water dat de groentes zich vermengen met de patatjes ;)
Misschien zijn dat nog opties?


Dank je wel voor de tips. Gelukkig ben ik niet de enige die een liefde voor junkfood heeft haha
Soms lijkt ze even een vitaminebrkk te eten en dan na een paar dagen wil mevrouw het niet meer hebben.

Heb nog een vitaminedrank staan van horsefirst, nou toen was ze gewoon zwaar beledigd toen ik dat had gegeven :') dus als ik nog iemand blij kan maken met dat spul ..heb zo goed als 2 volle flessen staan

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:50


ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:51

ik haak af bij de spirulina en fenegriek die er in zit.
snap niet zo goed waarom en ik wil dan weten waar die spirulina vandaan komt.

mijn pavo vital is op en misschien wil ik wel wat anders proberen.
ben wat aan het twijfelen,want ik geef maar een paar keer per week wat en ze doen het nu goed .
maar voor aankomend weideseizoen is er misschien wel iets wat beter bij het gras eten past?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:38

Kent iemand hier de deukavallo mineral? Kwam Deze tegen op Equitana en is net als marstall een waar je niet super veel gram van hoeft te geven. Had een emmertje mee willen nemen, ware het niet dat je daar alleen cash kon betalen en dat was op haha.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:16

ellepel schreef:
ik haak af bij de spirulina en fenegriek die er in zit.
snap niet zo goed waarom en ik wil dan weten waar die spirulina vandaan komt.

mijn pavo vital is op en misschien wil ik wel wat anders proberen.
ben wat aan het twijfelen,want ik geef maar een paar keer per week wat en ze doen het nu goed .
maar voor aankomend weideseizoen is er misschien wel iets wat beter bij het gras eten past?

Agrobs heeft een weidemineral toch?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:21

ja even gekeken,maar daar zit dan weer dit in
chlorella algen, melkdistel, rode biet, hennepzaden en silica.
ik heb liever zonder kruiden of algen .

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:12

Daihyo schreef:
ellepel schreef:
ik haak af bij de spirulina en fenegriek die er in zit.
snap niet zo goed waarom en ik wil dan weten waar die spirulina vandaan komt.

mijn pavo vital is op en misschien wil ik wel wat anders proberen.
ben wat aan het twijfelen,want ik geef maar een paar keer per week wat en ze doen het nu goed .
maar voor aankomend weideseizoen is er misschien wel iets wat beter bij het gras eten past?

Agrobs heeft een weidemineral toch?


Ik geef Horseadds balance, dit bevalt erg goed!
(Niet in de winkel, maar wel gratis verzending)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:30

Is humane vitamine E ook geschikt om aan paard te geven? Dan is er veel meer beschikbaar in de natuurlijke variant. Betere kwaliteit ook naar mijn idee.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:41

Marigo schreef:
Is humane vitamine E ook geschikt om aan paard te geven? Dan is er veel meer beschikbaar in de natuurlijke variant. Betere kwaliteit ook naar mijn idee.


Vit E voor humane consumptie kan op zich prima, alleen moet je kijken naar de toedieningsvorm. Niet elk paard eet tabletten of capsules... Ik heb mijn paard (en honden) wel vaker voedingssupplementen voor mensen gegeven omdat van zodra er "paard" in de naam staat, de prijs opeens de hoogte gaat zonder dat er een verschil in formulering (hulpstoffen/toedieninsgvorm) zit.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:16

Thanks! Ja dat is de reden dat ik me er wat in verdiep. Ik ben nu voor een kwaliteitssupplement vitamine E van Horseflex 40 euro kwijt per 2 maanden. Capsules humaan met de natuurlijke variant vind ik dan nog het proberen waard. En als paard ze niet eet, houd ik ze voor mezelf ;)

Slmt9

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:22

Mocht je een natuurlijke vitamine E vinden die betaalbaarder is, dan ben ik daar ook wel benieuwd naar. Ik heb ‘t nog niet gevonden.
Betaal nu 75,- voor 1kg en heb dan 500iu per gram waarvan paard 10gr per dag krijgt.