Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:28

Hebben jullie ook goede ervaringen met OerBalans? Ik geef het inmiddels al twee jaar en ben erg tevreden. Paarden zitten super in hun vel en ze eten het graag.:j

Naza88
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:32

Ik heb deze bekeken, Is idd zeer goed, maar diegene die ik gebruik van este is gelijk of soms nog iets beter, maar kost een stuk minder (20kg 60euro)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:47

Ik ben wel benieuwd ,heb jij een link voor me waar dat product staat??

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:05

In mijn ogen is balancer gewoon het hippe woord voor vitamine brok. Voor de mensen die het twee verschillende dingen vinden, welke merken/soorten vallen dan volgens jullie onder de noemen balancer en welke onder vitaminebrok?

Hier doen ze het nog steeds prima op de pavo vital en eten het nog steeds met smaak.
Zijn er mensen die bewust in het weide seizoen wat anders geven als in de winter? Ik heb wel bewust gekozen voor iets wat hij echt lekker vind omdat hij het anders in de zomer niet goed eet (dan wil ik hem immers na bepaalde tijd weer terug op de wei zetten en in de winter kan hij er de hele nacht over doen op stal). Maar bedacht mij laatst dat er kwa wat ze nodig hebben natuurlijk ook wel verschil zit in of ze wel of niet op de wei komen. Passen jullie je vitaminebrok daarop aan?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:25

Ik wel, ze staan hier nu op gras en ik geef minder dan in de winter en sla ook wel eens een paar dagen over.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:29

Nee,ik bedoel die link van het spul wat naza88 geeft

Naza88
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:31


ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 15:55

Dank je.
Oh,die valt voor mij af.
Staat bij hoog gedoseerd in biotine en dat moet mijn merrie juist niet hebben.
Ik vind wel dat je veel moet voeren, 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht
En mijn beide paarden moeten juist meer selenium, maar er zit 4,8 mg in.


Maar er staat ook bij dat het laag in vitamine A zit omdat het in ruwvoer zit.
Maar dat gehalte loopt juist toch terug naar mate ruwvoer ouder word?

Wel moeilijk hoor al die supplementen.
Bij de een is dit lager of hoger hoger, bij een ander weer wat anders.
Nou heb ik pavo vital. maar kreeg al een preek van iemand dat daar citruspulp in zit wat ook weer slecht schijnt te zijn..
Ik word er wel eens 8)7 van

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:17

ellepel schreef:
Dank je.
Oh,die valt voor mij af.
Staat bij hoog gedoseerd in biotine en dat moet mijn merrie juist niet hebben.
Ik vind wel dat je veel moet voeren, 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht
En mijn beide paarden moeten juist meer selenium, maar er zit 4,8 mg in.


Maar er staat ook bij dat het laag in vitamine A zit omdat het in ruwvoer zit.
Maar dat gehalte loopt juist toch terug naar mate ruwvoer ouder word?

Wel moeilijk hoor al die supplementen.
Bij de een is dit lager of hoger hoger, bij een ander weer wat anders.
Nou heb ik pavo vital. maar kreeg al een preek van iemand dat daar citruspulp in zit wat ook weer slecht schijnt te zijn..
Ik word er wel eens 8)7 van


Heb jij een bepaalde test laten doen doordat je weet dat je merrie geen biotine moet geven? Ik ben op zoek naar zo'n test zodat ik weet wat ik extra bij moet geven, of juist niet moet bijgeven.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:32

Daar kan je een bloedtest voor doen, gewoon bij je dierenarts.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:43

Dankje!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:17

ellepel schreef:
Dank je.
Oh,die valt voor mij af.
Staat bij hoog gedoseerd in biotine en dat moet mijn merrie juist niet hebben.
Ik vind wel dat je veel moet voeren, 50 gram per 100 kilo lichaamsgewicht
En mijn beide paarden moeten juist meer selenium, maar er zit 4,8 mg in.


Maar er staat ook bij dat het laag in vitamine A zit omdat het in ruwvoer zit.
Maar dat gehalte loopt juist toch terug naar mate ruwvoer ouder word?

Wel moeilijk hoor al die supplementen.
Bij de een is dit lager of hoger hoger, bij een ander weer wat anders.
Nou heb ik pavo vital. maar kreeg al een preek van iemand dat daar citruspulp in zit wat ook weer slecht schijnt te zijn..
Ik word er wel eens 8)7 van


Herkenbaar daarom wou ik graag Vitalbix daily complete geven. Maarja hij lust het niet. Dan maar een beetje citruspulp.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:21

viola schreef:
In mijn ogen is balancer gewoon het hippe woord voor vitamine brok. Voor de mensen die het twee verschillende dingen vinden, welke merken/soorten vallen dan volgens jullie onder de noemen balancer en welke onder vitaminebrok?

Hier doen ze het nog steeds prima op de pavo vital en eten het nog steeds met smaak.
Zijn er mensen die bewust in het weide seizoen wat anders geven als in de winter? Ik heb wel bewust gekozen voor iets wat hij echt lekker vind omdat hij het anders in de zomer niet goed eet (dan wil ik hem immers na bepaalde tijd weer terug op de wei zetten en in de winter kan hij er de hele nacht over doen op stal). Maar bedacht mij laatst dat er kwa wat ze nodig hebben natuurlijk ook wel verschil zit in of ze wel of niet op de wei komen. Passen jullie je vitaminebrok daarop aan?


Als het maar verkoopt en je mensen bang kan maken dat een paard anders wat tekort komt. Meer is het allemaal niet hoor.
Zelf goed blijven kijken en nadenken.

Die van ons staan niet op de wei, maar hele jaar rond op zo goed als onbeperkt hooi. Ik voer vanaf najaar meer bij, omdat ze 24/7 buiten lopen en zonder dekens. Dat houdt dan in; bietenpulp en wiesencobs met vit en evt lijnzaad of iets wat we nodig achten.
Naar voorjaar/ betere temperaturen stoppen we met bietenpulp en wiesencobs. Vaak gaan we dan naar een handje of meer, afhankelijk van paard eenvoudige muesli, omdat ze dat wat makkelijker los eten.

Naza88
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:45

Iedereen moet denk ik doen wat hij nodig vindt. Ik vind zelf de logica van een balancer goed. In ruwvoer zitten de weinig vitamine etc. Dit omdat het paard vroeger natuurlijk veel meer soorten gras, struiken etc binnen kreeg. Om dit aan te vullen geef ik de balancer waar door hij binnen krijgt wat nodig is.

nog even terugkomen op de Biotine, weet je wel zeker dat je daarover spreekt? Biotine is volgens mijn dierenarts een Vitamine, bij het teveel binnenkrijgen plast hij het uit, dus volgens haar kan een paard naar niet teveel van krijgen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:06

Mijn tinkermerrie heeft een huidaandoening waarbij extra toevoeging van biotine dit zou kunnen verergeren
Ik gaf eerst marstall force, de pavo vital die ik nu geef zit hoger en zie dan toch wel dat ze er meer last van heeft.
Wil daar dan dus mee stoppen, en weer op zoek naar wat anders gaan.

Eigenlijk deden ze het allebei wel goed op de force
Alleen lust mijn ruin het dus niet, het ruikt ook mierzoet en daar houdt hij niet van :+

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:31

10 kilo marstall force besteld weigerd 1 van de 2 het te eten :-( mooi balen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:07

Marstall moesten sommige hier ook echt niet hebben, je kan het proberen aan te bieden maar jij kent je paard beter. Sommige weigeren het standaard, andere leren het eten uiteindelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 00:08

Naza88 schreef:
Iedereen moet denk ik doen wat hij nodig vindt. Ik vind zelf de logica van een balancer goed. In ruwvoer zitten de weinig vitamine etc. Dit omdat het paard vroeger natuurlijk veel meer soorten gras, struiken etc binnen kreeg. Om dit aan te vullen geef ik de balancer waar door hij binnen krijgt wat nodig is.

nog even terugkomen op de Biotine, weet je wel zeker dat je daarover spreekt? Biotine is volgens mijn dierenarts een Vitamine, bij het teveel binnenkrijgen plast hij het uit, dus volgens haar kan een paard naar niet teveel van krijgen.


Dit klopt niet helemaal. Een normaal gezond paard met een gezonde darmflora heeft niet zomaar tekorten en zeker niet zoveel als de merken mensen willen laten doen geloven.

Ja, ruwvoer in Nederland is vaak niet voldoende gevarieerd en dat is een probleem. Maar net goed hooi, van goede structuur en goed over de dag aanbieden kom je echt een heel end. Tot hoog niveau kan een paard daar prima mee lopen.

Het nadeel is dat paarden een ernstig verstoorde darmflora hebben door jarenlang het aanbieden van brok, muesli, kuil etc.

Bij het aanbieden van ruwvoer hoort ook voldoende vrije beweging om de darmwerking optimaal te houden en daar komen veel paarden ook tekort aan.

Natuurlijk zou iedereen vrij zijn om zelf die keuzes te maken, mits dat niet ten koste gaat van de dieren en men niet zijn eigen fouten wil wegwerken of alleen naar mooie praatjes luistert zodat het baasje zich goed voelt als ze wat kunnen geven.
De meeste mensen geven liever teveel dan te weinig. Waar teveel dus ook echt een groter probleem is dan die enkeling met een tekort.
Tekort die niet altijd komt door een tekort in de voeding, maar vooral ook door slechte opname.

Naza88
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 09:38

Ik ben het zeker met bovenstaand eens. Ik heb mijn hooi laten testen (altijd moeilijk, maar bij komt het meestal van dezelfde wei) maar je wilt niet weten hoeveel er mist. Brok etc. is zeker den ik ook niet goed.

Ik bekijk het ook een beetje zoals bij de mens, er zijn er veel die ongezond eten, te weinig vitamine binnen krijgen, maar toch gelukkig en oud worden. Maar er is wel bewezen dat je, als je gezond eet en dus als je vitamine binnenkrijgt je ook gezonder bent.

Vandaar dat ik wel gekozen heb voor een balancer. En ik moet zeggen dat mijn paard er super uit zien (zegt natuurlijk iedereen van zijn paard :)), zijn vacht is zeer mooi glanzend, hij is fit en energieker dan daarvoor. Ook uit de bloedanalyse blijft zijn vitamine E nu op peil, terwijl ik het daarvoor altijd extra moest geven.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:32

Lori schreef:
Marstall moesten sommige hier ook echt niet hebben, je kan het proberen aan te bieden maar jij kent je paard beter. Sommige weigeren het standaard, andere leren het eten uiteindelijk.



De ander weigerd het ook terwijl ze het eerder wel at :-(,

Naza88
Berichten: 14
Geregistreerd: 25-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:29

Hilde_ schreef:
Hebben jullie ook goede ervaringen met OerBalans? Ik geef het inmiddels al twee jaar en ben erg tevreden. Paarden zitten super in hun vel en ze eten het graag.:j


Ik heb die Oerbalans nog eens goed nagekeken, omdat ik de kruiden wel interessant vond. Maar het vitamine E gehalte is heel laag en ook de zink en koper zijn niet erg hoog. Vitamine E moet normaal vlgns mijn dierenarts bij sportpaarden rond de 1000 mg per dag zitten, de oerbalans geeft maar 100 mg. de este heeft 1500mg per dag.

Wel is die wat goedkoper dan de Este als je het per dag bekijkt.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:13

Hallo allemaal hier, na jaren van Havens basisbrok geven, wil ik ook overstappen op een vitaminekorrel voor mijn Friese dames. Worden niet gereden. We hebben prima (erg droge, bijna hooi) voordroog, onbeperkt plus scheut lijnzaadolie. Volop buiten, maar weinig gras (lees: oude krant lol) Beide merrie zijn gedekt. Dus ik twijfel nu tussen de Vitalbix Breed & Grow, of Daily Mix, OF de Pavo Vital. Ik schrik wel van de 11% suikers in de Breed&Grow! Graag jullie input!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:18

Pavo valt voor mij af, gaan mijn paarden op schuren

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:19

breed&grow is geen vitamine korrel maar een krachtvoer dacht ik, net als de active meusli.. Ik zou ze van vitalbix mailen voor informatie 11% is erg weinig, voor een krachtvoer.

Dragende merries hebben meer nodig kwa voedingstoffen enz. MAar dat is ook afhankelijk hoe ver ze in de dracht zijn

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:20

Elvirawortel schreef:
Pavo valt voor mij af, gaan mijn paarden op schuren
Waar komt dit bij jou door, denk je? Of heb je eczemers? Wat geef je zelf? Ik lees hier zoveel wisselende ervaringen...