Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 126 van de 259 [ 6464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 259  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Tessebes schreef
Het seleniumgehalte in het gemiddelde Nederlandse gras/ruwvoer is bijzonder laag. Je moet dit wel voldoende aanvullen. Ik weet niet of je dat redt met onderdosering van vs.


Eens. Ik geef geen VS maar nu ultimate balancer. Maar moet wel echt 500 gram voeren om tot de juiste waarden te komen. Dan zou ik wel vitamine e moeten bijvoeren nog.

Ik vind het wel lastig die hoeveelheden. Wil m'n paard wel alles binnen laten krijgen aangezien ze afgelopen jaar diverse tekorten heeft gehad. Maar merk dat ze best druk in dr hoofd is momenteel. Ze stond normaal op 2 handjes safe en sound. En nu dan 200 gram balancer (ben aan het opbouwen) en merk echt een veel drukker paard. Wat niet altijd even positief is....

Twijdle nu of ik niet beter iets als synovium prefit kan geven ipv een balancer brok.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 10:53 



 
Profiel   

@tancreda: maar dan ga je er vanuit dat je paard alles alleen uit de vitaminebrok haalt? Het hoofdvoer is gras en/of hooi, dat is ook niet alleen maar water ;)
En dan moet je paard ook nog maar eens al die genoemde waarde opnemen :)

Ik heb dat grotendeels losgelaten. Ik heb hele tabellen met analyses en berekeningen. Ik hou dit in grove lijnen aan, maar verder voer ik op het oog, tenzij tekorten uit bloed blijken.
Ik zelf denk dat ik best doorsla met al die analyses. Voor mezelf doe ik dit ook niet, ik krijg ook ongetwijfeld niet de ADH binnen maar ik heb geen tekorten oid. En ik denk dat er wel meer zijn die een stuk gelukkiger worden als ze dat zwart-witte loslaten :) Dat bedoel ik geen zins negatief, maar wat voelde ik me opgelucht toen ik aan mijn paard zag dat het eigenlijk gewoon goed is en ik de cijfertjes los liet. Dat gun ik een ieder die hier zo mee worstelt en onzeker van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 11:59 



 
Profiel   

Ik ben idd aan het rekenen gegaan waar ik uit ga van een aanbevolen hvh voor paard op rust/weinig arbeid en dan rekening gehouden met de hvh hooi die ze binnen krijgt en de waarden van alles die daar in zouden zitten (schatting, geen analyse gedaan). Omdat m'n dames op graszaadhooi staan halen ze daar ook niet super veel uit. Maar die berekening komt dan toch op zo'n 500 gram balancer (paard is rond de 630 kilo). Om dan de tekorten die ze heeft gehad (selenium, zink bijvoorbeeld) minimaal te halen.

Blijf het wel lastig vinden allemaal. Maar snap de aanbevolen hoeveelheden nu wel wat beter door eens alles op een rijtje te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 12:16 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
@tancreda: maar dan ga je er vanuit dat je paard alles alleen uit de vitaminebrok haalt? Het hoofdvoer is gras en/of hooi, dat is ook niet alleen maar water ;)
En dan moet je paard ook nog maar eens al die genoemde waarde opnemen :)

Ik heb dat grotendeels losgelaten. Ik heb hele tabellen met analyses en berekeningen. Ik hou dit in grove lijnen aan, maar verder voer ik op het oog, tenzij tekorten uit bloed blijken.
Ik zelf denk dat ik best doorsla met al die analyses. Voor mezelf doe ik dit ook niet, ik krijg ook ongetwijfeld niet de ADH binnen maar ik heb geen tekorten oid. En ik denk dat er wel meer zijn die een stuk gelukkiger worden als ze dat zwart-witte loslaten :) Dat bedoel ik geen zins negatief, maar wat voelde ik me opgelucht toen ik aan mijn paard zag dat het eigenlijk gewoon goed is en ik de cijfertjes los liet. Dat gun ik een ieder die hier zo mee worstelt en onzeker van wordt.


In grote lijnen mee eens.
Ik weet wel dat wij bijv een laag seleniumgehalte in de bodem hebben, dus als paarden wat loom, arm bespierd of bleek zijn, is dat wel iets wat ik adresseer door een vitaminebrok te pakken die daar hoger in zit. Maar in principe voer ik ook op het oog. Ik kan hele rantsoenberekeningen maken en doe dat ook regelmatig. Maar inderdaad: de basis is het ruwvoer, de rest is aanvullend. Ik speel daar ook wel wat mee: die van mij krijgt in de winter, als de voedingswaarde in het gras lager is, dan ook wat meer aanvulling dan in de zomer. En als ik het gevoel heb dat ze ergens onvoldoende uithaalt, verander ik het aanvullende voer. Sec op berekeningen voeren, gaat ook niet altijd goed: blijkt er net weer een stof in te zitten die paardlief niet goed verdraagt bijvoorbeeld, en dan krijgt ze slappe mest en neemt ze vermoedelijk toch niet alles op wat ze op moet nemen uit dat voer. Kan ik beter iets pakken wat iets minder optimaal is, maar wél wordt opgenomen uiteindelijk.
Berekeningen maak ik vaak wel nog voor paarden die het niet goed doen op wat ze krijgen. Vooral om eens grof door te rekenen of ze op papier alles binnenkrijgen wat ze zouden moeten binnenkrijgen en dat aan te passen met wat andere producten in mijn berekening en te kijken of dat een beter resultaat zou moeten geven - op papier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 12:18 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ik ben idd aan het rekenen gegaan waar ik uit ga van een aanbevolen hvh voor paard op rust/weinig arbeid en dan rekening gehouden met de hvh hooi die ze binnen krijgt en de waarden van alles die daar in zouden zitten (schatting, geen analyse gedaan). Omdat m'n dames op graszaadhooi staan halen ze daar ook niet super veel uit. Maar die berekening komt dan toch op zo'n 500 gram balancer (paard is rond de 630 kilo). Om dan de tekorten die ze heeft gehad (selenium, zink bijvoorbeeld) minimaal te halen.

Blijf het wel lastig vinden allemaal. Maar snap de aanbevolen hoeveelheden nu wel wat beter door eens alles op een rijtje te zetten.


Snap ik, in jouw geval had ik het ook zo gedaan. Ik blijf het ook op papier zetten zodat je het in grote lijnen idd weet. Ook wanneer ik een nieuw supplement of voer wil toevoegen. Je hebt dan toch een idee bij wat je voert en waarom een bepaald voer bij nadere instantie meer/minder geschikt blijkt.


Skippy01 schreef
In grote lijnen mee eens.
Ik weet wel dat wij bijv een laag seleniumgehalte in de bodem hebben, dus als paarden wat loom, arm bespierd of bleek zijn, is dat wel iets wat ik adresseer door een vitaminebrok te pakken die daar hoger in zit. Maar in principe voer ik ook op het oog. Ik kan hele rantsoenberekeningen maken en doe dat ook regelmatig. Maar inderdaad: de basis is het ruwvoer, de rest is aanvullend. Ik speel daar ook wel wat mee: die van mij krijgt in de winter, als de voedingswaarde in het gras lager is, dan ook wat meer aanvulling dan in de zomer. En als ik het gevoel heb dat ze ergens onvoldoende uithaalt, verander ik het aanvullende voer. Sec op berekeningen voeren, gaat ook niet altijd goed: blijkt er net weer een stof in te zitten die paardlief niet goed verdraagt bijvoorbeeld, en dan krijgt ze slappe mest en neemt ze vermoedelijk toch niet alles op wat ze op moet nemen uit dat voer. Kan ik beter iets pakken wat iets minder optimaal is, maar wél wordt opgenomen uiteindelijk.
Berekeningen maak ik vaak wel nog voor paarden die het niet goed doen op wat ze krijgen. Vooral om eens grof door te rekenen of ze op papier alles binnenkrijgen wat ze zouden moeten binnenkrijgen en dat aan te passen met wat andere producten in mijn berekening en te kijken of dat een beter resultaat zou moeten geven - op papier.


Hier kan ik me ook in vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 14:48 



 
Profiel   

Wat is jullie ervaring met de SuperFit Broxxx van Metazoa? Ik heb momenteel die timothee omdat mijn pony zo weinig mogelijk lucerne moet. Ik voer het nu ongeveer 3-4 weken, maar sinds anderhalve week is hij zo schrikkerig. Ik heb verder niks veranderd en eigenlijk is hij altijd heel koel in het hoofd. Meer mensen deze ervaring met metazoa? Misschien komt het ook gewoon door het weer maar dit gedrag ben ik niet van hem gewend. Het voer is het enige wat veranderd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 15:56 



 
Profiel   

Ik voer geen Metazoa, maar die ervaring heb ik nog steeds wel met mijn pony momenteel. Kan het niet aan het weer/de kou/vuurwerk liggen bijvoorbeeld? Bij ons zijn ze allemaal schrikkerig de laatste week

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 16:33 



 
Profiel   

Mijn ene paard was de afgelopen tijd ook gespannen en schrikkerig. Ik heb hem uiteindelijk toch maar een deken opgelegd en nu lijkt het over. Hij had het koud....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 16:35 



 
Profiel   

Ja kan heel goed zijn dat het door het weer komt hoor! Maar hij is nooit zo dus dacht misschien komt het toch door de voerverandering ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:31 



 
Profiel   

Mijne is ook nooit zo, maar die is echt heel wakker en schrikkerig de laatste dagen. Zoals de helft van de stal, terwijl er niks veranderd is. Volgens mij gewoon het weer haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:37 



 
Profiel   

Toevallig hetzelfde hier. Geen verandering in voer (geef geen metazoa) en wel een rillerig paard. Zal wel aan de volle maan liggen :)


Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 03-12-20 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 17:53 



 
Profiel   

Ik hoor wel vaker dat ze van metazoa heel ril worden. Hoe dat komt, geen idee..?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 18:05 



 
Profiel   

Bij ons werden een aantal op metazoa ook ril, en eentje niet. Mee gestopt en was binnen drie dagen weer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 18:26 



 
Profiel   

Hier geen last van het weer. Metazoa werdt de mijne ook rillig op terwijl het de nuchtere zelve is

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 21:45 



 
Profiel   

Mmm misschien dat ik dan voor de zekerheid even stop en mijn pavo vital op voer. Daar deed ie het prima op namelijk! Even checken of het dan echt aan het voer ligt ipv het weer :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 22:20 



 
Profiel   

Van de pavo gaat die van mij juist stuiteren ;)
Maar in jouw geval prima uit te testen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 23:02 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd of het verschil maakt haha, zou niet weten wat er in de SFB Timothee voor rillerigheid zou moeten zorgen. Niet dat ik je niet geloof hoor, maar als dat het inderdaad oplost ga ik me daar toch eens in verdiepen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 00:21 



 
Profiel   

Ik kan jullie hulp wel even gebruiken.
Ik zoek een goede mineralenbrok voor een volle tuiger en een halve tuiger.

Rest van hun rantsoen bestaat uit onbeperkt hooi en overdag gras. De paarden hebben geen aanleg tot dik worden, maar hebben ook de energie uit standaard brok niet nodig. Verder ook geen onderliggende ziektes of intoleranties.

Ik ben dus op zoek naar een mineralenbrok als krachtvoervervanger met de beste prijs kwaliteit verhouding. helemaal mooi zou zijn als iemand ervaring heeft i.c.m. warmbloeden/tuigers.

Ik ben bekend met Vitalbix daily complete, maar zit nu naar Marstall Force te kijken en deze komt qua prijsverhouding veel gunstiger uit de bus dan Vitalbix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 16:54 



 
Profiel   

Eigenlijk heb je dan heel veel opties. Metazoa, Je Paard Gezond en Fit, producten van Pure Horse, Marstall Force inderdaad, Agrobs Naturmineral

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 17:50 



 
Profiel   

NienkeV1994 schreef
Eigenlijk heb je dan heel veel opties. Metazoa, Je Paard Gezond en Fit, producten van Pure Horse, Marstall Force inderdaad, Agrobs Naturmineral


Ja dat is dus ook gelijk mijn dilemma. Als de opties mineralenbrokjes kwalitatief vergelijkbaar zijn, dan ga ik natuurlijk liever voor degene die het meest gunstig is voor mijn portemonnee :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 17:53 



 
Profiel   

Dan zou ik voor Marstall Force of Metazoa SuperFit Broxxx gaan, prijstechnisch. Welke variant (timothee, luzerne, esparcette) maakt dan eigenlijk niet uit. Je kunt er ook voor kiezen om verschillende balancers af te wisselen zodat eventuele mineralen waar de een minder van bevat en de ander meer weer uitgebalanceerd kunnen worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 17:55 



 
Profiel   

Ik heb wat advies nodig..
Ik heb een vrij druk paard dus wil ik dr van haar krachtvoer afhalen. Maar ik wil wel een soort brok dat haar ondersteund voor de spierontwikkeling enzo.
Het is een paard dat aan de dunne kant is en daar krijgt ze al pavo speedibeet voor.

Wie weet er een goede brok voor mij? Ik wil geen brok waar ze sensibel van wordt of nog drukker...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 21:57 



 
Profiel   

Voermeesters Rust & Herstel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 22:02 



 
Profiel   

Cavalor Vitamino ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 22:15 



 
Profiel   

Je paard gezond en fit balancer pro plus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-20 23:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 126 van de 259 [ 6464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 ... 259  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen