Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:15

Even denken wat ik dan ga voeren.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:35

Pure Horse zijn hele mooie producten maar mijn paard is er niet zo'n fan van, en mijn portemonnee inderdaad ook niet.

Vitalbix en schuren is een bekend probleem. Wat bij de Timothee DC de oorzaak is durf ik niet te zeggen, bij de andere producten waarschijnlijk luzerne

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:17

Ik voer al zeker 10 jaar Je paard gezond & fit, paarden deden/doen het er goed op. Bloedwaarden goed, genoeg energie en gezonde vacht. Ik ga niet wisselen, never change a winning team.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:29

die pure horse balancer die ik heb valt best mee kwa prijs hoor.
3 kilo voor ik dacht 15,50.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:33

Heeft pure horse Balancer dan? En hoeveel geef je ervan?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:47

@ellepel, ik denk dat jij de pure victorious secret bedoeld? Dat is van purepaardenvoeding, purehorse is een andere site/eigenaresse.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:37

Ik doelde voor Pure Horse meer op de Iedere Dag mixen die ik graag zou willen voeren, maar denk dat je de Mineraal Puur P/G bedoelt. Die zijn 25 euro voor 3 kg

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:49

__Toverbal schreef:
Wat betreft de Vitalbix DC: hoe zou het kunnen dat na een paar weken een voer proberen de hoeven ineens afbrokkelen? Naar mijn idee doet een hoef er in totaal een 9 - 12 maanden over om te groeien zodat het nieuwe hoorn de grond bereikt. Heel vaag. Ook is zink een enorm belangrijk spoorelement voor hoef en haar. Ik denk dat veel mensen zink vergeten.
Oh ja en vergeet natuurlijk niet je Fe(4):Cu(1):Zn(3):Mn(3), Ca(2-3):Mg(1), K(3-9):Na(1) en zoveel andere verhoudingen die belangrijk zijn :+ :')

Toch vind ik het gek hoe 2 mg aan selenium ineens betekend dat 2 mg van een andere vitamine/mineraal niet meer door het lichaam opgenomen kan worden (met een dunne darm van 20m lang, blinde darm van 1m en de dikke darm die 3/4m is). Hoeveel gram/mg aan sporenelementen kan een paard dan tot zich nemen.
Niet te vergeten dat TOEGEVOEGD ijzer niet goed blijkt te zijn, zeker omdat wij in Nederland al een enorm ijzerrijke bodem hebben (zit overigens in marstall en agrobs oa) wat dan de opname van koper en zink zal beïnvloeden, maar als een paard geen insuline resistentie heeft, zal het ook niet al het ijzer in zich opnemen wat het binnen krijgt. En ook moeten opletten dat vitamine C ervoor zorgt dat ijzer beter wordt opgenomen, dus wil je dat wel in het voer gezien het lichaam zelf vitamine C kan aanmaken en dus voldoende in het lichaam zit. En dat er in veel voeders alles behalve genoeg koper zit om aan bovenstaande verhoudingen te voldoen, zeker in het weideseizoen.

Ik sluit mij bij je aan Muze met de toevoeging: Ik hou van voer maar ik haat het ook :+

En laten we niet vergeten dat waarschijnlijk niemand van ons dit zo secuur bekijkt bij ons eigen dieet :=


Ik vind het ook vreemd, je zou idd denken dat je het bij de hoeven pas na maanden merkt maar ik lees het nu toch steeds vaker dat de hoeven slechter worden na een aantal weken en dat is ook mijn ervaring. Ook is hij gaan schuren en ik ga nu ondanks het ijzer gehalte marstall proberen. Als er in het grondwater bijv geen vitamine C zit wordt dat ijzer toch ook slechter opgenomen dus minder overschot daarvan.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:51

Wel raar want een hoef groeit van bovenuit.
Dus ik snap niet helemaal de relatie met brokkelen aan de onderkant. Houd er wel rekening mee dat hoeven hard groeien in de zomer en een te lange hoef gaat gewoon brokkelen om het materiaal dat overbodig is ( te lange wand) te verwijderen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:08

En daarnaast zijn deze weersomstandigheden niet ideaal. Kort veel regenval, dan weer droog en erg warm. Dat wisselt elkaar rap af.

Mijn paard had al last van zn zolen.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:43

Muze schreef:
Wel raar want een hoef groeit van bovenuit.
Dus ik snap niet helemaal de relatie met brokkelen aan de onderkant. Houd er wel rekening mee dat hoeven hard groeien in de zomer en een te lange hoef gaat gewoon brokkelen om het materiaal dat overbodig is ( te lange wand) te verwijderen.


Ik weet het maar mijn paard was net naar de hoefsmid geweest en toen begonnen ze meteen weer te brokkelen. Verder heeft hij standaard een beetje modder rond zijn drinkbak waar als de wei droger is (echt droig vind ik het nog niet geweest eigenlijk) zijn voeten vocht krijgen. Ik ben benieuwd of ik verandering merk dalijk en zo niet dan lag het wss niet aan Vitalbix. Maar het schuren lees ik wel heel erg vaak

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 14:45

Misschien heeft je smid er niet genoeg afgehaald of niet netjes gevijld?

Schuren ben ik t mee eens. Lees dat ook vaak.
Jammer, want de breed and grow spreekt
Me verder wel aan.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:39

Muze schreef:
Misschien heeft je smid er niet genoeg afgehaald of niet netjes gevijld?

Schuren ben ik t mee eens. Lees dat ook vaak.
Jammer, want de breed and grow spreekt
Me verder wel aan.


Was helaas ook niet het geval. Hij kan natuurlijk minder sterke hoeven hebben maar daarvoor waren ze hartstikke goed

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:43

Neig nu naar de force.
Maar weet eigenlijk niet of die ook voor opgroeiende paarden oké is?
Ga ook even over naar pavo grow, wil daar een halve kilo van voeren en aanvullen met force

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:12

valt zeewier in de categorie mineralen?
ik gaf het altijd aan paarden met wat slechtere hoeven.
ze vinden het niet altijd even lekker want het ruikt wat naar zee en zilt.
maar ik vind de hoefkwaliteit er wel van verbeteren :j

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:07

Blaze1994 schreef:
Ik vind het ook vreemd, je zou idd denken dat je het bij de hoeven pas na maanden merkt maar ik lees het nu toch steeds vaker dat de hoeven slechter worden na een aantal weken en dat is ook mijn ervaring. Ook is hij gaan schuren en ik ga nu ondanks het ijzer gehalte marstall proberen. Als er in het grondwater bijv geen vitamine C zit wordt dat ijzer toch ook slechter opgenomen dus minder overschot daarvan.


Inderdaad, maar zover ik heb begrepen kan je paard niet zo snel een overschot krijgen tenzij hij/zij insuline resistent is. Al komt het alsnog vrij vaak voor..

Ik voer nu trouwens vs200, alleen krijg ik het er met enorme moeite in. Hij lust het niet echt en ik moet het met vanalles mengen. Mijn voorkeur gaat uit naar de JPGEF balancer. Ondanks dat de ingrediënten bijna gelijk zijn, denk ik dat de verschillen toch wel uit kunnen maken of hij het lekker vindt of niet (plus in JPGEF zit wat melasse, vindt ik niet erg in zo'n kleine hoeveelheid)
Hebben meer mensen ervaring van de overstap van vs200 naar JPGEF, waarbij paardlief vs200 niet eet en JPGEF wel?

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:16

JPGF heeft onlangs een aantal producten zonder melasse geïntroduceerd, misschien is dat wat voor jou? Suzanne kan je daar over informeren :j

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:20

Ik vind de melasse juist niet erg, ik denk dat paardlief dat wel zou waarderen aan JPGEF tegenover VS200 :+
En ik heb liever dat hij het prima eet en er een mini beetje melasse in zit dan zonder melasse en dat ik vanalles moet toevoegen om het hem te laten eten.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 14:34

Ik heb geen ervaring met die specifieke overstap :n en mijn paarden zijn geen lastige eters, alleen de Lexa ging er een paar jaar geleden slecht in, maar verder eten ze ongeveer alles :+

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:06

Hier gaan de brokjes die ik tot nu toe heb geprobeerd er goed in maar ik geef het sowieso gemengd met aanvullend voer. Ik vind de VS heel chemisch ruiken maar ook die gaat er al jaren goed in bij de paarden.

Rainer
Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 15:57

Mijn zeeeer moeilijke eter eet de balancer van jpgef heel graag. Hij likt de emmer zelfs uit, dat is heel uniek haha. Heb wel net als jij bewust voor de versie met melasse gekozen. Geloof niet dat dat kleine beetje drama is en als hij het daardoor eet, helemaal prima.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:17

__Toverbal schreef:
Blaze1994 schreef:
Ik vind het ook vreemd, je zou idd denken dat je het bij de hoeven pas na maanden merkt maar ik lees het nu toch steeds vaker dat de hoeven slechter worden na een aantal weken en dat is ook mijn ervaring. Ook is hij gaan schuren en ik ga nu ondanks het ijzer gehalte marstall proberen. Als er in het grondwater bijv geen vitamine C zit wordt dat ijzer toch ook slechter opgenomen dus minder overschot daarvan.


Inderdaad, maar zover ik heb begrepen kan je paard niet zo snel een overschot krijgen tenzij hij/zij insuline resistent is. Al komt het alsnog vrij vaak voor..

Ik voer nu trouwens vs200, alleen krijg ik het er met enorme moeite in. Hij lust het niet echt en ik moet het met vanalles mengen. Mijn voorkeur gaat uit naar de JPGEF balancer. Ondanks dat de ingrediënten bijna gelijk zijn, denk ik dat de verschillen toch wel uit kunnen maken of hij het lekker vindt of niet (plus in JPGEF zit wat melasse, vindt ik niet erg in zo'n kleine hoeveelheid)
Hebben meer mensen ervaring van de overstap van vs200 naar JPGEF, waarbij paardlief vs200 niet eet en JPGEF wel?


Deze is nieuw voor mij dus die ga ik ook even uit pluizen! Bij mijn merrie helpt papjes maken altijd goed en dan daar weer wat doorheen dat een beetje over heerst. Mijn ruin heb ik nog niet lang genoeg om te weten of hij een moeilijke eter is maar hij is geobsedeerd door eten dus ik verwacht van niet :'). Anders ben ik inmiddels creatief genoeg om papjes en mengsels te maken haha. We gaan het zien of hij de marstall force lust. Ik heb meteen een 10kg emmer genomen dus wordt leuk

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:25

__Toverbal schreef:
Inderdaad, maar zover ik heb begrepen kan je paard niet zo snel een overschot krijgen tenzij hij/zij insuline resistent is. Al komt het alsnog vrij vaak voor..

Ik voer nu trouwens vs200, alleen krijg ik het er met enorme moeite in. Hij lust het niet echt en ik moet het met vanalles mengen. Mijn voorkeur gaat uit naar de JPGEF balancer. Ondanks dat de ingrediënten bijna gelijk zijn, denk ik dat de verschillen toch wel uit kunnen maken of hij het lekker vindt of niet (plus in JPGEF zit wat melasse, vindt ik niet erg in zo'n kleine hoeveelheid)
Hebben meer mensen ervaring van de overstap van vs200 naar JPGEF, waarbij paardlief vs200 niet eet en JPGEF wel?


Ja, ik was een maandje overgestapt van VS naar JPGEF. Mijn paard werd er slechter van, zat slechter in zn vacht.
Na een maandje ben ik dus weer overgestapt naar VS en nu is t weer goed.
Mijn paard vind het ook niet super lekker, maar ik meng het met wat subli ponybrok en warm water, dan gaat het prima.
Ik ruik overigens het chemische er niet aan?

Is de Pavo Daily fit niet iets? Sinds vernieuwde formule vind ik hem qua samenstelling en waardes heel mooi (laag in suikers ook).
Heb eerst een halve gegeven, dat ging er goed in. Mijn paard is wel een pieperd met eten en erg gevoelig voor jeuk van eten, dus het heeft altijd wat langer nodig :+

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 16:55

Volgens mij gaat bij jpgef alleen de balancer met melasse er wel uit, omdat ze er nu een zonder hebben.
De mijne at vs200 niet. Jpgef wel, alhoewel ik het nu door de slobber meng omdat het steeds lastiger naar binnen ging.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 17:18

Eigenlijk kan je binnen een maand niet zeggen of een vitaminebrok effect heeft of niet. Het is niet dat de waarden in zo'n korte tijd opeens drastisch veranderen, als je van de ene naar de andere vitaminebrok overstapt.