Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:20

cissie schreef:
@Wenk: Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk ben ik geen fan van pavo, behalve de speedibeet.
Omdat het paard momenteel nog in de proefperiode zit van de aankoop wil ik haar huidige voerschema niet teveel veranderen.

Maar als ze door de keuring heen is en de koop volledig rond is mijn gedachte om haar van de pavo brok ( condition) af te halen.
Dit omdat ze nog niet veel doet en de luzerne samen met de speedibeet afdoende lijkt om haar wat meer op gewicht te krijgen ( ze mag wat voller).
In mijn beleving draagt de huidige pavo brok daar niks aan bij en geef ik liever een completere aanvulling zoals bv de equilin balancer.

Een paard volproppen met brok omdat deze aan de voedingsbehoefte moet komen vind ik not done.
Ze verbruikt het daarnaast ook niet in de training voorlopig.
Maar een aanvulling is welkom, vandaar mijn vraag.

Je weet dat het de bedoeling is dat je equilin naast brok voert? Het is een aanvulling op hetgeen in het hooi en de brok zit, en niet bedoeld in plaats van brok.
Dat was ook de reden dat ik uiteindelijk gestopt ben. Als ik het goed wilde doen, dan moest ik hooi, brok, equilin en lucerne voeren. Dat werd me gewoon te veel van het goede.
En ik heb nu een vergelijkbaar resultaat met hooi en de balancer pro van jepaardgezondenfit.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:59

@Wendy: Daar ben ik inmiddels achter na wat leeswerk op internet. Maar dat wist ik in eerste instantie niet.

Geldt dit ook bij Vitalbix? Aangezien deze nummer 2 is op mijn 'lijstje'.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:33

Nee Vitalbix is volledig aanvulling op ruwvoer. Daar hoeft niets meer bijgevoerd te worden. Tenzij je merkt dat je paard er niet genoeg uit kan halen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:34

Weet iemand zo de voor nadelen tegenover marstal force en vitalbix?

Voer nu marstal maar is vitalbix completer of beter?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:37

Vitalbix is op basis van natuurlijke producten en Marstall force is kunstmatig.
Maar in beiden zitten wel de juiste verhoudingen en hoeveelheden mineralen en vitamines. Alleen van Vitalbix moet je er daarvoor wel meer van voeren. Force is geconcentreerder. Vergelijk het met een vitaminepil.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:37

Mijne haalde uit marstal force niet voldoende energie voor training, komt nog steeds moeilijk door zn vacht en voerde er nog steeds supplementen zoals biotine en omega 369 bij. Nog belangrijker; hij at het na 8 maanden niet meer, tenzij ik er slobber met pulp van maakte.
Vitalbix voer ik alleen nog vers, gemalen lijnzaad bij (meer ivm omega 3 en zand) en daar lijkt hij het top op te doen tot dusver. Hij eet het ook erg graag.

Denk dus dat het per paard ook verschilt.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:39

De mijne doet het ook beter op Vitalbix. En eet het inderdaad makkelijker.
Maar ik ken ook genoeg paarden die het heel goed op de Force doen, al dan niet aangevuld met iets anders.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:48

Amanda schreef:
Nee Vitalbix is volledig aanvulling op ruwvoer. Daar hoeft niets meer bijgevoerd te worden. Tenzij je merkt dat je paard er niet genoeg uit kan halen.



Bedankt voor je antwoord!

Blijf de speedibeet er voorlopig bijgeven totdat ze weer voldoende gras hebben.
Jammer genoeg moet ik de luzerne gaan schrappen, ze lijkt daar een allergie (mok) op te hebben, terwijl ze op droge grond staat. Ben deze momenteel aan het afbouwen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:18

cissie schreef:
Amanda schreef:
Nee Vitalbix is volledig aanvulling op ruwvoer. Daar hoeft niets meer bijgevoerd te worden. Tenzij je merkt dat je paard er niet genoeg uit kan halen.



Bedankt voor je antwoord!

Blijf de speedibeet er voorlopig bijgeven totdat ze weer voldoende gras hebben.
Jammer genoeg moet ik de luzerne gaan schrappen, ze lijkt daar een allergie (mok) op te hebben, terwijl ze op droge grond staat. Ben deze momenteel aan het afbouwen.


Met het voer wat je geeft/gaf is Equilin ook voldoende aanvulling. Voer je echt alleen ruwvoer dan hoort er iets bij en zou Vitalbix een logischer keuze zijn aangezien dat inderdaad een volledig voer is.

Vitalbix heeft ook Luzerne, wellicht het proberen waard of ze daar ook op reageert?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:26

Zeker! Ik zal eerst moeten bekijken of de (onverklaarbare) mok zeker van de lucerne komt of niet. Daar lijkt het tot dusver op.....

Maar op den duur is het wel de moeite waard om te bekijken. Thanks.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:32

@ Wendy, wat ik van hun site lees is dat de balancer een complete brok is voor de benodigde vitamines/mineralen, en dat de basic is bedoeld als aanvulling/deels vervanging voor het krachtvoer?
Nou heb ik er zelf geen ervaring mee, heb het nooit gevoerd maar blijf het altijd interessant voer vinden (enige wat me weerhoudt is de prijs), dus het is pure interesse :)

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 02:56

Nou ik ben benieuwd wat hij doet op de vitalbix luzerne.
Ik heb hem twee voerscheppen gegeven vanavond na het werk.
Hopelijk ontploft hij niet van de luzerne.
Hij mag wel meer body krijgen, met name zijn hals en rug.
Maar het kan ook gewoon zijn dat hij gewoon zo is, gezien het ras en zijn bouw.

Daarbij zijn 50 gr. metazoa, magnesium, halve dosis vitamine E en 5 gr. kamille.
Klinkt echt idioot, maar op een handje ruwvoerbrokjes wat er nog bij gaat is dit alles:
Afbeelding

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:02

Ik kom hier ook even binnen vallen, en meelezen/advies vragen.
op dit moment krijgt mijn paard (537kg) zo'n 12kg voordroog, met 0,5kg natures best muesli per dag. Daarnaast Pavo vitalcomplete brokje (100gr) voor de vitaminen. Heb hem een tijd zonder muesli gehad, maar merkte dat ie in het werk toch weer iets nodig had.
Op zich doet hij het hier al een jaar best oke op,Echter, hij heeft ook snel last van zijn spieren, en ben niet helemaal tevreden over de verhoudingen in pavo vitalcomplete.

Ik overweeg marstall force of equilin basic+balancer bij te gaan voeren.
Heb recent andere muesli geprobeerd (pavo sportsfit, met meer Mg, vit E en selenium) waarbij hij beduidend losser werd in zijn spieren en minder last had na een training, alleen door de hogere energiewaarde (vermoed ik), te heet en schrikkerig werd met rijden. Voor mij wel reden genoeg om verder te zoeken naar fijn aanvullend supplement.
EDIT: mijn paard is een lastige eter wat betreft poeders/supplementen.

Qua arbeid doen we 3-4x per week half uurtje dressuurmatig trainen (B niveau, maar heb een draver, dus voor hem best lastig), 1x per week rondje bos (als het weer het toelaat), 1x per week longeren en verder werken we aan de hand (rechtrichten en NH). Hij staat op vlas ivm bronchitis op dit moment.

Tips/suggesties zijn welkom!

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:06

Pharmahorse heef supplementen zonder vulstoffen.
Dan heb je minder poeder om erin te frotten.
Mijn pony eet het makkelijk in elk geval, en hier op stal hoor ik niemand over het slecht eten van pharmahorse.
Mijn spook is ook gauw te heet, hij krijgt nu dus maar 1/3 metazoa en vitamine E excellent los erbij van pharmahorse.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:16

Ik haal mijn voer bij de paardenkruidenier. Ze doet het goed op de basis +brok. Geheel bestaand uit kruiden die het paard normaal zelf uit de natuur zou halen als het in het wild zou leven. De brok wordt per seizoen aangepast. Voer het nu een klein jaartje. Zeer tevreden mee.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:10

Moonfish waar haal jij de kamille vandaan? Is dat niet idioot duur, of valt het mee.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:51

Amanda schreef:
Vitalbix is op basis van natuurlijke producten en Marstall force is kunstmatig.
Maar in beiden zitten wel de juiste verhoudingen en hoeveelheden mineralen en vitamines. Alleen van Vitalbix moet je er daarvoor wel meer van voeren. Force is geconcentreerder. Vergelijk het met een vitaminepil.

Dank voor je antwoord.

Dan zou ik eigenlijk ook eens hoeveelheden per dag en prijzen van deze twee naast elkaar moeten leggen.
Want zover ik kan beoordelen doen ze het goed op de force.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:00

Doet Voervergelijk dat niet?
Als ze het goed doen, dan is het goed toch? :D

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:05

Voervergelijk doet de waardes per kg, wat lastig te vergelijken is als je van de een natuurlijk zo'n 100 gr geeft en van het andere 500 gr. Ik heb het ooit wel helemaal naast elkaar gelegd, zal even opzoeken of ik het kan vinden voor je Bruintje, nadeel is dat ik vooral lekker ga kliederen op losse papiertjes :D, en weinig echt digitaal heb staan, maar ik kan me herinneren dat ik de basisdingen, (prijs, hoeveelheid, prijs per portie) wel ergens op m'n laptop had staan dacht ik :)

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 17:25

Kamille kost hier lokaal bij de voerhandel 27.50 per kilo.
Maar er zijn veel goedkopere adressen te vinden online.
Ik meen ook 2.5 kg voor 15 ofzo.
De paardendrogist heeft het ook.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:06

Interessant topic, ik lees mee!

In het verleden heb ik Pavo Vital Complete gevoerd en Marstall force, maar met beiden had ik het idee dat ze wat te kort kwamen want ze gingen na een tijdje zand eten. De Pavo vonden ze trouwens wel lekker maar de Marstall niet.

Sinds 2,5 jaar mix ik mijn eigen 'muesli'.

Ongeveer steeds de zelfde samenstelling, al wissel ik de kruiden na elke zak af.

0.25 tot 0.5 schep Subli Dieetmix (omdat ze dat lekker vinden)
1 of 2 schepjes Lexa Top Mineraal (deze omdat die zonder kruiden is en ik dus zelf kruiden bij voer)
2 schepjes kruiden (op deze foto Souplesse Mix van de Paardendrogist)
2 handjes Pavo DailyPlus (ivm langzamer eten, beter verteren en voerbak vullen)
Omega Olie (ook Paardendrogist) in wisselende hoeveelheden
Op deze foto een schepje biotine als kuurtje voor de hoeven en huid

Afbeelding




En hoe het er gemengd uit ziet:

Afbeelding


Pony's doen het er goed op! Al is het nu weer een beetje opnieuw zoeken, omdat:
a) er een pony met cushing bij komt en
b) onze oudste pony moeite krijgt met haar gebit.

Het liefst voer ik ze alle 3 hetzelfde ivm voerbak-stoelendans. Ze staan namelijk 24/7 op een paddock met schuilstal. Als het moet kunnen ze 's nachts op stal met hun eigen voer, maar liever niet.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:35

Kleine update:

Nu een dag of 5 volledig gestopt met de luzerne en de mok is aan het afnemen. Hele opluchting moet ik zeggen.

Heb na wat wikken en wegen gekozen voor vitalbix en ben deze nu aan het opbouwen.
Momenteel krijgt ze speedibeet en vitalbix en nog wat van dr oude brok ( pavo condition) deze gaat er straks helemaal af.

Misschien dat ik nog een klein beetje subli omega 369 bij ga voeren maar eerst even kijken hoe ze het gaat doen met deze samenstelling.

Mok bijna weg en een relaxter paard, was een beetje bang dat ze misschien wat schraler zou worden zonder de luzerne maar tot dusver niet te merken.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:44

Mijne krijgt ook altijd gelijk jeuk van luzerne. Misschien toch iets met die eiwitten oid.

Gelukkig neemt de mok af!

Waarom wil je nog omega bij voeren? Ik ben juist blij dat ik geen supplementen meer bijvoer nu hij op vitalbix staat.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:42

@Jotoma: Misschien is het niet nodig, heb het meer in m'n gedachten.

Omdat ze de neiging lijkt te hebben om snel af te vallen bij gebrek aan.....

Al staat ze sinds kort op onbeperkt hooi middels slowfeeders dus ik wil eerst kijken hoe ze het daar verder op gaat doen.

Hopelijk is de vitalbix afdoende, daar gok ik tenminste op.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:05

Safiera schreef:
Interessant topic, ik lees mee!

In het verleden heb ik Pavo Vital Complete gevoerd en Marstall force, maar met beiden had ik het idee dat ze wat te kort kwamen want ze gingen na een tijdje zand eten. De Pavo vonden ze trouwens wel lekker maar de Marstall niet.

Sinds 2,5 jaar mix ik mijn eigen 'muesli'.

Ongeveer steeds de zelfde samenstelling, al wissel ik de kruiden na elke zak af.

0.25 tot 0.5 schep Subli Dieetmix (omdat ze dat lekker vinden)
1 of 2 schepjes Lexa Top Mineraal (deze omdat die zonder kruiden is en ik dus zelf kruiden bij voer)
2 schepjes kruiden (op deze foto Souplesse Mix van de Paardendrogist)
2 handjes Pavo DailyPlus (ivm langzamer eten, beter verteren en voerbak vullen)
Omega Olie (ook Paardendrogist) in wisselende hoeveelheden
Op deze foto een schepje biotine als kuurtje voor de hoeven en huid

[ [url=m/bUVFBS.jpg]Afbeelding[/url] ]




En hoe het er gemengd uit ziet:

[ [url=m/5UOVtq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Pony's doen het er goed op! Al is het nu weer een beetje opnieuw zoeken, omdat:
a) er een pony met cushing bij komt en
b) onze oudste pony moeite krijgt met haar gebit.

Het liefst voer ik ze alle 3 hetzelfde ivm voerbak-stoelendans. Ze staan namelijk 24/7 op een paddock met schuilstal. Als het moet kunnen ze 's nachts op stal met hun eigen voer, maar liever niet.


Voor dat stoelen dans probleem had ik een aantal mini paddocks waar ik ze in deed met krachtvoer eten . Daarna was t draadjes open en hup weer in de track !
Ze wisten dat precies .
In de tijd dat hun stonden te eten deed ik hooi bakken vullen en mest ruimen .