Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 89 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Skippy, ik wil niet per se veranderen, maar nu het op is, heb ik wel die mogelijkheid. Bedankt voor je antwoord verder. Buik gaat nu goed trouwens, maar kan erg snel onrustig zijn met bv een beetje stress, per ongeluk ander hooi bij zijn eigen hooi, te veel snoepjes enz.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:16 



 
Profiel   

@pluisje88 ik begrijp denk ik niet helemaal wat je mist in je huidige balancer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:28 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
@pluisje88 ik begrijp denk ik niet helemaal wat je mist in je huidige balancer?


Met de marstall had ik het gevoel dat ze wat tekort kwam en deze leek zwaar op de maag te vallen. De pavo vitaal doet ze het niet zo denderend op heb ik het idee. Dat is hem dus ook niet. Ze eet ze overigens wel allebei goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:34 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Skippy01 schreef
@pluisje88 ik begrijp denk ik niet helemaal wat je mist in je huidige balancer?


Met de marstall had ik het gevoel dat ze wat tekort kwam en deze leek zwaar op de maag te vallen. De pavo vitaal doet ze het niet zo denderend op heb ik het idee. Dat is hem dus ook niet. Ze eet ze overigens wel allebei goed.


Ah ok, helder. Het is altijd een kwestie van proberen natuurlijk. Die van mij doet het goed op VS200 nu. Die van een vriendin doet het heel goed op equilin. En die van een klant heel goed op 'je paard gezond en fit'. Zou het in elk geval in de wat hoogwaardige merken zoeken als je bang bent voor tekorten. Meestal zitten de tekorten in NL / B niet in ijzer, dus ijzer mag vrij laag zijn. Vaak zijn koper, zink, magnesium vrij laag in voer. Afhankelijk van je bodem kan selenium ook laag zijn, maar dat is regio afhankelijk - en selenium wordt bij overdosering wel degelijk toxisch. Bij ons is de bodem selenium arm, dus hier mag voer best wat selenium bevatten.

Voervergelijk heeft er héél veel online staan inmiddels:
http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrie ... neraalvoer

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:43 



 
Profiel   

Ik zit in de Achterhoek. Geen idee hoe de bodem hier is moet ik zeggen. Heb hier te weinig verstand van. Zelf ook al wel eens op voervergelijk gekeken naar ik vind het lastig om te oordelen welk merk nu volledig is als voer en welke niet.

Ik ben halverwege mijn zak pavo vitaal dus heb nog even tijd, maar als dat op is wil ik dus wat anders. Ik ga de merken die jij noemde eens bekijken. Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:50 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ik zit in de Achterhoek. Geen idee hoe de bodem hier is moet ik zeggen. Heb hier te weinig verstand van. Zelf ook al wel eens op voervergelijk gekeken naar ik vind het lastig om te oordelen welk merk nu volledig is als voer en welke niet.

Ik ben halverwege mijn zak pavo vitaal dus heb nog even tijd, maar als dat op is wil ik dus wat anders. Ik ga de merken die jij noemde eens bekijken. Bedankt!


In principe mag je ervan uitgaan dat balancers/ vit+min korrels volledig zijn.
Dat gezegd hebbende, vind ik zelf die van subli en horsefood niet volledig - of je moet echt wel flinke hoeveelheden voeren. Metazoa worden ze hier allemaal knettergek van, dat geven we dus maar niet meer ;)
En verder is het altijd een beetje 'alle waar naar zijn geld' ook natuurlijk :)
Lexa en Atcom zijn ook prima overigens, die had ik niet genoemd nog.

Mizora hier op bokt weet echt héél veel van de diverse samenstellingen en anders kan bijv Astrid van pure paardenvoeding je ook goed helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 07:55 



 
Profiel   

@pluisje: ik sluit me aan bij de uitleg van Skippy. Ik zou ook voor VS200 gaan, echter vind ik die wel wat aan de prijs, ondanks dat je er weinig van voert. Vitalbix vind ik ook nog steeds een mooi product (behalve de lucerne), wellicht qua prijs ook iets gunstiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 12:02 



 
Profiel   

Je moet vooral niet vergeten dat teveel ook echt een groot probleem kan zijn.

Vroeger wisten we minder en was de keus kleiner.

Nu is er onwijs veel info op internet te vinden, hebben alle voer merken onwijs veel keus en springen in op de angst van eigenaren voor tekorten of het algemeen goed willen doen.

Wij hebben voer verkocht en ik heb div opleidingen, bijeenkomsten en cursussen gevolgd om te adviseren. Daar werd al snel gerekend met tabellen en gemiddelden. Op die manier had ik houvast en kon je mensen adviseren door ook wat te laten zien.

Maar het is me de laatste jaren opgevallen dat er eerder meer problemen zijn, dan minder. Er wordt niet meer naar het paard als individu gekeken en mensen vergeten het voeren ten opzichte van het bewegen. Er wordt veel meer verpakt gevoerd tegenover vroeger hooi. Wel te weinig!!

Heel veel zijn over gestapt naar onbeperkt en dat is deels mooi, maar het ruwvoer kwaliteit laat vaak te wensen over. Het is alleen niet zo dat paarden daar altijd last van hebben. Ze maken mensen vooral heel bang dat een paard tekorten zou krijgen.

Als je kijkt hoeveel mensen bijvoeren aan vit, supplementen en nog een muesli, verstoor je heel veel in de darmflora en neemt de functie van een gezonde darmflora weg. Bij een verstoorde darmflora kan je vit aanvullen wat je wil, maar gaat er iets mis met de opname. Of deels, wat misschien nog erger is.

De ontwikkeling kent alle fases. Van vroeger weinig hooi; een schep biks en een schep haver, naar vele muesli's naar onbeperkt hooi en een balancer/vit brok. Zullen we over een tijdje weer horen wat hiervan de problemen zijn. En ik zie nu al vaak dat het vooral het teveel is en de slechte darmflora's en te weinig naar het individu kijken.

Als je iets wil geven, kijk dan per paard en situatie. Niet naar wat anderen voeren of wat populair is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 12:03 



 
Profiel   

Heb eens even een middagje besteed aan het uitrekenen wat mijn paard krijgt aan vitamines en mineralen e.d. Hij staat nu op metazoa en ik ben aan het overwegen om hem over te zetten op vitalbix. In de winter krijgt hij dan half om half kuil en graszaadhooi

Maar nu ben ik tot de conclusie gekomen dat beide rantsoenen een overdosis aan vitamine a en d zouden opleveren.
Ik kan echter niet veel vinden over wat voor gevolgen dit kan hebben. Heeft iemand hier daar misschien antwoord op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-19 15:42 



 
Profiel   

zippora schreef
Heb eens even een middagje besteed aan het uitrekenen wat mijn paard krijgt aan vitamines en mineralen e.d. Hij staat nu op metazoa en ik ben aan het overwegen om hem over te zetten op vitalbix. In de winter krijgt hij dan half om half kuil en graszaadhooi

Maar nu ben ik tot de conclusie gekomen dat beide rantsoenen een overdosis aan vitamine a en d zouden opleveren.
Ik kan echter niet veel vinden over wat voor gevolgen dit kan hebben. Heeft iemand hier daar misschien antwoord op?


Ze zijn beide vetoplosbare vitamines. Dit wil dus zeggen dat ze niet zomaar worden uitgeplast als ze er te veel van binnenkrijgen. Ik denk dat de gevolgen bij overschot vergelijkbaar kunnen zijn met die van mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 10:11 



 
Profiel   

Dit vindt ik voor mensen:
max.veilige bovengrens volwassenen = 3000 microgram = ?120.000 I.E.??? Heb ik dat goed omgerekend? Want dan zou hij nog net onder deze grens voor mensen zitten en dus ruim onder de grens voor paarden?
Neem ik tenminste aan. Ik heb nog niet gevonden wat de veilige bovengrens voor paarden is.

Bij overmatige intake van vitamine A kan een vitamine A-vergiftiging (hypervitaminose A) optreden. De symptomen van een vitamine A-overdosis zijn als volgt:
Hoofdpijn & vermoeidheid
Misselijk & duizelig
Oog-afwijkingen & verminderd gezichtsvermogen
Allerlei huid-aandoeningen (droog, rood, schilferig e.a.)
Gewrichtsklachten & afwijkingen aan botten
Gebrekkige eetlust
Dof en droog haar + haarverlies
Spierpijn

Vitmaine D:
Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam.
Plus: vit. D verhoogd volgens meerdere sites het calciumgehalte in het bloed wat kan leiden tot een overdosis calcium.
Beide vitaminekorrels in combi met zijn ruwvoer leveren ook al het dubbele op van zijn calciumbehoefte. hogere calcium wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ruwvoer overigens.
Nu zit bij hem D net onder het absolute max voor mensen (10.000 I.E.), maar dan is er nog geen rekening gehouden met de Vit D opname uit de zon. wat is de veilige max voor paarden?

De D in combi met de calcium maakt me wel een beetje huiverig voor beide vitaminekorrels.
Terwijl de vitabix net voor hem wel een betere aanvulling zou zijn op een heleboel andere vitamines en mineralen waar hij nu volgens de berekeningen eigenlijk te weinig van zou krijgen.

Als ik het zo uitreken zou hij geen extra calcium hoeven, en ook helemaal geen vit A en D.
Zo wordt het wel erg lastig om een goede aanvulling op zijn ruwvoer te vinden :(.
Weet iemand toevallig een voeder waar deze 3 dingen NIET inzitten en alle overige wel? ;)

Nog betere vraag misschien: Weet iemand de reden van het toevoegen van hoge doses A en D aan vitaminekorrels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 13:24 



 
Profiel   

Waarschijnlijk omdat ze erop rekenen dat er nog altijd veel te veel paarden, veel te weinig buiten komen en dus een tekort ontwikkelen aan vitamine D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 13:28 



 
Profiel   

Omdat ze alleen maar met gemiddelden rekenen en standaard tabellen.

Als je het echt goed wil doen moet je je ruwvoer en bodem laten analyseren en meerdere keren bloed laten afnemen. 1x is niet voldoende voor een eerlijk beeld.

Bij Pferdefutter kan je zelf laten samenstellen meen ik. Per paard kijken en voeren zou het beste zijn. Ook omdat elk paard op een andere manier energie verbruikt en de een gewoon meer beweegt dan de ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 15:54 



 
Profiel   

Al je vragen over vitamine staan op voervergelijk.

Basisbehoefte vitamine a voor 500kg is 15000 ie:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

Waarom vitamine a:
Paarden die uitsluitend hooi gevoerd krijgen hebben na een relatief korte periode een tekort aan vitamine A in de lever. Doordat hooi en kuilgras onvoldoende vitamine A bevatten, wordt vitamine A toegevoegd aan commerciële paardenvoeders en supplementen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-19 17:45 



 
Profiel   

superpony schreef
Je moet vooral niet vergeten dat teveel ook echt een groot probleem kan zijn.

Vroeger wisten we minder en was de keus kleiner.

Nu is er onwijs veel info op internet te vinden, hebben alle voer merken onwijs veel keus en springen in op de angst van eigenaren voor tekorten of het algemeen goed willen doen.

Wij hebben voer verkocht en ik heb div opleidingen, bijeenkomsten en cursussen gevolgd om te adviseren. Daar werd al snel gerekend met tabellen en gemiddelden. Op die manier had ik houvast en kon je mensen adviseren door ook wat te laten zien.

Maar het is me de laatste jaren opgevallen dat er eerder meer problemen zijn, dan minder. Er wordt niet meer naar het paard als individu gekeken en mensen vergeten het voeren ten opzichte van het bewegen. Er wordt veel meer verpakt gevoerd tegenover vroeger hooi. Wel te weinig!!

Heel veel zijn over gestapt naar onbeperkt en dat is deels mooi, maar het ruwvoer kwaliteit laat vaak te wensen over. Het is alleen niet zo dat paarden daar altijd last van hebben. Ze maken mensen vooral heel bang dat een paard tekorten zou krijgen.

Als je kijkt hoeveel mensen bijvoeren aan vit, supplementen en nog een muesli, verstoor je heel veel in de darmflora en neemt de functie van een gezonde darmflora weg. Bij een verstoorde darmflora kan je vit aanvullen wat je wil, maar gaat er iets mis met de opname. Of deels, wat misschien nog erger is.

De ontwikkeling kent alle fases. Van vroeger weinig hooi; een schep biks en een schep haver, naar vele muesli's naar onbeperkt hooi en een balancer/vit brok. Zullen we over een tijdje weer horen wat hiervan de problemen zijn. En ik zie nu al vaak dat het vooral het teveel is en de slechte darmflora's en te weinig naar het individu kijken.

Als je iets wil geven, kijk dan per paard en situatie. Niet naar wat anderen voeren of wat populair is.


Maar om te weten wat jouw individu nodig heeft, is het soms wel handig te vergelijken met anderen die onder (ongeveer) dezelfde omstandigheden staan met (ongeveer) dezelfde types paarden.

Zelf heb ik heel lang geroepen dat ik zoveel mogelijk graanvrij wilde voeren. Nu krijgt merrie toch een klein beetje granen en haar ontlasting was in drie dagen ineens stukken beter. Nadat dat al stukken verbeterd was door de luzerne te schrappen uit haar dieet.

Om meer inzicht te hebben, heb ik zelf een cursus voedingsleer gedaan naast mijn opleidingen aan de trainings/biomechanica/instructie kant, en inderdaad: onbeperkt is zelfs in de tabellen vaak al geen optie. Zo kwamen we bij de merrie van een vriendin uit op - naast schrale weide - maar 3kg goede kwaliteit hooi bijvoeren volgens de tabellen. Hij krijgt wel iets meer, maar onbeperkt werkt voor hem écht niet. Mijn merrie krijgt flinke porties, maar niet onbeperkt, ze kan wel wat stro van haar stalbodem knabbelen als haar hooi op is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 06:16 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
superpony schreef
Je moet vooral niet vergeten dat teveel ook echt een groot probleem kan zijn.

Vroeger wisten we minder en was de keus kleiner.

Nu is er onwijs veel info op internet te vinden, hebben alle voer merken onwijs veel keus en springen in op de angst van eigenaren voor tekorten of het algemeen goed willen doen.

Wij hebben voer verkocht en ik heb div opleidingen, bijeenkomsten en cursussen gevolgd om te adviseren. Daar werd al snel gerekend met tabellen en gemiddelden. Op die manier had ik houvast en kon je mensen adviseren door ook wat te laten zien.

Maar het is me de laatste jaren opgevallen dat er eerder meer problemen zijn, dan minder. Er wordt niet meer naar het paard als individu gekeken en mensen vergeten het voeren ten opzichte van het bewegen. Er wordt veel meer verpakt gevoerd tegenover vroeger hooi. Wel te weinig!!

Heel veel zijn over gestapt naar onbeperkt en dat is deels mooi, maar het ruwvoer kwaliteit laat vaak te wensen over. Het is alleen niet zo dat paarden daar altijd last van hebben. Ze maken mensen vooral heel bang dat een paard tekorten zou krijgen.

Als je kijkt hoeveel mensen bijvoeren aan vit, supplementen en nog een muesli, verstoor je heel veel in de darmflora en neemt de functie van een gezonde darmflora weg. Bij een verstoorde darmflora kan je vit aanvullen wat je wil, maar gaat er iets mis met de opname. Of deels, wat misschien nog erger is.

De ontwikkeling kent alle fases. Van vroeger weinig hooi; een schep biks en een schep haver, naar vele muesli's naar onbeperkt hooi en een balancer/vit brok. Zullen we over een tijdje weer horen wat hiervan de problemen zijn. En ik zie nu al vaak dat het vooral het teveel is en de slechte darmflora's en te weinig naar het individu kijken.

Als je iets wil geven, kijk dan per paard en situatie. Niet naar wat anderen voeren of wat populair is.


Maar om te weten wat jouw individu nodig heeft, is het soms wel handig te vergelijken met anderen die onder (ongeveer) dezelfde omstandigheden staan met (ongeveer) dezelfde types paarden.

Zelf heb ik heel lang geroepen dat ik zoveel mogelijk graanvrij wilde voeren. Nu krijgt merrie toch een klein beetje granen en haar ontlasting was in drie dagen ineens stukken beter. Nadat dat al stukken verbeterd was door de luzerne te schrappen uit haar dieet.

Om meer inzicht te hebben, heb ik zelf een cursus voedingsleer gedaan naast mijn opleidingen aan de trainings/biomechanica/instructie kant, en inderdaad: onbeperkt is zelfs in de tabellen vaak al geen optie. Zo kwamen we bij de merrie van een vriendin uit op - naast schrale weide - maar 3kg goede kwaliteit hooi bijvoeren volgens de tabellen. Hij krijgt wel iets meer, maar onbeperkt werkt voor hem écht niet. Mijn merrie krijgt flinke porties, maar niet onbeperkt, ze kan wel wat stro van haar stalbodem knabbelen als haar hooi op is.


Hier ook een paard die snel wat dunnere mest heeft. Wat voegen de granen voor jou toe? Ik voer momenteel ook graan vrij namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 12:06 



 
Profiel   

darkadia schreef
Hier ook een paard die snel wat dunnere mest heeft. Wat voegen de granen voor jou toe? Ik voer momenteel ook graan vrij namelijk.


Ik heb werkelijk géén idee wat de granen doen. In theorie strookt het helemaal niet natuurlijk... :') Heb het ooit wel eerder gehad met een merrie die tegen IR zat en die vitaminekorrel kreeg + ruwe spelt, en daar beter op ging dan op alleen vitaminekorrel... Moet in theorie niet 'kunnen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 12:09 



 
Profiel   

Maar dan ben je soms een stap verder. Je moet realistisch blijven. Waar een paard problemen heeft, moet je soms met andere middelen deze oplossen. Dan kan het niet altijd "natuurlijk" want de problemen zijn vaak ook niet door natuur ontstaan en in een natuurlijke omgeving had een paard dat niet zelf kunnen oplossen, dus was hij te zwak geworden.
Als je dan middelen vindt, zoals een graan om dat op te lossen, is dat prima.

Het kan ook door de structuur van je ruwvoer komen en dat een graan daar net iets meer prikkelt om de darmfunctie te verbeteren.
Berekeningen zijn altijd leuk, maar men gaat te vaak voorbij aan ingredienten en de vorm daarvan. Structuur is echt belangrijk. Dat bepaald ook de opname en dan kan je eigenlijk pas gaan rekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 12:38 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar dan ben je soms een stap verder. Je moet realistisch blijven. Waar een paard problemen heeft, moet je soms met andere middelen deze oplossen. Dan kan het niet altijd "natuurlijk" want de problemen zijn vaak ook niet door natuur ontstaan en in een natuurlijke omgeving had een paard dat niet zelf kunnen oplossen, dus was hij te zwak geworden.
Als je dan middelen vindt, zoals een graan om dat op te lossen, is dat prima.

Het kan ook door de structuur van je ruwvoer komen en dat een graan daar net iets meer prikkelt om de darmfunctie te verbeteren.
Berekeningen zijn altijd leuk, maar men gaat te vaak voorbij aan ingredienten en de vorm daarvan. Structuur is echt belangrijk. Dat bepaald ook de opname en dan kan je eigenlijk pas gaan rekenen.


Klopt hoor. Dit was wel nádat de kwaliteit van het ruwvoer al goed onder de loep genomen was en we al 2 jaar alleen ruwvoer + vitaminekorrel gevoerd hadden én al uitgevogeld hadden dat luzerne voor haar niet werkt, dus dat al geëlimineerd was al ingrediënt én drager. En toen we dus al wisten dat onze bodem ijzerrijk en seleniumarm is en we dat al enigszins gecorrigeerd hadden in de vitaminekorrel (voor zover mogelijk in die kleine hoeveelheid tov de hoeveelheid ruwvoer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 12:42 



 
Profiel   

Ja, dan moet je je er soms gewoon bij neerleggen dat je je paard met iets anders moet/kan helpen. Het heeft misschien niet de voorkeur, maar we leven in een moderne wereld waar je iets kan geven om hem te helpen beter te functioneren.
Ik ben heel erg voor natuurlijk, maar ben heel realistisch dat een heel groot deel van de paarden allang niet meer had geleefd als ze het in de natuur hadden moeten doen.

Zelfs als je een paard perfect fokt, dus ouders als perfect houdt, het veulen perfect houdt en opfokt, heb je altijd nog een kans dat het ergens mis gaat, omdat we teveel welvaart hebben qua voeding.

Maar de meeste paarden hebben geen goed gehouden ouders, hebben zelf al links en rechts wat gemist en opgelopen. Dan moet je het doen met wat je hebt.

Maar vooral niet gek laten maken. Want dat is wat nu teveel gebeurt door internet. Maar ook op stallen. Als de buurvrouw iets voert, wil de ander dat ook, want het paard glimt, presteert etc. Maar als je een ander paard hebt en minder traint or whatever, dan heb je een compleet andere situatie.

Een tekort is echt makkelijker ana te vullen dan een overschot op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-19 12:55 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Al je vragen over vitamine staan op voervergelijk.

Basisbehoefte vitamine a voor 500kg is 15000 ie:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -mineralen

Waarom vitamine a:
Paarden die uitsluitend hooi gevoerd krijgen hebben na een relatief korte periode een tekort aan vitamine A in de lever. Doordat hooi en kuilgras onvoldoende vitamine A bevatten, wordt vitamine A toegevoegd aan commerciële paardenvoeders en supplementen.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden


Ja maar basisbehoefte is niet maximale veilige waarde. Ik heb gerekend met de basisbehoefte en daardoor schrok ik me wezenloos van het gigagrote gehalte vitamine a (rond de 100.000 IE) dat hij binnen zou krijgen(zo ver boven zijn basisbehoefte) - waarvan het grootste deel dus via ruwvoer :? . Maar het is nog wel binnen de maximale veilige waard voor mensen, dus dan ook binnen de max veilige waarde voor paarden neem ik aan?
Als in ruwvoer weinig vitamine a zou zitten, waarom kom ik dan met die tabellen op die grote hoeveelheid vitamine A? Kloppen de tabellen niet? Ik heb mijn berekening echt 4x nagekeken en kom steeds op hetzelfde uit.

Misschien toch maar een keer het geld opzij zetten om zowel het kuil als het hooi compleet te laten testen. Want hij krijgt wel kale plekjes, maar ik gooide dat op het feit dat hij een AT is en die bekend staan om hun gevoelige huid. Maar dan zou dat dus ook door de vit A kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:02 



 
Profiel   

Mensen nemen de reken tabellen inderdaad te snel voor waarheid aan en ermee rekenen geeft mensen gek genoeg een veilig gevoel of het staat interessant..........?? Je zou moeten kijken waar je tabel vandaan komt :)

Een paard is een individu en je kan het testen door gewoon de vit A te minderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:09 



 
Profiel   

Rambogirl schreef
Waarschijnlijk omdat ze erop rekenen dat er nog altijd veel te veel paarden, veel te weinig buiten komen en dus een tekort ontwikkelen aan vitamine D.


Mijne loopt 24/7 buiten en heeft in januarie al 2x (2017&2018) een vitamine D te kort. Heel licht.

Lijk me stug dat t alleen door de deken komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:20 



 
Profiel   

plutolover schreef
Rambogirl schreef
Waarschijnlijk omdat ze erop rekenen dat er nog altijd veel te veel paarden, veel te weinig buiten komen en dus een tekort ontwikkelen aan vitamine D.


Mijne loopt 24/7 buiten en heeft in januarie al 2x (2017&2018) een vitamine D te kort. Heel licht.

Lijk me stug dat t alleen door de deken komt.


Schijnt toch te kunnen. Bij mensen ook. Al kom je buiten in de winter, als je handschoenen draagt en alles bedekt is, krijg je toch minder vit D opname......
Maar is niet bij iedereen gelijk, want zat die geen tekort hebben en minder buiten komen. Die halen het dan al uit voeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:21 



 

Paarden die zomers een vliegendeken dragen ( of eczeem deken) lopen kans op verminderd vitamine d..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 89 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen