Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 129 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

Poeh, ik zit even rond te kijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Wij willen een aanvulling voor ons jonge spul (0-3 jaar) en hebben daarnaast ook nog sportpaarden op verschillende niveaus staan. Het moet een algemene aanvulling zijn voor het algehele spul. Daarbij hebben wij er nogal wat staan dus prijstechnisch moet het ook wel leuk blijven. Ik zit nu zelf naar de Metazoa te kijken, en heb ook zitten twijfelen bij de Vital. Iemand nog andere ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 22:35 



 
Profiel   

Vitalbix is leverbaar in bulk, dat zal prijstechnisch interessant zijn denk ik? Afhankelijk van hoeveel je er hebt lopen.

Ik neem aan dat andere merken dat ook kunnen leveren en dan met je mee kunnen denken over de prijs.

Alternatief breekt ook Marstall force de bank niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 22:39 



 
Profiel   

Vital heeft breed en grow wat speciaal voor veulens is

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 22:43 



 
Profiel   

De jonge veulens krijgen uiteraard veulenbrokjes, en verder loopt de jonge groep op een algemeen brokje, en de sportpaarden op een sportbrok/muesli etc. wat voor hun werkt.
Vital zal ik eens naar vragen bij de voerleverancier! :)
Metazoa en Marstall zijn ook beide zeker goed betaalbaar, waar zit bij deze brokken bijvoorbeeld het grote verschil en welke zou dan in het algemeen het beste bij die van ons passen? Ik ben dit topic al aan het doorspitten maar kom er nog niet echt uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 22:47 



 
Profiel   

In de meeste gevallen vind ik Force het beste passen. Het is beter in balans en je hoeft er minder van te geven voor dezelfde hoeveelheid vitaminen en mineralen of meer. Marstall Force zet ik op 30g/100kg, Metazoa Broxxx op 100g/100kg (tot zelfs 120g/100kg afhankelijk van het type hooi).

[ img ]

Geel betekent dat de behoefte al gedekt wordt met enkel 10kg (grof) hooi voor een paard van 500kg. Dit hoeft dus niet supplementeerd te worden. Opvallend is dat calcium, waar metazoa zeer veel van toevoegd, dus al voldoende is. Oranje en groen zijn allebei voldoende, waarbij groen de hoogste waarde is.

Fosfor heeft een klein tekort, dat wordt door beide gedekt.
Kopertoevoeging is min of meer gelijk.
Selenium is bij Metazoa net aan, bij Marstall ruim gedoseerd, maar tegelijkertijd ook nog ruim onder de eerste bovengrens, voor dit paard bij 5mg (de officiele bovengrens is 20mg voor dit paard).
Vitamine A is beide ruim voldoende, bij Marstall Force zelfs vrij extreem erboven, maar nog wel ruimschoots onder de bovengrens. Wel is het zo dat jonge paarden en sportpaarden een dubbele behoefte hebben.
Vitamine D zit in principe voldoende in ruwvoer, maar bij ouder ruwvoer loopt dit wel terug. Marstall Force dekt vrijwel de behoefte zelfs als er niets meer over is, Metazoa zit daar ruim boven, maar ruim onder de bovengrens.
Vitamine E is een beetje vals spelen. Ik vind dat de behoefte 1500iu is voor dit paard, maar officieel is dat 500iu. Dus hoewel ze iets onder de 1500iu uitkomen, zijn ze allebei prima.

Er is echter 1 maar, dit zijn dit de aanbevolen doseringen van Marstall Force en Metazoa Broxxx. Die zijn resp. 20g/100kg en 50g/100kg.

[ img ]
Rood is onder het minimum.

Fosfor gaat nu nog net goed bij metazoa, maar bij onbemest ruwvoer ontstaat er waarschijnlijk een tekort. Jonge paarden hebben een flink verhoogd fosforgehalte en is het dus sowieso eigenlijk te laag. Marstall heeft iets meer ruimte met 109% van de minimale adh.
Koper zit Metazoa ruimschoots onder de aanbevolen hoeveelheid door het cvb. Marstall zit er ook nog iets onder met 110 i.p.v. 115mg koper totaal. Opnieuw is onbemest, of enkel met kunstmest, bemest ruwvoer nu een risico.
Zink gaat bij allebei nog goed.
Selenium is bij metazoa onder het minimum van het cvb, wel nog net op de grens van het minimum van het nrc. Bij Marstall zit het netjes (cvb geeft 1.5mg aan).
Vitamine A in Metazoa is zelfs voor volwassen paarden op rust te laag. Force is zelfs voor jonge paarden voldoende.
Vitamine E is bij beide voldoende t.o.v. het minimum, maar Force komt meer in de buurt van de aanbevolen hoeveelheid.

Broxxx kost 30€ voor 20kg en Force kost 40€ voor 20kg. Aangezien je van broxxx 2.5-3x zoveel moet voeren als van Force, is Force behoorlijk goedkoper.

Vital valt voor mij voor jonge paarden af i.v.m. het zeer lage vit. A niveau (dat Pavo nog altijd niet heeft kunnen onderbouwen met wetenschappelijke verwijzingen, hoewel zij het wel ook afraden voor jonge paarden).

Let erop dat met de meeste krachtvoersoorten 1kg krachtvoer 200kg paard voert. Bij jonge paarden mag je vanaf 9 maanden uit gaan van hun volwassen gewicht qua mineralenbehoefte, op het calcium en fosfor na, dat is flink hoger (en nog wat mineralen iets hoger dan volwassen dieren op rust, maar niet zo extreem. Het is echter niet significant lager, ondanks hun lagere gewicht). Wanneer je jonge paarden dus 1kg krachtvoer geeft, moet je ze 60g minder force geven dan dat je ze normaal gesproken zou geven. Als ze al voor hun volledige gewicht mineralenbrok krijgen, is het niet verstandig om zonder specifieke doorrekening een mineralenbrok bij te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-21 23:18 



 
Profiel   

Mizora, als ik het dus goed begrijp zijn vit A en D voldoende aanwezig in ruwvoer? De pure trace en pro hoof van progressive earth staan ook nog op het lijstje bij mij, maar daarvan miste ik een beetje de vit A en D3. Als dat voldoende in het ruwvoer zitten, is het toch overwegen waard.

Of gaat dit expliciet alleen om jonge beesten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 09:45 



 
Profiel   

Seventeen schreef
De jonge veulens krijgen uiteraard veulenbrokjes, en verder loopt de jonge groep op een algemeen brokje, en de sportpaarden op een sportbrok/muesli etc. wat voor hun werkt.
Vital zal ik eens naar vragen bij de voerleverancier! :)
Metazoa en Marstall zijn ook beide zeker goed betaalbaar, waar zit bij deze brokken bijvoorbeeld het grote verschil en welke zou dan in het algemeen het beste bij die van ons passen? Ik ben dit topic al aan het doorspitten maar kom er nog niet echt uit.


N.a.v. je reactie: Let wel op: Vital is van PAVO en dus een ander merk als Vitalbix. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 13:46 



 
Profiel   

Mizora: gewoon uit nieuwschierigheid hou je ook rekening in je vergelijking van mineralen met de verbindingen?
VB: zinkoxide of zinkchelaat.
Bedankt voor je reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:32 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Mizora, als ik het dus goed begrijp zijn vit A en D voldoende aanwezig in ruwvoer? De pure trace en pro hoof van progressive earth staan ook nog op het lijstje bij mij, maar daarvan miste ik een beetje de vit A en D3. Als dat voldoende in het ruwvoer zitten, is het toch overwegen waard.

Of gaat dit expliciet alleen om jonge beesten?


Nee, de vitamine A zit onvoldoende in ruwvoer juist. De behoefte voor een volwassen paard op rust is 15.000IU, terwijl in ruwvoer (van minimaal 2 maanden oud) slechts zo'n 140IU zit. Jonge paarden en sportpaarden hebben zelfs resp. 2x en 1.5x zoveel vitamine A nodig.

Dit wordt anders als ze op vers gras staan, daar zit in principe wel voldoende vitaminen (A, D en E) in, maar in gedroogd ruwvoer (incl. kuil en voordroog) niet.

Lynn_H schreef
Mizora: gewoon uit nieuwschierigheid hou je ook rekening in je vergelijking van mineralen met de verbindingen?
VB: zinkoxide of zinkchelaat.
Bedankt voor je reactie


In principe niet. De literatuur is daar nog niet eenduidig in hoeveel van ieder nodig is t.o.v. elkaar, het is ook niet altijd zichtbaar waar de mineralen (in welke hoeveelheden) vandaan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:40 



 
Profiel   

Mizora schreef
Laura_ schreef
Mizora, als ik het dus goed begrijp zijn vit A en D voldoende aanwezig in ruwvoer? De pure trace en pro hoof van progressive earth staan ook nog op het lijstje bij mij, maar daarvan miste ik een beetje de vit A en D3. Als dat voldoende in het ruwvoer zitten, is het toch overwegen waard.

Of gaat dit expliciet alleen om jonge beesten?


Nee, de vitamine A zit onvoldoende in ruwvoer juist. De behoefte voor een volwassen paard op rust is 15.000IU, terwijl in ruwvoer (van minimaal 2 maanden oud) slechts zo'n 140IU zit. Jonge paarden en sportpaarden hebben zelfs resp. 2x en 1.5x zoveel vitamine A nodig.

Dit wordt anders als ze op vers gras staan, daar zit in principe wel voldoende vitaminen (A, D en E) in, maar in gedroogd ruwvoer (incl. kuil en voordroog) niet.

Lynn_H schreef
Mizora: gewoon uit nieuwschierigheid hou je ook rekening in je vergelijking van mineralen met de verbindingen?
VB: zinkoxide of zinkchelaat.
Bedankt voor je reactie


In principe niet. De literatuur is daar nog niet eenduidig in hoeveel van ieder nodig is t.o.v. elkaar, het is ook niet altijd zichtbaar waar de mineralen (in welke hoeveelheden) vandaan komen.


Bedankt voor je snelle reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:46 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie mizora! Dan gaan die twee van het lijstje af. De force is een mooie om mee te nemen om ook mee af te wisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:53 



 
Profiel   

Wauw Mizora, enorm bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord! Daar kan ik echt wat mee :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 18:28 



 
Profiel   

Force vind ik op zichzelf ook echt best een prima vitaminekorrel.
En de oerbalans geef ik zomers weleens als kuur en verder de vs2000

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 19:44 



 
Profiel   

wat is het verschil tussen
subli atleet en Je paard gezond en fit Bodybuilder.

Mijn paard blijft dun en weinig bespiering (ze is ziek geweest(
En moet nu weer aankomen alleen ze heeft ook snel last van maagzweren en luchtzuigen.

Voer haar
marstall vito
Agrobs Alpen Grün Mash
Senior Mash (deze vind ze heerlijk door maag probleem lastige eter maar deze slobber eet ze goed)
Nu geef ik haar ook nog grasbrokken van hartog voor extra eiwitten

Maar wil eigenlijk stoppen met de grasbrokken heb het idee dat ze daar niet dikker van wordt of meer spieren van krijgt.

Nu wil ik eventueel de grasbrokken vervangen door de Subli Atleet of JGEF Bodybuilder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:51 



 
Profiel   

Ik vind die bodybuilder bizar duur. Ik gaf JPGEF Pro Plus icm fibrebeet voor extra eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 00:16 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik vind die bodybuilder bizar duur. Ik gaf JPGEF Pro Plus icm fibrebeet voor extra eiwitten.


Duur?
Zeker het geld waard. Ik heb menig schraal en onbespierd paard of mager en niet dik te voeren erop zien verbeteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 00:18 



 
Profiel   

Met die Pro Plus icm fibrebeet is dat mij ook gelukt. Kost ongeveer de helft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 00:22 



 
Profiel   

splenius schreef
wat is het verschil tussen
subli atleet en Je paard gezond en fit Bodybuilder.

Mijn paard blijft dun en weinig bespiering (ze is ziek geweest(
En moet nu weer aankomen alleen ze heeft ook snel last van maagzweren en luchtzuigen.

Voer haar
marstall vito
Agrobs Alpen Grün Mash
Senior Mash (deze vind ze heerlijk door maag probleem lastige eter maar deze slobber eet ze goed)
Nu geef ik haar ook nog grasbrokken van hartog voor extra eiwitten

Maar wil eigenlijk stoppen met de grasbrokken heb het idee dat ze daar niet dikker van wordt of meer spieren van krijgt.

Nu wil ik eventueel de grasbrokken vervangen door de Subli Atleet of JGEF Bodybuilder.

Kijk eens naar sojaschroot. Kun je gewoon door de slobber gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 08:36 



 

Saaams schreef
Tessebes schreef
Ik vind die bodybuilder bizar duur. Ik gaf JPGEF Pro Plus icm fibrebeet voor extra eiwitten.


Duur?
Zeker het geld waard. Ik heb menig schraal en onbespierd paard of mager en niet dik te voeren erop zien verbeteren.


Ik ben ook fan van JPG&F bodybuilder. Mijn schrale pony toen hier weer goed mee op gewicht/bespiering gekregen.
Hartog grasbrok geef ik de laatste 2 winters. Werkt bij mijn pony goed maar wel met 4 volle scheppen per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 10:02 



 
Profiel   

Voor eiwitten voer ik coolstance copra bij. Misschien dat ik binnenkort de myo protein flakes wil proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 10:10 



 
Profiel   

Vraagje, als je naast hooi alleen de balancer van Equilin voert, krijgen ze dan niet te weinig calcium binnen?

Mijn paard moet afvallen en krijgt nu naast onbeperkt hooi een bekertje vitalbix DC. Ze gaat straks van het onbeperkt hooi, naar hooi in porties en ik wil van de vitalbix af omdat ze toch wat blijft schuren en ik dacht laat ik eens wat anders proberen. Bekenden zijn positief over Equilin, dus ik dacht dan ga ik dat proberen. Maar vanwege de verhouding calcium:fosfor begin ik nu te twijfelen. Ik wil er geen luzerne naast voeren want daar wil ik juist even vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 12:42 



 
Profiel   

Beckie schreef
Vraagje, als je naast hooi alleen de balancer van Equilin voert, krijgen ze dan niet te weinig calcium binnen?

Mijn paard moet afvallen en krijgt nu naast onbeperkt hooi een bekertje vitalbix DC. Ze gaat straks van het onbeperkt hooi, naar hooi in porties en ik wil van de vitalbix af omdat ze toch wat blijft schuren en ik dacht laat ik eens wat anders proberen. Bekenden zijn positief over Equilin, dus ik dacht dan ga ik dat proberen. Maar vanwege de verhouding calcium:fosfor begin ik nu te twijfelen. Ik wil er geen luzerne naast voeren want daar wil ik juist even vanaf.


In principe krijgt een volwassen paard met 2% lichaamsgewicht aan hooi al ruim voldoende calcium binnen. De verhouding bij Equilin balancer is 1:1, bij 200g balancer voor een paard van 500kg (dus 10kg hooi) blijft de calcium:fosfor-verhouding bij alle gemiddelde waardes van ruwvoer volgens het cvb tussen 1.1 en 1.7, waarbij 1.1 voor fijn (rijk) voordroog is en 1.7 voor graszaadhooi. Des te fijner des te meer het verschuift, en voordroog bevat over het algemeen iets minder calcium dan hooi (dit komt door de velden en snedes waarvan het geoogst wordt, niet door het verschil in proces bij voordroog en hooi).
Zij adviseren zelf 100-120g voor een paard van dit gewicht, ik heb hem nog niet in mijn systeem staan en dus niet doorgerekend. Ik heb enkel even gekeken wat een hoge dosering zou doen met het calcium en fosfor over het gehele rantsoen en de conclusie is dat dit géén risico oplevert, behalve bij uitzonderlijk ruwvoer (maar dan is dat sowieso een serieus aandachtspunt).

De calcium:fosfor-verhouding is idealiter tussen de 1.5-2.5, goed tussen de 1.2-5.0 en acceptabel tussen de 1.0-7.0 Enkel fijn voordroog zit lager dan goed, maar zelfs dat is nog acceptabel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 13:41 



 
Profiel   

Mizora schreef
Beckie schreef
Vraagje, als je naast hooi alleen de balancer van Equilin voert, krijgen ze dan niet te weinig calcium binnen?

Mijn paard moet afvallen en krijgt nu naast onbeperkt hooi een bekertje vitalbix DC. Ze gaat straks van het onbeperkt hooi, naar hooi in porties en ik wil van de vitalbix af omdat ze toch wat blijft schuren en ik dacht laat ik eens wat anders proberen. Bekenden zijn positief over Equilin, dus ik dacht dan ga ik dat proberen. Maar vanwege de verhouding calcium:fosfor begin ik nu te twijfelen. Ik wil er geen luzerne naast voeren want daar wil ik juist even vanaf.


In principe krijgt een volwassen paard met 2% lichaamsgewicht aan hooi al ruim voldoende calcium binnen. De verhouding bij Equilin balancer is 1:1, bij 200g balancer voor een paard van 500kg (dus 10kg hooi) blijft de calcium:fosfor-verhouding bij alle gemiddelde waardes van ruwvoer volgens het cvb tussen 1.1 en 1.7, waarbij 1.1 voor fijn (rijk) voordroog is en 1.7 voor graszaadhooi. Des te fijner des te meer het verschuift, en voordroog bevat over het algemeen iets minder calcium dan hooi (dit komt door de velden en snedes waarvan het geoogst wordt, niet door het verschil in proces bij voordroog en hooi).
Zij adviseren zelf 100-120g voor een paard van dit gewicht, ik heb hem nog niet in mijn systeem staan en dus niet doorgerekend. Ik heb enkel even gekeken wat een hoge dosering zou doen met het calcium en fosfor over het gehele rantsoen en de conclusie is dat dit géén risico oplevert, behalve bij uitzonderlijk ruwvoer (maar dan is dat sowieso een serieus aandachtspunt).

De calcium:fosfor-verhouding is idealiter tussen de 1.5-2.5, goed tussen de 1.2-5.0 en acceptabel tussen de 1.0-7.0 Enkel fijn voordroog zit lager dan goed, maar zelfs dat is nog acceptabel.


Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp nu dat het geen probleem oplevert, dat is fijn :). En begrijp ik het goed dat laatste stukje om bandbreedtes gaat :o? ? Dus dat als calcium:fosfor=tussen 1,5 en 2,5 ligt dit ideaal is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 14:13 



 
Profiel   

Ja, dat klopt inderdaad. Alles tussen 1.5:1 en 2.5:1 is ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 14:15 



 
Profiel   

Ik heb 2 proefzakjes van jpgef besteld. We gaan eens kijken of ze het lust.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 16:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 129 van de 258 [ 6445 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen