Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:20

Ik vind JPGEF ook erg interessant. Maar zie zo op tegen dat bestellen en bezorgen, woon in een flat....

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:31

heb je geen mogelijkheid om het op stal te laten bezorgen?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:38

Zal ik er toch moeten zijn.... Vind 't best lastig naast een fulltime onregelmatige baan....

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:42

Faya__ schreef:
Ik vind JPGEF ook erg interessant. Maar zie zo op tegen dat bestellen en bezorgen, woon in een flat....

Ja dat het alleen te bestellen is vind ik ook niet super fijn. Aan de andere kant als je een 25 kg zak koopt doe je er 4 maand mee ongeveer, dus dan valt het wel weer te overzien.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:46

Ik ben me aan het oriënteren naar een balancer zonder luzerne en timothee. Deze ken ik:
- jpgef granulaat
- vs200
- marstall force
- equilin
- metazoa esparcette

Ik vind het zo sh*t dat de verzendkosten overal zo hoog zijn..

Mis ik nog iets? Ik geef nu marstall force (hiervoor afwisselend met pavo vital), maar onze paarden drinken grondwater. Het hoge ijzergehalte hierin is dus niet handig.

Ik zoek daarnaast een ruwvoermix zonder luzerne en timothee.
Ik geef nu hartog digest, maar de rasp van mijn pony komt mogelijk (deels) door de luzerne in haar voer.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:48

Equifyt pre active hoor ik de laatste tijd ook veel over. Icm greenpower

Mizora

Berichten: 18091
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:49


vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:54


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:00

Zowel luzerne als timothee kunnen mok/rasp als reactie veroorzaken.

Mizora

Berichten: 18091
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:12

Timothee gaat vaker goed, maar een paard kan reageren op ieder product, dus ook op timothee. Daarnaast kan de eigenaar ook allergisch zijn voor timothee, dit zie je in amerikaanse caviagroepen behoorlijk regelmatig.

Ik ben niet bekend met een regelmatig terugkerende klacht als mok/rasp door timothee, maar ik zal het onthouden. Luzerne kan zowel voor de maag, als voor jeukklachten, niet ideaal zijn. Het zou mij niet verbazen als 5-10% van de paarden in meerdere of mindere mate allergisch/negatief reageert op luzerne. Hier thuis hebben we er 2 staan die er op jeuken. 1 shet en 1 haflinger x fries, de andere shet en de groninger hebben nergens last van. Ze zijn allemaal van de luzerne af omdat we het liefst iedereen hetzelfde geven (wij zijn uitgekomen op marstall force, sojaschroot, fiber nuggets en olijfolie of lijnzaadolie (mijn moeder wisselt nogal eens). Er moet eigenlijk van de zomer nog zout bij, al hebben ze wel allemaal een liksteen).

In dit geval was de enige reden omdat het gevraagd werd.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:36

Ik heb nu equilin besteld + marstall bergwiesen mash en marstall bergwiesen cobs.

Hopen dat dit bevalt.. :D
Ik vind het wel prettig om eens in de zoveel tijd te wisselen van balancer.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:49

Minoes schreef:
Zowel luzerne als timothee kunnen mok/rasp als reactie veroorzaken.

Ah thanks. Dat wist ik niet :)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:22


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:44

Faya__ schreef:
Ik vind JPGEF ook erg interessant. Maar zie zo op tegen dat bestellen en bezorgen, woon in een flat....


Kan je het niet op een ander adres laten bezorgen? Bijvoorbeeld bij vrienden of ouders? Het wordt tegenwoordig snel geleverd, ik heb vd week donderdagavond besteld en dan wordt het zaterdag geleverd. Zo probeer ik het altijd een beetje te plannen.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:28

Ik lees al geruime tijd mee met al jullie tips en ervaringen. Ik heb mijn paard nu op haar 3e zak Vitalbix Daily Complete en ben zeer tevreden hoe zij in haar vacht zit. Ze lijkt het er echt goed op te doen. Ze staat zonder deken en glimt meer dan menig ander paard op stal. *D

Zojuist kwam ik dit artikel tegen, reuze interessant en veel soorten op een rij!

https://www.ecohippique.nl/dossier-8x-v ... rschillen/

Nu valt mij op dat het dus echt veel goedkoper kan. Door mijn voerleverancier werd echter gezegd dat Marstall echt een aanvulling is op volledig rantsoen, en Daily Complete echt een vervanger van bix e.d. Om deze reden toen gekozen voor Daily Complete.

Ik geef mijn paard royaal hooi, ze krijgt een handje stalbix en haar vitaminebrok wordt aangevuld door extra lijnzaad en magnesium. Krijgt zij met Marstall ook voldoende binnen? Afgaande op de vorige reacties van Mizora zou Marstall dus zeker wel een goede optie zijn? Of kan ik nog naar een andere vitaminebrok kijken?

Ik heb zelf geen verstand van de verhoudingen en waar ik dus echt op moet letten.

Ze is een merrie van bijna 5 jaar die momenteel zadelmak gemaakt wordt. Ze is absoluut niet dik, eerder aan de schrale kant. Ik hoor graag jullie mening!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:52

@DenieesB marstall is een volledige vervanger. Het ijzer gehalte is hierin wel erg hoog, dus als je paard grondwater drinkt is dat misschien teveel.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:19

Vandaag mijn proefzakjes jpgef binnen gekregen. Ik ben benieuwd of ze het lust.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:56

Even een vraagje voor de kenners hier..In het verleden wel tevreden VS200 (victorious secret) gevoerd, vanwege de vitamine E vooral, die 'natuurlijk'/ goed opneembaar zou zijn, wat ook wel het geval leek. Ik dacht dat dat de RRR- variant was, maar nu op hun site staat dat er de all-rac variant inzit, dat is toch de gewone synthetische mix van isomeren? Is dit nou veranderd of heb ik iets verkeerd onthouden?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:40

Nou, ik heb precies hetzelfde! Ik had paar jaar terug een probeerverpakking gekocht toen, omdat daar natuurlijke vitamine E in zou zitten tov jpgef. Niet dat ze het at, dus nooit verder gevoerd. Nu voert mijn osteo de vs aan haar paarden, maar daarnaast ook nog natuurlijke vitamine E bij. Ik zei huh maar die vs bevat toch ook natuurlijke vit E . Ze zij van niet en toen ging ik het opzoeken en kwam ik er ook achter dat het om de normale variant ging

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:54

Iemand ervaring met vitalbix waar je paard schieterig/ schrikkerig en pittig van wordt?
Ik weet niet of het met het voer te maken heeft maar ik wil het wel uitzoeken. Ben sinds oktober op dit voer en eigenlijk vrij snel daarna wat gedrag verandering gekregen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:57

Zelf geen ervaring, maar lees ik regelmatig.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:04

Oh echt??? Ik ben zo zoekende en dacht juist het goede te doen door hem laag in suiker enz te zetten...welk ingrediënt van vitalbix dc zou het kunnen zijn? Ik voerde eerst de combinatie met active plus maar dat was echt niet grappig..ken hem echt niet terug zo.

Mizora

Berichten: 18091
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:14

Het kan iets in de premix zijn, het kan ook de luzerne zijn. Het is uitproberen. Als hij eerder geen problemen gaf op luzerne, zou ik gewoon een andere mineralenbrok proberen. Anders zou ik een luzernevrije mineralenbrok proberen (marstall force of pure feed balance bijvoorbeeld).

Mijn vorige paard heeft een hele periode op 3kg krachtvoer gestaan zonder problemen (naast onbeperkt hooi). Het is slechts 2x een periode niet lekker gegaan, toen was hij heel explosief en schrikachtig. De eerste keer was toen hij 0.5kg basisbrok waar 10% haver in zat kreeg, dus slechts 50g haver per dag, de rest van het voer dat hij bijgevoerd kreeg was havervrij (en wel graanrijk, het was het voer dat hij daarvoor en daarna ook kreeg alleen wat minder). De tweede keer was toen hij 200g pavo care4life bijgevoerd kreeg. Hij bleek niet tegen één of meerdere kruiden te kunnen in dat mengsel.
Paard is daarna tot zijn dood probleemloos geweest qua gedrag, zowel in de tijd dat hij dus 3kg krachtvoer kreeg, als in de tijd dat hij nog maar ruim 200g (geschat rond de 700kg) marstall force kreeg. Uiteindelijk aan koliek (draaiing) overleden.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 29-01-21 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:15

Wat gaf je hier voor? Sommige paarden reageren op de luzerne in Vitalbix

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:22

Havens basisbrok kreeg hij op de vorige stal. Na mijn verhuizing ook mijn eigen voer gaan verzorgen