Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 

maralyn schreef
Safina.

Klopt. Maar al het extra is wél extra. Ons monster wordt niet druk. Maar gaat wel schuren.
Hirr dus dieetmix en MF en dat gaat top!


Ja, tuurlijk is het extra. Maar het heeft weinig zin om je druk te maken over een zoetje of een suikerklontje in je kopje koffie als je elke dag 15 boterhammen met chocopasta eet. ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 12:48 



 
Profiel   

Dat is een mening en die deel ik niet.

Hier valt pavo echt af door schuren door te veel suiker.

En daarom is MF in mijn ogen misschien minder smakelijk maar wél gezonder.

Maar.. ieder zijn ding natuurlijk!
Hier ook geen krachtbrok... niet nodig. Wel 15 kg aan hooi op een dag.
Omdat ze dat ruwvoer echt nodig heeft.

Ieder mens heeft n wens...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 13:06 



 
Profiel   

Ik voer al zeker 2 jaar Balancer Pro van jepaardgezondenfit (wordt samengesteld in Lexa fabriek op verzoek van deze leverancier) 1 paard krijgt naar winter toe altijd over naar Bodybuilder. Omdat hij het meeste training doet en in de winter wat moeite had met vacht onderhoud en gewicht houden.

In de winter doe ik daar ook nog tot max 50ml koud geperste lijnzaad olie bij op advies van de leverancier.

En dit seizoen geef ik alle paarden als experimenteer Esparcette erbij. Om te zien of het nog meer brengt om ze fit te houden.

Mijn paarden hebben onbeperkt toegang tot voordroog welke getest is. En hebben een vorstvrije drinkbak met leidingwater.

Nog nooit zijn ze zo fit geweest zonder explosief te zijn en glanzen ze je zelfs door de wintervacht heen toe met appeltjes er onder zonder te dik te zijn of te dun te zijn. Ze zijn gewoon goed in vorm! Zijn blij en zien er echt gezond uit.

Waarom ik overstapte naar deze korrel is omdat ik een product zocht vooral zonder ijzer..mijn grond is zwaar ijzerhoudend weet ik nu en ik weet niet hoeveel ze er van binnen krijgen door het eten van gras of drinken uit een plas die is blijven staan soms.

Langs de randen staan bomen waar ze afentoe ook takjes, blaadjes of bast van eten naar behoefte. Dit zijn bomen waarvan ik weet dat het geen kwaad kan.

Mijn paarden lopen inmiddels al 4 jaar 24/7 buiten met schuilstal. Ik durf het niet te hard te zeggen maar voor mij lijkt voor het eerst dat ik het voor elkaar heb voor al mijn paarden per dier het in de juiste verhoudingen heb gekregen om ze gezond te houden en hebben.

En het hele management om de paarden heen ook lijkt te gaan kloppen. Want het is niet alleen het voer wat telt) Ze zijn blij in kudde die er is. Ze worden door hoefsmid regelmatig goed bekapt, tanden eens in jaar na lopen. Zadelpasser regelmatiger op de stop enz. enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 13:42 



 

maralyn schreef
Dat is een mening en die deel ik niet.

Hier valt pavo echt af door schuren door te veel suiker.

En daarom is MF in mijn ogen misschien minder smakelijk maar wél gezonder.

Maar.. ieder zijn ding natuurlijk!
Hier ook geen krachtbrok... niet nodig. Wel 15 kg aan hooi op een dag.
Omdat ze dat ruwvoer echt nodig heeft.

Ieder mens heeft n wens...


Een paard krijgt normaal gesproken 100 gram pavo vital per dag. Daar zit 4% suiker in. Dat is dus 4 gram suiker per dag. In Marstal Force zit 5% suiker. Als je daar 100 gram van voert, voer je dus 5 gram suiker per dag.
- in Pavo zit dus per saldo minder suiker dan in marstall. Niet meer.
- het verschil bedraagt 1 gram op een dagelijkse portie. Dat is 1/5 van een suikerklontje.

In arm hooi zit gemiddeld 7,5 % suiker. Dat is 7,5 gram per kilo. Jij voert 15 kilo. Dat is dus 112,5 gram suiker. Ruim 22 suikerklontjes.

Je zou qua suiker dus Pavo moeten voeren. Maar zou een paard werkelijk gaan schuren van dat ene grammetje verschil in suiker in je mineralenbrokjes, in plaats van uit die 112,5 gram uit hooi? :?

Bronnen:

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 267/force/
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer
http://www.hoeveelweegt.nl/hoeveel-weeg ... erklontje/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:29 



 

Volgens mij wordt schuren vaak foutief gekoppeld aan suikers: ook de soort suikers, granen en totale hoeveelheid zetmeel kunnen daarbij een rol spelen en dan kan je paard bij de ene brok wél schuren, terwijl hij bij een andere brok met dezelfde hoeveelheid suiker niet schuurt.

Ik voer trouwens Equilife Formula 4 Feet en dat bevalt erg goed. [***] had allemaal gezondheidsklachten toen hij bij mij kwam en na anderhalve maand was zijn bloedbeeld helemaal gezond. Hij kreeg natuurlijk nog andere toevoegingen voor specifieke problemen die ook erg geholpen hebben, maar de dierenartsen was verbaasd over dat hij zich zo snel hersteld was.

Na de Equilife ga ik misschien eens de Balancer van Je Paard Gezond en Fit proberen, omdat het toch net iets goedkoper is, maar het zou ook kunnen dat er gewoon weer een nieuwe zak Equilife komt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:37 



 
Profiel   

Onze IJslanders krijgen beide Marstall Force bij hun voer, we merkte aan ze dat ze gewoon wat te kort kwamen. Dit was vooral te merken met het rijden, ze waren gewoon allebei een beetje sloom en niet zoals ze altijd waren. Nu krijgen ze sinds een maandje (volgens mij) de Marstall Force en hebben meer looplust, zijn actiever en je ziet gewoon aan ze dat ze lekkerder in hun fel zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:38 



 
Profiel   

Hoeveel moeten jullie voeren?

Van de Vital Complete en de Force moest ik maar 75 gr voeren.
Van de Metazoa en Vitalbix is het 50gr per kg lichaamsgewicht. Dat is toch wel wat meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:43 



 
Profiel   

safina schreef
maralyn schreef
Dat is een mening en die deel ik niet.

Hier valt pavo echt af door schuren door te veel suiker.

En daarom is MF in mijn ogen misschien minder smakelijk maar wél gezonder.

Maar.. ieder zijn ding natuurlijk!
Hier ook geen krachtbrok... niet nodig. Wel 15 kg aan hooi op een dag.
Omdat ze dat ruwvoer echt nodig heeft.

Ieder mens heeft n wens...


Een paard krijgt normaal gesproken 100 gram pavo vital per dag. Daar zit 4% suiker in. Dat is dus 4 gram suiker per dag. In Marstal Force zit 5% suiker. Als je daar 100 gram van voert, voer je dus 5 gram suiker per dag.
- in Pavo zit dus per saldo minder suiker dan in marstall. Niet meer.
- het verschil bedraagt 1 gram op een dagelijkse portie. Dat is 1/5 van een suikerklontje.

In arm hooi zit gemiddeld 7,5 % suiker. Dat is 7,5 gram per kilo. Jij voert 15 kilo. Dat is dus 112,5 gram suiker. Ruim 22 suikerklontjes.

Je zou qua suiker dus Pavo moeten voeren. Maar zou een paard werkelijk gaan schuren van dat ene grammetje verschil in suiker in je mineralenbrokjes, in plaats van uit die 112,5 gram uit hooi? :?

Bronnen:

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 267/force/
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer
http://www.hoeveelweegt.nl/hoeveel-weeg ... erklontje/


Je zit er zelfs nog en factor 10 naast.

1000g = 1kg
7,5% van 1kg = niet 7,5 gram, maar 75 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:44 



 
Profiel   

Mijn pony's doen het goed op de metazoa.

Ik heb de balanser pro van je paard gezond en fit geprobeerd, maar die werd niet gegeten door de gene waar het juist voor was. De rest doet het prima op de metazoa, dus ivm de prijs laat ik ze daar lekker op.

Ze houden het werk hier veel beter op vol dan op de pavo vital en de Marstall force. Terwijl ze in de loop der tijd juist armer hooi zijn gaan krijgen en daar dus niets extra's uit halen.
Ze krijgen wel vaak een handje dieetmix van subli bij omdat het anders zo weinig is (of van wat anders als ik wat gewonnen heb), beetje verwend worden ze soms wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 14:49 



 

[***] voer ik ook luzernebrok/grasbrok en lijnzaadbrok plus olie bij, want hij verliest nu het kouder wordt en hij zonder dek staat weer gewicht. Het dek krijgt hij alleen op als het hard waait en regent, maar blijkbaar scheelt het hem ook echt een hoop energie als hij zichzelf niet warm hoeft te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 16:49 



 
Profiel   

Phillipa schreef
Kitty_ schreef
Mijn 29 jarige heb ik in mei op Lexa senior gezet. Ik merkte veel positieve veranderingen. Omdat hij een licht verhoogde waarde voor ppid heeft ben ik over gegaan op Atcom horse ECS. Pony ziet er prachtig uit en doet het er geweldig op,al zeg ik het zelf :D zowel Lexa als Atcom Horse hebben meerdere varianten vitamine brokken, afgestemd op verschillende type paarden.

Volgens mij heb ik idd die Lexa brok wel eens op jouw site gezien. Mag ik vragen waarom jij specifiek deze verkoopt? Ik ben wel benieuwd naar voordelen van de Lexa tov een andere vitaminebrok?


Ik verkoop het omdat ik het zelf een goede brok vind. De verhoudingen en gehaltes zijn goed, en daarnaast vind ik het zeer positief dat er voor diverse paarden een vitamine brok is ontwikkeld. Atcom Horse vind ik zelf, maarja dat klinkt wellicht als een verkooppraatje :o écht een topper onder de vitamine brokken. Het is zeer goed gedoseerd, laag in suiker en zetmeel en bevat als een van de weinige brokken ook essentiële aminozuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 17:31 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met Metazoa, ongeveer 250 gram per dag voor mijn paard van (net iets minder dan) 500 kilo. Na het aan het licht komen van de scheve verhoudingen en de daarbij horende discussies en ervaringen van paarden met tekorten, ben ik overgestapt.

Ik voer nu Marstall Force. Iets minder dan 100 gram per dag. Op beide korrels doet ze het goed, niet rillerig of energie teveel, wel fijn oplettend en gezonde werklust. Krachtvoer geef ik niet, wel geef ik een handje bietenpulp en een beetje lijnzaad bij. Verder onbeperkt hooi en gras als dat groeit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 18:11 



 

RianneH schreef
safina schreef


Een paard krijgt normaal gesproken 100 gram pavo vital per dag. Daar zit 4% suiker in. Dat is dus 4 gram suiker per dag. In Marstal Force zit 5% suiker. Als je daar 100 gram van voert, voer je dus 5 gram suiker per dag.
- in Pavo zit dus per saldo minder suiker dan in marstall. Niet meer.
- het verschil bedraagt 1 gram op een dagelijkse portie. Dat is 1/5 van een suikerklontje.

In arm hooi zit gemiddeld 7,5 % suiker. Dat is 7,5 gram per kilo. Jij voert 15 kilo. Dat is dus 112,5 gram suiker. Ruim 22 suikerklontjes.

Je zou qua suiker dus Pavo moeten voeren. Maar zou een paard werkelijk gaan schuren van dat ene grammetje verschil in suiker in je mineralenbrokjes, in plaats van uit die 112,5 gram uit hooi? :?

Bronnen:

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 267/force/
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... de-ruwvoer
http://www.hoeveelweegt.nl/hoeveel-weeg ... erklontje/


Je zit er zelfs nog en factor 10 naast.

1000g = 1kg
7,5% van 1kg = niet 7,5 gram, maar 75 gram.


Oh, gênant! :oo :oo :oo
Dat krijg je dus als je het snel even tussendoor uitrekent. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 18:18 



 
Profiel   

Wij voeren de Balancer van jepaardgezondenfit. Toen we gingen bekijken welke vitaminebrok we wilden, was dit de enige die de verhoudingen tussen de mineralen goed had zitten én géén ijzer toegevoegd.
Onze paarden krijgen hun balancer gemengd met twee a vier eetlepels bietenpulp en lijnzaad. Verder onbeperkt hooi, en beperkt gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 18:20 



 
Profiel   

Ik merk dat kruidenmuesli zonder haver een betere optie is voor de wat kleinere paarden, Ik heb het gevoel dat ze meer energie hebben en ook wat minder aankomen dan eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 19:14 



 
Profiel   

Top, topic loopt goed! :D
Interessant om te lezen, morgen ga ik er voor zitten.
Nu vanavond met immuun therapie injecties gestart en ik voel me een beetje gek. :+
Lijf weet t nog niet zo goed zeg maar. :')

Tinky12:
Ik doe dat inderdaad ook, op 100 gram is hij knetterdruk.
Aan de longe is dat erg fijn, dan kan ik leuk sleutelen en daar lijkt hij meer voor nodig te hebben ook.
Maar voor de wagen is hij normaal al vlot zat.
Mijn zoektocht zit dus vooral in iets wat ik de dag ervoor kan geven, en de dag erna met genoeg energie kan longeren en het de dag er na gewoon echt 'weg' is.
Dan moet ik de dag erop gewoon rustig kunnen mennen.
Die combinatie had ik nog niet gevonden.
Gister heeft hij 50 gram metazoa gekregen, en vandaag een buitenrit gemaakt met de wagen, hij mag even twee weken niet op de volte.
Hij heeft zich aangetikt vorige week, scan was super maar advies was 2 weken rechtuit en geen voltewerk.
Hij was dus best heel rustig voor zijn rustig aan doen.

Hij krijgt bij de metazoa wel 4 gram magnesiumcitraat en 50 gram nerve control.
En nu in verband met die rust en daardoor drukke kop, voor zijn been voor de zekerheid s'morgens met zijn voer wat valeriaan erbij gedaan.
Om overbelasting of rare draai etc. te voorkomen.
Dus als dit goed blijft gaan vind ik het prima, de valeriaan gaat eruit als hij weer in ritme zijn werkritme zit.
De pavo nerv control weet ik nog niet, alleen nerv control hielp niet.
Ik wil er graag van af maar anderzijds wil ik niet klooien aan iets wat goed lijkt te werken, anyway ik heb nog voor 5 weken zeker dus ik zie wel.
Eerst kijken hoe dit blijft gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-15 23:34 



 
Profiel   

Zelf voer ik ook vitamine bij, van rapide, daar worden ze wel iets vrolijker van.
Maar ik heb ook wel vaker iets anders gegeven en ik heb het idee dat ze van alle vitamine wel iets fitter/vrolijker/drukker worden, maar niet zo dat te crazy zijn voor hun eigen bestwil. :D
Ik geef ze drie keer per week een schepje, dat is minder dan de aangegeven hoeveelheid, maar ze krijgen ook lucerne, een klein beetje slobber waar ik het door meng (en magnesium) en onbeperkt ruwvoer, dus daar zitten ook voedingsstoffen in.
Maar of je zoiets op de dag kan doseren, lijkt me heel moeilijk, dan zou ik gewoon voor het minder druk gaan, bij het longeren moet hij dan maar wat meer aangemoedigd denk ik. :')
Vitamine c kun je het best 's morgens slikken, (of deed je dat al) daar wordt je ook druk van, als ik dat 's avonds neem lig ik ook wakker. :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 13:28 



 
Profiel   

Uiteraard s'morgens. :')
Anders is het zeker weten kansloos inderdaad. :D :D

Qua longeren, gister heb ik 50 gram extra gegeven en ik ga het wel ervaren. :)
Het is gewoon stiekem een beetje een luie donder met longeren, leuk maar ik wil juist met longeren kunnen sleutelen i.v.m. het mennen.
Maargoed hij mag gewoon 150 gram hebben, dus 100 gram is nog niet teveel voor zijn gewicht. :)
Ik ken zat mensen die zo voeren, die dus de dag voor les of zware training er extra krachtvoer in stoppen, naar tevredenheid. :)


Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-12-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 13:35 



 
Profiel   

Ultimate balancer van Dodson&Horrel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 13:40 



 
Profiel   

Ik ben net een kleine twee weken bezig met Vitalbix. Ik heb een tijdje Pavo Care4Life geprobeerd maar daar werd hij heel schrikachtig van. Een winterseizoen op Agrobs Naturmineral ging goed, het volgende seizoen werd hij daar ook schrikachtig en rillerig van.

Ik ben nu helemaal gestopt met het geven van een kleine hoeveelheid muesli. (eerst Havens Cool Mix en daarna Mijten Quartro) Ik gaf te weinig voor een goede hoeveelheid vit./min. en om hopelijk een goede balans te vinden heb ik besloten om alleen de Vitalbix te voeren als vit./min. bron. (Naast ruwvoer dus)

Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden. Hij zit wel losser in zijn spieren, z'n glans komt terug, maar hij is ook wel weer wat frisser. Nu kan dit laatste ook komen omdat hij wat minder doet de laatste paar weken vanwege het natte/slechte weer. Even aankijken dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 18:16 



 
Profiel   

Lastig he die combinatie, het wel nodig hebben maar toch te fris worden met iets bijvoeren.
Mijn pony loopt praktisch elke dag dus dat is het bij mij zeker niet.
Vandaag heeft hij helaas niet gelopen, maar dat vind ik niks.
Het is dat het even echt niet ging maar het is tegen mijn principe. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 19:32 



 
Profiel   

Ik vind het zo gek dat hij echt schrikkerig wordt. Niet zo zeer drukker of frisser, maar hij schrikt echt steeds. En dat terwijl het van nature een heel bomproof paard is. Hij heeft dat alleen met een vit./min. korrel, niet met muesli.

Maar ik wil het nog wel even de kans geven. Misschien stabiliseert het nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 21:24 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik vind het zo gek dat hij echt schrikkerig wordt. Niet zo zeer drukker of frisser, maar hij schrikt echt steeds. En dat terwijl het van nature een heel bomproof paard is. Hij heeft dat alleen met een vit./min. korrel, niet met muesli.

Maar ik wil het nog wel even de kans geven. Misschien stabiliseert het nog.

Dat is hier hetzelfde qua schrikkerig zijn, alleen is hij ook echt wel drukker.
Hij loopt wel waanzinnig fijn op wat hij nu krijgt!
Zo heerlijk los in zijn lijf! <3 :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 22:33 



 
Profiel   

Ja maar ik vind het ook wel belangrijk dat hij zich ontspannen voelt en niet denkt dat er allemaal beren in de bosjes zitten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-15 23:08 



 
Profiel   

Oh zo erg is het hier absoluut niet, hier wil hij er graag wat misbruik van maken maar die neiging heeft hij met veel soorten voer/energie.
Stukje karakter ook denk ik hoor, ponystreken. :+
Hij is wel wat kijkerig met buitenrit maar eng vind hij het absoluut niet.
Een brievenbus kan bijvoorbeeld kijkerig gedrag geven maar een mega trekker niet.
Op een recht stuk polder doet hij het ook wel maar in de bebouwde kom juist totaal niet, dat vind hij maar wat leuk namelijk.

Maar daar heb ik de oplossing voor, boos worden/voor zijn/name it doet hem niks, maar stilzetten en een paar passen achteruit is zeer effectief.
Inmiddels is stil zetten 9 van de 10 keer wel genoeg.
Hij was zelfs zo slim dat hij na een paar keer bij dat gedrag en de 'uh!' zelf netjes gelijk stil ging staan en zelf al netjes gecontroleerd achterwaards ging.

Hij wist het dus dondersgoed dat hij fout zat, en wist dat hij dat zou moeten doen.
Achterwaards is bij hem super bevestigd dus dat levert absoluut geen probleem op. :)
Stiekem moest ik er wel om grinniken dat hij het zelf al aan zag komen.
Uiteraard heb ik hem daarop gecorrigeerd dat hij dat niet zelf mag bedenken, maar het zegt wel wat over hoe slim hij is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-15 00:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen