Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:30

Ik zou de Aveve mix helemaal laten vallen en daar voor in de plaats een vitaminebrok geven. Bijvoorbeeld de Balancer Brok van Je Paard Gezond en Fit

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:56

Mijn pony eet steeds de balancers voor een tijdje en daarna laat hij het staan. Eerst de Marstall force, na een tijd at hij het opeens niet meer. Toen de 'je paard gezond en fit'. Daar stopte hij nog sneller mee met eten. Nu had ik de pavo vital vitaminebrok. Ik dacht deze eet hij zelfs uit de hand, dit is hem. Nu na ik denk een klein jaar eet hij ze helemaal niet meer. Nog meer mensen die dit 'probleem'? En misschien tips voor balancer nummer 4 :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:08

Sunniva schreef:
Mijn pony eet steeds de balancers voor een tijdje en daarna laat hij het staan. Eerst de Marstall force, na een tijd at hij het opeens niet meer. Toen de 'je paard gezond en fit'. Daar stopte hij nog sneller mee met eten. Nu had ik de pavo vital vitaminebrok. Ik dacht deze eet hij zelfs uit de hand, dit is hem. Nu na ik denk een klein jaar eet hij ze helemaal niet meer. Nog meer mensen die dit 'probleem'? En misschien tips voor balancer nummer 4 :')


Ik wissel soms ook gewoon van voer. Waarschijnlijk verandert de behoefte na een tijdje ook weer wat? Wij eten ook niet jaarrond stamppot...
Of is het echt een kieskeurige eter? Helpt een beetje luzerne of een handje muesli erdoor mengen dan niet?

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:05

Skippy01 schreef:
Sunniva schreef:
Mijn pony eet steeds de balancers voor een tijdje en daarna laat hij het staan. Eerst de Marstall force, na een tijd at hij het opeens niet meer. Toen de 'je paard gezond en fit'. Daar stopte hij nog sneller mee met eten. Nu had ik de pavo vital vitaminebrok. Ik dacht deze eet hij zelfs uit de hand, dit is hem. Nu na ik denk een klein jaar eet hij ze helemaal niet meer. Nog meer mensen die dit 'probleem'? En misschien tips voor balancer nummer 4 :')


Ik wissel soms ook gewoon van voer. Waarschijnlijk verandert de behoefte na een tijdje ook weer wat? Wij eten ook niet jaarrond stamppot...
Of is het echt een kieskeurige eter? Helpt een beetje luzerne of een handje muesli erdoor mengen dan niet?


De balancers gaan inderdaad door zijn muesli heen. Maar ik vind nu steeds de pavo vital brokjes in zijn voerbak. Hij eet dus gewoon alleen de muesli op :+ Het is niet echt een makkelijke eter inderdaad...
Hoor graag tips voor een andere fijne balancer.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:12

Sunniva schreef:
De balancers gaan inderdaad door zijn muesli heen. Maar ik vind nu steeds de pavo vital brokjes in zijn voerbak. Hij eet dus gewoon alleen de muesli op :+ Het is niet echt een makkelijke eter inderdaad...
Hoor graag tips voor een andere fijne balancer.


Ah op die manier. Ik weet dat hier vitalbix over het algemeen goed wordt gegeten. Beter dan marstall en pavo vital door de meeste paarden hier op stal.
Die van mij is makkelijk, die eet het meeste wel.
Wat mij (en haar) het beste beviel qua samenstelling is VS200.
Alternatieven zijn natuurlijk ook nog Equilin, Pure Feed Balancer, Ecostyle oerbalans, dodson & horrell heeft ook balancers en misschien niet de beste, maar wordt meestal wel goed gegeten: subli bikkels.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:22

Skippy01 schreef:
Sunniva schreef:
De balancers gaan inderdaad door zijn muesli heen. Maar ik vind nu steeds de pavo vital brokjes in zijn voerbak. Hij eet dus gewoon alleen de muesli op :+ Het is niet echt een makkelijke eter inderdaad...
Hoor graag tips voor een andere fijne balancer.


Ah op die manier. Ik weet dat hier vitalbix over het algemeen goed wordt gegeten. Beter dan marstall en pavo vital door de meeste paarden hier op stal.
Die van mij is makkelijk, die eet het meeste wel.
Wat mij (en haar) het beste beviel qua samenstelling is VS200.
Alternatieven zijn natuurlijk ook nog Equilin, Pure Feed Balancer, Ecostyle oerbalans, dodson & horrell heeft ook balancers en misschien niet de beste, maar wordt meestal wel goed gegeten: subli bikkels.


Thanks ik ga me eens verdiepen in degene die je noemt ;)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:21

Dan zou ik naar de SuperFit Broxxx van Metazoa of de producten van Pure Horse kijken, maar het is niet verkeerd om balancers af te wisselen. De een bevat meer van het ene mineraal en de ander meer van het andere. Als je paard ze laat liggen heeft ie mijn inziens op dit moment die balancer niet meer nodig

KellyR

Berichten: 1513
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:22

Sunniva schreef:
Mijn pony eet steeds de balancers voor een tijdje en daarna laat hij het staan. Eerst de Marstall force, na een tijd at hij het opeens niet meer. Toen de 'je paard gezond en fit'. Daar stopte hij nog sneller mee met eten. Nu had ik de pavo vital vitaminebrok. Ik dacht deze eet hij zelfs uit de hand, dit is hem. Nu na ik denk een klein jaar eet hij ze helemaal niet meer. Nog meer mensen die dit 'probleem'? En misschien tips voor balancer nummer 4 :')


Ik heb/had precies zo een paard, alleen stopte die van mij nog eerder met eten :')

De reden waarom hij bij mij het niet meer at: op stal werd McDonald's brok gevoerd, hij kreeg een handje omdat hij maar 1x pd brok kreeg. Hierdoor blijf hij de gezonde versies weigeren.
Hij staat nu op een PP waar hij Vitalbix gevoerd krijgt, wat hij bij mij in de eerste instantie dus helemaal niet at. En dat eet hij nu als zoete koek.

Dus check vraag, wordt er ook iets anders gevoerd op stal wat hij krijgt? Is er de mogelijkheid om dat weg te laten?

Merken die ik zelf heb gehad: Marstall, Metazoa, Dengie, Pavo, JPGF en ik denk dat ik er nog een stuk of 2 vergeet. Proefzakje vitalbix ging er al niet vlot in, dus daar uiteindelijk nooit een zak van gekocht. Als hij uit training komt krijgt hij ook Vital :')

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:51

Ik zou het dan ook afwisselen, desnoods elke maand wat anders.
Ik heb nog een halve emmer Lexa Amino staan voor de liefhebber...

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:56

KellyR schreef:
Sunniva schreef:
Mijn pony eet steeds de balancers voor een tijdje en daarna laat hij het staan. Eerst de Marstall force, na een tijd at hij het opeens niet meer. Toen de 'je paard gezond en fit'. Daar stopte hij nog sneller mee met eten. Nu had ik de pavo vital vitaminebrok. Ik dacht deze eet hij zelfs uit de hand, dit is hem. Nu na ik denk een klein jaar eet hij ze helemaal niet meer. Nog meer mensen die dit 'probleem'? En misschien tips voor balancer nummer 4 :')


Ik heb/had precies zo een paard, alleen stopte die van mij nog eerder met eten :')

De reden waarom hij bij mij het niet meer at: op stal werd McDonald's brok gevoerd, hij kreeg een handje omdat hij maar 1x pd brok kreeg. Hierdoor blijf hij de gezonde versies weigeren.
Hij staat nu op een PP waar hij Vitalbix gevoerd krijgt, wat hij bij mij in de eerste instantie dus helemaal niet at. En dat eet hij nu als zoete koek.

Dus check vraag, wordt er ook iets anders gevoerd op stal wat hij krijgt? Is er de mogelijkheid om dat weg te laten?

Merken die ik zelf heb gehad: Marstall, Metazoa, Dengie, Pavo, JPGF en ik denk dat ik er nog een stuk of 2 vergeet. Proefzakje vitalbix ging er al niet vlot in, dus daar uiteindelijk nooit een zak van gekocht. Als hij uit training komt krijgt hij ook Vital :')


Hij krijgt inderdaad nog ander voer, maar dat krijgt hij wel van mij, ik zet bakjes klaar. Drie keer per dag krijgt hij ongeveer een kwart voerschep. Met de helft Pavo Ease en Excel en de helft Havens power plus muesli. Maar omdat dat best weinig is wilde ik wel graag een balancer bij voeren. Hooi komt van eigen land op stal en is onbemest, dus ook vrij arm. Of zouden jullie dit zonder balancer aandurven?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:27

Ik zou de balancer niet weglaten, uit die andere producten haalt je paard bij zo'n kleine hoeveelheid waarschijnlijk niet genoeg voedingsstoffen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:34

Die Havens muesli bevat ontzettend veel zetmeel, die zou ik sowieso weglaten. In principe zou je paard het moeten kunnen doen op ruwvoer en een balancer. Dan kan je daarna kijken wat je paard tekort komt en daar gericht op bijvoeren.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:39

Dat zou mijn advies inderdaad ook zijn

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:01

Oke bedankt voor de tips. Dan ga ik inderdaad op zoek naar een nieuwe balancer!

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:23

Hoeveel geven jullie van de victorious secret per 100 kilo paard,?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:28

Mijn pony krijgt een 400 gram muesli en een halve schep brok (voermeesters rust en herstel)
Ik vraag me af of een vitamine brok dan nodig is? Of ik dan ga overdoseren.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:30

Muze schreef:
Hoeveel geven jullie van de victorious secret per 100 kilo paard,?


Ik geef herfst winter 100gr, lente zomer 50gr. Paard weegt 600 kilo.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:30

50 gram in totaal??
Advies is 20-40 gram per 100 kilo?
Mijne weegt rond de 450..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:01

Muze schreef:
50 gram in totaal??
Advies is 20-40 gram per 100 kilo?
Mijne weegt rond de 450..


100gr in de zomer, 200gr in de winter (jaarrond overdag weidegang), paard van 500kg ongeveer. Dat gaf ik altijd (ik wissel regelmatig, dus nu geen VS200)

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:45

Ik geef ook 200 gram VS voor een paard van ongeveer 500 kg.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:54

Muze schreef:
50 gram in totaal??
Advies is 20-40 gram per 100 kilo?
Mijne weegt rond de 450..


Ja, dat is het standaard voeradvies. De vraag is of je paard dat nodig heeft. Je paard krijgt (denk ik) vooral ruwvoer binnen, ook daar zitten vitamine en mineralen in. Ik heb analyses van ruwvoer en andere brok (havens gastro) en dan heb ik niet meer nodig van de vs. En daar doet hij het goed op. Ik zie het als een aanvulling.

Je kan ook kijken naar waar je paard het goed op doet en dat aanhouden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:57

Het seleniumgehalte in het gemiddelde Nederlandse gras/ruwvoer is bijzonder laag. Je moet dit wel voldoende aanvullen. Ik weet niet of je dat redt met onderdosering van vs.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:09

200gram verdeeld over 2x. Ik heb 2 paarden van zo’n 600kg

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:17

Saaams schreef:
Mijn pony krijgt een 400 gram muesli en een halve schep brok (voermeesters rust en herstel)
Ik vraag me af of een vitamine brok dan nodig is? Of ik dan ga overdoseren.


Ik geef de vitamine brok naast 2x een kwart schep brok en op de dagen dat ze hard werkt een halve schep muesli. Ik ben de vitamine brok gaan geven toen ze stil stond en dus maar een handje brok kreeg, maar het advies van die andere brok en muesli ligt hoger als wat ze krijgt.

Tot nu toe geen overdosering lijkt het, bloed is goed en ze ziet er goed uit. Ik geef wel iets minder als het advies.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:43

Tessebes schreef:
Het seleniumgehalte in het gemiddelde Nederlandse gras/ruwvoer is bijzonder laag. Je moet dit wel voldoende aanvullen. Ik weet niet of je dat redt met onderdosering van vs.


Klopt! Ik gaf mijn paard altijd 4x per week zelf zn slobber, dan gaf ik 100gr. Sinds een paar maanden voert stal hem elke dag en heb ik het aangepast naar zoals beschreven. En ook dat gaat helemaal goed. Dus zie ik geen reden om aan te passen :)