Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:44

Mooie aanvullingen in de lijst al! Staan er een aantal tussen die ik niet ken. Ga me er eens in verdiepen. Ben niet heel tevreden met de Pavo Vital. Toen ik nog Vitalbix gaf zat paard helemaal onder de appeltjes en glansde hij perfect. Nu vind ik amper appeltjes en is z’n vacht wat doffer. En hij schuurt z’n staart. Maar dat kan ook aan het seizoen liggen, al is het geen eczeem paard. Vital 2 maanden gebruikt. Twijfel tussen metazoa/equillin/vs200. Jammer dat die laatste niet op voer vergelijk staat.

Edit: Vitalbix werd ie wat schrikkerig en onstuimig van. Vaker gehoord dat dit kon. Gestopt met DC en na paar dagen was m’n paard weer rijbaan. Echt 1 op 1 kan ik niet bewijzen dat het daaraan ligt, maar dat vermoeden heb ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:49

@marigo metazoa werden ze hier nog meer ril van dan van vitalbix. Equilin en vs200 zijn beide mooi voer. Die van mij besloot alleen recentelijk dat ze vs200 niet meer wil eten :')

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:50

Dc lijkt dat effect vaker te geven ja.
Er is nu ook een versie met timothee, wellicht is het de luzerne die de “ prikkelbaarheid” veroorzaakt..?

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:54

Als hij zowel op vitalbix als op vital het niet ideaal doet, zou ik zeker kijken voor een luzernevrije korrel deze ronde. Ik zie steeds meer paarden die niet goed reageren op luzerne.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:01

@Skippy, haha dat zou zeker niet gewenst zijn. Meneer is van zichzelf wakker genoeg. Equillin en VS waren al wel de 1 en 2 van de top 3. Jammer dat je paardje het niet meer eet.

@Muze, was ik zelf ook benieuwd naar. Ze hebben van de timothee nog geen proef verpakkingen. Zodra die er zijn vind ik dat het proberen wel waard.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:02

Jawel hoor, die zijn dr wel.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:03

Mizora schreef:
Als hij zowel op vitalbix als op vital het niet ideaal doet, zou ik zeker kijken voor een luzernevrije korrel deze ronde. Ik zie steeds meer paarden die niet goed reageren op luzerne.


Dat heeft op dit moment mijn voorkeur. Pff lastig een fijn voer vinden...in 3,5 maand tijd nu 2 keer veranderd. Wel geleidelijk, maar kan ook niet echt goed zijn? Mest is gelukkig wel helemaal ok.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:06

Muze schreef:
Jawel hoor, die zijn dr wel.



Ah was laatst bij Vrielink (vorige week) en die gaven aan dat het nog een maand levertijd had voordat ze kwamen. Als je tip hebt waar ik ze kan vinden?
Bij bestellen zijn de verzendkosten me te hoog in verhouding tot wat je koopt. Kan ik nog 3 proef verpakkingen in de winkel van bijkopen.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:11

Ik heb er eentje gekregen van een verkoop punt. Maar denk dat vitalbix zelf ze ook wel kan leveren?

Er is trouwens ook net een nieuwe brok op basis van timothee uit, van superfit ( horsecorner).

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 10:55

Veranderen van vitaminekorrel is geen enkel probleem. Al zou je dat iedere week willen doen. Dat raad ik overigens niet aan, maar voor het darmstelsel is het geen probleem, mits je paard geen enorm gevoelige darmen heeft (wij hebben er hier 2 met darmschade staan). Bij voorkeur wel 2 dagen half-half, maar dat is het (mits geen andere voersveranderingen). Het gaat immers over hele kleine hoeveelheden, minder dan 100g/100kg paard (daarboven raad ik wel wat opbouwen/afbouwen aan).

Een halfje lekkere muesli of slobber wordt ook als extraatje na het rijden of een wedstrijd gegeven zonder problemen, maar is voor de darmen het zo'n wisseling als een halve kg andere mineralenbrok.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:14

maar..vraag ik me toch af.
stel je paard reageerd op de luzerne in de pavo vital.
ik geef 80 gram per paard.
dat is geen 80 gram luzerne wat er in zit, want er zitten ook andere stoffen in
kan een paard van zo’n klein beetje dan al zo jeuk krijgen?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:27

Ja goeie vraag. Blijft gissen of het voer de enige aanleiding is. Voor de mensen met wat diepgaandere kennis over vitaminen/mineralen: kan het ook niet zo zijn dat de samenstelling van vitamines in Pavo een disbalans veroorzaakt waardoor ze gevoeliger voor jeuk worden? Dan is niet zozeer het ingrediënt van de brok de boosdoener maar meer de samenstelling van vitamines/mineralen. Het verschilt per merk toch best wel weer als ik dat zo via voervergelijk bekijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:55

Marigo schreef:
Ja goeie vraag. Blijft gissen of het voer de enige aanleiding is. Voor de mensen met wat diepgaandere kennis over vitaminen/mineralen: kan het ook niet zo zijn dat de samenstelling van vitamines in Pavo een disbalans veroorzaakt waardoor ze gevoeliger voor jeuk worden? Dan is niet zozeer het ingrediënt van de brok de boosdoener maar meer de samenstelling van vitamines/mineralen. Het verschilt per merk toch best wel weer als ik dat zo via voervergelijk bekijk.


De 'versie' van de vitamines kan anders opgenomen worden (chelaat, oxide, citraat, of bijvoorbeeld natuurlijke of chemische vitamine E - als ze te weinig opnemen, kan er na een tijdje wel reactie van het lichaam komen op tekorten), en de dragerstoffen kunnen ook reactie geven. Allergieën voor bepaalde stoffen komen vaak voor. En net als bij mensen met een allergie, kan een beetje dan wel reactie geven.
Daarnaast kan een producent ook gewoon te lage doseringen van een of meerdere vitamines of mineralen erin hebben zitten, waardoor er inderdaad disbalans ontstaat. Diverse mogelijkheden dus.

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:07

Overigens gaat mijn paard al maanden heel goed op pavo vital. Maar die krijgt naast de vital ook andere luzerne en gaat daar juist heel goed op.
Ze had dit jaar meteen toen de zomervacht door kwam appeltjes, terwijl ze geen eens op gras staat itt vorig jaar :D

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:25

Skippy01 schreef:
Marigo schreef:
Ja goeie vraag. Blijft gissen of het voer de enige aanleiding is. Voor de mensen met wat diepgaandere kennis over vitaminen/mineralen: kan het ook niet zo zijn dat de samenstelling van vitamines in Pavo een disbalans veroorzaakt waardoor ze gevoeliger voor jeuk worden? Dan is niet zozeer het ingrediënt van de brok de boosdoener maar meer de samenstelling van vitamines/mineralen. Het verschilt per merk toch best wel weer als ik dat zo via voervergelijk bekijk.


De 'versie' van de vitamines kan anders opgenomen worden (chelaat, oxide, citraat, of bijvoorbeeld natuurlijke of chemische vitamine E - als ze te weinig opnemen, kan er na een tijdje wel reactie van het lichaam komen op tekorten), en de dragerstoffen kunnen ook reactie geven. Allergieën voor bepaalde stoffen komen vaak voor. En net als bij mensen met een allergie, kan een beetje dan wel reactie geven.
Daarnaast kan een producent ook gewoon te lage doseringen van een of meerdere vitamines of mineralen erin hebben zitten, waardoor er inderdaad disbalans ontstaat. Diverse mogelijkheden dus.


Ja precies! Dan is het ook niet direct te herleiden naar 1 ingrediënt, maar blijft het een kwestie van zoeken naar een brok die wel bij het paard past. Die van mij is overigens best gevoelig voor van alles en nog wat. Ik ben daardoor ook wel voorzichtig. Kan best zijn dat er iets in de Pavo zit wat reactie bij hem geeft. Alles van Vitalstyle bijvoorbeeld staat garant voor mestwater. Bepaalde dekens geven allergische reactie. Eiwitten geven bultjes. Kruidenmix van de paardendrogist tegen jeuk gaf diarree.
Overigens hoorde ik idd veel tevreden mensen over Pavo en icm verkrijgbaarheid en prijs leek het me een ideale brok. Voor ons is het even verder zoeken. Toch afweging maken tussen Equillin of VS.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:50

ellepel schreef:
maar..vraag ik me toch af.
stel je paard reageerd op de luzerne in de pavo vital.
ik geef 80 gram per paard.
dat is geen 80 gram luzerne wat er in zit, want er zitten ook andere stoffen in
kan een paard van zo’n klein beetje dan al zo jeuk krijgen?


Ja, dat kan zeker. Toen ik mijzelf ooit op voeding allergien liet testen in het umcg, hebben ze bijv noten 100x verdund en daar kreeg ik al een mega reactie op.
Ik bouw qua voer bij mijn paard dingen op formaat 1 handje.
Laatst ook nieuwe grasbrok getest van Pure, welliswaar zonder lucerne. Maar helaas werd ook daar op geschuurd.
Wheypoeder kon mijn paard nog geen 50gr van hebben en hij ging ervan schuren.
Dito voor esparcette.

Muze
Berichten: 5297
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:17

Het kan vanalles zijn en toch lees en hoor je het echt met grote regelmaat bij luzerne en dan met name bij de koudbloeden.

ellepel

Berichten: 47365
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:31

Sintara schreef:
Overigens gaat mijn paard al maanden heel goed op pavo vital. Maar die krijgt naast de vital ook andere luzerne en gaat daar juist heel goed op.
Ze had dit jaar meteen toen de zomervacht door kwam appeltjes, terwijl ze geen eens op gras staat itt vorig jaar :D



ja nou hier dus hetzelfde.
mijn twee oudjes kregen er ook nog luzernebrok bij afgelopen winter.
terwijl de een zomereczemer is en de ander een tinker en die zijn ook vaak gevoelig voor van alles.
de andere tinker met lichte cpl kreeg het ook, en dat gaat hartstikke goed.
het is soms echt heel moeilijk te zeggen waar iets van komt..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:46

Luzerne en esparcette zijn vlinderbloemigen, die willen nog wel eens zorgen voor huidproblemen. Inderdaad jeuk, maar mok komt ook wel voor.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 17:54

Iedereen is tegenwoordig gefocust op luzerne, maar mijn ruin is juist allergisch voor timothee. Hij begon te schuren toen ik zijn muesli veranderde en dit kwam toen uit een bloed allergie test.

Mijn vriendin waar ze staan voert sinds kort de timothee variant van Vitalbix aan haar paarden en ook daar 2 die erop gaan schuren en dus wellicht allergisch zijn.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:25

Jets schreef:
Iedereen is tegenwoordig gefocust op luzerne, maar mijn ruin is juist allergisch voor timothee. Hij begon te schuren toen ik zijn muesli veranderde en dit kwam toen uit een bloed allergie test.

Mijn vriendin waar ze staan voert sinds kort de timothee variant van Vitalbix aan haar paarden en ook daar 2 die erop gaan schuren en dus wellicht allergisch zijn.

[ [url=m/peU5PP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Klopt, het kan allemaal. In Engeland hoor je best vaak grass sickness. Die geven dan dus écht flinke reactie op (vaak) raaigras.
Grassen zijn lastiger echt te elimineren, want raaigras én Timothee zitten in de meeste graszaad mengsels (en dus in weide én hooi).

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:00

Welke bloedallergietest heb jij laten doen Jets? Ik heb soms klanten waarbij dit handig zou zijn, maar weet nu niet goed waar ik ze naar door kan verwijzen.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 22:32

Mijn haf krijgt pavo vital met de equilin basic (al wat ouder paard.

Mijn jonge haf staat nu op equilin grow en gaat dan ook op pavo vital of de equilin balancer

Ik vind equilin fijner dan pavo. Alleen is pavo prijstechnisch met 2 paarden fijner.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 23:19

Weet iemand hier of er een balancer die heel rijk is aan magnesium? Ik heb vandaag verschillende balancers vergeleken en ik kom voor mijn paard (werkend, 550 kg) nergens aan de juiste magnesium behoefte. Ik kan het natuurlijk supplementeren maar dacht juist dat de bedoeling van een balancer was dat het aan alle vitamine/mineralen behoefte zou voldoen.

Excuses als dit al eerder aan bod is gekomen, kon het zo snel niet vinden.

Freeconnect

Berichten: 401
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 23:35

De VS 200 geef ik sinds december vooral ivm jeuk/schuur gevoeligheid. Tot op heden erg tevreden omdat pony er super uit ziet én nog jeukvrij is. Enigste grote minpunt.....mevrouw blieft het niet droog. Dus noodzakelijk het te mengen met een handje slobber. Vind het zelf overigens ook stinken naar kippenkorrels dus begrijp haar wel ;-)