Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 81 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

gister at mn haf wel de vitalbix DC met een schep pavo 18plus. (ik had nog wat vitalbix over) maar als het op is, ga ik gewoon terug over op pavo vital. Want dat eet hij gewoon. De equilin en pavo vital geef ik net zo veel en betaal ik dubbel voor equilin (even los ervan dat hoogwaarschijnlijk equilin betere grondstoffen gebruikt) Daarnaast doet hij het ook prima op pavo vital (merk geen verschil bij hem, met equilin en pavo vital ) DE vitalbix dailycomplete merkte ik wel verschil. had idee dat hij t werk beter aan zou kunnen.


Maar ook dat is te verklaren in vitalbix zit wat meer ijzer. Mijn haf heeft van nature een wat minder aanmaak van rode bloedcellen. (volgens de da normaal bij koudbloeden, hij valt net maar ook dan net onder de lage waarde van aanmaak rode bloedcellen) En ijzer zorgt voor aanmaak rode bloedcellen.

Kan ik nu wel voor kiezen om een ijzersupliment bij te voeren (bijv redcell) maar heel eerlijk ben ik niet fan van ijzer bijvoeren op die manier.

Wel schroef ik de pavo vital iets omhoog kwa doseren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 06:54 



 

Je kunt ook wat veendrenk in een bakje in de stal aanbieden. Zitten veel waardevolle stoffen in daarom wilde ik het ook geven, maar toch niet gedaan omdat er veel ijzer in zit, maar dat is voor jouw pony dan wel geschikt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:05 



 
Profiel   

veendrenk? nog nooit van gehoord. maar mijn haf staat niet op stal. loopt 24/7 buiten in een hitactief stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:12 



 

Dan heb je wel kans dat de andere paarden het stelen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 12:21 



 
Profiel   

in plaats van een vitamine brok krijgt die van mij een balancer, Ik gebruik die van estehorsefeed.com, maar er zijn er nog meer. Er zit geen suiker in. Dit samen met ruwvoer. Mijn paard zit echt mooi in zijn vacht en is heel energiek ervan. Ik denk dat dit de beste manier van voeding is. Hij krijgt al zijn vitaminen etc binnen en toch weinig graan waardoor weinig kans op Koliek. ik heb dit ontdekt een lezing van dr Torfs over voeding, zeer interessant. Dr Torfs heeft lang bij de Universiteit Gent gewerkt en samen met hen een balancer ontwikkeld. Tenminste iets dat na (mijn mening) echt werkt en een wetenschappelijk verhaal achter zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 15:46 



 
Profiel   

Die ken ik niet! Ga eens kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 15:59 



 

Weinig graan? Ik voer liever helemaal geen graan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 16:53 



 
Profiel   

sorry, mijn fout, ik wilde zeggen geen graan, natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 17:08 



 

Ziet er interessant uit, ik ga er naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 17:15 



 
Profiel   

Het is weinig, maar geen suiker klopt niet. Er zit een klein deel melasse in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 17:49 



 
Profiel   

Naza88 schreef
in plaats van een vitamine brok krijgt die van mij een balancer, Ik gebruik die van estehorsefeed.com, maar er zijn er nog meer. Er zit geen suiker in. Dit samen met ruwvoer. Mijn paard zit echt mooi in zijn vacht en is heel energiek ervan. Ik denk dat dit de beste manier van voeding is. Hij krijgt al zijn vitaminen etc binnen en toch weinig graan waardoor weinig kans op Koliek. ik heb dit ontdekt een lezing van dr Torfs over voeding, zeer interessant. Dr Torfs heeft lang bij de Universiteit Gent gewerkt en samen met hen een balancer ontwikkeld. Tenminste iets dat na (mijn mening) echt werkt en een wetenschappelijk verhaal achter zit.


Vitamine brok/balancer is voor mij het zelfde

Ken dat merk ook niet, ik ga even Google

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 17:53 



 

Heb het gegoogled, zie dat er probiotische vezels of zo inzitten dat vind ik heel interessant, maar kan nergens een analyse vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 18:19 



 
Profiel   

geen idee, wat ik weet dat bijv vitamine E 3x zo hoog is dan bij de balancer die ik eerst had. De mijne had altijd tekorten en ik moest een duur supplement bijgeven. Nu het het tekort opgelost. misschien ze eens een mail sturen over de prebiotische vezels (geen idee wat het doet of wat het is moet ik je eerlijk zeggen:))

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 18:33 



 
Profiel   

ik kan wel een foto van mijn label sturen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 18:33 



 
Profiel   

Voor mij zit er ook geen verschil in een balancer en een vitamine brokje.
In de één zit iets meer van het één en in de ander van het ander.
Ik vind VS2000 wel de mooiste en meest complete brok. Maar op stal wordt er Vitalbix gevoerd en daar doet hij het ook prima op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 18:50 



 
Profiel   

Balancer of vit/min brok is idd een beetje een aardappels of piepers verhaal

Maar die kende ik ook nog niet
Eens spieken naar de gehaltes etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:09 



 
Profiel   

het verschil dat een vitaminebrok niet specifiek is om bij ruwvoer te geven. de balancer is speciaal gemaakt om de vitamine tekorten die het ruwvoer heeft aan te vullen. in een vitaminebrok missen heel veel vitamines, een vitamine brok kan bijv in combinatie met krachtvoer gegeven worden, een balancer, tenminste die ik heb, niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:12 



 
Profiel   

tenminste, zo werd mij het verteld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:13 



 
Profiel   

Ik geloof niet dat dat zo is. In een vitamine brok zit ook alles aan vitamines en mineralen om naast ruwvoer te geven zodat je zeker weet dat ponylief alles binnen krijgt. Brok is dan niet meer nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:37 



 
Profiel   

moet je inhoud maar eens bekijken, zit echt een groot verschil in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:43 



 

Vitamine brok bevat geloof ik alle nodige vitaminen en mineralen, Balancer bevat alleen dingen waar in gemiddeld ruwvoer een tekort aan is. Maar dat je de een wel naast krachtvoer kan geven en de ander niet, dat geloof ik niet. Want het is dus eigenlijk het zelfde, alleen de Balancer bevat wat minder ingrediënten omdat die ervan uitgaat dat het ruwvoer ook wel wat bevat

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:49 



 

Naza88 schreef
geen idee, wat ik weet dat bijv vitamine E 3x zo hoog is dan bij de balancer die ik eerst had. De mijne had altijd tekorten en ik moest een duur supplement bijgeven. Nu het het tekort opgelost. misschien ze eens een mail sturen over de prebiotische vezels (geen idee wat het doet of wat het is moet ik je eerlijk zeggen:))


Probiotische vezels stimulerende belangrijke bacteriën in de darmen. mn paard krijgt nu regelmatig een losse probioticakuur, maar als het net zo goed door een brokje heen kan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 19:51 



 
Profiel   

Naza88 schreef
het verschil dat een vitaminebrok niet specifiek is om bij ruwvoer te geven. de balancer is speciaal gemaakt om de vitamine tekorten die het ruwvoer heeft aan te vullen. in een vitaminebrok missen heel veel vitamines, een vitamine brok kan bijv in combinatie met krachtvoer gegeven worden, een balancer, tenminste die ik heb, niet.


Vit/min brok is er voor allerlei situaties

Aanvulling op weidegang
Aanvulling op droog ruwvoer etc
Je kunt voor vrijwel alle normaal voorkomende situaties wel 1 vinden

Balancers zijn er volgens mij voor net zoveel situaties
En zolang je een eventuele krachtvoer gift qua product(en dus gehaltes) en hoeveelheid er op afstemt zul je het prima kunnen combineren

Maar goed, waarom zou je combineren als je juist met 1 product voldoende kunt aanvullen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 20:09 



 
Profiel   

Tjah, balancer of vit/min korrel... voor mij gelijk. Al is het alleen al maar omdat het simpelweg niet mogelijk is om een balancer voor iedere situatie te hebben, dus zal weinig verschil maken in inhoud... Geloof niet dat er balancers zijn voor raaigras, balancers voor paardenweidegraszaadmengsels, balancers voor timotheehooi, balancers voor weidehooi, balancers voor graszaadhooi, etc.

Het handigst is denk ik je bodem kennen, en de bodem waarvan je hooi komt, en op basis daarvan een analyse maken. Maar dat doet eigenlijk niemand. Nu weet ik dat wij op seleniumarme grond zitten, daar kun je rekening mee houden. Maar een volledige bodemanalyse heb ik niet. En van mijn hooi kan ik voor een partij de analyse opvragen, maar soms moet ik toch even iets anders bijkopen, en weet ik de analyse niet.

Wij zijn inmiddels ruim 2 weken bezig met VS200. En ik moet zeggen: haar buik is gewoon echt rustig (de huid, rondom navel en uier), terwijl die normaal echt het hele lente/zomer seizoen kapot is en ik dagelijks moet smeren met van alles. Nu al een week niet meer gesmeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 05:39 



 
Profiel   

Wij gaan van de week starten met marstall force voor beide merries. Ben benieuwd hoe ze het gaam doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-19 09:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 81 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen