Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 90 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 257  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 
Profiel   

zippora schreef
Ja maar basisbehoefte is niet maximale veilige waarde. Ik heb gerekend met de basisbehoefte en daardoor schrok ik me wezenloos van het gigagrote gehalte vitamine a (rond de 100.000 IE) dat hij binnen zou krijgen(zo ver boven zijn basisbehoefte) - waarvan het grootste deel dus via ruwvoer :? . Maar het is nog wel binnen de maximale veilige waard voor mensen, dus dan ook binnen de max veilige waarde voor paarden neem ik aan?
Als in ruwvoer weinig vitamine a zou zitten, waarom kom ik dan met die tabellen op die grote hoeveelheid vitamine A? Kloppen de tabellen niet? Ik heb mijn berekening echt 4x nagekeken en kom steeds op hetzelfde uit.

Misschien toch maar een keer het geld opzij zetten om zowel het kuil als het hooi compleet te laten testen. Want hij krijgt wel kale plekjes, maar ik gooide dat op het feit dat hij een AT is en die bekend staan om hun gevoelige huid. Maar dan zou dat dus ook door de vit A kunnen komen.


Sorry, ik had het niet goed begrepen. Ik geloof dat ik eerder een uitgebreid bloedonderzoek zou laten doen en dan de tekorten zou aanvullen. Want de kwaliteit van ruwvoer wordt ook minder des te langer het ligt. Wat neemt je paard ervan op etc.

Standaardtabellen zou ik persoonlijk los laten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 17:07 



 
Profiel   

Mijne loopt alleen in de winter met deken (geen hals) en krijgt vitamine korrels ben benieuwd nu met de equilin

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-19 17:40 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Sorry, ik had het niet goed begrepen. Ik geloof dat ik eerder een uitgebreid bloedonderzoek zou laten doen en dan de tekorten zou aanvullen. Want de kwaliteit van ruwvoer wordt ook minder des te langer het ligt. Wat neemt je paard ervan op etc.

Standaardtabellen zou ik persoonlijk los laten.


Ook absoluut niet waterdicht, want bloedwaarden kunnen een ander beeld geven dan spierwaarden en kunnen echt per uur verschillen (denk bijv aan je eigen bloedsuikerspiegel, die ook enorm kan schommelen, of ijzer dat soms wél de bloedbaan bereikt, maar niet 'blijft hangen' in spieren of organen.)

Het is handig, maar het is een deel van wat je moet weten. Je zou dan ook je hooi moeten analyseren en je grasland, en met die gecombineerde waardes moeten werken (bloed + hooi + gras) om te kijken waar je logischerwijs tekorten zou kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-19 05:57 



 
Profiel   

En als je water uit een put haalt(grondwater). Oid
Is het ook erg aan te raden die ook mee te nemen in de checks

Als het ijzer gehalte te hoog is, moet je al snel gaan compenseren met je balancer/vit min aanbod omdat ijzer overschot de opname van andere stoffen in de weg zit (oa koper )

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-19 06:42 



 
Profiel   

Dat is het nadeel van bloedonderzoek. Ik zou daarom als er iets uitkomt en je voert bij na een paar maanden nog eens bloed testen.

Maar als je in die periode net wat meer hebt gedaan of wat minder, kan dat ook al een verschil geven. Net als het begin van een seizoen bijv.

Het is in principe ook krom dat we paarden vaak het jaar rond hetzelfde voeren. We weten al dat dit niet ideaal is en ik denk dat daar de focus straks ook wat meer op kan komen te liggen. Maar ontwikkeling kost tijd.
Je ziet wat de grote voerders als producten op de markt brengen de laatste jaren. Ze geven gehoor aan de ontwikkeling en vraag van paarden bezitters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-19 10:47 



 
Profiel   

Ik ben weer terug naar de jpgf balancer pro.
De ouwe staat op dodson&horrel ultimate balancer met aanvulling van glow&... Dit lijkt tot nu toe goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-19 13:41 



 
Profiel   

Is er ook nog ergens een test te vinden waarin de waardes in vitaminekorrels vergeleken worden? Ik ben tevreden over jpgef maar ik wil wel op de hoogte blijven van producten die nieuw en misschien beter zijn. Maar ik heb eigenlijk geen zin om alles product voor product op te zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 11:58 



 
Profiel   

via voervergelijk kun je wel dingen naast elkaar zetten :j
www.voervergelijk.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 12:01 



 
Profiel   

Ja maar 2 tegelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 12:32 



 
Profiel   

En dat is erg tijdrovend. :j

Wel fijn overigens dat ze steeds dezelfde volgorde van vermelden aanhouden. Dan is alles best makkelijk over te nemen in excell.

Ik ga toch eens proberen wat hij van de vitabix vindt (heeft nu een klein mokplekje en a is wel weer goed voor de huid en afvoer e.d.). En dan kijken of ik gedurende de winter e.a. kan gaan testen.

Overigens, zodra hij op de wei staat bouw ik de vitamine brok af. Dan krijgt hij het nog maar max. 2x in de week ipv elke dag, omdat in het gras in principe alles zou moeten zitten. juist vanwege de afname van alles in het hooi en kuil geef ik in de stalperiode de vitamine's bij.
En zie maar eens een vitaminebrok zonder vit a te vinden (laat staan D). Zoveel tijd heb ik niet, dus daar gaat even overheen, mocht dit echt nodig zijn.

Ik begrijp in ieder geval uit jullie (gebrek aan) reacties hierop, dat er voor paarden geen maximale veilige waarden bekend zijn voor deze vitamines.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:35 



 
Profiel   

zippora schreef
En dat is erg tijdrovend. :j

Wel fijn overigens dat ze steeds dezelfde volgorde van vermelden aanhouden. Dan is alles best makkelijk over te nemen in excell.

Ik ga toch eens proberen wat hij van de vitabix vindt (heeft nu een klein mokplekje en a is wel weer goed voor de huid en afvoer e.d.). En dan kijken of ik gedurende de winter e.a. kan gaan testen.

Overigens, zodra hij op de wei staat bouw ik de vitamine brok af. Dan krijgt hij het nog maar max. 2x in de week ipv elke dag, omdat in het gras in principe alles zou moeten zitten. juist vanwege de afname van alles in het hooi en kuil geef ik in de stalperiode de vitamine's bij.
En zie maar eens een vitaminebrok zonder vit a te vinden (laat staan D). Zoveel tijd heb ik niet, dus daar gaat even overheen, mocht dit echt nodig zijn.

Ik begrijp in ieder geval uit jullie (gebrek aan) reacties hierop, dat er voor paarden geen maximale veilige waarden bekend zijn voor deze vitamines.



Ik zou er niet vanuit gaan dat de Nederlandse bodem alle vitamine en bouwstoffen levert voor het gras en dus je paard. Weidegronden zijn hier zeer eenzijdig. Mijn paard had, ondanks bijvoeren van vitaminebrok, een gebrek aan vitamine B12. Dit maken paarden zelf aan, mits er voldoende kobalt in de grond zit. Zie je maar weer. Het blijft toch met name goed je paard monitoren en ervan uit gaan dat je niet alles kan controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 13:47 



 
Profiel   

Weidebloem schreef
Het blijft toch met name goed je paard monitoren en ervan uit gaan dat je niet alles kan controleren.


Hier sluit ik me bij aan. Ik denk ook niet dat je dat moet willen. Het grappige is ook, wie houdt voor zichzelf bij of je elke dag alles wel voldoende binnen krijgt? Of een overschot? En of de verhouding calcium-fosfor wel klopt? 8)7 ik in elk geval niet 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 14:03 



 
Profiel   

Ik zou er ook echt niet vanuit gaan dat in gras alles zit. Dan moet je de bodem met enige regelmaat testen en goed gevarieerd gras hebben.
En daarbij bestaat het dieet van paarden echt uit meer dan alleen gras. Ook voor de darmflora, dus opname heel belangrijk dat ze meer en anders eten dan alleen gras.
Door alleen gras of 1 soort hooi, krijg je ook moeilijkere opname en dan vals tekort eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 15:40 



 
Profiel   

Jammer, mijn paard is weer mest aan het eten. De enige verandering is dat hij minder phytonics multivit krijgt omdat ik met de VS200 begonnen ben. Ik had een 3 kilo verpakking, maar die is bijna op en zal geen nieuwe bestellen.
Ook merk ik geen andere verschillen tov de phytonics die ik voerde. Dus voor mij heeft het geen toegevoegde waarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 15:08 



 
Profiel   

Hebben jullie ook dat jullie het moeilijk vinden om de beste vitamine brok te kiezen?
Ik voerde lange tijd VS200, toen ik van stal ging wisselen werd daar Vitalbix gegeven wat ik zelf verbannen had ivm de luzerne maar het leek prima te gaan.
Toen ging pony met actief pensioen en kon weer zelf bepalen dus terug naar de VS200.

Nu heb ik bv nog een 3 kilo staan van de Agrobs naturmineral vitaminebrok. Tja, hij is niet zo compleet als de VS200, maar is het dan gelijk een slechtere brok? Ik vind dat heel lastig om te bepalen.
Alf doet het prima op de VS200 maar misschien nog wel beter ergens anders op. Als je überhaupt al verschil merkt......

Zijn wij meestal niet te overbezorgd? Zit dingen uit te rekenen om maar te kijken of hij geen tekorten oploopt, terwijl ikzelf ook lang niet dagelijks alle goede voeding binnen krijg. Vraag me soms af of ik niet aan het doordraaien ben :D

Ben benieuwd hoe jullie een keuze maken,jullie redenen om over te stappen op andere brok en hoe jullie bepalen wat nou echt een goede brok is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 20:41 



 

Nou ik had hetzelfde kunnen typen.
Enige dat ik fijner vind aan de vs en de vitalbix, is dat er ook aminozuren in zitten.
Die zitten in force en vital bv niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:00 



 
Profiel   

ik heb de pavo vital net op.
moet dus ook weer bestellen,maar geen idee welke ik zal nemen.
met die aminozuren klinkt wel goed omdat ik ook oude paarden heb.
ergens neig ik er naar om nu eens wat van lexa te nemen.
in het verleden ook wel gehad en daar deden ze het wel goed op.

op elk supplement die ik heb gehad trouwens wel :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:04 



 
Profiel   

Haha grappig dat jullie 2 reageren want ik kom jullie inderdaad al jaren tegen in voedingstopics :D

Ellepel, waarom zou je nu weer veranderen?

Darkchrystal ik ben blij dat ik niet de enige ben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:10 



 
Profiel   

Wij voeren nu al een aantal jaren de Top Mineral van Lexa en zijn daar heel tevreden over :j
Ze hebben meerdere varianten, ook enkele waarin animozuren zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:16 



 
Profiel   

We moeten inderdaad oppassen dat we niet doorslaan

Vergeet niet in ruwvoer zit ook 1 en ander.

Bij mij op stal staan paarden met pre pensioen en krijgen alleen hun ruwvoer en sommige wat biks (wat geen vitamine korrel is) en ze doen t er prima op.

Wil je echt zeker weten dat je paard geen te kort heeft zou je bloed af moeten nemen om een indicatie te geven

Ik weet dat de mijne vitamine D te kort kan hebben in januari (2x bloed laten testen duur grapje) en gaf ik pavo vitale en beetje meusli en ruwvoer

Nu geef ik al tijdje equilin basic en wat muesli, hij moet eigenlijk de balancer bij krijgen.

Maag toen ik de basic kocht had ik nog pavo vitaal. De pavo is op en ga pas equilin bij kopen als basic ook op is. Anders blijf ik t appart bestellen.

Maar ondanks alleen de basic doet hij t super

Zodra hij met pensioen gaat stop ik met de basic. En krijgt hij alleen balancer hopelijk duurt dat nog paar jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:17 



 

IngridM schreef
Haha grappig dat jullie 2 reageren want ik kom jullie inderdaad al jaren tegen in voedingstopics :D

Ellepel, waarom zou je nu weer veranderen?

Darkchrystal ik ben blij dat ik niet de enige ben :D



Pfff ik word soms ook doodmoe van mezelf.
En dan zie ik stalgenoten die een simpele schep brok geven en dan denk ik ..”.....tsja”....
En ik maar malen en denken en puzzelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 21:44 



 
Profiel   

IngridM schreef
Hebben jullie ook dat jullie het moeilijk vinden om de beste vitamine brok te kiezen?
Ik voerde lange tijd VS200, toen ik van stal ging wisselen werd daar Vitalbix gegeven wat ik zelf verbannen had ivm de luzerne maar het leek prima te gaan.
Toen ging pony met actief pensioen en kon weer zelf bepalen dus terug naar de VS200.

Nu heb ik bv nog een 3 kilo staan van de Agrobs naturmineral vitaminebrok. Tja, hij is niet zo compleet als de VS200, maar is het dan gelijk een slechtere brok? Ik vind dat heel lastig om te bepalen.
Alf doet het prima op de VS200 maar misschien nog wel beter ergens anders op. Als je überhaupt al verschil merkt......

Zijn wij meestal niet te overbezorgd? Zit dingen uit te rekenen om maar te kijken of hij geen tekorten oploopt, terwijl ikzelf ook lang niet dagelijks alle goede voeding binnen krijg. Vraag me soms af of ik niet aan het doordraaien ben :D

Ben benieuwd hoe jullie een keuze maken,jullie redenen om over te stappen op andere brok en hoe jullie bepalen wat nou echt een goede brok is.


Nee, het is geen slechtere brok omdat het minder compleet is mijn ogen.
En ja, we doen te overbezorgd en zijn aan het overanalyseren.

Elk paard doet het verschillend goed en heeft verschillende behoefte. Ik merk dat als mijn paard ‘iets’ heeft, ik weer ga rekenen. Ik kies dan het liefste voor iets compleets, in the end makkelijker voor mij. Dat iets kan zijn: hij wordt ouder (hoger zink en koper), hij heeft een tekort (magnesium), hij krijgt geen gras meer (vitamine e), hij eet mest (zeewier) etc.
Ik kom uiteindelijk ook altijd weer terug bij Gastro en vitalbix. Vs200 leek top, maar voor mijn paard werkte het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-19 23:07 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Pfff ik word soms ook doodmoe van mezelf.
En dan zie ik stalgenoten die een simpele schep brok geven en dan denk ik ..”.....tsja”....
En ik maar malen en denken en puzzelen


Ow, zo bekend! Stalgenoten gooien zonder nadenken voordroog en sportbrok erin - en dan ook nog eens helemaal niet zo veel voordroog... En ik haal vaak apart hooi bij omdat ik de kwaliteit vh voordroog onvoldoende vind, gooi er ongeveer 2x zoveel ruwvoer in als de rest van stal voor mijn gevoel, heb VS200 en vul dat ook nog aan met een 'extra energiebron'. Leven zou een stuk goedkoper zijn als ik dezelfde 'makkelijke' manier van denken kan aanhouden (ik kan het écht niet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 06:58 



 
Profiel   

Herkenbaar hoor. Ik ben om die reden ook al aantal keren geswitcht. Pavo vital complete (de oude variant), marstall force, equilin, pavo vital (nieuwe), vitalbix en agrobs naturmineral.

Hier doen beiden het top op de agrobs, glanzende vacht en happy paarden. Dus ik blijf daar nu bij, ondanks dat het qua berekenen nog niet optimaal is.
Is ook degene die ze het beste eten en blijven eten hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 07:47 



 

Ook hier herkenbaar.
Mijn 3jarige heeft nog steeds jeuk en mijn oudere merrie lijkt de force niet zo lekker te vinden.
Pfffffff
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 08:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 90 van de 257 [ 6417 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 257  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen