Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:01

Zijn er bokkers die ervaring hebben met Hartog Comfort?

Mijn muesli gaat hard erdoorheen terwijl het enkel opvul is voor de oerbalans.. alleen in de comfort zit ook een vitamine korrel..

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:10

Nog geen echte ervaring mee .
Heb wel keer marstall force ter afwisseling.
Ons nieuwe paard is nogal schrikkerig . Normaal voer ik pavo vital , kreeg de nieuwe ook bij vorige eigenaar . Maar ook daar was ze schijnbaar niet altijd makkelijk .
Vraag me af , zou ik haar terug op vital zetten kijken of het schrikkerige minder wordt of gewoon tijdje magnesium product bijgeven dat doet vaak veel voor zenuwen en schrik !

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:11

Helaas geen ervaring mee.

Ik ben ook op zoek naar een aanvulling op het voer van mijn 3,5 jarige merrie die iets schraal blijft.
Ze is net twee maanden ingereden en krijgt nu weer twee maanden vrij, maar ze blijft wat ingevallen.
Per dag krijgt ze dit: een schep florian basic pure, 400gr vimiplus vitaminebrok en kwart schep mijten bodybuilder.
Liever geen zaken de geweekt moeten worden aangezien ik voor de hele week bakjes klaar zet.

Ik zat nu te denken aal lijnzaak olie/brokken, subli omega 369, horsefood omegamix of merriebrok.
En anders misschien toch weer terug naar de breed and grow mix van Vitalbix?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:25

Ik heb 2 zakken comfort van Hartog gevoerd. Voor een uurtje licht werk prima maar daarna was het op ook. Had voor 1 zak 3 tonnen nodig dus dat vind ik ook niet zo handig. :')

Eettijd was wel langer, maar als ik de equifyt green power luzerne vrij aanvul met water doet ie er ook langer over. Daar doet ie het kwa uithoudingsvermogen en energie het wel goed op. En het past in 1 ton. :D
Ik geef daarnaast overigens ook nog een balancer bij, aangepast aan hoeveelheid van de equifyt.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:29

Zinzi_jewel schreef:
Nog geen echte ervaring mee .
Heb wel keer marstall force ter afwisseling.
Ons nieuwe paard is nogal schrikkerig . Normaal voer ik pavo vital , kreeg de nieuwe ook bij vorige eigenaar . Maar ook daar was ze schijnbaar niet altijd makkelijk .
Vraag me af , zou ik haar terug op vital zetten kijken of het schrikkerige minder wordt of gewoon tijdje magnesium product bijgeven dat doet vaak veel voor zenuwen en schrik !


Je kunt even kijken hoe de calcium:magnesium ratio is in wat je nu geeft. De ratio hoort volgens mij 2-3:1 (calc:mag) te zijn. Als er veel meer calcium in zit kun je magnesium bij geven.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:42

puppy1128 schreef:
Ik heb 2 zakken comfort van Hartog gevoerd. Voor een uurtje licht werk prima maar daarna was het op ook. Had voor 1 zak 3 tonnen nodig dus dat vind ik ook niet zo handig. :')

Eettijd was wel langer, maar als ik de equifyt green power luzerne vrij aanvul met water doet ie er ook langer over. Daar doet ie het kwa uithoudingsvermogen en energie het wel goed op. En het past in 1 ton. :D
Ik geef daarnaast overigens ook nog een balancer bij, aangepast aan hoeveelheid van de equifyt.


Des te beter voor die hittepetit voor mij, die heeft energie voor 10.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:53

Eapy schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Nog geen echte ervaring mee .
Heb wel keer marstall force ter afwisseling.
Ons nieuwe paard is nogal schrikkerig . Normaal voer ik pavo vital , kreeg de nieuwe ook bij vorige eigenaar . Maar ook daar was ze schijnbaar niet altijd makkelijk .
Vraag me af , zou ik haar terug op vital zetten kijken of het schrikkerige minder wordt of gewoon tijdje magnesium product bijgeven dat doet vaak veel voor zenuwen en schrik !


Je kunt even kijken hoe de calcium:magnesium ratio is in wat je nu geeft. De ratio hoort volgens mij 2-3:1 (calc:mag) te zijn. Als er veel meer calcium in zit kun je magnesium bij geven.


Heb fibre force maar van D,Hooge
Komt uit zelfde fabriek als cavalor

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:07

Ik kan daarvan de specificaties niet vinden. Je zou zelf even naar de specificaties moeten kijken, misschien op de zak?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:10

Ik voer al een aardige tijd Metazoa.
Nu hebben ze alleen het assortiment gewijzigd en ook de prijzen.
Weet iemand of het heel erg uitmaakt als ik de Metazoa Carefit Timothee brok voer ipv de Superbroxxx.
Die zakken zijn namelijk 10 euro goedkoper…
Laatst bijgewerkt door Balko op 12-01-23 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:12

Ik voer inmiddels al een hele tijd de Equi-xcel. Bevalt me prima, pony eet het graag en doet het er heel goed op. En hij is niet in prijs omhoog gegaan en goed betaalbaar!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:25

Iemand hier die enig idee heeft welke balancers geen soja(olie) bevatten? Ben nog steeds op zoek naar een goede aanvulling om de Alpen Gruen muesli aan te vullen voor een sportpaard dat ongeloofelijk heeft wordt van granen en enorm hormonaal wordt van soja (ongemanierde hengstenkuren).
Equifyt valt al af, de equi-xcel die hierboven genoemd werd ook.
Vitalbix werd niet goed gegeten en is moeilijk aan te komen hier in de buurt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:41


Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:48

Okapi puur P

optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:14

Ik kom ook even binnenvallen bij dit topic . Mijn paard eet normaal alles, maar staat sinds iets meer dan een maand op Pavo Vital ivm dat hij flink mag afvallen. Hij krijgt daarnaast onbeperkt ruwvoer. In het begin at hij braaf zijn bakjes op, maar sinds kort laat hij het liggen ongeacht wat ik ermee doe. Heb olie geprobeerd, slobber en ook wat van het oude/normale brok erdoor heen gedaan. Hij laat het elke keer liggen en at ook vaardig de oude brokjes tussen de Vital uit.. Had DailyFit erbij besteld om erdoorheen te mengen (deze is er nog niet), maar ben bang dat hij hier ook alles behalve de Vital van eet.

Ik zou graag gewoon normaal brokjes kunnen voeren zonder het met van alles te hoeven mengen… Hebben jullie tips voor (betaalbare) brokjes wat ook goed helpt bij het afvallen van je paard?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:56

Wat voer je hem verder? Vaaak zit het hem toch in gedoseerd ruwvoer en meer beweging.

optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:18

Wiwabalia schreef:
Wat voer je hem verder? Vaaak zit het hem toch in gedoseerd ruwvoer en meer beweging.


Hij krijgt heel de dag door (in groepsverband) ruwvoer en s’avonds nog in stal. De hoeveelheid die er s’avonds ligt is al geminderd ten opzichte van eerst. Hij krijgt dan daarbij s’ochtends en s’avonds zijn Pavo Vital + supplementen (Glucobalance & elektrolyten)

Verder longeer ik vooral veel en dan in combi met balkjes en veel overgangen vanwege zijn kissing spines. Rijden kwam er de laatste tijd wat minder van door de feestdagen maar dit wil ik ook weer gaan opbouwen aan de hand van het Pavo Inshape programma. Overdag staat hij heel de dag buiten en beweegt hij dus ook vrij veel op een natuurlijke manier.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:50

Wiwabalia schreef:
Zijn er bokkers die ervaring hebben met Hartog Comfort?

Mijn muesli gaat hard erdoorheen terwijl het enkel opvul is voor de oerbalans.. alleen in de comfort zit ook een vitamine korrel..

Ja ik voer het erbij, ze vinden het heerlijk. Ik voer het niet als compleet, maar voor het kauwen.
Ik heb de ruwvoer van vitalbix gehad en die lieten ze staan.
Aangezien ik iets zonder luzerne wilde deze geprobeerd en is echt een succes.
Als balancer geef ik nu agrobs.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:52

@optimus, als hij ook echt de hele dag door aan een stuk eet, snap ik het overgewicht wel. Ook ruwvoer kunnen ze teveel eten en sommige paarden stoppen niet. Is er een mogelijkheid tot rantsoenering en afwegen wat hij precies krijgt?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:19

Ik denk dat je afvallen vooral moet zoeken in minder of anders je ruwvoer voeren. Ik geloof niet zo in dieetmixen qua “kracht”voer. Dus ben bang dat je daar geen winst in gaat behalen.

Onbeperkt ruwvoer zou ook mijn KWPNer op een gegeven moment ook te zwaar van worden. En die stopt op een gegeven moment wel.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:20

chery schreef:
Wiwabalia schreef:
Zijn er bokkers die ervaring hebben met Hartog Comfort?

Mijn muesli gaat hard erdoorheen terwijl het enkel opvul is voor de oerbalans.. alleen in de comfort zit ook een vitamine korrel..

Ja ik voer het erbij, ze vinden het heerlijk. Ik voer het niet als compleet, maar voor het kauwen.
Ik heb de ruwvoer van vitalbix gehad en die lieten ze staan.
Aangezien ik iets zonder luzerne wilde deze geprobeerd en is echt een succes.
Als balancer geef ik nu agrobs.


Ah top, ga ik die volgende keer halen. De Welkoop had hem nu niet meer en mijn zak was leeg. :”

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:21

Onbeperkt ruwvoer is in veel gevallen gewoon slecht voor paarden....

Daar worden ze veel te dik van met groot risico op zaken als hoefbevangenheid, insulineresistentie etc.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:56

Wiwabalia schreef:



Ah top, ga ik die volgende keer halen. De Welkoop had hem nu niet meer en mijn zak was leeg. :”[/quote]

Je kan ook klein emmertje bestellen bij hartog om te proberen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:58

Hier gaat onbeperkt hooi altijd goed, paarden vallen er juist mee af door verandering in de stofwisseling. Maar ik heb wel een track systeem met 10-20 voerpunten, dus de paarden lopen wat af. De paarden komen hier voor training, dus bewegen daarbuiten ook veel. Degenen die niet in training staan, gebruiken het om te groeien, in de hoogte wel te verstaan.

Een van mijn 2-jaren, eeeh, 3-jarigen, gaat de ergste groei eruit, dus die werd me wel wat te vet nu. Ik ga niet minder voeren, maar laat haar meer bewegen. We gaan nu alweer de goede kant op qua gewicht. Terwijl ze loopt enkel 2 keer per week aan de fiets, en ik heb iets minder gauw de deken op gelegd met slecht weer :o

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:15

Hier ook onbeperkt hooi wat voor de een goed is en voor de ander eigenlijk te veel. Erg lastig soms.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:16

Ik heb een hengsten groep dus het is hier sowieso eten, spelen, rusten en opnieuw. De hele dag door. Er is altijd ruwvoer, maar ze staan er zeker niet de hele dag van te eten.