Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 91 van de 258 [ 6449 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 258  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

 

Ik ga hierna denk ik weer over op Vitalbix.
Makkelijk hier te krijgen ook.
Vs bestel ik.
Twijfel dan alleen alweer aan het feit organisch vs anorganisch.
En zo blijven we twijfelen en denken...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:27 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ook hier herkenbaar.
Mijn 3jarige heeft nog steeds jeuk en mijn oudere merrie lijkt de force niet zo lekker te vinden.
Pfffffff


Ow, die jeuk... eeuwige strijd!
Toen ik mijn merrie kocht in 2017, kreeg ze bij de fokker sportbrok en had ze geen jeuk. (maar stond ze in zuid-holland). Bij mij (Brabant) overgegaan op allemaal gezonde vitaminekorreltjes: kriebels op haar buik. Het is november, we hebben nachtvorst gehad een paar keer, nog steeds kriebels op haar buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:29 



 

Jep de mijne dus ook, in april opgehaald aan de andere kant van nederland, via een tussenstop in brabant waar zij een paar maanden heeft gestaan door naar Limburg en meteen in brabant begonnen met schuren.
Stress van de verhuizingen? Kan. Zomereczeem? Kan, ze is natuurlijk 3 dus wel de leeftijd waarop het tot uiting komt.
Jeukte ook door op vitalbix, hooileverancier heeft tegen afspraak in toch een rol voordroog geleverd terwijl ik die niet wou dus hierna weer over op gewoon en natuur hooi.

Mijn 16 jarige lijkt wat mat te worden van de marstall dus en vind het gewoon echt niet zo lekker.

What to dooooooo....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:32 



 
Profiel   

Zomereczeem vind ik altijd een lastige noemer: want zijn het de knutjes of is het stress of dieet... Vorige merrie (paint) had zomereczeem in het extreme, tot bloedens toe alles open. Die ging stukken beter op natuurhooi en biologische spelt dan op welke korrel dan ook.
Huidige merrie (haf) vindt alléén spelt geen succes. Sta je dan met je goede ideeën. Nou denk ik ook dat ze daar wel tekort op zou komen hoor. Vitalbix vertrouw ik voor deze merrie niet, ging ze flink op jeuken. Op Marstall vond ik haar inderdaad ook wat mat, mentaal gezien. VS200 gaat beter - meer energie. Marstall en VS200 deden voor de jeuk even veel (of weinig), maar deden het beter dan vitalbix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:37 



 

Oke dan ga ik maar eens voor de VS200 kijken van de week :+
Ik denk (helaas) dat het de mugjes zijn, die zitten hier echt belachelijk veel en heb ze tot vorige week nog kunnen ontdekken. Sowieso op jacht naar een goede eczeem deken dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:40 



 
Profiel   

Ik vind het heel vervelend voor jullie maar wat ben ik blij dat ik niet de enige ben hahahaha. Grappig ook dat er zoveel reacties op mijn post komen :-)

En zoooooo herkenbaar, dat anderen er gewoon niet bij nadenken (deed ik vroeger ook niet, paard kreeg schep van wat stal gaf, ik had geen idee wat het was hahah) en die paarden het ook prima doen.
En wij maar van alles kopen en onze best doen en onze pony's doen het vast niet stukken beter haha.
Als ik erover na ga denken is het eigenlijk best hilarisch.

Enige is dat ik liever wel luzernevrij blijf voeren maar daar is tegenwoordig ook wat meer keus in.

Slmt9; jammer dat VS200 niet werkte voor jouw paard. Ik vind het an sich wel een van de betere vitaminebrokken.

Robijntjah; Force valt bij veel paarden niet zo heel lekker. Mijn pony vrat het ook al snel niet meer.
Ik wilde een luzernevrije brok aanraden maar dat is Force ook volgens mij?

Mijn pony heeft ook jaren jeuk gehad, had echt alles geprobeerd wat je maar kon bedenken. Toen ging ik van stal weg en de jeuk verdween ook. Ik vermoed het ruwvoer, ondanks dat dat super super mooi was! (wel zelfde regio in het land)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:48 



 
Profiel   

Skippy01; toch de luzerne misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:48 



 

Ik heb voedingsdagen ergens gevolgd en sindsdien “ durf” ik bijna niets meer te voeren.
Alleen soms denk ik echt, ik doe bij mijzelf ook niet zo paniekerig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 09:55 



 
Profiel   

IngridM schreef
Skippy01; toch de luzerne misschien?


Dat heb ik héél lang gedacht. Haar volledig luzernevrij gevoerd (force en vs200 zijn ook luzernevrij). Maar toch lijkt het niet in de luzerne zelf te zitten waarop ze zo reageert bij vitalbix.
Ze schuurt haar buik met gewone gehakselde luzerne namelijk niet méér. Ik heb bij haar meer het vermoeden dat gras het probleem is of kan zijn voor wat ze nu nog schuurt. Maar in de buurt zijn de grasvrije stallingsopties een beetje euhm... minder paardvriendelijk ;) (paddocks formaat postzegel)
Maar waarom ze dan éxtra reageerde bij vitalbix? géén idee.

@ingridM ook het ruwvoer van stal kan bij de mijne niet het probleem zijn: ik heb dát geprobeerd en heb haar een volledig jaar op alleen maar biologisch eigen gekocht hooi gehad om dat uit te sluiten. Maakte voor de jeuk geen verschil. Wel voor de kwaliteit van de mest overigens, dus ik voer nog steeds eigen hooi bij het ruwvoer van stal.

Maar het gras op de weides kan wel het probleem zijn. Voormalige koeienweides... Wordt ieder jaar een beetje meer doorgezaaid met een paardenmengsel, maar het blijft natuurlijk wel in de basis raaigras.


Anoniem schreef
Ik heb voedingsdagen ergens gevolgd en sindsdien “ durf” ik bijna niets meer te voeren.
Alleen soms denk ik echt, ik doe bij mijzelf ook niet zo paniekerig...


Ow ja, same! Ik heb een cursus voedingsleer gedaan en toen dacht ik echt 'hm, ik moet super arm hooi geven, want ze staat op de weide en en en en'. Nou ja, je kunt jezelf echt gék maken. Moet wel zeggen dat die van mij dan wat buik-jeuk heeft, maar bij vriendinnen en familie ook wel dingen die niet handig zijn: merrie van een vriendin valt enorm in. Merrie van mijn schoonzusje valt enorm in + heeft eczeem + heeft astmatische bronchitis. Merrie van andere vriendin heeft eczeem en overgewicht, hoe arm hij ook gevoerd wordt. We sukkelen wat af zeg maar. De 2 magere hebben we aardig op de rit geloof ik nu met vitaminekorrel + luzerne + maisvlokken (ja, ook zoiets suboptimaals, maar het werkt dus wel en ze blijven goed in de energie en de mest).
De twee jeukers zijn momenteel de grootste uitdaging. Die van mijn vriendin staat overigens op onbespoten natuurland te grazen en krijgt arm hooi, vitaminekorrel (equilin) en schuurt ook.
(Beide jeukers zijn overigens vooral lijf-jeukers, geen staart/manen jeukers -- **klopt het even af** )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:01 



 
Profiel   

Lastig lastig lastig he. Ik vind paarden soms zulke puzzels met 88748743 stukjes ! Niet uit te komen soms!
Goed dat je het allemaal al geprobeerd en uitgesloten hebt Skippy! Dan weet je dat in ieder geval.
Misschien zit er in Vitalbix dan weer net iets waar ze op reageert. Tja, zoek maar eens uit wat dat is.
VS200 ben ik ooit mee begonnen omdat dat luzernevrij was. Mooi produkt!
Mijn emmer is bijna op en dan heb ik nog Agrobs naturmineral staan, ga ik die proberen.

Darkchrystal; wat je zegt; alsof ik elke dag alles binnenkrijg wat zou moeten...... :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:08 



 
Profiel   

Gelukkig wel een leuke puzzel IngridM ;)
Ja, agrobs ziet er ook wel goed uit. 'schoon' product denk ik wel, althans, dat brengen ze altijd wel zo over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:09 



 

Ja de stalling bij jou in de buurt is niet optimaal inderdaad :o

Wat dat betreft ben ik blij dat ik ze nu aan huis heb: grasvrij, onbeperkt goed hooi. Nog nooit gehad op pension :=

Mijn merrie jeukt trouwens zowel op staart en manen als buik....
En mijn andere merrie heeft astma :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:12 



 
Profiel   

Ow, jij hebt ook een fijne mix van paarden dan! :(:)

Heerlijk, aan huis! Hier ook even het plan gehad om te verhuizen met de familie, maar mijn vader heeft zijn contract laten verlengen en in mijn eentje lukt een huisje met buitenruimte mij niet. (Plan was hier overigens zuid-limburg, familie woont grotendeels daar).
Ik hou gewoon mijn ogen open voor een betere plek in de buurt dus maar, en tot die tijd blijf ik hier staan - ze staan in elk geval elke dag de hele dag buiten op grote weides, 365 dagen per jaar (ik heb ze in 4 jaar tijd maar 2 dagen binnen gehad ivm zulke extreme vorst en oostenwind dat ze geen water konden garanderen op de weides), weer of geen weer, en de nachten op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:17 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ja de stalling bij jou in de buurt is niet optimaal inderdaad :o


Mijn pony staat op "actief" pensioen. Ik heb hem verplaatst naar Ouddorp waar ze zandgrond hebben ipv kleigrond. SUPER! Hij staat op een grote paddock paradise, max 7 paardjes voor veel ruimte. Echt super.
Voor mij 50 minuten rijden zonder file dus ik kan niet meer 7 dagen maar ga 4 dagen erheen. Is het waard! Alles voor mijn moppie <3

Het enige wat ik nog graag zou willen is dat pony iets actiever wordt. Dat krijgt geen 1 vitaminebrokje voor elkaar. Erg sloom. Ja, het is een koudbloed (shet) maar ik ken tig shetten die wel heel veel power hebben en goed actief zijn. Medisch is hij al meerder malen compleet door de molen gegaan maar conclusie 'dit is zijn karakter'
De keren dat hij druk is kan ik na 5 jaar op 1 hand tellen :-)
En natuurlijk kun je een Daf niet in een Ferrari veranderen maar ietsjes meer looplust....... :7


Laatst bijgewerkt door IngridM op 15-11-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:17 



 

Skippy01 schreef
Ow, jij hebt ook een fijne mix van paarden dan! :(:)

Heerlijk, aan huis! Hier ook even het plan gehad om te verhuizen met de familie, maar mijn vader heeft zijn contract laten verlengen en in mijn eentje lukt een huisje met buitenruimte mij niet. (Plan was hier overigens zuid-limburg, familie woont grotendeels daar).
Ik hou gewoon mijn ogen open voor een betere plek in de buurt dus maar, en tot die tijd blijf ik hier staan - ze staan in elk geval elke dag de hele dag buiten op grote weides, 365 dagen per jaar (ik heb ze in 4 jaar tijd maar 2 dagen binnen gehad ivm zulke extreme vorst en oostenwind dat ze geen water konden garanderen op de weides), weer of geen weer, en de nachten op stal.


Ja ik ken de omgeving waar jij zit en het was altijd het beste van het slechtste uitzoeken.

Hahaha ja hele fijne mix, allebei hele verschillende behoeftes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:20 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ja ik ken de omgeving waar jij zit en het was altijd het beste van het slechtste uitzoeken.

Hahaha ja hele fijne mix, allebei hele verschillende behoeftes.


Ja, bizar! Een van mijn trainsters heeft om die reden haar merrie te koop staan. Krijgt het niet meer over haar hart om elke dag naar stal te gaan en dan de suboptimale situatie te aanschouwen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:30 



 

Ik kan het me zomaar voorstellen.
Mocht je nog iets bepaalds zoeken kun je me even een pb sturen, wie weet ken ik nog wat andere adresjes (heb ook wel particulier gestaan in die omgeving).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:32 



 
Profiel   

Robijntjah schreef
Ik kan het me zomaar voorstellen.
Mocht je nog iets bepaalds zoeken kun je me even een pb sturen, wie weet ken ik nog wat andere adresjes (heb ook wel particulier gestaan in die omgeving).


Thanks, ben op dit moment met een vriendin aan het kijken of we richting haar bedrijf kunnen verhuizen (zorgboerderij, maar met paar prive paarden). Ligt beetje aan de nieuwe regels vanuit de gemeente. Anders kom ik nog wel bij je terug tzt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 10:34 



 
Profiel   

Klinkt heel herkenbaar allemaal dat betwijfel. Scheelt hier dat mijn pony veel soorten die ik goed vind niet wil eten dus ik ben ermee gestopt om dure vitaminebrok te kopen waar ik vervolgens de halve zak van kan weggooien. Ik wissel nu wat tussen pavo en marstal, al wil die laatste ook niet altijd naar binnen gaan. Vitalbix ging ook prima, maar na wat overdenken geef ik de Luzerne liever los naast een vitaminebrok waar je maar weinig van hoeft te geven dan meer vitaminebrok waar het al in zit verwerkt. En zo zijn we nog goedkoper uit.

Ik denk dat het ook niet erg is om wat te wisselen trouwens, ze zouden in de natuur ook niet altijd hetzelfde binnen krijgen.

Het grappige is dat mijn vriend vaak ook dacht wat doe je allemaal moeilijk en nu gaan er in de bakjes voor mijn pony drie soorten (meusli, vitaminebrok, en kruidenmix) en in de bakjes van zijn paard een stuk meer supplementen. Maar dat is gewoon wat op dit moment nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 11:02 



 
Profiel   

Het is ook bijna hilarisch.

Zelf laat ik een kruidenmix afmeten. Klinkt heel zweverig ze meet ook wat je paard ‘nodig’ heeft.

Elke keer zit ze wel goed.. en ben in te nieuwschierig van wat zou ze nu meten? Wat heeft stan nu nodig

Terwijl hij jaren lang ik geen kruiden liet aanmeten of gaf.

Maar ze heeft wel steeds ‘gelijk’

Paar weken geleden met nieuwe kruiden gaf m’n paard aan dat hij wat Keltische zeezout nodig had, vond ze wat vreemd omdat t niet warm was zomer was voorbij

Maar ik kon t wel bevestigen want meneer zweette zich een ongeluk met z’n vacht. Zweet droop er van af

Het aparte is ze meer t afstand ze hoeft m’n paard niet eens te zien..

Elke keer denk in ‘zonde’ van m.n geld maar ben gwn heel nieuwschierig

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 13:06 



 
Profiel   

IngridM, helemaal waar!!

Ik heb zelf in de voeding gezeten en dan ga je je verdiepen en wordt je echt helemaal gek.

Merken springen heel goed in op de behoefte van de mens en niet zozeer van het paard. Ze rekenen met gemiddelden, waar gemiddelden juist het gevaar zijn. Een paard is niet gemiddeld en het hooi dat mensen kopen of het gras waar paarden op staan ook niet. Het kan al per meter verschillen en ook per periode. Dat zou normaal ook geen ramp zijn, maar de mens voert al jaren bij en brengt eerder wat uit balans, dan in balans.

Ook zijn veel paarden van jongs af aan volgestopt met diverse voeren en is de darmflora vaak niet optimaal. Ik denk dat opname veel vaker de oorzaak is van een tekort, dan het voer zelf.

Je voert snel teveel. Juist in de moderne tijd zie ik enorm veel welzijnsproblemen en worden we echt bang gemaakt voor tekorten, maar is denk ik teveel eerder een probleem.

En iets kost ook tijd. Als je een paard nu op goed voer voor paarden zou zetten, kost het tijd voor ze het daar goed op doen. Een paard zou (tijdelijk) kunnen vermageren, energie korte tijd verminderen etc. Daar schrikken mensen van en voeren dan snel weer wat bij. Maar een herstelperiode is vaak wel nodig.

Mensen zouden de tabellen links moeten laten liggen en nooit advies online moeten aannemen van anderen die je paard en situatie niet zien, maar alleen rekenen met gemiddelden. Ook de buren en de voer verkopers of merken zelf zijn onbetrouwbaar.
Net als de zogenaamd goede resultaten van een ander of een glimmend paard. Je kan van alles in voer doen zodat ze glanzen en veel of genoeg energie krijgen. Dat is bij mensen niet anders. Maar feitelijk moet je weten hoe je paard is als je niks geeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 13:07 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar feitelijk moet je weten hoe je paard is als je niks geeft.


Dit hebben we bij die van mijn schoonzusje als uitgangspunt genomen inderdaad; eerst alleen ruwvoer en dan opbouwen. alleen vitaminekorrel: bleef mager. korrel + aanvulling dus. nu lijkt ze het goed op te pakken. En niet conform alles wat alle informatie online je wil doen geloven. Ze krijgt - vloeken in de kerk - maisvlokken, luzerne en vitaminebrok. op papier is mais helemaal niet zo goed, en niet ideaal verteerbaar (maar wel glutenvrij). Merrie doet het er zichtbaar echt beter op in korte tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 13:18 



 
Profiel   

plutolover schreef
Het is ook bijna hilarisch.

Zelf laat ik een kruidenmix afmeten. Klinkt heel zweverig ze meet ook wat je paard ‘nodig’ heeft.

Elke keer zit ze wel goed.. en ben in te nieuwschierig van wat zou ze nu meten? Wat heeft stan nu nodig

Terwijl hij jaren lang ik geen kruiden liet aanmeten of gaf.

Maar ze heeft wel steeds ‘gelijk’

Paar weken geleden met nieuwe kruiden gaf m’n paard aan dat hij wat Keltische zeezout nodig had, vond ze wat vreemd omdat t niet warm was zomer was voorbij

Maar ik kon t wel bevestigen want meneer zweette zich een ongeluk met z’n vacht. Zweet droop er van af

Het aparte is ze meer t afstand ze hoeft m’n paard niet eens te zien..

Elke keer denk in ‘zonde’ van m.n geld maar ben gwn heel nieuwschierig


Ik geloof er ook nog steeds niks van. Maar ben er wel erg nieuwsgierig door omdat er meerdere mensen uit mijn omgeving ook op die wijze kruiden voeren en die paarden gewoon "normaal" zijn.
Voor nu wint mn wantrouwige kant het nog van mn nieuwsgierigheid, maar ik denk wel dat er een punt kom dat ik t ga proberen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 13:21 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel lastig wat vitaminebrok betreft....
Vroeger kreeg ze op de stal waar ze stond een schep basisbrok.
Maar toen was ze niet ingereden en eigenlijk ook veel te dik daardoor.
Nu is ze al een tijd onder het zadel maar staat aan huis en wordt alleen recreatief gereden en in de winter weinig door een slechte bak.
Afgelopen jaar voerde ik haar daarom maar een handje muesli per dag en wat zemelen, wortels en veel hooi op advies van de dierenarts omdat ze een sober ras is.


Sinds juni geef ik echter Pavo vital omdat ik toch te bang ben voor te korten, dat krijgt ze nu naast een handje muesli van Havens (zonder haver) en wat zemelen.

Ze gaat daar heel goed op behoudens het feit dat ze meer is gaan schuren.... maar vanaf dit jaar stond ze ook dag en nacht buiten in de zomer (ook vanaf juni) dus weet ik niet goed of het daardoor komt of door het voer.
Ze heeft nu ook nog geschuurd in november (had de deken al af was toch koud genoeg....) maar vraag me dan steeds af of het door Pavo vital komt (lees dat veel) of door de muggen.

Ik twijfel nu wat ik moet doen. Sinds ik Pavo vital voer is ze zoveel rustiger (is eigenlijk echt een stresskip) is heerlijk te rijden en veel relaxter, heeft bijna geen last van mok meer (andere jaren wel last van mijten en mok).....

Maar als ik dit hier zo lees allemaal lijkt pavo vital niet zo goed te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 15:15 



 

Kan ook dat ze schuurt door de muesli.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 15:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 91 van de 258 [ 6449 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 258  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen