Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:18

cissie schreef:
Iemand ervaring met equilin basic of balancer?

Ben aan het overwegen om dit voer (vit/min brokje)te geven.

Ipv pavo condition, de speedibeet en luzerne hou ik er nog even naast.

Gaat om een jong (4 jr) paard die binnenkort in training gaat. Longeren, dus niet onder het zadel.


Wat is je reden om over te stappen? Suikers? Energie? De balancer is een heel mooie aanvulling op ruwvoer. Als paarden wat meer in het werk staan is de Basic een mooie aanvuller van de stoffen die ze dan meer/extra verbruiken.

Wat ik zie bij klanten die Equilin Balancer/Basic voeren is dat ze dit vaak toch naast een andere voersoort doen om de paarden in ieder geval wat meer voedsel te geven en soms meer energie. In jouw geval denk ik dat je het heel mooi bij de luzerne (en speedibeet) kunt geven. Ik zou dan afhankelijk van de mate van training beginnen met de balancer. Indien de training echt intensief wordt of je merkt dat hij meer nodig heeft kun je de Basic erbij gaan geven.

Dit vind ik overigens ook direct het grote voordeel van Equilin, je kunt net iets specifieker aan de behoeften voldoen dan met de meeste andere vitaminebrokjes. Hoewel ik zelf de paarden als basis op Vitalbix heb staan, de hard werkende paarden krijgen Equilin Basic daarbij en indien nodig nog wat olie oid.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:34

@Wenk: Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk ben ik geen fan van pavo, behalve de speedibeet.
Omdat het paard momenteel nog in de proefperiode zit van de aankoop wil ik haar huidige voerschema niet teveel veranderen.

Maar als ze door de keuring heen is en de koop volledig rond is mijn gedachte om haar van de pavo brok ( condition) af te halen.
Dit omdat ze nog niet veel doet en de luzerne samen met de speedibeet afdoende lijkt om haar wat meer op gewicht te krijgen ( ze mag wat voller).
In mijn beleving draagt de huidige pavo brok daar niks aan bij en geef ik liever een completere aanvulling zoals bv de equilin balancer.

Een paard volproppen met brok omdat deze aan de voedingsbehoefte moet komen vind ik not done.
Ze verbruikt het daarnaast ook niet in de training voorlopig.
Maar een aanvulling is welkom, vandaar mijn vraag.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:17

Ik heb Metazoa en Marstall Force gevoerd. Ook een keer Pavo Multivit maar dit is meer een supplement geloof ik. Bij mijn ene paard merk ik nooit verschillen, wat ik ook voer. Mijn andere paard is er heel gevoelig ervoor, die werd bevangen van de metazoa, werd wel errrg vrolijk van de Pavo maar doet het prima op de Force :-)

Ik geef hier wel pulp bij (anders lusten ze het niet) en bij hard werken graan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:18

Solistar schreef:
Ik heb Metazoa en Marstall Force gevoerd. Ook een keer Pavo Multivit maar dit is meer een supplement geloof ik. Bij mijn ene paard merk ik nooit verschillen, wat ik ook voer. Mijn andere paard is er heel gevoelig ervoor, die werd bevangen van de metazoa, werd wel errrg vrolijk van de Pavo maar doet het prima op de Force :-)

Ik geef hier wel pulp bij (anders lusten ze het niet) en bij hard werken graan.


Brr bevangen van metezoa. Zitten daar veel eiwitten in?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:01

Nee maar wel scheve verhoudingen. Iets met Ca:P wat magnesium opname beinvloed? Ik weet er het fijne niet van maar er zijn soortgelijke verhalen over Metazoa..

Ik weet natuurlijk ook niet 100% zeker dat het door de metazoa komt hoor, maar hij had nooit ergens last van tot 2x kort na elkaar sinds ik dat begon te voeren. Daarna overgestapt naar Marstall en nooit meer ergens last van gehad..

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:10

Ik heb ook de Vitalbix nu in huis gehaald. Mijn kieskeurige eter heeft met smaak gegeten, bak werd helemaal uitgelikt. Ik hoop dat het doet wat beloofd en zijn spijsvertering verbeterd. Hebben jullie de dubbele dosis gevoerd ivm aanvullen van tekorten of dat niet?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:23

Ik ben nog steeds in testfase met vitalbix. Die van mij vind het al een hele tijd erg lekker, maar is ook erg kieskeurig. Vaak vanaf het moment dat ik een grootverpakking heb aangeschaft of de tweede :')

Ik voer nu 80gr naast zijn gewone voer. Oftewel 1 kopje formaat marstal force. Het voelt wat tegenstrijdig en veel als ik in 1x 4x zoveel moet gaan voeren. Dus ik kijk het nog even aan.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:44

Ik voer sinds december Vitalbix en het was wat zoeken naar de juiste dosis. Hij lijkt het nu op 200gram verdeeld over twee voerbeurten per dag (aangevuld met Havens Mix, lijnzaadolie en een beetje ruwe spelt) goed te doen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:47

Ik heb de dosering niet verhoogd. Ze heeft tot die tijd altijd een beetje krachtbrok gehad.
Ik geef 1x daags 350 gram. (paard van ongeveer 550 kg).
Verder krijgt ze er niks doorheen. Dus hooi, vitalbix, liksteen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:53

Ik gaf ook 350 gram maar daar werd mijn paard heel schrikachtig van. In overleg heb ik toen de dosis aangepast naar 200 gram en nu is hij niet meer schrikkerig.

Bij een nog hogere dosis had hij zich waarschijnlijk doodgeschrokken. ;)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:59

vanaf wanneer merkte je dit? Ik geef het nu ruim een week.
Totaal niet schrikachtig.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:04

Nee, het ene paard is het andere ook niet. ;)
Ik merkte het vrij snel, met een paar dagen. Vitalbix was de derde vitaminebrok die ik uitprobeerde. De vorige ben ik ook mee gestopt om dezelfde reden. Met de lagere dosis gaat het nu wel goed, gelukkig. :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:23

Dan ga ik ook eerst twee 2x80 gr geven. Hij krijgt nu nog voor het opmaken 200gr prestatiebrok per dag. En als ik t idee heb dat hij te kort heeft, kan ik het altijd verhogen.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:09

Wel fijn zo de ervaringen. Die van mij kreeg wel los magnesium, dat heb ik nu ff eraf gehaald.
Hebben jullie paarden betere mest gekregen ervan? En meer energie?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:15

Jessix schreef:
Nee, het ene paard is het andere ook niet. ;)
Ik merkte het vrij snel, met een paar dagen. Vitalbix was de derde vitaminebrok die ik uitprobeerde. De vorige ben ik ook mee gestopt om dezelfde reden. Met de lagere dosis gaat het nu wel goed, gelukkig. :)


Dat weet ik! Maar omdat ik het zelf nog zo kort voer :)
Maar denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

Mest vind ik nu al verbeterd inderdaad. Ze had wat dunne mest, is nu veel compacter geworden.
We zien weer mestballen :D

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:18

Nessa schreef:
Jessix schreef:
Nee, het ene paard is het andere ook niet. ;)
Ik merkte het vrij snel, met een paar dagen. Vitalbix was de derde vitaminebrok die ik uitprobeerde. De vorige ben ik ook mee gestopt om dezelfde reden. Met de lagere dosis gaat het nu wel goed, gelukkig. :)


Dat weet ik! Maar omdat ik het zelf nog zo kort voer :)
Maar denk dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

Mest vind ik nu al verbeterd inderdaad. Ze had wat dunne mest, is nu veel compacter geworden.
We zien weer mestballen :D


Dat zou toch heel fijn zijn, die van mij heeft altijd water bij de mest en natte billen dus laten we het hopen, vind ik zo sneu en het is gewoon niet goed

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:32

Ik heb al een aantal jaar nu Balancer Pro voor mijn sobere rassen. Miste in de balancer iets teveel voor ze en deden ze het minder goed op. En voor mijn ruin heb ik de Bodybuilder. Alles van jepaardgezondenfit.nl

Ik voerde er eerst lijnzaadolie bij op advies van de verkoper omdat mijn ruin steeds afviel in de winter. Dit leek weinig tot geen effect te geven in mijn ogen.

Nu ben ik voor de kudde vanaf november iets wat afgewisseld bezig. Alle krijgen Esparcette bij gevoerd gemixt met visolie inplaats van lijnzaadolie. De esparcette en het voer van jepaardgezondenfit wissel ik in voerbeurt af. De ochtend de esparcette met visolie en avond de balancer pro of bodybuilder. Maar soms laat ik de laatste een dag of 2 dagen weg.

Alle 4 paarden hebben nu juiste energie. Mijn shetter is enorm opgeknapt van veel luchtweg problemen naar minder ze is minder stijf en veel actiever dan daarvoor. De ruin blijft super op gewicht nu en kan de training makkelijker aan en volhouden dan daarvoor en is geduldiger rustiger zonder lui te zijn. De hele kudde zit in een mooie wintervacht en minder jeukende bij warme dagen. Zien hoe straks de rui gaat verlopen actief:)

Voor nu lijk ik weer even de juiste balans gevonden te hebben voor al mijn paarden:) Ze zien er te goed uit eigenlijk voor de winter;) gezond vol...Maar blijf altijd kijken naar wat nodig is op welk moment en zoek soms opnieuw naar juiste samenstellingen. Ik geloof namelijk niet in jaren lang 1 soort voer te voeren want seizoenen veranderen, trainingen veranderen enz. DUs het blijft altijd kijken naar waar doet het per paard goed op voor dit moment:) Voor nu gaat het goed.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:35

Voer nu wat sport brok , pavo top sport mix
Lunch een schep slobber met force en avond zelfde als ontbijt maar dan nog 3 handjes geweekte pulp erbij .
En 3 keer flink hooi .
Paard ziet er keurig uit . En is energieker dan ooit ...
Blij mee zo

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:33

Die van mij had altijd al goede mest. Kan meer ondersteuning gebruiken voor zn hoeven, verharen en raakt in de winter vaak zn glans kwijt. Met force was dat niet verholpen.

Nu spik en span, genoeg energie en lekker in zn vel. Maar had naast vitalbix ook verse lijnzaad gegeven en elke twee weken een vitaminespuit. Dus het is niet alleen de brokjes.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:35

Die van mij kreeg hiervoor twee handjes muesli. In de zomer met weidegang komt hij dan nog wel aan zijn vitamine, maar nu in de winter verloor hij zijn glans. Verder geen problemen met mest, verharen of energie.

Nu weet ik in elk geval zeker dat hij zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine wel binnen krijgt.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:05

Weet iemand hoe het zit met eiwitten?
Ik voer nu 50 gram metazoa aan een pony van 300 kilo met wat kruiden en poeders.
Daarbij onbeperkt arm hooi, goed paardenkuil werd hij druk van.
Alleen twijfel ik nu over eiwitten nu ik hem flink wil trainen omdat het best een krielkipje kan zijn.

Ik vond bij mijn missie voor luzerne tot mijn blijdschap vitalbix in het dorp! *\o/*
De vitaminekorrel en de luzerne zonder melasse.
Nu heb ik de luzerne gekocht, de hartog zit naast melasse minder eiwit in.
In de vitalbix zit 15% en bij de hartog 10%.
Wie heeft er ervaring met luzerne voor spieropbouw naast vitaminekorrel?
En hoeveel voor hoeveel kg paard, en wat deed het met je paard?
Ik weet dat metazoa het ook heeft voor de eiwitten.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:11

Ik zou het even overleggen met de dame achter Vitalbix. Even een mailtje sturen, dan kan ze je gericht helpen. De meeste luzerne die je kan kopen is vaak een mix of het zijn voornamelijk de stengels die wat minder eiwit bevatten dan de blaadjes. Vitalbix gebruikt juist ook de blaadjes voor meer eiwit. Om die reden lijkt het me lastig te vergelijken met andere lucerne producten.

Ik zelf geef Havens Mix. Dat is lucerne met Timothee hooi en lijnzaadolie. Geen melasse. Het heeft wat minder eiwitten, maar ik wil juist niet te veel voor mijn Lusitano paarden.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:15

Ik zie net op de site een advies wat ik wel veel vind...
Zelf denk ik er aan om na een flinke training een schep te geven, hetzelfde als dat sporters een eiwitshake nemen achteraf. :)

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:16

moonfish13 schreef:
Ik zie net op de site een advies wat ik wel veel vind...
Zelf denk ik er aan om na een flinke training een schep te geven, hetzelfde als dat sporters een eiwitshake nemen achteraf. :)

Een voerschep? Dat is niet veel. Stuur haar een mailtje, ze kan je echt voorzien van goed advies aangepast op jouw paard en zijn behoeften.

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:17

Als je bedenkt dat hij van 50 gram metazoa al flink druk is zou dat best genoeg kunnen zijn.
Maar dat is uitzoeken. :)