Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:35

Tessebes schreef:
Saaams schreef:
Klinkt goed.
Ik vind wel kostbaar. €65 voor 20kg.


Inderdaad. 72 incl verzenden voor 80 dagen tegen 83,45 incl verzenden voor 125 dagen bij jpgef.


Ligt eraan hoeveel je per dag voert ervan , en welke bestanddelen in welke vorm er in zitten

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:37

Zinzi_jewel schreef:
Tessebes schreef:


Inderdaad. 72 incl verzenden voor 80 dagen tegen 83,45 incl verzenden voor 125 dagen bij jpgef.


Ligt eraan hoeveel je per dag voert ervan , en welke bestanddelen in welke vorm er in zitten


Ik wil het wel overwegen.
Pony is 450 kg. Ik zou dus ongeveer 300 gram per dag moeten voeren.
Als ik dan geen vitamine E extra hoef bij te voeren zoals ik nu doe.

duncie
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:37

Is er iemand die een balancer weet te vinden zonder toegevoegde biotine?
Ik zoek me suf, maar kan dat enkel in Engeland vinden (m en s formula) en laat dat nou lastig hier te krijgen zijn door de brexit..

Eerder in dit topic las ik ook van iemand dat je met het voeren van per naturam niet per see een balancer hoeft bij te geven?
Zit er voldoende in die producten zelf?

Het betreft een engelse tinkermerrie van 9 jaar, die altijd loopt te tobben met malanders en salanders op haar voorbenen. Van wat ik kan vinden (op vooral Engelse sites) is, dat vooral komt door een overproductie van keratine in de huid. Biotino wordt gebruikt om keratine aan te maken, zoals ik het begrijp. Dus extra biotine zou het probleem in stand houden :+

Ik heb al menig voeder geprobeerd, maar ze geraakt er niet af.
Momenteel krijgt ze diverse kruiden bijgevoerd ivm haar cpl (die goed onder controle is) en een mix van agrobs alpengrun muesli en 2 verschillende muesli van per natur (waldhous en okapi blad en schors). Aangevuld met de balancer van okapi.

Mocht er iemand een idee hebben, hoor ik het graag :D

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:46

Omega 3 krijgt ze ook?

duncie
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 09:51

Muze schreef:
Omega 3 krijgt ze ook?


Nee, dat geef ik niet extra bij. Waar is dat goed voor?

Nog een kleine toevoeging. Recent nog bloed onderzoek gedaan en nergens tekorten op :)

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:12

duncie schreef:
Is er iemand die een balancer weet te vinden zonder toegevoegde biotine?
Ik zoek me suf, maar kan dat enkel in Engeland vinden (m en s formula) en laat dat nou lastig hier te krijgen zijn door de brexit..

Eerder in dit topic las ik ook van iemand dat je met het voeren van per naturam niet per see een balancer hoeft bij te geven?
Zit er voldoende in die producten zelf?

Het betreft een engelse tinkermerrie van 9 jaar, die altijd loopt te tobben met malanders en salanders op haar voorbenen. Van wat ik kan vinden (op vooral Engelse sites) is, dat vooral komt door een overproductie van keratine in de huid. Biotino wordt gebruikt om keratine aan te maken, zoals ik het begrijp. Dus extra biotine zou het probleem in stand houden :+

Ik heb al menig voeder geprobeerd, maar ze geraakt er niet af.
Momenteel krijgt ze diverse kruiden bijgevoerd ivm haar cpl (die goed onder controle is) en een mix van agrobs alpengrun muesli en 2 verschillende muesli van per natur (waldhous en okapi blad en schors). Aangevuld met de balancer van okapi.

Mocht er iemand een idee hebben, hoor ik het graag :D


Ja ik voer Per Naturam. De basiskruiden Hunsrucker strift en de 2 sobere pony kruidenmix afgewisseld. Alleen dit voeren geeft geen volledige aanvulling. Dan moet je echt even advies inwinnen bij Equi Prana. Je kunt gratis een anamnese laten doen. Maar het werden mij toen zo veel verschillende zakjes en dingetjes, dat 1 kosten hoog oplopen en 2 het ingewikkeld is bij te houden wanneer je nu wat moet geven (veel gaat in kuurvorm). Daarom geef ik naast de aanvullende kruiden de balancer van Okapi Puur P. Daar zit trouwens wel biotine in.
Wat Muze zegt: omega 3 (kan ook van algen zijn. Wel opletten dat je met name voldoende DHA erin hebt zitten) kan veel goed doen voor je paard. Veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 12:59

Omega drie helpt onder andere ontstekingen ( ook laagdradig) in t lichaam te “ bestrijden “.
Zalmolie kan; lijnzaadolie kan ook maar beste vers en in korte kuren en niet als er al teveel “ gedoe” is: dan heeft het lichaam te weinig mogelijkheid om de benodigde stof op te nemen ( omzetting proces).
Algen zijn er ook, meen dat heltie horse die heeft.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:26

Ik wil net een nieuwe zak bestellen bij JPGEF maar de granulaat zie ik er niet meer bij staan enkel de brokjes. Had bewust gekozen voor de granulaat omdat deze op grasbasis was en niet op luzernebasis.

Maar even een mailtje gestuurd of die eruit is

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:28

Er heeft vrij lang op de site van JPGEF gestaan dat er inderdaad 1 uit ging omdat hier te weinig vraag naar was ten opzichte van de anderen. Ik meen dat het granulaat was..

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:57

Dat zal dan helaas de granulaat zijn, moet weer even op zoektocht naar een nieuwe balancer dus.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 14:19

duncie schreef:
Is er iemand die een balancer weet te vinden zonder toegevoegde biotine?
Ik zoek me suf, maar kan dat enkel in Engeland vinden (m en s formula) en laat dat nou lastig hier te krijgen zijn door de brexit..

Eerder in dit topic las ik ook van iemand dat je met het voeren van per naturam niet per see een balancer hoeft bij te geven?
Zit er voldoende in die producten zelf?

Het betreft een engelse tinkermerrie van 9 jaar, die altijd loopt te tobben met malanders en salanders op haar voorbenen. Van wat ik kan vinden (op vooral Engelse sites) is, dat vooral komt door een overproductie van keratine in de huid. Biotino wordt gebruikt om keratine aan te maken, zoals ik het begrijp. Dus extra biotine zou het probleem in stand houden :+

Ik heb al menig voeder geprobeerd, maar ze geraakt er niet af.
Momenteel krijgt ze diverse kruiden bijgevoerd ivm haar cpl (die goed onder controle is) en een mix van agrobs alpengrun muesli en 2 verschillende muesli van per natur (waldhous en okapi blad en schors). Aangevuld met de balancer van okapi.

Mocht er iemand een idee hebben, hoor ik het graag :D


Ik heb wel eens revalidatie Tinkers met hoef problemen, die geef ik zelfs extra biotine. Ik heb nog nooit gemerkt dat dit invloed had op hun benen (ik ken de theorie die jij noemt).

Ook bij geen enkele Tinkers in mijn omgeving verschil gemerkt in negatieve zin met wel/niet geven van vitaminekorrel. Eerder positief: doordat tekorten verdwijnen kan lichaam beter in balans komen en wordt het minder.

Wat wel onwijs heeft geholpen, is MLD of acupressuur. Mallenders en sallenders is vaak gevolg van problemen met het lymfe stelsel, net als cpl achtig klachten. Vriendin heeft recent een goede ervaring met miranda van purely horse massage.

Hier doen de tinkers het het beste op de oerbalans. Maar heb ze nu op metazoa esparette, dat gaat ook prima. Beetje afwisselen schijnt gezond te zijn, dus vandaar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 16:08

Ik ben nog steeds tevreden over equilin

Maar ga hierna over de VS proberen als afwisseling.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:12

Granulaat is eruit inderdaad. Volgens mij ook omdat de brok nu zonder melasse is, dan zou de granulaat nog verder terug lopen (die was ook niet in 25 kg leverbaar omdat die slecht liep)

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:13

Jammer dat deze brok nog op luzerne basis is.

duncie
Berichten: 227
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:29

Bedankt voor het meedenken!
Omega 3 ga ineens induiken. Bedankt voor de tip.
Zonder balancer dus geen volledige dekking. Dan ga ik nog verder op zoektocht!

@caily, interessant dat jij juist geen verschil hebt gemerkt mbt biotine.
En hielp die massage ook echt tegen de malanders en salanders?

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:50

Toch weer aan het oriënteren op een nieuwe balancer. Ik zoek er een met heel weinig selenium, liefst onder de 5 mg en anorganisch. Kleine porties en met voldoende magnesium en vitamine E. Laag in suiker met zo min mogelijk onnodige rotzooi.
Wat ik al heb gehad:
Vitalbix DC: werd paard schrikkerig van
Pavo Vital: doffe vacht en andere probleempjes na 2 maanden gebruik
Equillin: eigenlijk op zich zelf staand net niet compleet genoeg. Mooiste combi met de Basic maar dan is het vrij prijzig.
Puur P Okapi: eigenlijk heel tevreden met deze balancer. Enige wat ik wel mis is de magnesium. Die voer ik extra bij.

Iemand de tip?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:57

Al eens naar metazoa gekeken. Schijnt anorganisch selenium te zijn.

Muze
Berichten: 5267
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:02

Waarom laag in selenium?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:37

Marigo, victorius secret is 2 mg per 200 gram brokjes volgens mij.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:39

Muze schreef:
Waarom laag in selenium?


Nav bloedonderzoek wat bekeken is door voedingsdeskundige. Seleniumwaardes al best hoog. Geen aanvulling nodig. Bovengrens bijna bereikt.

Thanks ga even verdiepen in Metazoa en VS

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:59

VS is 10mg en is organisch.

Deze heb ik in mijn lijst staan. Of het organisch of anorganisch is zul je zelf even moeten opzoeken, dat heb ik zo niet bij de hand :)
En dit is puur op selenium onder de 5mg, ik weet natuurlijk niet wat je verder nog zoekt in een balancer.
Dodson & Horrell Ultimate Balancer: 3,2 mg
Cavalor vitamino: 1,2 mg
Florian Horsefood ViMi Plus: 3,8 mg
JPGF Balancer brok Pro plus: 3mg
Metazoa Superfit broxx alle varianten: 1,74mg
Subli mineraalbikkels: 1,63mg
Superfithorse Balancer: 2,5 mg
Vitalbix DC (beide varianten): 3mg

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:09

De formule4feet heeft geen selenium erin zitten, maar ook geen vitamine e dus die zou je dan weer los moeten voeren…
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Este Balancer. Deze heeft 6mg selenium per 1000mg.
Ik heb nu even niet naar de waardes van vitamine e gekeken, maar volgens de beschrijving is het daarin ruim voldoende gedoseerd.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:36

Marigo schreef:
Muze schreef:
Waarom laag in selenium?


Nav bloedonderzoek wat bekeken is door voedingsdeskundige. Seleniumwaardes al best hoog. Geen aanvulling nodig. Bovengrens bijna bereikt.

Thanks ga even verdiepen in Metazoa en VS



ok nu heb ik misschien een stomme vraag. :o
maar als het is nagekeken door een voedingsdeskundige dan vind ik het erg logisch dat die ook weet wat je dan moet gaan geven?
ik heb wel lexa gegeven, die heeft er ook wat zitten wat lager in selenium is.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:55

ok nu heb ik misschien een stomme vraag. :o
maar als het is nagekeken door een voedingsdeskundige dan vind ik het erg logisch dat die ook weet wat je dan moet gaan geven?
ik heb wel lexa gegeven, die heeft er ook wat zitten wat lager in selenium is.[/quote]

Haha nee terechte vraag hoor! Die adviseerde de Okapi puur P, iets minder geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Daar zit 8mg selenium in. Maar persoonlijk mis ik de magnesium in de Okapi, waardoor ik die los moet bijvoeren. Was benieuwd of er een balancer zou zijn die meer het complete plaatje bevat.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:55

Daihyo schreef:
VS is 10mg en is organisch.

Deze heb ik in mijn lijst staan. Of het organisch of anorganisch is zul je zelf even moeten opzoeken, dat heb ik zo niet bij de hand :)
En dit is puur op selenium onder de 5mg, ik weet natuurlijk niet wat je verder nog zoekt in een balancer.
Dodson & Horrell Ultimate Balancer: 3,2 mg
Cavalor vitamino: 1,2 mg
Florian Horsefood ViMi Plus: 3,8 mg
JPGF Balancer brok Pro plus: 3mg
Metazoa Superfit broxx alle varianten: 1,74mg
Subli mineraalbikkels: 1,63mg
Superfithorse Balancer: 2,5 mg
Vitalbix DC (beide varianten): 3mg


Super fijn overzicht! Zitten er een paar tussen waar ik niet aan had gedacht. Ik ga ze verder uitpluizen.