Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:13

IngridM schreef:
Jessix schreef:
Grappig jouw vraag hier te zien Nouvel. Ik ben me net hetzelfde aan het bedenken. Ik voer VS samen met Agrobs Alphengrun muesli en de mash. Maar schrok me ook dood van de prijs, en het was al niet goedkoop... Echter kan ik zo snel even geen alternatief vinden. Ik zat dus ook naar Pure Feed te kijken, maar daar ben ik zeker niet goedkoper mee uit.

Dus ik pik de tips even mee!


Ik heb zelfde als jij gevoerd en hoewel lekker, het wordt inderdaad steeds duurder. Geen makkelijke pony ook (gezondheid) maar nu dus de nieuwe brokjes van JPGF zie m'n bericht ergens hierboven. Met wat bietenpulp voor z'n maag.


Ja het is gewoon niet leuk meer. Ik heb dan ook 2 paarden en 2 pony's te voeren dus wil toch eens kijken of het naar alternatieven. Ze doen het er wel alle 4 heel goed op, dus ik vind het wel lastig om de keuze te maken... Dat van JPGF ziet er goed uit. Maar ik moet er dan wel weer iets bijvoeren. 2 van de 4 hebben zeker meer eiwitten nodig.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:12

Jessix schreef:
Ja het is gewoon niet leuk meer. Ik heb dan ook 2 paarden en 2 pony's te voeren dus wil toch eens kijken of het naar alternatieven. Ze doen het er wel alle 4 heel goed op, dus ik vind het wel lastig om de keuze te maken... Dat van JPGF ziet er goed uit. Maar ik moet er dan wel weer iets bijvoeren. 2 van de 4 hebben zeker meer eiwitten nodig.


Ja het wordt allemaal belachelijk duur, het is bijna niet meer te doen om je paarden gewoon goed te voeren zo…
Ik heb een beetje zitten kijken en vergelijken maar wil je een goede balancer die alles bevat een geen melasse en lucerne bevat ben je dus gewoon geld kwijt…
Het ontkomt elkaar allemaal niet zo bar veel…
Betaal je wat minder en/of is het wat geconcentreerder ga je er toch weer wat meer ruwvoermix bij doen zodat ze toch iets te eten hebben in hun bak en ben je het ook weer kwijt…

Nog maar eens rustig kijken…

Ik heb hier ook meer eiwitten nodig dan gemiddeld, nou kan ik die ook prima los toevoegen, dat doe ik nu ook, maar het is leuk als er wel wat in zit inderdaad…
Maar waar je het ene haalt mis je het andere weer…

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:14

Nouvel schreef:
Ik geef nu gemicroniseerd lijnzaad en erwteneiwit bij voor de eiwitten, en nog apart aminozuren.


Nouvel even een vraag voor jou mbt de eiwitten. Ik gaf mijn paard eerst sojaschroot voor de eiwitten, maar ik had gelezen dat dit voor een ex maagzweer patient niet goed zou zijn.

Hoe sta jij daar in, is erwteneiwit anders en waar haal je dit?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:28

Oehh dat durf ik niet te zeggen… ik heb geen ervaring met sojaschroot…

Ik geef nu trouwens bruine rijsteiwit op dit moment bedenk ik me nu, omdat erwten weer verwant zijn aan lucerne ik en wilde kijken of het verschil zou maken…
Erwten is iets minder prijzig.

Ik bestel beide bij Bulk.
https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html

Onze maagpatient krijgt alleen in de winter wat van de eiwitten, maar nogmaals, ik heb echt geen idee hoe het zit met sojaschroot, even navragen bij de dierenarts misschien?
Ik voer de eiwitten hoofdzakelijk aan mijn lusitano met pssm.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:31

@Nouvel: je zou ook nog kunnen kijken naar Este, Atcom pssm of complex 911. Beide zijn geschikt voor pssm-paarden. Ik heb alleen geen idee of ze veel goedkoper zijn. Ik voer zelf Pavo Vital met supplementen toegevoegd voor pssm. Ik ben daarmee goedkoper uit dan wanneer ik een balancer koopt waar het al in zit.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:56

maartje0987 schreef:
@Nouvel: je zou ook nog kunnen kijken naar Este, Atcom pssm of complex 911. Beide zijn geschikt voor pssm-paarden. Ik heb alleen geen idee of ze veel goedkoper zijn. Ik voer zelf Pavo Vital met supplementen toegevoegd voor pssm. Ik ben daarmee goedkoper uit dan wanneer ik een balancer koopt waar het al in zit.

Dank voor je tip, die ken ik allemaal niet, zal er eens naar kijken!
Ik voeg ook alles apart toe, dan kun je er ook wat mee spelen, wat meer of wat minder, net wat nodig is.

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:28

Voor de liefhebber!
Bijna volle emmer 3 kilo agrobs naturmineral en 1 volle zak alpengrün muesli.
Ik ben overgestapt op wat anders waar mijn paard het beter op doet.
PB voor intresse. Overname komen we wel uit.
Omgeving Assen/Groningen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:49

ja ikke!! ik stuur jou pb
mooi dichtbij :D

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:58

ellepel schreef:
ja ikke!! ik stuur jou pb
mooi dichtbij :D

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:14

chery schreef:
Voor de liefhebber!
Bijna volle emmer 3 kilo agrobs naturmineral en 1 volle zak alpengrün muesli.
Ik ben overgestapt op wat anders waar mijn paard het beter op doet.
PB voor intresse. Overname komen we wel uit.
Omgeving Assen/Groningen


Hallo allen,
Kleine vergissing het gaat om 8 kilo naturmineral

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:31


Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 16:54

Interessant zeg!

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 17:20

xLiez schreef:
Zag net dat Pharmahorse nu ook een balancer heeft: https://www.pharmahorse.nl/multivitamine-brok.html

Helaas met luzerne dus valt voor mijn pony af. Maar misschien interessant voor iemand anders.


Ik zag hem dus vandaag ook tegenkomen. Ik vind het wel interessant!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 19:16

er zit maar 1mg selenium in per kilo.
dat is voor mij al een nadeel ,dan zou ik echt te laag doseren.

Fokker321
Berichten: 497
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:26

Aan de ervaringsdeskundigen hier in dit topic: de mineralen van welk merk zouden jullie adviseren voor een paard dagelijks te geven? Oerbalans, Pavo Dailyfit, ... ? Zijn er ook negatieve ervaringen met 1 van de producten?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:32

Is zo paard afhankelijk. De mijne doet het super goed op die van jpgef die deed t weer helemaal niet lekker op pavo vital en vitalbix denk ik achteraf ook van mwa mwa. Terwijl anderen pavo vital prima vinden.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:18

ik heb nou net weer de dodson & horrell daily vitamines besteld.
heb er drie die ik er van geef en eigenlijk doen ze het er alle drie wel goed op.
ze staan momenteel op hooi,echt schraal spul en ze zien er prima uit dus hou ik het hier even bij.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:07

Voer mijn oudje al jaren Pavo vital en doet het er super op. M'n nieuwe paard kreeg dat automatisch ook. Maar vond zijn vacht en hoeven niet goed dus heb nu eens oerbalans gepakt. Hij eet het goed maar nog te kort om echt iets over te zeggen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:14

Mijne gaat als enige goed op Victorious secret. Op geen andere krijg ik hem zo goed als op die.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:12

Fokker321 schreef:
Aan de ervaringsdeskundigen hier in dit topic: de mineralen van welk merk zouden jullie adviseren voor een paard dagelijks te geven? Oerbalans, Pavo Dailyfit, ... ? Zijn er ook negatieve ervaringen met 1 van de producten?

Je zult in het hele topic kunnen terug lezen dat het heel paard afhankelijk is.

Het is echt een kwestie van uitproberen. Ik heb er ook verschillende gehad.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:36

Wat heeft je paard nodig? En wil je een bepaald voer wel of niet op basis van je hooi/gedrag etc etc.

Die van mij doet het nog steeds goed op JPGEF, is even wat duurder maar doe er erg lang mee en dit is bij mijn “zeik”-merrie tot nu toe de enige die ze ook blijft opeten, beetje Slueslimix erdoor voor het idee en ze krijgt nog een glucosamine poeder ivm haar leeftijd en magnesium omdat het haar helpt met haar hittepetitterigere gedrag.

Maar voor ons is het ook een zoektocht geweest. Beste is om de laatste paar pagina’s door te lezen, te gaan googelen en dan kijken wat je wilt proberen.

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:02

IngridM schreef:
Jessix schreef:
Grappig jouw vraag hier te zien Nouvel. Ik ben me net hetzelfde aan het bedenken. Ik voer VS samen met Agrobs Alphengrun muesli en de mash. Maar schrok me ook dood van de prijs, en het was al niet goedkoop... Echter kan ik zo snel even geen alternatief vinden. Ik zat dus ook naar Pure Feed te kijken, maar daar ben ik zeker niet goedkoper mee uit.

Dus ik pik de tips even mee!


Ik heb zelfde als jij gevoerd en hoewel lekker, het wordt inderdaad steeds duurder. Geen makkelijke pony ook (gezondheid) maar nu dus de nieuwe brokjes van JPGF zie m'n bericht ergens hierboven. Met wat bietenpulp voor z'n maag.


Ja het is gewoon niet leuk meer. Ik heb dan ook 2 paarden en 2 pony's te voeren dus wil toch eens kijken of het naar alternatieven. Ze doen het er wel alle 4 heel goed op, dus ik vind het wel lastig om de keuze te maken... Dat van JPGF ziet er goed uit. Maar ik moet er dan wel weer iets bijvoeren. 2 van de 4 hebben zeker meer eiwitten nodig.[/quote]

Misschien eiwit uit luzerne? Als ze dat mogen hebben.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:42

Jpgef is over gegaan naar 21 kg zakken, maar het is gelijk 60 cent per kilo duurder geworden... beetje jammer.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:05

Ik kom even inbreken.

Mijn paard krijgt altijd een vitaminebrok bijgevoerd, wel wissel ik na een zak van soort elke keer. Tot nu toe heb ik gehad:
- Pavo vital: reageerde ze niet fijn op, niet meer
- Vetcur vivet: Topproduct
- Oerbalans: reageerde ze ook goed op
- Marstall Force: Mah, niet echt wat gemerkt en had het gevoel alsof er alsnog iets miste. Ze at dit niet met smaak ook.
- Metezoa timothee (zeg ik even uit mijn hoofd): Deze krijgt ze nu.

Sinds een paar weken, de zomer eigenlijk vind ik mijn paard traag. Zou dit in verband met die metezoa kunnen staan? Het betreft een 25-jarige Kwpn merrie die hiernaast na het werk nog een bakje slobber krijgt (SP of Equifyt Zupa). Ze staat 24/7 in de wei in een kudde, momenteel bijgevoerd met een baal hooi.

Herkent iemand dat ze er iets trager van worden, alsof die pit net mist? Ik denk anders dat ik binnenkort gewoon even een stopweek inlas om te kijken of dat effect heeft.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:08

Die van mij werd trager op de Vitalbix timothee. En schrikkeriger op de Pavo Vital.