Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:17

Phonix schreef:
Ik heb alleen balancers gevonden uit buitenland die zo zijn Muze. Nordic horse heb eentje en ook st Hippolyt meuse kreuter Nordic. Alles in Nederland zit gist in.

Volgens mij bevatten, metazoa, vitalbix en de nieuwe balancer van hartog ook geen gist. En er zijn zat buitenlandse merken die je in Nederlandse kan kopen. Dus lijkt me ook geen probleem. Ook okapi puur p die ze al gebruikt heeft geen gist.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 19:43

uudje schreef:
Phonix schreef:
Ik heb alleen balancers gevonden uit buitenland die zo zijn Muze. Nordic horse heb eentje en ook st Hippolyt meuse kreuter Nordic. Alles in Nederland zit gist in.

Volgens mij bevatten, metazoa, vitalbix en de nieuwe balancer van hartog ook geen gist. En er zijn zat buitenlandse merken die je in Nederlandse kan kopen. Dus lijkt me ook geen probleem. Ook okapi puur p die ze al gebruikt heeft geen gist.


Ik had het beter moeten omschrijven.

Gaat niet alleen om de gist, maar ik moet bijvoorbeeld geen:
Granen
Gist
Soya
Lucerne
Min mogelijk lijnzaad.

Die combinatie is niet heel makkelijk. Maar vindt wel die van hartog interessant.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 21:28

Ik zag volgens mij dat Equifyt green balance ook zonder gist en granen is.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:23

Zit levende gisten in

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 00:01

Maridil Plus bevalt hier heel goed. Is op basis van esparcette, volgens mij ook zonder gist maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Mijn pony mocht bijna niets ivm ziektes maar deed het hier iig erg goed op.

Voor mijn nieuwe pony een wat makkelijker verkrijgbare balancer geprobeerd maar dat beviel niet, dus haar ook weer terug op maridil gezet en nu gaat het weer beter gelukkig.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:14

Phonix schreef:
Zit levende gisten in


Oh, oke, helaas… ik zag dat bij de green balance niet staan.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:33

Om nog even op die analyse verandering van die nieuwe hartog balancer terug te komen. Heb net bericht gehad van hartog. Er blijkt een storing in hun website te zitten die op een of andere manier steeds de natrium seleniet veranderd voor ijzerchelaat. ( de codes lijken dan ook veel op elkaar. De een is 108 en de ander801. Ze hebben het nu weer aangepast. Maar kan dus zijn dat het weer veranderd. Ze zijn bezig de storing op te lossen. Er zit dus wel natrium seleniet in, maar geen ijzer.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:37

Ik had hier in iedergeval begrepen dat Muze bij de balancer blijft die ze al voert. De okapi puur p. Dus hoeven we daar niet over verder te zoeken.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:54

Ik zou zelf wellicht nog wel een proefje willen van
Victorious secret
Pure trace
Ja bevat gist, maar wellicht kan dat toch wel..
Zoekende ivm IR en momenteel bevangen pony

Voert iemand deze?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 12:14

uudje schreef:
Om nog even op die analyse verandering van die nieuwe hartog balancer terug te komen. Heb net bericht gehad van hartog. Er blijkt een storing in hun website te zitten die op een of andere manier steeds de natrium seleniet veranderd voor ijzerchelaat. ( de codes lijken dan ook veel op elkaar. De een is 108 en de ander801. Ze hebben het nu weer aangepast. Maar kan dus zijn dat het weer veranderd. Ze zijn bezig de storing op te lossen. Er zit dus wel natrium seleniet in, maar geen ijzer.


Bedankt. Ik heb m namelijk staan om uit te proberen dus was wel benieuwd aangezien ik die waarde wel van belang vind.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:41

Muze schreef:
Ik zou zelf wellicht nog wel een proefje willen van
Victorious secret
Pure trace
Ja bevat gist, maar wellicht kan dat toch wel..
Zoekende ivm IR en momenteel bevangen pony

Voert iemand deze?

Ik voer het niet. Maar heb er ook naar gekeken. Heb ook Astrid een berichtje daarover gestuurd. Maar ik vind zelf dat er te weinig vitamine inzitten. Vind dit wel mooi om als extra te geven als je bijvoorbeeld muesli geeft. Maar alleen als balancer en verder niks, vind ik het te weinig. Misschien kun je zelf anders Astrid even een berichtje sturen. Ze geeft het zelf ook aan haar paarden.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:01

Vind ik juist prima, want vitaminen zijn minder nodig dan mineralen.. veel vitaminen maken ze zelf aan.
Juist mineralen komen ze vlot tekort

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:46

Muze schreef:
Ik zou zelf wellicht nog wel een proefje willen van
Victorious secret
Pure trace
Ja bevat gist, maar wellicht kan dat toch wel..
Zoekende ivm IR en momenteel bevangen pony

Voert iemand deze?


Ik voer al jarenlang de VS :j
Astrid verstuurde nog wel eens proefpakjes, misschien is dat een optie?
Ik vind het op papier juist by far het mooiste product als ik kijk naar mineralen, sporenelementen (koper, zink en selenium vooral). Qua vitamine mis ik alleen de B vitaminen, maar die zitten ook in het biergist. Vitamine C voer ik vaak zelf bij in de winter dmv rozenbottel.
Mijn paard is ook meermaals HB geweest en gaat op dit voer echt geweldig.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:09

Ik zelf geef de pure feed van Astrid

Erg tevreden over.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:35

Muze schreef:
Vind ik juist prima, want vitaminen zijn minder nodig dan mineralen.. veel vitaminen maken ze zelf aan.
Juist mineralen komen ze vlot tekort

Ja voor een gezond paard is het goed. Maar ik heb helaas geen gezond paard. En die heeft juist die vitamine erg nodig. Dat is voor mij dan ook de reden het niet te kopen. Maar zou voor jou paardje misschien wel goed zijn. Daarom zei ik al, misschien even contact zoeken met Astrid. Die kan je er ook heel goed mee helpen. Vooral omdat je een paard hebt met vermoedelijk IR en omdat ie bevangen is. Stel dat het toch niks is voor je paard dan weet ze misschien nog wel een goede optie. Vind haar een fijn persoon om iets mee te bespreken en ze is eerlijk.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:43

Slmt9 schreef:
Muze schreef:
Ik zou zelf wellicht nog wel een proefje willen van
Victorious secret
Pure trace
Ja bevat gist, maar wellicht kan dat toch wel..
Zoekende ivm IR en momenteel bevangen pony

Voert iemand deze?


Ik voer al jarenlang de VS :j
Astrid verstuurde nog wel eens proefpakjes, misschien is dat een optie?
Ik vind het op papier juist by far het mooiste product als ik kijk naar mineralen, sporenelementen (koper, zink en selenium vooral). Qua vitamine mis ik alleen de B vitaminen, maar die zitten ook in het biergist. Vitamine C voer ik vaak zelf bij in de winter dmv rozenbottel.
Mijn paard is ook meermaals HB geweest en gaat op dit voer echt geweldig.

In de pure trace zit alleen vitamine E en er zit geen biergist in, maar selenium gist en die bevat volgens mij geen vitamine B . Voor een gezond paard is het goed. Maar ik vind het persoonlijk te weinig. En voor een paard dat niet zo gezond is mis je dan toch vitamines denk ik. Vind het wel een mooi product in combi met bijv een muesli. En de vitamine E en lysine is wel mooi.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 18:20

uudje schreef:
Slmt9 schreef:


Ik voer al jarenlang de VS :j
Astrid verstuurde nog wel eens proefpakjes, misschien is dat een optie?
Ik vind het op papier juist by far het mooiste product als ik kijk naar mineralen, sporenelementen (koper, zink en selenium vooral). Qua vitamine mis ik alleen de B vitaminen, maar die zitten ook in het biergist. Vitamine C voer ik vaak zelf bij in de winter dmv rozenbottel.
Mijn paard is ook meermaals HB geweest en gaat op dit voer echt geweldig.

In de pure trace zit alleen vitamine E en er zit geen biergist in, maar selenium gist en die bevat volgens mij geen vitamine B . Voor een gezond paard is het goed. Maar ik vind het persoonlijk te weinig. En voor een paard dat niet zo gezond is mis je dan toch vitamines denk ik. Vind het wel een mooi product in combi met bijv een muesli. En de vitamine E en lysine is wel mooi.


Ik heb niet over de Pure trace, ik heb het over de VS. Dus je berichtje klopt niet. Voor de Victorious geldt nog steeds het dikgedrukte. Met daarbij ook nog mooi in eiwitten/aminozuren. Dat laatste vind je zelden in een balancer.

Een paard dat niet gezond is zal überhaupt een hogere vitamine/mineralen behoefte hebben. Je kan ervoor kiezen om op dat moment meer te geven van een product. Net zoals een tekort (uit het bloed) ga je eerst meer geven, tot het stabiel is en dan kan je gaan minderen.

Mijn paard heeft een verleden met meermaals hoefbevangen en staat daarom niet op gras. Zijn darmen zijn in enorm slechte staat geweest en je zou de invulling kunnen geven dat hij een hogere vit/min behoefte heeft en sinds de VS gaat hij geweldig. En dat is jaar in, jaar uit zo gebleven.

Ik heb tig balancers in mn voedingsanalyse staan. En het is leuk hoe het op papier staat, maar uiteindelijk kom je er maar op 1 manier achter of het werkt voor je paard. Ik zou er in elk geval geen moment aan twijfelen om het aan een gezond of ongezond paard te geven.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:53

@Slmt9. Oké maar Muze had het wel over de pure trace.
En daar ging het volgens mij ook over. Dus vandaar mijn reactie.

Heb zelf trouwens laatst ook nog de VS besteld, omdat ik het op papier een mooie balancer vind. Toen ik hem binnen kreeg. Dacht ik dat ik niet goed werd. Wat stinkt die brok zeg! Maar goed als paard het lekker vind, dan vind ik het prima. Maar paard lief trok net als ik ook haar neus op en liet het liggen.
Een paar dagen geprobeerd, maar ze hoefde het niet. Dus weggedaan. En blijf zelf nu lekker bij de oerbalans die ik al lange tijd geeft en eigenlijk heel goed gaat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:16

Ze vraagt om VS en Pure trace. Mijn reactie was op de VS. Dus geen idee waarom je mij dan quote.
Maar goed, maakt ook niet uit.

Hier geen last van stinkende brok. Alle pietlutten bij ons (incl die van mezelf :D ) eten het makkelijk op.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:49

Graanvrij is de hype nu , maar mijn paard krijgt juist granen dieet geadviseerd.
Zwarte en gouden haver zwart en droog hooi .
Prima maar imo zit daar niet alles in wat ze nodig heeft .
Keek naar complete granen mixen, kwam uit op Bio Ron muesli zijn diverse granen met een kruiden brokje aangepast aan winter of zomer, of marstall granen mix zijn 2 soorten granen met verder niets .
Nu kwam ik ook de kentucky E lite tegen met goede recensies.
Iemand ervaring met granen dieet en welke dan goed is voor een paard in licht werk.
Of welke vitamine/ mineralen gaan geven erbij.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 07:49

Wat is de reden van het granen dieet?

Hier nog steeds op en top tevreden over equilin. Ik ben de enige op stal die het gebruikt. Maar ook de enige waarvan het paard er het beste uitziet. Ze glimt tegen je aan.
Het is ook het enige merk wat ze goed eet. En ik neem aan dat een dier weet wat goed voor ze is.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 07:59

Het gaat in dit topic natuurlijk over vitamine en mineralen brokken maar ik heb voor de winter besloten na vele jaren weer een compleet voer te gaan gebruiken voor mijn paarden. Ik had ze op Equilin en Agrobs Alphengrun staan en vond dat samen voor 4 paarden wel heel duur. Wel heel goed!

Ik heb gekozen voor Equifyt. De Green Balance samen met Natural Base. In de laatste zit wat graan, verder voornamelijk grassen en kruiden met vitamine brok. Ik ben er heel tevreden mee. Alle 4 de paarden zien er prima uit. En ook niet verkeerd, ik bespaar bijna de helft nu.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 09:05

Zinzi_jewel schreef:
Graanvrij is de hype nu , maar mijn paard krijgt juist granen dieet geadviseerd.
Zwarte en gouden haver zwart en droog hooi .
Prima maar imo zit daar niet alles in wat ze nodig heeft .
Keek naar complete granen mixen, kwam uit op Bio Ron muesli zijn diverse granen met een kruiden brokje aangepast aan winter of zomer, of marstall granen mix zijn 2 soorten granen met verder niets .
Nu kwam ik ook de kentucky E lite tegen met goede recensies.
Iemand ervaring met granen dieet en welke dan goed is voor een paard in licht werk.
Of welke vitamine/ mineralen gaan geven erbij.


Ik heb jarenlang kentucky lite e gevoerd samen met de power plus mix. Pony deed het daar enorm goed op ook juist. Eigenlijk vanwege het zwaardere werk en omdat hij het slecht deed op al het andere voer, maar hij stond er ook op tijdens blessures en revalidatie, dus licht werk.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:06

Als je paard prestaties moet leveren, heeft hij koolhydraten nodig. Dat kan grotendeels uit hooi gehaald worden, zeker in de basissport. Maar wanneer er zwaardere prestaties gevraagd worden, kan dat te weinig energie opleveren en zul je moeten bijvoeren. En granen zijn een khd bron. Alleen er is wel een verschil tussen gericht granen toevoegen of gewoon een paar kilo sportbrok naar binnen gooien.
Ik geef al een paar jaar voedingsadvies, verschillende opleidingen voor gevolgd van extreem natural tot sportgericht. Maatwerk is altijd belangrijk. 80% doet het prima op hooi, balancer en eventueel wat extra eiwitten en vetten voor spieren en energie, afhankelijk van het hooi. Maar 20% heeft iets meer nodig. En dan kan gericht bijvoeren met granen, naast de basis van hooi en balancer, best een oplossing zijn. Maar wel met zo min mogelijk ballast. Dus liever een goede muesli of pure granen, dan een kant en klare brok met suikers en afvalproducten.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 10:26

Graan is ook gewoon een natuurproduct, het zijn eigenlijk gewoon zaden van grassen die mensen ooit zijn gaan telen om brood/veevoeder van te maken. Het zal vroeger dus ook ooit in het wild her en der gegroeid hebben. (De oude rassen)