Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:23

Muze schreef:
Ik voer al een paar maand Vitalbix timothee maar zie nu toch af en toe m’n pony wel enorm schuren. Vandaag bij terugzetten in de groep heeft ie minutenlang z’n manen staan schuren tegen de schuiltent.
Nu zie ik ( nog) geen echte kapotte plekken alleen soms plekjes rond z’n oren. Weet af en toe niet of iets nou normaal is, rui is, insectjes, of voer..


Als mijn paard zo zou schuren, zou ik denk ik beginnen bij voer, kijken of bijv. 2 weken het product niet voeren verandering brengt.

Hoelang voer je het en hoelang schuurt hij?

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:27

Ik meld mij ook even hier.
Ik ben voor mijn kwpn paard opzoek naar ander graanvrij voer.

Ik heb de greenpower luzernevrij op het oog. Hierbij staat dat het advies is om het te weken. Maar evt ook droog gegeven kan worden. Wat is jullie ervaring hierin? Ik maak namelijk in de winter smiddags al mijn bakjes klaar voor de volgende ochtend/dag. Lijkt mij niet heel goed als dit zolang geweekt in een bakje zit ivm evt bederf.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 07:41

Wiwabalia schreef:
Muze schreef:
Ik voer al een paar maand Vitalbix timothee maar zie nu toch af en toe m’n pony wel enorm schuren. Vandaag bij terugzetten in de groep heeft ie minutenlang z’n manen staan schuren tegen de schuiltent.
Nu zie ik ( nog) geen echte kapotte plekken alleen soms plekjes rond z’n oren. Weet af en toe niet of iets nou normaal is, rui is, insectjes, of voer..


Als mijn paard zo zou schuren, zou ik denk ik beginnen bij voer, kijken of bijv. 2 weken het product niet voeren verandering brengt.

Hoelang voer je het en hoelang schuurt hij?


Dit is de vierde maand ongeveer geloof ik dat ik dit voer.
Beetje lastig te zeggen want het schuren begon rond maart: ook de rui..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:16

michelle933 schreef:
Ik meld mij ook even hier.
Ik ben voor mijn kwpn paard opzoek naar ander graanvrij voer.

Ik heb de greenpower luzernevrij op het oog. Hierbij staat dat het advies is om het te weken. Maar evt ook droog gegeven kan worden. Wat is jullie ervaring hierin? Ik maak namelijk in de winter smiddags al mijn bakjes klaar voor de volgende ochtend/dag. Lijkt mij niet heel goed als dit zolang geweekt in een bakje zit ivm evt bederf.


kan prima hoor.
ik geef slobber en dat staat ook 24 uur,soms langer.
als het enigszins in een koele ruimte staat gebeurd er niks mee.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 08:44

Muze schreef:
Wiwabalia schreef:


Als mijn paard zo zou schuren, zou ik denk ik beginnen bij voer, kijken of bijv. 2 weken het product niet voeren verandering brengt.

Hoelang voer je het en hoelang schuurt hij?


Dit is de vierde maand ongeveer geloof ik dat ik dit voer.
Beetje lastig te zeggen want het schuren begon rond maart: ook de rui..


Mijn paard kan niet tegen gras. Hij staat op een paddock paradise en begint ook elk jaar vanaf mei te schuren. Bij ons duidelijk gelinkt aan het voorjaarsgras, zijn rantsoen blijft hetzelfde.

Als hij op eten reageert is dat binnen een paar dagen en is dat na een paar dagen stoppen weer over.
Je zou dus idd 1-2 weken kunnen stoppen en kijken wat er gebeurt.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 12:35

Zou ook kunnen, al is de wei bij ons jaarrond open.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:50


Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 17:59

felicity schreef:
Heeft iemand ervaring met het mineraalvoer van kramer en dan specifiek de premium?

https://www.kramer.nl/Paard/Paardenvoer-voedingssupplementen/Mineraalvoer/Mineraalvoer-Premium

En doen jullie dit dan door de luzerne om ze zo toch iets meer volume te geven als de rest van de stal hun brokken krijgt?

Ik zit nu te twijfelen tussen deze of gewoon de vitalbix. Merrie is al aan de forse kant dus hoe minder voer hoe beter.


Heb de senior hiervan staan, van de week ontvangen, moet alleen even kijken of mevrouw het eet, maar qua waardes kwam deze echt wel beter uit dan vitalbix, daarnaast vind ik echt wel dat je van vitalbix nog vrij veel moet voeren, deze voor een groot paard 80g en van vitalbix is dat toch al 300g dacht ik om aan dagelijkse behoefte te komen. Vitalbix vind ik wel fibremix mooi van maar voor ander voer denk ik dat er betere alternatieven zijn

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 18:45

Hier op stal krijgen ze 2x per dag 'brok' en wil ze dan ook wel wat geven. Vandaar dat vitalbix me handiger leek dat is wat meer volume. Maar aan de andere kant 2x 40 gram met een handje luzerne is misschien net zo handig.

Wil je in het topic laten weten hoe het bevalt? Ben wel benieuwd.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 20:11

Heeft iemand al ervaring met de Hartog Comfort?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:34

Gladijs schreef:
Heeft iemand al ervaring met de Hartog Comfort?


Ben ik ook benieuwd naar. Ze geven als advies 1 tot 1.5 kg per dag. Een maatschep is 250 gram. Dan zou je paard 4 tot 6 scheppen per dag nodig hebben.

Dat klinkt als behoorlijk veel.

Een zak is 18 kg en kost €26 dan heb je 2 zakken per maand nodig.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:53

Ik voer de Comfort nu een maand. 2 scheppen per dag dus 500 gram. Maar ik geef er naast ook nog brok maar niet genoeg dat ze daar alles uithalen. Vulde het eerder aan met pavo inshape (waar vital door zit) en nu dus de comfort. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat ze echt volume hebben om te eten zonder dat het iets is waar ze dik van worden. Ook fijn voor de supplementen die er makkelijk doorheen kunnen.

En in prijs tja wat is niet duur? als je het als volledig voer geeft dan ben je voor €50 euro in de maand helemaal klaar hoef je niks extra's te geven. Daar zat ik met ander voer ook makkelijk aan.

Vitalbix bijvoorbeeld geef je voor een paard ook 400 gram per maand (zware arbeid) dat is ongeveer een zak per maand van €32 , dat vul ik ook aan met luzerne zodat ze wel wat te eten hebben en supplementen er door kunnen. Is ook al snel een zak in de maand van €17 dus dan scheelt het allemaal niet zoveel :)

Wanneer je natuurlijk enkel alleen een vitaminebrokje geeft zoals Pavo vital ja dan natuurlijk wel.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:08

Ik heb ook nog vitalbix gekeken. Ik zou dit inderdaad ook aanvullen met lucerne voor meer volume en het beter kauwen.
Maar wat is bij vitalbix zware arbeid?

Ik dacht dat vitalbix de basisbehoefte was en dat je alle extra training aanvult met de active.

Dat heb ik dus fout?

chery

Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:32

Nadat ik de ultimate balancer van dodson en horrel gestopt heb ivm druk zenuwachtig paard, eerst de marstall force opgemaakt.
Deze vond ze niet echt lekker, maar ik had weer een relaxed paard onder me!
Nu gestart met agrobs vitamine en mineralen brokje, samen met de alpengrun muesli en ze doet het er heel goed op!!!

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:12

Ik vind een keuze maken zo lastig. Als er iemand nog tips heeft hoor ik dat graag.
Ik lees dat sommige paarden bepaalde balancers gewoon niet eten. Mijn pony kan ook behoorlijk pitsen.
Momenteel voer ik vitalbix, maar mn pony schuurt. Boven aan zijn staartwortel zit er een toupetje. Zonder muesli en lijnzaadolie laat hij het ook gewoon liggen.

Qua samenstellingen, geen idee. Ik heb echt geen idee of mijn pony bepaalde tekorten heeft.
Hij is al op leeftijd, 25 jaar. Maar voor zijn leeftijd is ie nog in hele goede conditie zegt de fysio. Weet niet of het perse nodig is om een senioren korrel te geven?

Ik hoor graag tips!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:16

Spenk schreef:
Ik voer de Comfort nu een maand. 2 scheppen per dag dus 500 gram. Maar ik geef er naast ook nog brok maar niet genoeg dat ze daar alles uithalen. Vulde het eerder aan met pavo inshape (waar vital door zit) en nu dus de comfort. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat ze echt volume hebben om te eten zonder dat het iets is waar ze dik van worden. Ook fijn voor de supplementen die er makkelijk doorheen kunnen.

En in prijs tja wat is niet duur? als je het als volledig voer geeft dan ben je voor €50 euro in de maand helemaal klaar hoef je niks extra's te geven. Daar zat ik met ander voer ook makkelijk aan.

Vitalbix bijvoorbeeld geef je voor een paard ook 400 gram per maand (zware arbeid) dat is ongeveer een zak per maand van €32 , dat vul ik ook aan met luzerne zodat ze wel wat te eten hebben en supplementen er door kunnen. Is ook al snel een zak in de maand van €17 dus dan scheelt het allemaal niet zoveel :)

Wanneer je natuurlijk enkel alleen een vitaminebrokje geeft zoals Pavo vital ja dan natuurlijk wel.


Hoe voelt de hartog comfort aan?

De digest werd hier heel slecht gegeten vonden die van mij veelste stug. Terwijl de senior veel zachter is en ook veel beter gegeten werd.

Iemand ervaring met de ruwvoermix royaal van voermeesters. Wat ik van de omschrijving begrijp is het vergelijkbaar met comfort van hartog. Hier geef je ook tussen de 1 kilo en 2 kilo aan een paard van 600 kilo.
Laatst bijgewerkt door felicity op 21-05-22 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 00:18

Ik vind hem heel zacht zachter dan de digest. Maar in comfort zit ook geen lucerne.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:34

Neroo schreef:
Ik vind een keuze maken zo lastig. Als er iemand nog tips heeft hoor ik dat graag.
Ik lees dat sommige paarden bepaalde balancers gewoon niet eten. Mijn pony kan ook behoorlijk pitsen.
Momenteel voer ik vitalbix, maar mn pony schuurt. Boven aan zijn staartwortel zit er een toupetje. Zonder muesli en lijnzaadolie laat hij het ook gewoon liggen.

Qua samenstellingen, geen idee. Ik heb echt geen idee of mijn pony bepaalde tekorten heeft.
Hij is al op leeftijd, 25 jaar. Maar voor zijn leeftijd is ie nog in hele goede conditie zegt de fysio. Weet niet of het perse nodig is om een senioren korrel te geven?

Ik hoor graag tips!


Ik heb begrepen dat oudere paarden een hogere behoefte hebben aan zink, koper en vitamine E omdat ze dit minder goed opnemen. Daarnaast vind ik eiwitten en aminozuren belangrijk. Mijn paard krijgt geen gras dus hoger in selenium vind ik ook belangrijk. De laatste bloedmeting had hij een tekort aan selenium en zink, ik gaf toen een te lage dosering vd balancer. Ik geef de victorious secret omdat deze de mooiste samenstelling heeft op bovengenoemde punten. Er zit geen luzerne in (gaat mijn paard van schuren).

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:38

Dankjewel! Ik ga deze opzoeken!

_Bootsie

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-03-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:06

Ik wil de Hartog Comfort ook gaan geven maar kom er niet uit of ik ook nog een vitaminebrok erbij moet voeren. Vind de aanbevolen 1-1,5 kg/dag ook als erg veel klinken..
Hij krijgt nu 2x per dag een volle schep Pavo Daily Plus en een halve maatbeker Pavo Vital (dus 1 volle maatbeker over 1 dag)

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:29

Hoezo kom je daar niet uit? Het is toch vrij duidelijk dat je dan geen vitaminebrok hoeft te geven? Er zit een balancer in :)
Het is ruwvoer met een balancer erdoor.

Ruwvoer is gezond voor je paard dus 1 1,-5 kg is dan helemaal niet gek. Het is heel laag in suiker en zetmeel en het grote pluspunt dat het luzerne, graan en melasse vrij is :j

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:41

Ik vind het een beetje dubbelop.
Ik voer ruwvoer (voordroog en gras) en ik voer een beetje krachtvoer (afhankelijk van de hoeveelheid arbeid die hij verricht) aangevuld met een balancer omdat hij niet genoeg krachtvoer krijgt om in alle vitaminen en mineralen te voorzien.
Dat beetje krachtvoer en balancer nog aanvullen met extra (duur) ruwvoer, zie ik persoonlijk het nut niet zo van in.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:45

Het is heel geschikt voor mensen die op stalling staat waar niet onbeperkt ruwvoer gegeven wordt, en dus de krachtvoerbeurt ook een ruwvoerbeurt wil laten zijn. Toch maar één zak, maar wel de voordelen van een balancer en een gehaskeld ruwvoertoevoeging.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:04

Spenk schreef:
Hoezo kom je daar niet uit? Het is toch vrij duidelijk dat je dan geen vitaminebrok hoeft te geven? Er zit een balancer in :)
Het is ruwvoer met een balancer erdoor.

Ruwvoer is gezond voor je paard dus 1 1,-5 kg is dan helemaal niet gek. Het is heel laag in suiker en zetmeel en het grote pluspunt dat het luzerne, graan en melasse vrij is :j


Hoeveel scheppen moet je geven om 1 kilo te hebben? ik ben aan overwegen om ook de comfor te gaan geven. Alleen nu gaat dat niet in mijn bakjes passen dus moet ik het in een ton bewaren. Daarom twijfel ik want nu doe ik alles in 1 bakje haha.

En hoe groot moet je voeremmer zijn.

ik geef nu in een bakje
300 gram pavo
100 gram lucerene
wat kruiden/suplimenten
80 gram oerbalans

Heb zo bakje even gevuld met alleen luceren (ook van hartog) en past in zo bakje maar 250 gram lucerne in..

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:08

4 scheppen ongeveer ligt eraan hoe stevig je het aandrukt.

Ik doe 1 schep per bakje samen met een halve kg brok en supplementen.

Dat pas makkelijk. 2 scheppen zou ook goed passen.

Ik heb bakjes met deksel van 6 liter.