Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:06

plutolover schreef:
Het is lang houdbaar. Maar biotine heeft enkele maanden nodig om pas effect te zien.

Morgen krijg ik de Vitalbix binnen. Ben benieuwd


Mijn paard heeft nu achter ook geen ijzers, maar voer niks bij hoor.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:32

ga daar ook ind mee stoppen.

hoop dat de vitalbix effect gaat krijgen. Maar ga echt geen 360 gram geven. Dan kan ik net zo goed de pavo vital meer verhogen of toch een meusli/biks bijvoeren. Maar wil liever niet ivm te veel suikers/zetmeel en soya wat in vele brokken/meusli zit schijnt ook niet al te best te zijn voor je paard

vitalbix is dan 1 van de weinige waar ook geen soya in zit

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:44

Daarom ga ik Victorious secret voeren, geen luzerne minder suiker en zetmeel dan Vitalbix en je kunt er ook nog eens veel minder van geven, je zou er 200 g van moeten geven maar dan zit je al op twee keer zoveel van de meeste voedingsstoffen als pavo vital dus ik geef er 120 g van. De essentiële voedingsstoffen zoals zink koper vitamine E en selenium zitten er in omdat die vaak te weinig in ruwvoer zitten, maar er zit geen toegevoegd ijzer of mangaan in want dat zit vaak al genoeg in ruwvoer en beperkt alleen maar de opname van andere mineralen. Dus een brokje waar je maar weinig van hoeft te geven en met hoge concentraties van belangrijke voedingsstoffen die niet in hooi zitten
Ik weet dat ik er al heel lang op om praat maar ik heb het gister echt besteld :)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:46

ik ga eens googelen op die victorius secret.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:55

Tussen de pavo en vitalbix zit een wereld van verschil met ballaststoffen. Sojaschroot in de ingrediënten lijst doet mij al wegklikken. Ik eet zelf ook niet graag soja.

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:15

plutolover schreef:
ga daar ook ind mee stoppen.

hoop dat de vitalbix effect gaat krijgen. Maar ga echt geen 360 gram geven. Dan kan ik net zo goed de pavo vital meer verhogen of toch een meusli/biks bijvoeren. Maar wil liever niet ivm te veel suikers/zetmeel en soya wat in vele brokken/meusli zit schijnt ook niet al te best te zijn voor je paard

vitalbix is dan 1 van de weinige waar ook geen soya in zit


Dat is niet waar. Lexa heeft ook een soja vrije mineraal als het goed is..

Mijn pony glom van vitalbix als een zon en super mooie voeten kreeg hij ervan!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:20

mijn paard glimt ook als een spiegel en heeft prachtige hoeven en zit mooi in de bespiering van Vitalbix. Ik hoop alleen dat hij minder jeuk krijgt wanneer ik hem iets zonder luzerne geef, maar wanneer hij er minder mooi van wordt heeft hij blijkbaar meer aan de Vitalbix en stap ik weer over op Vitalbix. Ik geef 300 g per dag

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:24

Gizeppie schreef:
plutolover schreef:
ga daar ook ind mee stoppen.

hoop dat de vitalbix effect gaat krijgen. Maar ga echt geen 360 gram geven. Dan kan ik net zo goed de pavo vital meer verhogen of toch een meusli/biks bijvoeren. Maar wil liever niet ivm te veel suikers/zetmeel en soya wat in vele brokken/meusli zit schijnt ook niet al te best te zijn voor je paard

vitalbix is dan 1 van de weinige waar ook geen soya in zit


Dat is niet waar. Lexa heeft ook een soja vrije mineraal als het goed is..

Mijn pony glom van vitalbix als een zon en super mooie voeten kreeg hij ervan!


Marstall force, equilin balancer, victorious secret, dengie balancer... zijn volgens mij allemaal vrij van soja?

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:54

Mijne glimmen ook als spiegeltjes maar krijgen op dit moment echt nauwelijks wat bij. Halve dosering van de vital. Er zit genoeg in het gras en kruiden/ planten die ze verder nog vinden. Mijn menpaard krijgt enkel magnesium citraat erbij om een scherp randje eraf te halen.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 14:07

Vitalbix liet de mijne zich op in elkaar trappen, zo suf werd hij.
Na 5 dagen ben ik gestopt..

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:14

Lijkt me niet dat je zo’n verschil in vijf dagen merkt, of je moet van tevoren echt heel veel krachtvoer gevoerd hebben

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:14

apart dat hij er zo suf van werdt. het is tenslotte een vitamine korrel.

Maar het kan uiteraard. Ik hoop dat mijne niet suf van wordt. hij is al zo lekker flegmatiek van nature haha.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:21

Ik kom even binnen vallen. Ik heb enkele weken geleden een liksteen gehangen waar biotine inzit. Ik heb geen idee of het echt wat goed is, maar het valt te proberen. Ik geef soms iets bij voor de hoeven wanneer ik zie dat het nodig is (uiteraard is het dan al wat te laat, want dat heeft tijd nodig, maar ze zijn nooit meteen vreselijk, dus geen ramp). Iets constanter zoals dit zou misschien wat beter zijn voor hem, maar ik wil niet aan de poeders, want ik geef zelf enkel extra eiwitten na zware trainingen en verder haalt hij alles uit het voer. Is al 8 jaar glanzend gezond bij mij. Maar die biotine steen wilde ik wel eens proberen, want een hap uit zijn hoef komt wel eens voor.

Nog iemand ervaring met zo'n liksteen? Ik zou even moeten opzoeken welk merk als iemand geïnteresseerd is.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:32

geen ervaring met zulke likstenen

ik weet wel dat in rozenbottels biotine inzit. Maar of die hoeveelheid effect heeft. geen idee

ik heb mn vitalbix proefzakjes binnen. Ben alleen bang dat het niet in mijn bakjes gaat passen die ik in een grote kist op voorraad heb staan. (daar zit ook al de poeders en kruiden in) vind ik makkelijk voor als bijv ik nie tnaar stal kan komen. Dan hoeft diegene alleen maar dat bakje en zn slobber in een voerbak te doen, en smullen maar..

En ik wil geen grotere bakjes kan nu mooi voor 9 dagen er in doen. En anders toch groter haha en hopen dat er daar dan ongv 5 in passen.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:51

moonfish13 schreef:
Vitalbix liet de mijne zich op in elkaar trappen, zo suf werd hij.
Na 5 dagen ben ik gestopt..


Wat kreeg hij daarvoor?
Afkicken van suiker kan je als mens echt een enorme dip van krijgen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:21

Das een slimme inderdaad.
Mijne werd er juist hoe langer ik het voerde hoe actiever blijer en fijner in haar vel.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:26

belle_boef schreef:
moonfish13 schreef:
Vitalbix liet de mijne zich op in elkaar trappen, zo suf werd hij.
Na 5 dagen ben ik gestopt..


Wat kreeg hij daarvoor?
Afkicken van suiker kan je als mens echt een enorme dip van krijgen.

Gewoon metazoa.
Ik heb later nog geprobeerd of het beter ging op een lagere dosis maar voor mijn pony was vitalbix echt meuk.
Er zit overigens goed tryptofaan in, ik vermoed dat hij daar erg op reageert.
Overigens spoot hij destijds op pavo vital complete het dak door, ook op halve dosis.
Dit is echt zo’n pony waarbij je in een paar dagen weet of het hem is ja of nee.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:28

Elvirawortel schreef:
Lijkt me niet dat je zo’n verschil in vijf dagen merkt, of je moet van tevoren echt heel veel krachtvoer gevoerd hebben

Bij mijn pony was dat dus wel zo, terwijl hij géén krachtvoer kreeg maar metazoa.
Hij stond compleet apathisch en zijn vriendje wilde hem wakkerder hebben kennelijk en stond op hem in te meppen, hij reageerde niet eens.
Toen was ik er klaar mee en heb hem zijn metazoa weer gegeven, en was hij de dag erna weer rustig en tevreden aan het spelen.
Vitalbix loopt iedereen mee weg, maar van de 6? Geteste vitaminekorrels deed mijn pony het er het meest beroerd op.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:48

Het kan per paard verschillen hoe ze er op reageren.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:08

Mijn pony werd ook heel rustig toen hij vitalbix kreeg hoor (en dat is niks voor hem, ADHD geval). Dat ik mij vorig jaar echt af vroeg of hij gewoon ouder en verstandig begon te worden of dat hij toch niet lekker in zijn vel zat. Nu op pavo vital is hij weer zijn oude zelf. Ook niet altijd heel fijn, maar zo ken ik hem wel weer. De vital eet hij nu ook alweer bijna een jaar en lust het nog steeds graag. In tegenstelling tot veel andere merken die ik misschien beter vond, maar als hij het niet wil eten houd het ook op.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:11

viola schreef:
Mijn pony werd ook heel rustig toen hij vitalbix kreeg hoor (en dat is niks voor hem, ADHD geval). Dat ik mij vorig jaar echt af vroeg of hij gewoon ouder en verstandig begon te worden of dat hij toch niet lekker in zijn vel zat. Nu op pavo vital is hij weer zijn oude zelf. Ook niet altijd heel fijn, maar zo ken ik hem wel weer. De vital eet hij nu ook alweer bijna een jaar en lust het nog steeds graag. In tegenstelling tot veel andere merken die ik misschien beter vond, maar als hij het niet wil eten houd het ook op.


Maar is je pony met ADHD dan wel weer de oude omdat jij dat herkend of is hij juist zichzelf als hij rustiger is geworden maar jou dat niet beviel? Geen verwijt gewoon een vraag.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:57

Ik denk dat een paard van zichzelf inderdaad geen ADHD geval hoort te zijn, uiteraard heb je flegmatieke exemplaren en wat drukkere, maar wel tot een bepaalde hoogte.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 18:12

Belle_boef, mijn pony kan ik bespieden zonder dat hij me ziet en ook zonder mens in zicht liet hij zich in elkaar trappen.
Als ik wat beoordeel wil ik dat zonder dat hij me ziet, en ik dus niet van invloed ben op hoe hij zich gedraagd, anders staat ie met zijn snuffert bij het hek namelijk. :+
Mijn pony hoort een gezond jolige grapjas te zijn, die als een zombie voor zich uit stond te staren nu.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 19:01

Lusteloos is inderdaad weer het andere uiterste! :)

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:27

Ik denk dat ik in al die jaren mijn pony best goed ken. Een iets stabieler karakter zou juist best fijn zijn, maar zo is hij nu eenmaal niet.