Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:25

Ja dat was mijn idee ook, ik had ook eens wat uitleg gevraagd aan de verkoper, maar die mens was niet zo thuis in de paardenwereld en kon me eigenlijk ook alleen maar vertellen water op stond. Dus daarom dacht ik om snel in de winkel eens een foto te nemen en het hier te plaatsen.

maar met 30% suiker, dat is dan nog meer als de pavo koeken?

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:26

Pavokoeken weet ik niet uit mijn hoofd. Ik ben wel blij om te lezen dat je deze foto in de winkel hebt gemaakt en niet bij jou op stal (dus dat je het product niet gekocht hebt).

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:29

De Summerfit koeken van Pavo zitten volgens voervergelijk.nl op suiker+zetmeel van 24,5%...en stuk minder dan de Aveve.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:33

Ik ben een poging aan het doen naar te zoeken wat zou kunnen werken voor mijn paard. Ik wil hem op zo weinig krachtvoeder zetten als ik kan zonder dat hij er slecht gaat uitzien. Echter kan ik de keuze moeilijk veranderen. Er wordt voor mij gevoederd op stal, en momenteel heeft hij gewoon onderhoudsbrok. Ik kan op stal kiezen tussen onderhoud, sport en sport+. Momenteel staat hij op +- 1kg, en ik ga proberen om te gaan naar 750 of zelfs 500g (per dag). Maar ik wil natuurlijk niet dat hij ergens een tekort van krijg.

Ik had al eens gekeken naar de vitalbix, maar heb er de indruk van dat dat eerder als vervanging gegeven moet worden dan naast krachtvoeder (someone correct me if i'm wrong!)? De equilin producten lijken wel naast krachtvoeder aan te sluiten. Volgens de folder van Pavo zijn de koeken (mlaar die werden op bokt ook al negatief besproken omwille van teveel suiker) of de vital complete een optie. Echter lees ik nogal wat negatieve reacties over de scheve calcium verhouding in de vital complete.

En daarom, ik moest toevallig in de aveve zijn voor de kippen, dus ik dacht ik kijk eens naar hun vitamine koeken

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:37

Altijd goed om je bewust te zijn van wat je wil voeren en te kijken naar de mogelijkheden die je hebt :) Wat zegt je stalhouder ervan? Zou het bij voorbeeld een mogelijkheid zijn om jouw paard helemaal geen onderhoudsbrok meer te geven en in plaats daarvan een ander voer zelf klaar te zetten? Er worden nu immers ook al verschillende soorten brok gevoerd.

Terugzetten naar minder brok lijkt me sowieso een gezond idee. Misschien zou je eens kunnen mailen met bij voorbeeld Vitalbix om daar te vragen wat met een deel brok de handigste oplossing zou zijn? Ik gebruik het inderdaad zonder brok (wel met haver) maar gezien de kwaliteit van hun advies denk ik dat ze je ook wel kan helpen met een brok-plus-vitalbix-verhaal.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:42

Dat is een idee om te doen! Ik had inderdaad nog geen mailtje gestuurd naar Vitalbix!

Ik heb het nog niet besproken met de stalhouder, ik sta er namelijk nog niet zo lang. Ik heb er echter nog wel geen emmers zien klaar staan, dus weet ook nog niet of iemand anders het momenteel doet. Hij 'moet' sowieso 's morgens wel iets krijgen, daar hij nog een supplement moet eten voor zijn gewrichten.

Bedankt voor het advies al in ieder geval!

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:50

Het supplement moet je stalhouder sowieso dus al pakken. Als ik op een stal alle paarden zou voeren zou ik het persoonlijk handiger vinden om even een bakje voer met het supplement er al doorheen in een bak te kieperen dan dat ik nadat ik een schep uit de kar heb gepakt nog met een poedertje ofzo in de weer moet. Misschien kun je afspreken dat je voor elke voerbeurt een bakje met jouw paard zijn naam erop in de voerkar mag leggen? Dan is dat denk ik niet heel ingewikkeld om voor die van jou dat bakje even te pakken.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:55

Het wordt op voorhand gemengd door de stalhouder zelf al. de 'voerkar' is eigenlijk een kar met alle potjes op. De stalhouder houdt alle supplement bij in een kamer waar het voeder in de potjes gedaan wordt en dan met het afgewogen voer in een emmertje er bij. Misschien dat het handig is als ik dan voorstel om er inderdaad ergens zelf iets te zetten en te mengen. Ik zal het morgen voorstellen (daar ik vandaag niet kan gaan). Ondertussen heb ik ook men mail naar vitalbix al verstuurd.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:57

Ik ben ook gestopt met krachtvoer, voor de ochtend staat een emmer hooi klaar en het avondvoer doe ik zelf. Daar gaat dan ook haar gluco-supplement doorheen, het is voor mij makkelijker om zelf te voeren. Nu hoeft de stalbaas met de voerronde alleen de emmer in haar stal te zetten en niet te knutselen met bakjes.
Ik heb het voordeel dat het supplement ook op 1 voermoment per dag gegeven kan worden, dus dat is de avond als ik er zelf ben.

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:00

Haha, ik had al een aanname gedaan dat het om zo'n ouderwetse, rammelende kar ging :P

Als jij een eigen voer in die kamer mag neerzetten zodat dat kan worden afgewogen in een emmertje zou dat natuurlijk helemaal fijn zijn. Ik heb ergens gestaan waar het zo ging: in 1 box stonden alle voertonnen, naam van paard er op en degene die voerde pakte voor elk paard het juiste voer. Je stalhouder komt uit je verhaal in elk geval wel over als iemand die de moeite wil nemen om aan elk paard een geschikt voer te geven. Ik weet niet hoe groot die voerkamer is maar een zak vitalbix past al in een tonnetje van ik meen 40 liter.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:10

Bestaat er een vitamine korrel voor paarden in de groei.
Mijn oudere paarden krijgen elke dag een hand marstall.
Maar voor de jonkies heb ik zoiets dan nog weer niet gevonden.
Of weten jullie een merk.

Ik zet ze regelmatig binnen en dan krijgen ze apart in stal opfok muesli.
Maar elke dag binnen zetten gaat momenteel niet.
Echt voeren in de wei ook niet omdat eentje iedereen aan de kant slaat.
Handje brokjes gaat nog net wel. Vandaar bovenstaande vraag.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:40

bruintje123 schreef:
Bestaat er een vitamine korrel voor paarden in de groei.
Mijn oudere paarden krijgen elke dag een hand marstall.
Maar voor de jonkies heb ik zoiets dan nog weer niet gevonden.
Of weten jullie een merk.

Ik zet ze regelmatig binnen en dan krijgen ze apart in stal opfok muesli.
Maar elke dag binnen zetten gaat momenteel niet.
Echt voeren in de wei ook niet omdat eentje iedereen aan de kant slaat.
Handje brokjes gaat nog net wel. Vandaar bovenstaande vraag.

Ik voer die van mij sinds december Vitalbix. Hij is ook nog in de groei (wordt in juli 3 jaar) en merk wel een verschil.
Ik gaf eerst dat voer van de aveve Grow, maar om aan de dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen te voldoen moest je er 3 kg van geven per dag. TE veel dus. Van Vitalbix geef ik 1 bekertje (200gram).
Of het volgende toeval is of niet bepaal je maar zelf. Maar Sinds ik vitalbix geef is mijn paard plots weer gaan groeien terwijl hij 9 maanden (!!) op 1m37 bleef hangen is hij nu ineens 1m42.

Naast voldoende ruwvoer is 200 gram vitalbix dus wel een leuke en zeer kleine brok om te voeren. En is dus ook ongeveer een handje vol ;)

Wat ik wel gemerkt heb is dat zijn mest lichter van kleur is (bruin ipv donkerbruin/zwart).

Mijn paardje ziet er verder ook prima uit en eet het met véél plezier.
Afbeelding
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:51

Dank je.
Hoor inderdaad veel goed over vitalbix
Dat het niet speciaal voor jonge paarden is maakt niet uit?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:02

Nee hoor maakt niet uit. Het is belangrijker (vind ik) dat een paard de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnen krijgt. Daar waar je vaak met ander voer kilo's moet geven voor je aan de juiste hoeveelheid zit en eigenlijk ook te veel suikers geeft is vitalbix een voordeel.
Ik voer Vitalbix Daily Complete

In uw geval ivm deze zin is vitalbix handiger door de kleine hoeveelheid die maar nodig is.
bruintje123 schreef:
Echt voeren in de wei ook niet omdat eentje iedereen aan de kant slaat.
Handje brokjes gaat nog net wel.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:13

Ook ik voer Vitalbix aan mijn jonge paarden. Het ruwvoer mag voor een jong paard best wat rijker zijn, verder voldoet Vitalbix in principe prima, hoewel het in eerste instantie is ontwikkeld voor paarden vanaf 2.5 jaar oud.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:13

Maar dan zou ik net zo goed de marstall force kunnen geven. Daar hoef ik nog minder van te geven.

Ik hoopte dat er een vitamine zou zijn puur voor het jonge paard wat nog groeit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:21

Volgens mij kan Force ook gewoon gegeven worden aan jonkies.
Hoef je stukkie minder van te voeren dan van de Vitalbix dus misschien handiger als je ze in het land uit de hand moet voeren

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:50

Dan ga ik eens kijken of ze dat lusten.
Bedankt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:14

Ik geef op het moment metazoa, er was een tijdje dat ze er weinig trek in had. Wanneer de huidige zak (bijna) leeg is, komt er een zak force, of vitalbix. Dit vanwege de betere verhoudingen.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:34

bruintje123 schreef:
Maar dan zou ik net zo goed de marstall force kunnen geven. Daar hoef ik nog minder van te geven.

Ik hoopte dat er een vitamine zou zijn puur voor het jonge paard wat nog groeit.

Voeradvies force voor jonge paarden is 2x de volwassen dosis, en van wat ik hier gezien heb is dat ook nodig.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 01:53

Ik zie dat veel mensen de vitalbix geven als hoofdvoer en er niks bij geven, behalve tuurlijk hooi.

Ik kreeg echter het advies om toch aan te vullen. Ik geef het aan mij shetje die niet werkt, en te zwaar werd van de subli dieetmix. Ik heb van vitalbix het advies gekregen om per dag:
100 gram vitalbix daily complete te geven, 200 gram vitalbix pure lucerne en 15 tot 20 ml vitalbix lijnzaadolie met vitamine e.
Daarnaast krijgt hij hooi. Hij krijgt nu drie keer daags 100 gram voer, 1 x de korreltjes en 2 x de lucerne.

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 04:12

O ik geef er wel degelijk ook lijnzaadolie bij. Luzerne mag mijn shet absoluut niet hebben.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 04:42

Ik geef er handje havens mix bij en omega olie van de paardendrogist.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:34

ik geef vitalbix met wat optiform van mijten en een scheutje lijnzaad olie.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:54

bruintje123 schreef:
Maar dan zou ik net zo goed de marstall force kunnen geven. Daar hoef ik nog minder van te geven.

Ik hoopte dat er een vitamine zou zijn puur voor het jonge paard wat nog groeit.


Er bestaan wel vitamine brokjes speciaal voor jonge paarden: http://www.kifrahorse.nl/webshop/-lexa- ... eraal.html

En http://www.kifrahorse.nl/webshop/-atcom ... vital.html

Ik geef zelf de voorkeur aan een vitamine brokje welke afgestemd is op mijn paard. Zo zitten er in een senioren vitamine brokje andere gehaltes dan in een " alround" brokje.