Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:47

Hier ook een tijdlang Force gevoerd, naar mijn mening best een compleet product en ze deden het er beiden prima op. Echter werd het steeds slechter gegeten. Overgestapt op Equilin, maar dat was helemaal drama. Tijdje Pavo, maar was ik ook niet heel blij mee.

Daarna een tijd JPGEF gevoerd, ging super en aten het goed. Maar ivm maar 1 leverancier toch overgestapt naar iets wat nog beter verkrijgbaar was en voer nu al een tijd Agrobs naar volle tevredenheid.

Owja edit: vitalbix ook bijgevoerd maar mijn paard reageerde op de luzerne vermoed ik, ging er niet fijn op. Dus ook weer mee gestopt na paar maanden.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 09-02-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:03

Wat mij opvalt sinds ik vitalbix voer, zijn hoeven groeien beter, bijna geen rotstraal meer, vacht ziet er beter uit en hij is sowieso echt happy.
Ik voer wel alles van vitalbix dus ook de muslie, lucerne en olie.

Hij krijgt vanaf morgen wel wat extra’s voor spieropvouw. Hij heeft altijd moeite daarmee gehad en nu na een tijdje stil te hebben gestaan ivm een missend zadel en blessure kan hij wel wat gebruiken.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:08

superpony schreef:
Maar je kan de paarden niet met elkaar vergelijken. Op ervaringen van een ander afgaan heb je echt niks aan.
Natuurlijk, als echt iedereen roept; van X kreeg mijn paard jeuk, moet je met een eczemer beter niet dat voer kiezen. Hoewel het nog steeds niet alles zegt.

Je kan Force mooi vinden, maar dat is voor de buurvrouw weer compleet anders. Ander paard, andere bouw, ander verleden, andere manier van houden, andere training, etc etc etc.

Ik denk dat er een teken aan de wand is als je leest dat paarden een doffe vacht krijgt van force. Als je al weet dat het super geconcentreerd spul op synthetische basis en ik las hier in andere topics hoe slecht dat is voor de darmen, de darmen, die zo belangrijk zijn voor goede gezondheid, dan lijkt me dat niet OK.
Mij lijkt het dus echt niet slim om force erin te gooien als je weet hoe gevoelig paardendarmen reageren op geconcentreerd voer.
Ik heb hier veel bijgeleerd, ook al is het goedkoop, beter is om balancers te voeren die de darmen en de opneembaarheid respecteren. Ik las hier in een link over chelaten en samenstelling aan de hand van hoef en haaranalyse, ga daar eens kijken om te bestellen. Lijkt me een slimmer plan dan de geconcentreerde force erin te gooien voor het gemak. Zo werkt het blijkbaar niet.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:21

ik vind nog steeds erg jammer dat mijn paard de vitalbix niet lust. En ik snap ook niet waarom het dubbel zo duur moet zijn. vooral bij de meusli snap ik dat niet. Want basis is vaak het zelfde..

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:39

Ik voer self pavo en als extra Vitalbix.
Paard ziet er langzaam aan beter uit dan op alle natuurlijke voeding icm victorious.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:42

darkadia schreef:
Hier ook een tijdlang Force gevoerd, naar mijn mening best een compleet product en ze deden het er beiden prima op. Echter werd het steeds slechter gegeten. Overgestapt op Equilin, maar dat was helemaal drama. Tijdje Pavo, maar was ik ook niet heel blij mee.

Daarna een tijd JPGEF gevoerd, ging super en aten het goed. Maar ivm maar 1 leverancier toch overgestapt naar iets wat nog beter verkrijgbaar was en voer nu al een tijd Agrobs naar volle tevredenheid.

Owja edit: vitalbix ook bijgevoerd maar mijn paard reageerde op de luzerne vermoed ik, ging er niet fijn op. Dus ook weer mee gestopt na paar maanden.


Wat voer je van agrobs?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 11:46

Raamzicht schreef:
darkadia schreef:
Hier ook een tijdlang Force gevoerd, naar mijn mening best een compleet product en ze deden het er beiden prima op. Echter werd het steeds slechter gegeten. Overgestapt op Equilin, maar dat was helemaal drama. Tijdje Pavo, maar was ik ook niet heel blij mee.

Daarna een tijd JPGEF gevoerd, ging super en aten het goed. Maar ivm maar 1 leverancier toch overgestapt naar iets wat nog beter verkrijgbaar was en voer nu al een tijd Agrobs naar volle tevredenheid.

Owja edit: vitalbix ook bijgevoerd maar mijn paard reageerde op de luzerne vermoed ik, ging er niet fijn op. Dus ook weer mee gestopt na paar maanden.


Wat voer je van agrobs?


Ze krijgen nu de naturmineral als vitaminebrok, daarnaast voer ik nog de alpengrun muesli en daarbij nog paar andere ondersteunende supplementen van ander merk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:00

Ik voer nu ook de agrobs vitaminebrok en heb ook lange tijd de alpengrün müsli gevoerd maar hij staat nu op pavo care4life (Met agrobs vitaminebrok tot ze op zijn, daarna pavo vitaminebrok, gemengd dus met Care4life)
Veel makkelijker te verkrijgen en stuk goedkoper. Aangezien hij het er tot nu toe goed op doet vind ik het prima, nog nooit verschil gemerkt op welke brok dan ook.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:04

Anoniem schreef:
Ik voer self pavo en als extra Vitalbix.
Paard ziet er langzaam aan beter uit dan op alle natuurlijke voeding icm victorious.



Ik vind de VS200 echt een super mooie brok, ook lang gevoerd. Maar ondanks dat mijn pony op veearts advies extra vitamine E nodig heeft vind ik de dosis in de VS200 best heel hoog. Plus dat als hij in de zomer dan op gras staat dat nog hoger ligt. Dus voor ander brokje gekozen waarbij ik dan zelf de vitamine E aanvul. Maar dan kan ik zelf wel de hoeveelheid reguleren. Vind ik net even iets fijner.

Mis wel de aminozuren die erin zaten.....

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:24

Ik mis ook de aminozuren daarom ermee gestopt.
Plus dat ik Vitalbix hier in t dorp haal

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:39

IngridM schreef:
Anoniem schreef:
Ik voer self pavo en als extra Vitalbix.
Paard ziet er langzaam aan beter uit dan op alle natuurlijke voeding icm victorious.



Ik vind de VS200 echt een super mooie brok, ook lang gevoerd. Maar ondanks dat mijn pony op veearts advies extra vitamine E nodig heeft vind ik de dosis in de VS200 best heel hoog. Plus dat als hij in de zomer dan op gras staat dat nog hoger ligt. Dus voor ander brokje gekozen waarbij ik dan zelf de vitamine E aanvul. Maar dan kan ik zelf wel de hoeveelheid reguleren. Vind ik net even iets fijner.

Mis wel de aminozuren die erin zaten.....

Is dat beter dan als dat in een brokje zit?
Ik kook elke dag lijnzaad met hennepzaad. Normaal gezien worden aminozuren toch via de voeding verstrekt? Sedert wanneer moet dat via een supplement gevoerd worden? Wij mensen gaan toch ook geen pillen en poedertjes slinken elke dag om genoeg aminozuren binnen te krijgen?
In hennepzaad zitten bvb alle essentiële aminozuren, maar daarnaast nog veel meer. Lijnzaad ook.

"Omega 3 en omega 6 vetzuren in exact de goede verhouding van 3:1. Het vetgehalte in hennepzaad varieert van 29 tot 35%, daarvan is 92% meervoudigd onverzadigd (linolzuur, alfalinoleenzuur gammalinoleenzuur). Deze vetten zijn essentieel (je kunt ze niet zelf aanmaken) en ze zorgen ervoor dat tal van processen in je lijf goed verlopen.
Alle essentiële aminozuren, de bouwstenen voor eiwitten: alanine, arginine, asparaginezuur, histidine, isoleucine, leucine, methionine, fenylalanine en proline (onder meer daarom is hennepzaad zo veel gebruikt door vegetariërs en veganisten)
Hoge concentraties proteïne (eiwitten) die nagenoeg gelijk zijn aan het in bloedplasma aanwezige alfa-, bèta- en gammaglobuline: (anti)stofjes die o.a. het immuunsysteem ondersteunen en beschadigde weefsels herstellen.
Maar ook mineralen zoals ijzer, magnesium, calcium, kalium, zink, koper, fosfor en jodium, Vitamine E, C en B (B1, B2, B3 & B6) en anti-oxydanten."


Geef dan gewoon wat extra gekookte zaden als paard zo'n geweldig eiwit tekort heeft? Of is dat gewoon voor het gemak dat jullie dit doen? Hup, poedertjes erin en baasje kan gerust slapen :)*

Bij de aveve kun je zakken 25 kg hennepzaad kopen van Versele Laga voor 32 euro. In meeste dierenvoeder zaken liggen deze zakken bij het vogel eten. Ik meng er ook nog wat biergist bij, niet altijd, zo'n 2/3 keren per week. Zitten ook van nature aminozuren in én is bufferen, zo werk je verzuring van het lichaam tegen.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:46

Ik heb geeneens zin erop te reageren.
Iets met toon en muziek, zeg maar.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:50

Ik twijfel om toch weer vitalbix te geven en dan te mengen met z’n krachtvoer. Maar heb al 2x gegeven en hij eet het niet..

Terwijl hij de active vitalbix wel eet.. en daar zit ook de korrels in..

Of toch je paard gezond & fit een kans geven

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:18

plutolover schreef:
Ik twijfel om toch weer vitalbix te geven en dan te mengen met z’n krachtvoer. Maar heb al 2x gegeven en hij eet het niet..

Terwijl hij de active vitalbix wel eet.. en daar zit ook de korrels in..

Of toch je paard gezond & fit een kans geven


Als je paard het niet eet is de keuze makkelijk gemaakt toch? :D

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:04

Cambiar schreef:
IngridM schreef:



Ik vind de VS200 echt een super mooie brok, ook lang gevoerd. Maar ondanks dat mijn pony op veearts advies extra vitamine E nodig heeft vind ik de dosis in de VS200 best heel hoog. Plus dat als hij in de zomer dan op gras staat dat nog hoger ligt. Dus voor ander brokje gekozen waarbij ik dan zelf de vitamine E aanvul. Maar dan kan ik zelf wel de hoeveelheid reguleren. Vind ik net even iets fijner.

Mis wel de aminozuren die erin zaten.....

Is dat beter dan als dat in een brokje zit?
Ik kook elke dag lijnzaad met hennepzaad. Normaal gezien worden aminozuren toch via de voeding verstrekt? Sedert wanneer moet dat via een supplement gevoerd worden? Wij mensen gaan toch ook geen pillen en poedertjes slinken elke dag om genoeg aminozuren binnen te krijgen?
In hennepzaad zitten bvb alle essentiële aminozuren, maar daarnaast nog veel meer. Lijnzaad ook.

"Omega 3 en omega 6 vetzuren in exact de goede verhouding van 3:1. Het vetgehalte in hennepzaad varieert van 29 tot 35%, daarvan is 92% meervoudigd onverzadigd (linolzuur, alfalinoleenzuur gammalinoleenzuur). Deze vetten zijn essentieel (je kunt ze niet zelf aanmaken) en ze zorgen ervoor dat tal van processen in je lijf goed verlopen.
Alle essentiële aminozuren, de bouwstenen voor eiwitten: alanine, arginine, asparaginezuur, histidine, isoleucine, leucine, methionine, fenylalanine en proline (onder meer daarom is hennepzaad zo veel gebruikt door vegetariërs en veganisten)
Hoge concentraties proteïne (eiwitten) die nagenoeg gelijk zijn aan het in bloedplasma aanwezige alfa-, bèta- en gammaglobuline: (anti)stofjes die o.a. het immuunsysteem ondersteunen en beschadigde weefsels herstellen.
Maar ook mineralen zoals ijzer, magnesium, calcium, kalium, zink, koper, fosfor en jodium, Vitamine E, C en B (B1, B2, B3 & B6) en anti-oxydanten."


Geef dan gewoon wat extra gekookte zaden als paard zo'n geweldig eiwit tekort heeft? Of is dat gewoon voor het gemak dat jullie dit doen? Hup, poedertjes erin en baasje kan gerust slapen :)*

Bij de aveve kun je zakken 25 kg hennepzaad kopen van Versele Laga voor 32 euro. In meeste dierenvoeder zaken liggen deze zakken bij het vogel eten. Ik meng er ook nog wat biergist bij, niet altijd, zo'n 2/3 keren per week. Zitten ook van nature aminozuren in én is bufferen, zo werk je verzuring van het lichaam tegen.



Ik snap niets van je hele bericht. Waar reageer je nu op?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:26

IngridM schreef:
Mis wel de aminozuren die erin zaten.....

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:54

Dan alsnog is het bericht nogal aanvallend en apart. Die aminozuren zaten in de voeding. Waarom zou hennepzaad of lijnzaad beter zijn dan de vitaminebrok die gevoerd wordt? Dus geen pillen of poeders. Ze geeft alleen aan dat het jammer is dat het nieuwe voer deze aminozuren niet bevat.

Daarnaast, gok jij gewoon hoeveel een paard nodig heeft met het lijnzaad enzovoorts? Hoe weet je of je genoeg voert of te weinig? Waarom is de manier waarop jij voert wel geweldig en moet je anderen zo belachelijk maken?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:54

Cambiar schreef:
IngridM schreef:
Mis wel de aminozuren die erin zaten.....



Maar waar slaat je reactie op, ik begrijp geen hol van waar je me nu mee om mijn oren slaat. Waar zie je staan bijvoorbeeld dat ik poedertjes geef voor eiwit, waar haal je het vandaan allemaal?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 09-02-20 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:55

MyWishMax schreef:
Dan alsnog is het bericht nogal aanvallend en apart. Die aminozuren zaten in de voeding. Waarom zou hennepzaad of lijnzaad beter zijn dan de vitaminebrok die gevoerd wordt? Dus geen pillen of poeders. Ze geeft alleen aan dat het jammer is dat het nieuwe voer deze aminozuren niet bevat.

Daarnaast, gok jij gewoon hoeveel een paard nodig heeft met het lijnzaad enzovoorts? Hoe weet je of je genoeg voert of te weinig? Waarom is de manier waarop jij voert wel geweldig en moet je anderen zo belachelijk maken?


Ik word beschuldigd dat ik poeders geef voor eiwit. Heeft ze er alleen zelf bij verzonnen. Echt een belachelijk verhaal dit

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:57

Blijkbaar valt een vitaminebrok ook onder een poedertje of pillen? En moet je zelf alles gaan samenstellen?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:57

Ik vermoed het ook :D

Wat ben ik toch weer een slechte paarden moeder dat ik vitamine brokje geef *D

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:22

plutolover schreef:
Ik twijfel om toch weer vitalbix te geven en dan te mengen met z’n krachtvoer. Maar heb al 2x gegeven en hij eet het niet..

Terwijl hij de active vitalbix wel eet.. en daar zit ook de korrels in..

Of toch je paard gezond & fit een kans geven

Hier wordt de active ook gegeten en de korrel niet. Waarom zou je hem pesten met iets wat die niet te vreten vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:41

IngridM schreef:
Ik vermoed het ook :D

Wat ben ik toch weer een slechte paarden moeder dat ik vitamine brokje geef *D


Laat gaan, is de energie niet waard.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 17:49

IngridM schreef:
Ik vermoed het ook :D

Wat ben ik toch weer een slechte paarden moeder dat ik vitamine brokje geef *D

Heb ik dat gezegd :D? Nee hoor, ik had het over de eiwitten in de vitamine brokjes.
Als je alles als aanvallend beschouwd wat in vraag en ter discussie wordt gesteld, dan moet dat erg lastig zijn :D.
Denk jij dat dat zo werkt, alles afwegen en denken dat alles ook in die hoedanigheid wordt opgenomen door het lichaam? Helaas pindakaas. Zo werkt dat niet. Opname door het lichaam hangt af van veel factoren, bvb staat van de darmen, de soorten verbindingen en hun opbeembaarheid, enz...
Ik denk dat een normaal denkend mens toch wel weet dat essentiële voedingsstoffen best door de voeding wordt opgenomen en poedertjes en pilletjes, of als je het anders omschreven wil, pellets :D, alleen verstrekt worden bij tekorten.
Hoe weet ik of ik voldoende geef via de lijnzaad en hennep?
Ik heb een tabel die ik volg ivm het gradueel opvoeren omdat het lichaam moet wennen aan zaden, en ook afhankelijk van constitutie, leeftijd, arbeid /fok.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:05

Cambiar schreef:
Geef dan gewoon wat extra gekookte zaden als paard zo'n geweldig eiwit tekort heeft? Of is dat gewoon voor het gemak dat jullie dit doen? Hup, poedertjes erin en baasje kan gerust slapen :)*


Dit vind jij geen vervelende manier van reageren?

Dus je volgt een schema wat ook gebaseerd is op gemiddelden. Wat is daar anders aan dan een vitamine brok zoeken die aansluit op de behoeften van een paard. Dit topic gaat over vitamine brok en dergelijke, waar iemand reageert die het jammer vindt dat er geen animo zuren in nieuwe voer zitten, maar wordt nergens geschreven dat er nog wat bijgevoerd gaat worden. Ook die brokken zijn gebaseerd op gemiddelden behoefte, dus nee dat sluit niet 100 procent aan, maar dat is zoeken en dat moet jij ook doen, toch?