Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3580
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 20:33

Skippy01 schreef:
Als je niet echt problemen hebt, is het meestal wel handig om gewoon te starten met onbeperkt ruwvoer + het makkelijk te verkrijgen voer.
Mocht je merken dat er dingen dan toch niet lekker lopen, kijk je verder :) Het is makkelijker adviseren bij hele concrete issues, omdat het dan kan vallen of staan met nét iets meer van dit of dat erin.


Check, ga ik doen. Onbeperkt ruwvoer is echt geen probleem, er is altijd in overvloed.
Grote problemen zijn inderdaad makkelijker om advies te geven. Af en toe zit ik eens te denken wat er beter zou kunnen. Maar toch een kwestie van proberen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:07

KellyR schreef:
Kom weer even binnen vallen, ik zit echt met mijn handen in het haar en wil het eigenlijk opgeven. Maar ik blijf van mening dat hij de vitamine nodig heeft.

Hij eet bijna niks, behalve de basis brok, hoog is suiker en alles wat hij niet nodig heeft.

Ondersteuning in vitamine en mineralen en onderhoud in de bespiering.

Bijna 2 maanden terug JPGF gehaald, de balancer pro plus.
Hij at het wonderbaarlijk goed, de vlag ging uit.

2 weken geleden heeft hij besloten te stoppen met eten.

We zijn weer terug op slobbertje maken met stalbrok om het binnen te krijgen, maar ik moet er zoveel brok door heen gooien voordat hij het eet, dat ik me afvraag of het tegen elkaar opweegt.

Wat hebben we geprobeerd
Metazoa, 1 zak succesvol afgemaakt, zak 2 met geen mogelijkheid naar binnen
Dengie, ging 2 weken goed, daarna alleen met slobber naar binnen
Vitalbix, vanavond moment 1 no go
Pavo vital, vanaf moment 1 no go
Marstall, 1 week okay, zak daarna verkocht
JPGF pro plus, 1.5 maand helemaal top, nu alleen met slobber.

Als deze zak op is wilde ik de normale balancer van JPGF halen, maar ik denk dat hij deze dan ook niet eet.

Welke brok is nou echt echt heel lekker? #)


Hij krijgt voldoende, goed ruwvoer?

Gewoon even niks geven. Niet gek laten maken en bang worden voor tekorten. Zo snel gebeurt dat echt niet.

Na een tijdje kan je altijd weer iets proberen.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:33

@Jets, net naar de cavalor gekeken, maar hier zit echt te veel in wat niet nodig is en wat ik er niet extra bij wil, haver, maïs etc.

Ik wil echt een vitamine brok voeren en niet een heel energie iets.
Anders kan ik er ook "gratis" stal brok van havens in mieteren.

@ellepel, de dating site is bekend maar ik kan zo snel geen paarden voer vinden. Heb je een link?

@darkadia, welke zak van Agrobs is de vitamine variant?
Eten ze deze ook echt goed, of enkel de muesli?

@superpony, kwaliteit van het hooi wil nog wel eens wisselen. Helaas is alles voorverpakt dus is er altijd enige vorm van zuring aanwezig, gelukkig veel balen die mooi kruidig zijn. Maar helaas toch ook wel met enige regelmaat balen, die naar mijn mening, te zuur zijn.
Zij krijgt altijd voldoende maar ik weet dus niet of hij al het nodige er uit haalt.

Zou je hem dan wel extra basis brok bij voeren?
Soms laat ik hem wel zonder vitamine brok staan en dan een handje stal brok tijdens de voerbeurt. Daarna maakt het echt niet uit wat ik haal, als hij het niet moet dan moet hij het niet xD dus ik heb bijna alle zakken op gekregen met slobber omdat hij zo snel stopte met eten.

Ik was zo blij dat hij JPGF goed at....

Maar misschien heb je gelijk en moet ik het gewoon los laten. Er van uit gaan dat hij zich prima red zonder.

En misschien dan wel weer een Metaoza oid halen en 1 tot 2x per week aanbieden.

darkadia

Berichten: 5258
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:08

Ik heb de naturmineral van Agrobs. Wordt hier top gegeten. Echter ik mix het met een beetje van die kruidige muesli (graan en melassevrij) en wat poedertjes nog, en dan worden de emmers hier echt uit gelikt.

Jets

Berichten: 3555
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:31

Er zit geen haver in de Strucomix, alle zakken uit de harmony lijn zijn havervrij :) Kijk anders eens naar de FiberForce. Lijkt me lastig een paard dat een moeilijke eter is, zelf geen ervaring mee, mijn fjorden eten alles haha! Hopelijk kan je iets vinden :)

ellepel

Berichten: 47437
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:14


meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:43

KellyR als jouw paard wel heel graag slobber eet, kan je dan geen mooie slobber uitzoeken en daar een compleet vitaminepoeder door heen doen?

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 08:54

Ah, dan had ik gisteren van de strucomix een andere variant, daar zat wel haver in...

Lijkt me heerlijk,een paard dat alles eet pfff.

Dank voor alle tips, ik ga Nog maar een keer bedenken wat het deze keer gaat worden :')

@meiske, ik zou het eten het liefste klaar kunnen zetten op stal omdat ik er niet elke dag ben. Dan is slobber onhandig.
Maar inderdaad, dat zou ook nog een goede optie zijn als het toch waardeloos blijft met eten.

Ervaring is wel dat de echte slobber veel suiker hebben. Dus daar ook maar even induiken dan.

darkadia

Berichten: 5258
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:25

@kellyr mijn hapje doe ik ook vaak wat water bij, zodat ze de poedertjes er niet uit blazen. Geen echte slobber dus, maar ze vinden het heerlijk.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:14

darkadia schreef:
@kellyr mijn hapje doe ik ook vaak wat water bij, zodat ze de poedertjes er niet uit blazen. Geen echte slobber dus, maar ze vinden het heerlijk.


Dat kreng van mij trapt er niet in als ik enkel zijn vitamine brok nat maak, dan laat hij het net zo hard staan :')

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:54

Op je vraag welke vitamine soort dan echt lekker is;
Wat ze hier echt heerlijk vinden qua vitamine brok zijn de mineralen bikkels van Subli.
Nog niet meegemaakt dat ze werden geweigerd. :))
Maarja zit wel weer meer suiker in dan bijv vital etc.
Moet je tussen 30-100 gram per 100 kg van voeren.
Ik gaf altijd 60 gram voor ponys van rond de 250kg.
Bloedwaardes zowel op Subli als pavo vital altijd oké geweest.

Oerbalans van Ecostyle? Kun je proefzakjes van bestellen.
En anders hetgeen wat ie het beste at om de 2 dagen aanbieden.
Heb ze hier vanaf februari tot richting winter op Oerbalans ook mede vanwege kriebels van 1 en in de winter op Vital.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:57

Kijk een topic van 100 pagina's over vitamine korrel/brok, dat is nou net wat ik zoek!

Ik heb een shire merrie van 7 jaar.
Ataxie en krampbenen.

Ze staat nu bijna een jaar aan huis, ze loopt 24/7 buiten en krijgt onbeperkt weidehooi (dus niet uit plastic)

Ze is moeilijk op gewicht en in bespiering te houden. En daarbij ook haar energie level goed te houden.
Ze heeft ook onwijs harde en droge hoefen.

Ik voer al 3 jaar merriebrok van havens en daarmee is ze redelijk op gewicht te houden, maar ze heeft snel last van haar buik, wat zich weer uit in singelneid.

Ik voer nu digest luzerne en dit bevalt erg goed!!
Momenteel gaat daar een halve schep sport muslie doorheen, idee was wat extra energie en spieren opbouwen. De energie is perfect, maar de valt wel weer af zonder de merriebrok.
Ook krijgt ze nu zeewier erbij sinds 1 week, omdat ik gewoon het gevoel. Heb dat ze te korten heeft.

- lastig op gewicht
- harde hoefen (heel. Hard, steen)
- graven en likken in zand/klei

Andere kant is wel, dat ze appeltjes heeft en haar benen steeds beter gaan.

Maar eigenlijk wil ik 1 brok die haar alles geeft wat ze nodig heeft.

Ik zoek dus een brok/korrel, die ik door haar luzerne heen kan gooien.

Waarmee haar tekorten worden aangevuld, ze hierdoor hopelijk ook haar voeding weer beter gaat opnemen en beter op gewicht en in de spieren komt en waarmee haar hoefen weer gezonder worden. En waarmee ze wel voldoende energie houd.

Even voor de duidelijkheid, ze ziet er voor het oog gewoon gezond uit, maar ik ben gewoon niet tevreden. ;)

Afbeelding

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:08

In principe is dat een kwestie van proberen, het ene paard doet het beter op brok A en het andere paard doet het beter op brok B.
Ik geef VS200, naar mijn idee één van de meest complete vitaminebrokken met voldoende vitamine E en selenium en ook eiwitten. Ik heb wel eens uitstapjes gemaakt naar andere merken omdat dat dan makkelijker is maar kom toch elke keer weer terug op die VS200. Moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat mij dat het geven van een vitamine E supplement scheelt :-)

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:32

En zitten daar ook spoorelementen en mineralen in?

En selenium kunnen ze toch ook juist een teveel aan binnen krijgen?

Heb je misschien een link, want als ik Google op Vs200 krijg ik Computer dingen :')

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:46


Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:05

A bedankt!
Dat klinkt wel goed inderdaad, en mooi betaalbaar ook!

Ik zie net dat subli ook mineralen smikkels heeft, nou is dat hoge suiker gehalte voor mijn merrie denk ik geen probleem.. Maar nou twijfel ik dus of daar wel echt alles in zit..

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 21:18

Mijn pony's doen het heel goed op de mineralen bikkels.

Marstall force gaan ze zand likken, op vitalbix zijn ze niet vooruit te trappen, Pavo vital stopte ze met eten (cushing pony kwaaltje).

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:24

Dennis schreef:
Mijn pony's doen het heel goed op de mineralen bikkels.

Marstall force gaan ze zand likken, op vitalbix zijn ze niet vooruit te trappen, Pavo vital stopte ze met eten (cushing pony kwaaltje).


Ik ben geen fan van pavo, mijn gevoel schreeuwd nee bij dat merk, kan het niet zo goed onderbouwen.

Marstall heb ik voor mijn andere paard gehad en de emmer opgemaakt, maar had niet het idee dat het echt wat deed.. Lastig vergelijken totaal ander paard met hele andere behoeftes.

Vitalbix geen ervaring mee, maar mijn merrie is een luiaard, dus die slaan we dan maar over..

Ben benieuwd of hier meer ervaringen zijn met de subli smikkels.

Die Vs200 klinkt ook goed, daar hoor ik ook graag meer ervaringen over!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:25

Nadine even zoeken is volgens mij best wat over te vinden!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:31

@nadine als je tekorten vermoed, is er dan al een bloedonderzoek gedaan? Het kán namelijk hoor, een tekort. Maar voor je je arm koopt aan supplementen, is het misschien goed dat eens uit te zoeken? (geen aanval overigens he, gewoon een idee).

VS200 heb ik mijn merrie lang gegeven. Ik was tevreden, máár ik miste wel wat energie.
Inmiddels heb ik haar overgezet naar Havens Gastro+. Ze heeft sindsdien meer energie, betere mest, minder buikig. Wil ik nog iets aanvullen, heb ik altijd wel een ruwvoermix staan. Op het moment Florian basic growth.

Wat jij zegt over Pavo heb ik ook: mijn gevoel schreeuwt nee. Het enige product daarvan dat ik wel eens meeneem, zijn de fibre nuggets.

Subli bikkels heb ik zelf niet gebruikt, maar wordt in mijn omgeving naar volle tevredenheid gebruikt. Je voert wel iets meer daarvan dan van VS200 overigens. Ik meen dat ik dan zou uitkomen op 500 gram tov 200 gram voor mijn paard van een kleine 500kg.

Als ze écht moeten aankomen in gewicht of bespiering, ga je dat niet in een vitaminekorrel vinden denk ik. Dan heb je gewoon meer energie nodig die erin gaat. We beginnen hier dan altijd met onbeperkt ruwvoer. Levert dat niet genoeg op, ook met iets rijker voer niet, dan is de volgende stap bietenpulp (vinden sommige paarden niet lekker, die krijgen seniores priores). Paard van een vriendin is uiteindelijk op digest control brok van horsefood gezet + maisvlokken + luzernebrok + seniores en dat houdt hem in de winter op gewicht en in de bespiering. Maar die is als jong paard van alles tekort gekomen en helaas valt hij iedere winter enorm af als hij niet zo belachelijk veel krijgt. Maar goed, dat is niet alleen een tekort in bespiering, die valt echt af. (Uiteraard gecheckt door tandarts, dierenarts etc hoor, voor mensen daarover vallen ;) )

Voor puur bespiering heb je eiwitten nodig, je geeft al luzerne. Sommige paarden hebben 'ander' eiwit nodig, bijv erwten-eiwit of sojaschroot om in de spieren te blijven. Dat zou je nog kunnen proberen ook.

En tjah, als ze echt héét moeten, dan werkt de combinatie van (behoorlijk ijzerrijk) metazoa + een beetje haver nog steeds errug goed voor een paar paarden op stal hier :Y) :j (metazoa durf ik niet meer aan, werden het allemaal stuiterballen van. Er staat er op stal nog eentje op metazoa, maar die is zó chill van zichzelf, die kan het hebben. En we hebben er nog ééntje op haver staan op stal, welshje dat volle bak voor de wagen loopt en die power wel mag hebben.)

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:52

Bedankt skippy!!

Ja ze is niet mager, maar ik ben gewoon niet tevreden, ze heeft wel. Bespiering, maar ik zou graag wat meer zien. Mede ook zodat ze wat makkelijker met haar benen overweg kan :j maargoed dat kost natuurlijk ook tijd :=

Bloedonderzoek staat op de planning als er een dierenarts op stal is, heb daar geen haast bij.

Ik denk dat ik de smikkels van subli eens bij de welkoop haal om te proberen en dan kan ik altijd nog overstappen op. Bijvoorbeeld de vs200 :D

Bedankt!

san4nie
Berichten: 3580
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:13

Ik wou je natures best muesli van pavo adviseren. I.p.v. een vitaminebrok. Maar lees dat je geen pavo wilt.
Ben dat destijds gaan voeren op advies van mizora hier op bokt. En beviel heel goed voor het wat ronder en mooier worden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:59

san4nie schreef:
Ik wou je natures best muesli van pavo adviseren. I.p.v. een vitaminebrok. Maar lees dat je geen pavo wilt.
Ben dat destijds gaan voeren op advies van mizora hier op bokt. En beviel heel goed voor het wat ronder en mooier worden.


Dat kan je helemaal niet vergelijken. Mensen willen een vitamine brok bijvoeren om juist zo min mogelijk rommel te geven naast een goed basis dieet van hooi en soms gras.

Heb je de ingredienten weleens bekeken van de Natures best??

En ja, ook van een pavo voer kan een paard opknappen of er goed uitzien, presteren etc. Maar dat zegt niet alles. Zeker op de lange termijn kan je dan nog problemen krijgen.

Als ik elke dag Mac Donald's eet ga ik ook niet gelijk dood, ik kan vast nog steeds functioneren en wordt er niet anders van. Maar is het echt gezond??

Het gaat hier om vitamine/mineralen korrels. Geen muesli's

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:54

Kan iemand mij uitleggen waarom jullie zo negatief zijn over Pavo? Ben hier echt oprecht geïnteresseerd in namelijk.... ik lees het vaker hier op bokt.

Als ik dan kijk naar een subli of marstall bv waar vaak de ingrediënten of gehaltes niet van worden vrijgegeven ben ik daar veel huiveriger voor.
Dus ik vraag me af waarom Pavo zo negatief is?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:08

@meiske1577 pavo heeft lange tijd voer gehad dat vrij hoog in suiker zat én vrij veel melasse bevatte. Hoeft geen probleem te zijn, behalve bij paarden die gevoelig zijn.
Ik heb het bij mijn vorige paard wel geprobeerd, maar die reageerde erop. Mijn huidige merrie is sowieso al een paard dat gevoeliger is op voer, en daar ga ik het niet eens proberen.
Veel is dus niet alleen de gehaltes, maar ook de ervaringen bij soortgelijke paarden. In mijn geval altijd redelijk sobere rassen, met tussendoor een paar wat meer bloederige paint horses. Allemaal wat jeukerig of gevoeliger op de maag/ darmen na voeren van brok of muesli van pavo. Vandaar. Marstall geeft hier geen jeuk- of maag/darm reacties. Hartog ook niet. Cavalor is in mijn ervaring wisselend. Horsefood is bij dit specifieke paard wisselend.
Kwestie van veel ervaring en verhalen uit de eerste hand van vrienden met soortgelijke paarden dus.