Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15391
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:13

bruintje123 schreef:
Maar dan zou ik net zo goed de marstall force kunnen geven. Daar hoef ik nog minder van te geven.

Ik hoopte dat er een vitamine zou zijn puur voor het jonge paard wat nog groeit.


Die zijn er wel hoor!

Net is er eentje genoemd maar dit is er ook eentje
http://www.liquihorse.nl/hst/l10i02q/li ... F100266A74

Koper

Berichten: 30287
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:21


Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:44

Alsof de ervaringen die hier gedeeld worden volkomen objectief zijn ;)
Alleen zit daar geen commercieel iemand achter, maar een mening/ervaring is net zo subjectief.
Alleen een onderzoek waarbij alle vitaminebrokken naast elkaar worden gezet is objectief.

Ik voer overigens Agrobs Alpengrun muesli naast de Vitalbix. Maar door het likken aan zand en mogelijk mest eten heb ik besloten weer terug te gaan naar de Marstall Force, wel in combinatie met de Agrobs :j

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:15

Ik voer nu de Vitalbix samen met een handje Havens Mix en twee handjes ruwe spelt en een scheut lijnzaadolie. Helaas is hij nu weer aan het staart schuren.... -O- Gelukkig wel minimaal, maar ik baal er wel van. Ik vermoed dat het de luzerne is, aangezien hij gewone muesli heeft gehad met een speltbasis en toen nooit heeft geschuurd. Ik gaf al expres die mix, omdat het geen pure luzerne was, maar kan blijkbaar niet meer geven dan echt een handje per voerbeurt. (2x daags dus) Of het zit hem in de Vitalbix...

Lastig dat voeren.. :roll: Ik heb ook gewoon geen zin meer om bietenpulp of iets te weken. Ik wil eigenlijk gewoon een makkelijk kant & klaar product, zodat ik het voeren ook makkelijk aan iemand anders over kan laten als ik eens niet thuis ben. En alleen Vitalbix, hij krijgt 200 gram naast hooi vind ik ook zo karig...

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:22

Kijk eens naar Agrobs Aspero of Alpengrun muesli. Dat hoef je niet te weken, kun je prima ergens doorheen voeren, bevordert kauwen, graanvrij en laag in suikers en zetmeel.
Mijn haf schuurt ook op luzerne, maar hiermee heeft hij nog niet geschuurd.

En nee, ik heb geen aandelen :D

Koper

Berichten: 30287
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:34

Jessix dat 200 gram weinig is zit in jouw hoofd. Het idee is juist dat een vitaminebrok geconcentreerder is dan krachtvoer zodat je minder onnodige ballast in je paard hoeft te stoppen. Nu voeg je die ballast zelf toe in de vorm van luzerne en spelt. Spelt bevat veel koolhydraten (zetmeel) en wordt door een paard pas in de dikke darm omgezet. Dat ontregelt de spijsvertering. Een paard hoort zijn voer in de dunne darm al om te zetten. Als je je paard granen wil geven geef dan gerst of haver.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:49

Amanda schreef:
Kijk eens naar Agrobs Aspero of Alpengrun muesli. Dat hoef je niet te weken, kun je prima ergens doorheen voeren, bevordert kauwen, graanvrij en laag in suikers en zetmeel.
Mijn haf schuurt ook op luzerne, maar hiermee heeft hij nog niet geschuurd.

En nee, ik heb geen aandelen :D

Daar zitten weer kruiden in en wellicht ook al een vitaminebrokje?

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:53

Koper schreef:
Jessix dat 200 gram weinig is zit in jouw hoofd. Het idee is juist dat een vitaminebrok geconcentreerder is dan krachtvoer zodat je minder onnodige ballast in je paard hoeft te stoppen. Nu voeg je die ballast zelf toe in de vorm van luzerne en spelt. Spelt bevat veel koolhydraten (zetmeel) en wordt door een paard pas in de dikke darm omgezet. Dat ontregelt de spijsvertering. Een paard hoort zijn voer in de dunne darm al om te zetten. Als je je paard granen wil geven geef dan gerst of haver.

Weet ik. Ik voer een vitaminebrok omdat ik te weinig krachtvoer gaf om hem te voorzien van alle vitamine/mineralen. Dat zie ik aan hem terug in de winter. Echter is de balans heel lastig te zoeken, te veel is al heel snel te veel voor hem. Zo kan hij dus al niet meer dan 200gram Vitalbix verdragen terwijl het een paard van zeker 500kg betreft.

Haver en gerst zijn ook geen optie. Op spelt doet hij het goed. Ik wil ook niet graanvrij hoor. Maar dus wel iets zonder luzerne.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:55

Agrobs heeft ook een vitaminebrokje. Dat zit niet in de muesli of Aspero. Dat zijn gedroogde kruiden en grassen :j

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:58

Amanda schreef:
Agrobs heeft ook een vitaminebrokje. Dat zit niet in de muesli of Aspero. Dat zijn gedroogde kruiden en grassen :j

Oh ok, dan zal dat inderdaad wel een optie kunnen zijn. Goed om te weten!

Ik heb de Agrob Natur Mineral wel geprobeerd maar daar reageerde mijn paard niet goed op. Ik was bang dat dit ook in de muesli's zou zitten en dan zou dat, zeker in combinatie met Vitalbix, weer voor problemen zorgen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:16

Die agrobs aspero klinkt wel interessant. Ik voer nu speedibeet bij. Als extra vulling en vezels.
Luzerne eet ze niet. Speedibeet eet ze redelijk goed. Maar tis wel een gedoe met weken. Ik doe dit de avond van tevoren, zodat stalgenoten de emmer kunnen pakken en geven. Maar ze eet het makkelijker en beter als je er bij blijft staan. Zucht

Bestaan er proefzakjes van die aspero?

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:26

Ja ik heb jaren lang mijn bejaarde paard geweekt voer moeten geven en nu hij er niet meer is heb ik er ook echt geen zin meer in. Ze krijgen het nog wel, maar twee keer per week vind ik zat.

Van agrobs zijn inderdaad wel proefzakjes. O.a René Wielens heeft die wel.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:05

Anders is misschien optiform ook wat voor je.

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:12

Proefzakjes zijn er zeker. www.rwdh.nl is de Nederlandse verdeler, maar ik heb ze in Duitsland besteld. Op de site van Rene Wielens staat ook een omschrijving van de producten.
Verzendkosten zijn vanuit Duitsland wel wat hoger, maar je kunt zo goed als onbeperkt van alle producten proefzakjes bestellen. Ideaal om dingen te proberen.
Aspero: http://www.pferdefutter.de/futtermittel ... /?card=482
Alpengrun muesli: http://www.pferdefutter.de/futtermittel ... /?card=998
En nog andere producten van Agrobs: http://www.pferdefutter.de/futtermittel ... ory=search
Ook de slobber is fijn voor de afwisseling. Mijn moeilijke eter eet het graag.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:18

Anoniem schreef:
Anders is misschien optiform ook wat voor je.

Ja, die is vernieuwd toch? Nu zonder melasse? Met melasse vond ik niet zo'n succes.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:19

Klopt! Ik kende t niet, maar verdeelpunt op stal.Vind het een prettig product.

Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:31

Dan is dat ook nog wel het proberen waard. Hier kan ik het makkelijk krijgen wat ook wel een pluspuntje is.

Verder neig ik ook wel steeds naar Pure Feed en dan de Easy, maar daar zou ik dan 4 zakken a € 17,50 per maand van nodig hebben. Dat is wat me tegenhoud. Naast dit paard heb ik er nog twee te voeren namelijk...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:00

Ik heb René wielens gemaild voor proefzakjes. De aspero en de wiesencobs

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:08

Rene Wielens heeft inderdaad ook proefzakjes :j
En als in Duitsland wil bestellen in louven wel fijn,de verzendskosten zijn maar 4,95 tot 25 kilo en ze hebben een erg ruim aanbod aan vitamine/mineraal brokjes,veel keus dus :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:02

Ik ben eignlijk gaan twijfelen of ik de vitalbix niet moet gaan lminderen?
Pony (+- 350kg) zijn dagelijkse rantsoen:

'S morgens tussen 7u en 8u: hooi en een schep meüsli (wordt door de stalbaas gegeven aan ELK paard)
'S middags hooi
Tussendoor als ik op stal ben krijgt hij 1 vol bekertje vitalbix (200 gram) En soms aangevuld met wortels of ander fruit en soms nog extra hooi als dat van hem volledig op is.
's avonds hooi en een schep bietenpulp (wordt door de stalbaas gegeven aan ELK paard)

Ik vind dat het wel minder mag omdat hij ook een deel van zijn stro opeet en ik wil hem niet overvoeren. Kan zijn ribben nu al niet voelen.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:14

Ik denk niet dat de Vitalbix hem dik maken, eerder de Muesli en bietenpulp, of het hooi als dat rijk is. Vitaminekorrels maken een paard in de regel niet dik.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:14

Wat bizar dat de stalbaas hetzelfde voer in elke bak van welk paard dan ook erin gooit!
Op zich is 200 gram Vitalbix niet teveel en heeft je pony nodig voor de vitaminen en mineralen. Ik zou eerder willen dat de muesli en/of de bietenpulp niet meer wordt gegeven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:17

Nja de bietenpulp hoeft van mij echt niet, is enkel een maagvuller maar daarnaast wel weer goed voor de darmen.

De meusli kan ik eventueel wel vragen of die weggelaten kan worden.

Zinzi_jewel

Berichten: 8821
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:09

De muesli weglaten of in elk geval grootste deel . Een hand vol voor t idee is ook prima .
Even als de bieten pulp halve schep is ook genoeg

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:26

Ik zag mijn merrie ook opblazen toen ik meer Speedibeet ging voeren, dus dat heb ik weer teruggeschroefd. Afhankelijk van je muesli zou ik 1 van de 2 of beide minderen.