Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lisanne1989

Berichten: 1002
Geregistreerd: 24-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:49

Ik ben nu ook rond aan het kijken naar diverse soorten brok/muesli. Mijn merrie is aan de dikke kant, en krijgt nu iedere dag van de staleigenaar ongeveer 1/3 voerschep basis-sportbrok van Havens, en daarnaast krijgt ze van mij als aanvulling Pavo VitalComplete. Echter heb ik nu kunnen regelen dat als ik bakjes met brok/muesli klaar zet, ze dit voeren in plaats van de basis-sportbrok, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer.. :=

Wat zouden jullie aanraden voor een paard dat wel af moet vallen, maar wel genoeg vitaminen/mineralen binnen moet krijgen, en ook wel energie moet behouden?

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 12:52

Alleen een vitamine/mineralen brokje geven van bv Marstall Force en genoeg ruwvoer.

lisanne1989

Berichten: 1002
Geregistreerd: 24-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 13:05

Hooi krijgt ze genoeg, en daarnaast staat ze ook nog zo'n 8 uur per dag op de wei. Er is alleen zoveel keus qua vitamine/mineralenbrokjes. Lees o.a. over de Vitalbix en Metazoa, maar zag dat HugHo Kruidenmix ook geschikt is voor dikke paarden, iemand daar toevallig ervaringen mee?

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:32

Dat is gewoon een normaal voer, niet specifiek vitamine of mineralen..

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:58

Ga met Elco mee .
Alleen een vit/min brokje
En als ze echt te vet is op t land met een grasmasker .
En echt veel beweging geven ...

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 03:27

Hebben jullie je voerschema nog gewijzigd met de wei?

Ik heb mijn pony nog steeds op 50 gram metazoa, zijn supplementen en twee handjes luzerne, qua metazoa te weinig dus, 1/3 van wat hij mag.
In de tussentijd heeft hij tijdelijk op een andere stal gestaan en daar zag ik hem met het zand in de paddock klooien.
De pavo vital complete was een ramp en meer metazoa kan ook niet ivm te druk dan.
Als probeersel heb ik Ursonne premium mogen proberen van de voerhandel, ze heeft eerst wat meegegeven om uit te testen omdat hij zo heftig reageert.
Dat ging ook dus niet, echt ontzettend hyper tot (ongevaarlijk) steigeren aan toe.
Nu heb ik vitalbix om te testen, maar hij dook van de week ineens in een liksteen emmer van een stalgenoot.
Ik heb meerdere likstenen geprobeerd maar hij raakte ze gewoon niet aan, ondanks hevig zweten gewoon nooit er naar gekeken.
Een liksteen erbij als aanvulling viel dus af.
Deze dook hij gelijk op af, dus ik heb een emmer besteld die ik op kan halen vandaag.
Het is wel gelijk 10 kilo zo'n emmer en 30 euro, maargoed.
Dan kan hij zelf bepalen wat hij nodig heeft, wie weet is dat de oplossing wel.
Wat er in zit heb ik niet naar gekeken, het is een mineralen en vitamine liksteen en kieskeurig zijn zit er bij hem niet meer echt in.
Ik gok dat het goed is, een vriendin had hem geproefd, de muts en zei dat het niet lekker is, het heeft dus geen likit gehalte. :+
Morgen eens kijken op de emmer. :)
Hij kan opzich best suiker hebben ook mocht dat er wat in zitten, hij krijgt verder enkel wat melassevrije luzerne en metazoa.
Tenzij hij die emmer in no time leegvreet valt het met de suikers denk ik erg mee..
Het glanst en plakt niet, dus het valt denk ik denk ik qua suikers.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:33

Hier staat de ene nu in principe 24/7 buiten (nu 2 dagen binnen gehad vanwege hoeveelheid regen wat dan weer problematisch is met vliegendeken). Krijgt ernaast voor t lekker wel iets hooi (dagelijks) als ie tussendoor even op stal is voor werk/poetsen. Verder krijgt hij hand luzerne, 1/4 schep muesli en 80gr marstall brok. Ook krijgt hij kruiden bij ter ondersteuning van zijn luchtwegen. Hier doet hij het goed op. Ben gestopt met de equilin. Merkte te weinig verschil, en vond het daarvoor dan toch te duur.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:40

Ik ben wel iets aan het minderen.
Merken jullie dat paarden heter worden van marstall force en of pavo podo grow?

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:42

Ik geef ook iets minder, klein beetje afhankelijk van m'n training ook. Ben vooral minder muesli ernaast gaan geven, en wat minder vitamine E supplement. :) Op de force wordt de mijne niet heet. Wel is m'n paard momenteel wat heter, maar ik kan het niet anders verklaren dan de suikers in het gras, ze krijgt de force al een halfjaar, dus dat kan het niet zijn.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:25

Jotoma schreef:
Ik ben nog steeds in testfase met vitalbix. Die van mij vind het al een hele tijd erg lekker, maar is ook erg kieskeurig. Vaak vanaf het moment dat ik een grootverpakking heb aangeschaft of de tweede :')

Ik voer nu 80gr naast zijn gewone voer. Oftewel 1 kopje formaat marstal force. Het voelt wat tegenstrijdig en veel als ik in 1x 4x zoveel moet gaan voeren. Dus ik kijk het nog even aan.



Ik heb Marstall Force gekocht. Mijn paard krijgt niks anders en Marstall is bijvoer toch? Moet ik maar 40 gram geven of dan juist meer?

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:05

mariasmits schreef:
Jotoma schreef:
Ik ben nog steeds in testfase met vitalbix. Die van mij vind het al een hele tijd erg lekker, maar is ook erg kieskeurig. Vaak vanaf het moment dat ik een grootverpakking heb aangeschaft of de tweede :')

Ik voer nu 80gr naast zijn gewone voer. Oftewel 1 kopje formaat marstal force. Het voelt wat tegenstrijdig en veel als ik in 1x 4x zoveel moet gaan voeren. Dus ik kijk het nog even aan.



Ik heb Marstall Force gekocht. Mijn paard krijgt niks anders en Marstall is bijvoer toch? Moet ik maar 40 gram geven of dan juist meer?


Marstall Force is geen bijvoer maar een vitamine mineralenbrokje, hoeveel je moet geven staat op de emmer. Ik geef aan een paard van 1.70 100 gram per dag. En daarbij nog zijn gewone voer.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 23:13

moonfish13 schreef:
Hebben jullie je voerschema nog gewijzigd met de wei?

Nee. En ik merk ook geen enkel verschil.

De overgang is hier echt drastisch geweest. Van 1 naar 100% gras. Verhuizing. Maar ze doen het sú-per. Valt me echt alleszins mee.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 01:04

Koper schreef:
moonfish13 schreef:
Hebben jullie je voerschema nog gewijzigd met de wei?

Nee. En ik merk ook geen enkel verschil.

De overgang is hier echt drastisch geweest. Van 1 naar 100% gras. Verhuizing. Maar ze doen het sú-per. Valt me echt alleszins mee.

Bedacht mij net dat ze nu ze op het gras staan wel standaard zout over het voer krijgen. Voor de kalium-natrium-chloorbalans. Maar dat is zo'n standaard dingetje met vers gras in de vergelijking. Qua balancer heb ik niks veranderd.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:23

Hoe bedoel je dat Koper?
Geef jij echt een zout supplement door hun voer?

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:30

Gewoon zout, je weet wel, van dat spul dat je voor 60 cent de kilo in de supermarkt kunt kopen.

In vers gras zit veel kalium. Als een paard veel kalium binnenkrijgt raakt de kalium-natrium-chloorverhouding zomaar verstoord. Dat kun je voorkomen door natriumchloride, oftewel zout, aan het dieet toe te voegen.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:49

Wellicht een hele domme vraag, ik ben er niet zo in thuis als jij Koper, maar ik heb een hele simpele Himalaya liksteen hangen, zouden ze zo'n tekort/onbalans niet zelf rechttrekken dmv zo'n steen?

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:08

Als een paard zout gaat likken is het tekort al ontstaan. Dus ja, het tekort wordt dan aangevuld. Wat ik probeer te bereiken is dat het tekort er niet komt. Dus preventief zout zeg maar ;)

Mijn paardjes hebben op het moment even geen liksteen. Als ze vinden dat ze iets missen zie je ze wel bij voorbeeld zand likken. Vlak nadat ze verhuisd waren hebben ze 2 dagen wat zand gelikt. O ja... ze krijgen ineens veel gras. Zout bij het voer. En toen was het over. Een liksteen (of andere bron van mineralen) heeft voor mij een signaalfunctie. Zo had ik 2 jaar geleden een liksteen met extra magnesium staan. Mijn nieuwe ponietje heeft dat ding verslonden. Ponietje bleek hoefbevangen. Na een paar maanden liet ze 'm ineens links liggen. Ze kreeg toen al een tijdje een balancer + het huidige prutje en voornamelijk hooi ipv gras. De bevangenheid was netjes aan het uitgroeien. En ruim een jaar later begon ze weer aan dat blok. Ponietje heeft PPID, het was winter en kennelijk had ze een piek. Magnesium aan voer toegevoegd en de steen raakte weer uit de gratie. Handig zijn ze hoor, die lurkdingen :)

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:14

Hoe veel zout geef je preventief?

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:07

Dat gaat een beetje op gevoel. Ongeveer een halve eetlepel per keer (2 voerbeurten per dag).

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:42

Wat goed zeg!

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:03

Ik voer in deze periode ook zout over het voer, gebruik zeezout hiervoor en houd ongeveer 1 theelepel per dag aan. Bij zwaar werk meer. Sindsdien merk ik ook dat ze minder aan de straatstenen of het zand likken.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:05

En eten ze het zou dan zonder problemen mee op? Mijn paard zweet ook heel snel, en electrolyten geven is nogal een uitdaging (automatische drinkbak en paard speelt graag met emmers water, op de wei staan er nog andere paarden en water wordt 2x dag ververst/bijgevuld en staat met andere paarden (die niet van mij zijn))

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:11

Ik merk geen problemen hierbij

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:14

Ze hachelen het netjes naar binnen en likken de bakken uit. En daarna voor de zekerheid ook de bak van de ander. Mochten ze haperen dan is dat natuurlijk het moment waarop je je gaat buigen over wat er mis is. Eten ze het dan zonder zout wel dan krijgen ze zonder zout en kun je het evt later weer proberen. Maar in de praktijk staan ze te dringen als de voerbakken worden gevuld. Niet zozeer vanwege het zout natuurlijk. De rest lusten ze ook.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:27

@koper, ja wel handig inderdaad als je de liksteen op die manier 'gebruikt'!

Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Mijn paard laat hem ook links liggen. Ik zie wel eens paarden zand of metaal likken terwijl ze toch eens steen hebben. Betekent dat dan dat ze een ander supplement tekort komen? Met andere woorden, zo'n mineralen liksteen lost het tekort dan niet op?
Zand of metaal likken is per definitie een tekort?