Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:41

Als een paard een steen heeft met alleen zout dan kan het inderdaad dat hij aan wat anders gaat likken. Dat verschilt denk ik per paard. Likken is natuurlijk niet altijd een teken dat een paard een tekort heeft. Wanneer mijn ruin zijn eten op heeft likt hij aan alles, de smaak van zijn eten zit dan nog op zijn tong dus alles waar hij dan aan likt smaakt naar zijn eten. En wanneer ik zijn bak aan het vullen ben likt hij ook wel eens aan mijn broek. Hij maakt ook al kauwbewegingen vlak voordat hij zijn bak krijgt, de vreetapparatuur gaat dan vast aan :')

En er zijn vast nog wel meer situaties waarin een paard likt zonder een tekort te hebben. Maar daar ben ik niet mee bekend.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:37

Koper schreef:
Als een paard een steen heeft met alleen zout dan kan het inderdaad dat hij aan wat anders gaat likken. Dat verschilt denk ik per paard. Likken is natuurlijk niet altijd een teken dat een paard een tekort heeft. Wanneer mijn ruin zijn eten op heeft likt hij aan alles, de smaak van zijn eten zit dan nog op zijn tong dus alles waar hij dan aan likt smaakt naar zijn eten. En wanneer ik zijn bak aan het vullen ben likt hij ook wel eens aan mijn broek. Hij maakt ook al kauwbewegingen vlak voordat hij zijn bak krijgt, de vreetapparatuur gaat dan vast aan :')


Ha ja dat ken ik. Hij heeft ook een liksteen, die bij in zijn bak ligt, dus dan zal daar af en toe wel eens wat zout over het eten komen denk ik :') Het is gewoon, ik en men paard zijn hetzelfde (haha) we kunnen absoluut niet tegen de warmte. En hij zweet dan ook ongelooflijk snel (en soms veel als de temperatuur hoog gaat) en dan vraag ik me soms af of hij het allemaal wel goed genoeg aangevuld krijgt. Dus ik ga in de zomer zeker je tip gebruiken en er een klein beetje zout aan toe voegen!

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:45

Je zou dan ook voor elektrolyten kunnen kijken. Met zweten raken ze natuurlijk niet alleen zout kwijt.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:51

Ja inderdaad, maar ik vind het moeilijk om ze te geven. In de stal heeft hij een automatische drinkbak, en op de weide staat mijn paard niet alleen maar zijn er ook andere eigenaarspaarden. Ze komen het water ook heel vaak verversen, dus ik denk dat het niet zo een goed idee is om het op de weide in het water te gooien dan

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:20

je kunt de elektrolyten ook door de slobber doen o.i.d.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:22

Ik deed op mijn werk altijd een schepje in de automatische drinkbak. Eerst een schepje elektrolyten en dan tot de rand vol, paarden gingen gelijk eruit drinken en nooit problemen mee gehad.

Mijn eigen paard krijgt nu een schepje aangelengd met water over de lucerne heen, hij is er iets minder enthousiast over. Heb een keer een ander merk gekocht maar als deze leeg is toch weer terug naar mijn eigen merk ( wat een stuk duurder is, maar ja die lust hij tenminste -O- )

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:35

meiske1577 schreef:
Ik deed op mijn werk altijd een schepje in de automatische drinkbak. Eerst een schepje elektrolyten en dan tot de rand vol, paarden gingen gelijk eruit drinken en nooit problemen mee gehad.

Mijn eigen paard krijgt nu een schepje aangelengd met water over de lucerne heen, hij is er iets minder enthousiast over. Heb een keer een ander merk gekocht maar als deze leeg is toch weer terug naar mijn eigen merk ( wat een stuk duurder is, maar ja die lust hij tenminste -O- )


Ah, dat is inderdaad ook een idee om het te doen werken! zal ik het zo wel eens proberen dan! bedankt voor de tip!

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 05:18

Had laatst een post getypt, maar die was ineens foetsie.
Ik voer ook electrolyten, zelf samengesteld voor een paar euro bij na zweten.
Het is begonnen toen hij telkens na een weekje bos zo lang stijf in zijn spieren bleef.
Gewoon niet los, stug.. Terwijl hij normaal erg los is.
En dat bleef ook gerust 1.5 week voor dat bij trok en vitamine E kreeg hij al.
Het grote verschil was enkel veel zweten voor die tijd en dan echt nat.
Als test ben ik zout gaan geven en binnen twee dagen had ik weer een elastiekje aan de longeerlijn, hoe duidelijk wil je het hebben?
Sindsdien krijgt hij als hij flink gezweet heeft een schepje elektrolyten door zijn voer na het trainen, enkel als hij veel gezweet heeft.

Verder ben ik onwijs blij!
Mijn pony kon vorig jaar dus niet zonder graaskorf de wei op, na twee uur zonder korf ging hij schuren van het gras en was erg zuur en moe.
Hij begon zijn korf af te werken en dat is niet om te houden helaas.
De eerste twee weken van het seizoen heeft hij m omgelaten, maar sinds een week niet meer, ik hield mijn hart vast maar hoopte op het beste.. :(
En het mooiste? Hij staat nu van 8 tot 4 op de wei zonder graaskorf en niks geen jeuk van het gras en dat gaat nu al de hele week toppie! *\o/*
Hij zit ook beter in zijn vel als toen, maar oh wat vind ik dat fijn voor hem!

Overigens heb ik momenteel zijn voer zo:
S'morgens krijgt hij een bakje voor hij de wei op gaat.
50 gram metazoa
5 gram kamille
magnesium
vitamine E
hoestkruiden
Alles door een hand luzerne.

De vitamine E moet sowieso en magnesium ben ik gewoon 100% voor.
Hoestkruiden krijgt hij voor hooikoorts, hij blijft anders maar proesten zodra je hem in een bos zet, echt kriebel in zijn neus.
Thuis proest hij ook, maar minder door veel minder bomen en struiken.
Met een eetlepeltje van de kruidenmix heeft hij nergens last meer van en paradeert hij klachtenvrij zonder neusnetje door het bos.
Op stal heeft hij onbeperkt hooi in twee hooinetten met 5x5 mazen, afhankelijk van hoe laat ze binnen komen eet hij 5 tot 7 kilo hooi.

Hij heeft nu zijn liksteen vanaf zaterdag staan, en hij maakt er gebruik van.
Niet extreem veel maar ik kan overduidelijk zien dat hij hem gebruikt.
Nu hij zo lang buiten staat in de kudde is hij wel wat futloos, dus ik ben aan het kijken of ik zijn Metazoa nu wel kan verdubbelen naar 100 gram.
Dan krijgt hij van mij s'middags nog 50 gram erbij, ik zie wel..
Een stalgenoot gaat waarschijnlijk vitalbix kopen en ik mag van haar een kilo ofzo overnemen als ik het serieus wil gaan proberen.
350 gram is dan niet iets waarop ik 7 kg durf te kopen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:40

Vitalbix is de moeite waard kan ik je vertellen :) Ik heb zo'n beetje alle vitaminekorrels geprobeerd en merk bij deze dat ze het meest fit is.

Welke electrolytenmix heb je samengesteld?

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:22

Koper schreef:
Als een paard zout gaat likken is het tekort al ontstaan. Dus ja, het tekort wordt dan aangevuld. Wat ik probeer te bereiken is dat het tekort er niet komt. Dus preventief zout zeg maar ;)

Mijn paardjes hebben op het moment even geen liksteen. Als ze vinden dat ze iets missen zie je ze wel bij voorbeeld zand likken. Vlak nadat ze verhuisd waren hebben ze 2 dagen wat zand gelikt. O ja... ze krijgen ineens veel gras. Zout bij het voer. En toen was het over. Een liksteen (of andere bron van mineralen) heeft voor mij een signaalfunctie. Zo had ik 2 jaar geleden een liksteen met extra magnesium staan. Mijn nieuwe ponietje heeft dat ding verslonden. Ponietje bleek hoefbevangen. Na een paar maanden liet ze 'm ineens links liggen. Ze kreeg toen al een tijdje een balancer + het huidige prutje en voornamelijk hooi ipv gras. De bevangenheid was netjes aan het uitgroeien. En ruim een jaar later begon ze weer aan dat blok. Ponietje heeft PPID, het was winter en kennelijk had ze een piek. Magnesium aan voer toegevoegd en de steen raakte weer uit de gratie. Handig zijn ze hoor, die lurkdingen :)


ik bedacht me dat ik niet eens had gereageerd op je antwoord op m'n vraag, niet netjes :o De himalaya wordt hier amper aangeraakt, na een halfjaar is die nog steeds scherp vierkant, dus afgelopen halfjaar was er geen tekort aan zout. 'T gaat mij er meer om dat ik me wat 'nutteloos' zou voelen om zout over het voer te geven als die liksteen 10 cm naast de voerbak hangt. Tenzij op echt hete dagen, dan geef ik wel preventief zout. Slim hoe jij die liksteen gebruikt, hier nog nooit m'n paard betrapt op zand of straat likken.

Wat fijn Moonfish :)

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 09:36

MartineC1711 schreef:
Vitalbix is de moeite waard kan ik je vertellen :) Ik heb zo'n beetje alle vitaminekorrels geprobeerd en merk bij deze dat ze het meest fit is.

Welke electrolytenmix heb je samengesteld?

Het fijne van de metazoa op 50 gram is dat hij echt perfect de hoeveelheid energie heeft die ik zoek. Echt super en glimmen als een spiegel.
Ik heb erg lang getobt met voer, of hij was veel en veel te heet of er zat geen beweging in, geen tussenweg.
Dus hoe dan ook blijft hij op metazoa staan op die 50 gram, maar dan zou het gaan om 50/50, 50 gram vitalbix, 50 gram metazoa.

Een recept wat ik op bokt als tip kreeg.
2/3 keukenzout, 1/3 Lo salt en dan 10% bitterzout/magnesiumsulfaat erbij.
Lo salt en keukenzout zijn simpel, bitterzout kan je bij de tuinen kopen en online, Tendo's magnesiumsulfaat heb ik.
De magnesiumsulfaat had ik liggen dus het was echt 3,50 ofzo totaal, dan heb je meer als een kilo gok ik.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 31-05-16 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:43

Ik heb van het weekend ook geprobeerd zout door de slobber te doen.
Maar meneer liet het staan helaas. Is een moeilijke eter en ik ben al blij dat hij wat eet zodat hij de Force binnen krijgt, dus ik laat het hier maar bij.
Himalaya stenen worden hier overigens niet aangeraakt, dus ik ga er van uit dat het wel goed zit.
Magnesium geef ik wel bij :j

De Force gaat overigens goed. Al vrij snel nadat ik overgestapt ben van Vitalbix naar Force stopte het stenen likken en zand likken gelukkig. Hij doet het er super op, is zelfs af en toe wat heet en zit erg goed in zijn vel :+

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:46

moonfish13 schreef:
Had laatst een post getypt, maar die was ineens foetsie.
Ik voer ook electrolyten, zelf samengesteld voor een paar euro bij na zweten.
Het is begonnen toen hij telkens na een weekje bos zo lang stijf in zijn spieren bleef.
Gewoon niet los, stug.. Terwijl hij normaal erg los is.
En dat bleef ook gerust 1.5 week voor dat bij trok en vitamine E kreeg hij al.
Het grote verschil was enkel veel zweten voor die tijd en dan echt nat.
Als test ben ik zout gaan geven en binnen twee dagen had ik weer een elastiekje aan de longeerlijn, hoe duidelijk wil je het hebben?
Sindsdien krijgt hij als hij flink gezweet heeft een schepje elektrolyten door zijn voer na het trainen, enkel als hij veel gezweet heeft.

Verder ben ik onwijs blij!
Mijn pony kon vorig jaar dus niet zonder graaskorf de wei op, na twee uur zonder korf ging hij schuren van het gras en was erg zuur en moe.
Hij begon zijn korf af te werken en dat is niet om te houden helaas.
De eerste twee weken van het seizoen heeft hij m omgelaten, maar sinds een week niet meer, ik hield mijn hart vast maar hoopte op het beste.. :(
En het mooiste? Hij staat nu van 8 tot 4 op de wei zonder graaskorf en niks geen jeuk van het gras en dat gaat nu al de hele week toppie! *\o/*
Hij zit ook beter in zijn vel als toen, maar oh wat vind ik dat fijn voor hem!

Overigens heb ik momenteel zijn voer zo:
S'morgens krijgt hij een bakje voor hij de wei op gaat.
50 gram metazoa
5 gram kamille
magnesium
vitamine E
hoestkruiden
Alles door een hand luzerne.

De vitamine E moet sowieso en magnesium ben ik gewoon 100% voor.
Hoestkruiden krijgt hij voor hooikoorts, hij blijft anders maar proesten zodra je hem in een bos zet, echt kriebel in zijn neus.
Thuis proest hij ook, maar minder door veel minder bomen en struiken.
Met een eetlepeltje van de kruidenmix heeft hij nergens last meer van en paradeert hij klachtenvrij zonder neusnetje door het bos.
Op stal heeft hij onbeperkt hooi in twee hooinetten met 5x5 mazen, afhankelijk van hoe laat ze binnen komen eet hij 5 tot 7 kilo hooi.

Hij heeft nu zijn liksteen vanaf zaterdag staan, en hij maakt er gebruik van.
Niet extreem veel maar ik kan overduidelijk zien dat hij hem gebruikt.
Nu hij zo lang buiten staat in de kudde is hij wel wat futloos, dus ik ben aan het kijken of ik zijn Metazoa nu wel kan verdubbelen naar 100 gram.
Dan krijgt hij van mij s'middags nog 50 gram erbij, ik zie wel..
Een stalgenoot gaat waarschijnlijk vitalbix kopen en ik mag van haar een kilo ofzo overnemen als ik het serieus wil gaan proberen.
350 gram is dan niet iets waarop ik 7 kg durf te kopen.


Het lijkt me hier een heel nuttige oplijsting die je hier gemaakt heb. Welke hoestkruiden geef je dan?

Wel super voor je dat hij nu zonder problemen de weide weer op kan!

Mijn paard maakt weinig gebruik van de liksteen, en zen touwtje is gebroken en nu ligt het bij in de voerbak, is de liksteen eerder animatie om in het rond te duwen.

Mijn paard eet met even grote smaak (voor hem dan) alles wat ik door zen slobber duw. Hij moest van de dierenarts zo'n red cell supplement bij krijgen, en als ik het gewoon over zen voer doet eet hij het met lange tanden op. Gisteren nog een slobber gemaakt met lijnzaadolie, glucosamine, de red cell en duivelsklauw. Hij heeft het even smakelijk (maar een gortig zicht) opgegeten als anders. Tafelmanieren met de slobber heeft hij echter niet. Het is blijkbaar heel leuk om slobber op de grond en aan de rand te plakken, om het daarna van daar verder op te likken.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 09:50

Amanda, mijn pony raakt ook geen himalaya likstenen aan, maar stond toch stijf van een gebrek aan zout bleek toen ik het bij ging geven.
Hij doet gewoon met veel likstenen niks.
Dat hij deze emmer die ik nu heb aanraakt ben ik al erg blij mee.
Het kreng heeft nu een emmer van 10 kilo liksteen in zijn stal en het is een kleine smurf van 1.30, kleiner waren ze er niet maar deze raakt hij tenminste aan! :')

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:56

Hij heeft op zijn oude stal de steen wel gebruikt, dus het is niet dat hij het nooit doet. Alleen nu niet. Vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ga dat hij het niet nodig heeft. Een theelepel door zijn slobber was al teveel, hij moest het echt niet :+

Wat voor emmer is dat?
En wat geef jij voor hoestkruiden erbij? Ik heb er 1 met stofallergie, dus altijd nieuwsgierig naar dat soort kruiden :j

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 10:29

Dan snap ik het inderdaad Amanda.
De emmer is van Besterly, zit wel melasse in maar ik had vrij weinig keus.
Hij dook op een emmer als deze van een stalgenoot, dus daarom heb ik hem door zijn kieskeurigheid ook gekocht.
Ik voer Pulmar van allround goods, het is een mix van van alles.

The cat: ik had het er met mijn stalhouder over en die trok dezelfde conclusie, hij zegt dat je zo de belangrijkste tekorten opvangt.
Hij krijgt trouwens vitamine E omdat hij anders echt ontzettend spierpijn kreeg van niks, en dan echt twee dagen sjaggo was van een lichte training.
Ik voer ook geen volledige dosering vitaminekorrel, dus ik ben het dus blijven geven.
Magnesium hebben imo heel veel dieren en mensen tekort, bovendien is het een heethoofd dus dat is dan niet gek.
Kamille krijgt hij omdat hij extreem reageert op voer, zonder kamille kan ik geen metazoa geven, eigenlijk gewoon niks ik heb meer getest.
Of hij mist echt energie en actitiveit of hij springt boven je hoofd uit met de focus van een mug, hij kan dus niet met en niet zonder.
Met dat beetje kamille erbij gaat dat perfect, hij krijgt ook maar 1/3 van wat mag, 5 gram van de 15.
Ik ben echt zo radeloos geweest qua hyperen op amper voer dat ik hem bijna te koop heb gehad zo lastig werd hij er van.
Echt net of je een ADHDer zijn pilletje afpakt en volstopt met m&m's.
Hij mist gewoon concentratie en rust, en door dat beetje kamille heeft hij dat wel.
Eerst kreeg hij 10 gram maar toen was hij qua emoties erg vlak, dat wil je niet.
Maar het probleem wat ik had qua focus van hem was echt binnen 2 dagen gewoon al opgelost, ik kreeg een totaal andere pony.
Ik zag het in zijn ogen, gelijk de dag erna al.
De vorige eigenaar had daar ook nog steeds problemen mee tot de verkoop aan toe.
Ik heb het eruit gekregen door simpel bloemetjes te voeren.
Als hij mee gaat naar de veluwe is het hebben we alles?
Tuig, wagen, pony, voer, zijn bloemetjes?! :')
En nog steeds dezelfde pittige looplust, maar veel bereikbaarder en geconcentreerder.
De kruiden zijn Pulmar, allround goods!

Hij kan ook van verhuizen naar een andere stal erg in paniek raken, rijden van wedstrijd prima maar in een nieuwe stal?
Tijdelijk als pauze prima, maar hij wil niet blijven slapen.
Hij staat dan gerust uren te stijgeren in angst en is zo van slag dat hij zich rustig verwond, bij de vorige eigenaar kwam hij dus over de staldeur.
Ze konden hem mooi laten hechten, van mij krijgt hij voor dat soort situaties een streepje sedalin krijgt.
Zelfs in adrenaline kalmeert hij dan binnen 20 minuten, je ziet dan ineens binnen 5 minuten de stress wegvallen en de rust terugkeren.
Heel zielig, ik heb recent op een andere stal gestaan.
Ik heb bewust gekozen voor mennen erheen, omdat het niet ver was.
Mijn pony is blij en vol goede moed op pad gegaan voor hij dacht iets leuks en kwam blij aan op de stal, aftuigen, afspuiten, niks aan de hand.
Hij staat heel tevreden te eten in zijn nieuwe box en binnen een kwartier viel ineens het kwartje dat hij niet meer naar huis zou gaan. :(:)
Nou echt van het ene op het andere moment ging de knop om: gillen, paniek, steigeren, tegen zijn boxdeur bonken, zo in paniek.. :(:)

Het is gewoon best een pittig ding, niet vervelend maar dat is dan echt angst.
En dat lastige van voer is vermoed ik echt van te weinig focus of teveel prikkels die hij niet verwerken kan.
Ik hoop dat ik hem nooit hoef te verkopen, maar zo wel krijgt hij een emmertje kamille, zijn wonderlijke hoestkruiden en een spuit sedalin mee.
En ze krijgen hem gemeld en wel met een streepje sedalin geleverd.
Het is een kanjer van een pony, maar je moet hem het eerste moment na zo'n verhuizing even helpen, en gewoon zijn kamille gunnen voor zijn rust, de dag erna is er gewoon niks aan de hand, maar dat eerste moment?
En dat terwijl hij in het grootste verkeer bom en bomproof is.


Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 02:53

Groeien de hoeven van jullie paarden ook zo gruwelijk hard?
Bij aankoop een jaar geleden kon hij 10 tot 12 weken met zijn ijzers.
Momenteel staat hij er 5 weken op, en hij moet nu echt alweer naar de smid.
Zijn voeten groeien zo hard!
Volgens mij gaat het wel goed met meneer. :+

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:04

Mijn paarden staan op blote voeten 24/7 buiten, dat groeit niet zo hard

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:21

Rij je ook meer want hoe meer je paard beweegd stimuleer je de bloedsomloop in de hoef en groeien de hoeven sneller.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 19:28

Rijden is gelijk gebleven.
Hij staat wel van 8 tot 4 buiten op de wei in een kudde.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:15

Iemand hier een idee waarom mijn paard als ze zweet tijdens het werk . Nagenoeg meteen koud aanvoelt zodra ik ga stappen .
Zouden extra electrolyte van nut zijn
Naast een compleet vit/min supplement en een liksteen die ze goed gebruikt

Loretteeee

Berichten: 766
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:44

Ik zie dit topic voor het eerst, en ik vraag me af waarom ik dit nooit eerder wist.

Mijn pony krijgt eigenlijk nooit iets. Een handje onderhoudsbrok en ze heeft zo'n 10 kg liksteen (zo'n rode) staan. En verder alleen maar ruwvoer en gras.

Met mijn vorige da heb ik het er ooit eens over gehad wat zij nodig zou hebben. En dat zou dus zo'n rode liksteen en ruwvoer voldoende zijn. Met mijn huidige da heb ik dit nog niet besproken.

Nu ik dit allemaal zo lees heb ik gewoon medelijden met mijn pony. :(:) binnenkort eens gaan onderzoeken welk voer het beste bij haar zou passen..

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:51

Ik heb het ook jarenlang zo gedaan. Mijn ruin is echt opgeknapt van een vitamine/mineralenbrokje.

Hoe doen jullie het als er veel supplementen/poeders door het voer moeten? Mijn merrie (shet) krijgt 2 keer per dag 50 gram Vitalbix en een handje haver met een prutje erdoor. Alles bij elkaar is het erg weinig voer, het past makkelijk in 1 hand. Ze krijgt over haar voer heen nog magnesiumcitraat, een vitaminepoeder (vitamine E) en in de zomer ook nog zout. De magnesium en vitamine E zijn omdat die haar helpen met PPID-gerelateerde klachten. In haar bak krijgt ze bijna meer poeder dan brokjes/haver. Ze eet het braaf op, dat is het probleem niet, maar ik vind het er zo vreemd uitzien. Ligt dat aan mij en moet ik gewoon niet zeuren of kan ik haar beter toch nog iets er bij geven? En wat dan? Luzerne mag ze niet en slobber weet ik niet hoe ze er op reageert. Als haar prutje wat plakkerig uitvalt zie ik haar soms wat rommelen omdat 't aan haar gebit plakt. Dus ik heb liever niet iets van slobber of anderszins zompigs voor d'r. Ik zat te denken aan een muesli waar weinig voedingswaarde en vooral weinig suiker in zit. Maar welke dan? Grasbrokken lijkt me voor in de winter wel heel handig, nu in de zomer heeft ze gras (en hooi). Ze staat op de wei en krijgt 2 keer per dag hooi, wat ze ook graag eten. Momenteel heb ik Duits kruidenhooi. In de winter bestaat het ruwvoer uit hooi (Frans) en gerstestro. De pony is 26 jaar. Op zich is ze goed gezond, de PPID-klachten zijn niet ernstig en bij deze pony heb je het dan vooral over huidklachten. Ze krijgt bij weersveranderingen/erg warm/erg benauwd weer soms wat lichte koliek.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:59

Als je pony het braaf eet en er geen probleem mee heeft en verder ook niks nodig heeft, zou ik het persoonlijk zo laten..

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:03

Dat was inderdaad ook mijn eerste ingeving :) Het is wel een pony die heeeeeel braaf is, eigenlijk té. Je kunt haar pijn doen en dat accepteert ze maar daarna gaat ze wel even zielig in een hoekje staan met een verdrietige blik. Dus ik was vast op zoek naar wat ik kan doen als ze toch niet meer haar voer zo wil eten. Al is het maar voor m'n eigen gemoedsrust, ik weet namelijk van d'r dat ze ook dingen doet die ze soms eigenlijk helemaal niet wil.