Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:24

Dan zal het niet aan de luzerne liggen als hij het daarop niet had. Dan zou ik inderdaad een andere balancer proberen om te kijken of dat verschil maakt

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:25

Dank voor je reactie. Zal eens op zoek gaan naar andere merken

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:11

Als je beetje googled vind je denk ik wel meer ervaringen! Denk dat het niet aan de suikers ligt, maar aan iets anders. Vaak hoor je dat als ze een paar dagen gestopt zijn met de vital, weer de oude zijn.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:56

Voor een vriendin ben ik op zoek naar een goede vitaminebrok. Merrie heeft zware koliek gehad en mag nu alleen maar ruwvoer en een vitaminebrok. Merrie loopt op M niveau.

Eisen:
- zo laag mogelijk in suikers
- zo laag mogelijk zetmeelgehalte
- Geen melasse
- Geen graan
- Geschikt voor een kieskeurig paard.

Wie heeft de gouden tip

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:04

Mijn Haflinger werd van Vitalbix ook explosief, nu voor ik ze los wat luzerne bij en ging ze vandaag ook als een ongeleid projectiel aan de longeerlijn.

Ik heb nu een proefverpakking van JPGEF, ze vinden het in ieder geval lekker.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:10

Van die jpgef smult de mijne ook. Normaal eet ze dr brokjes halverwege de nacht op had ik het idee, want hooi is lekkerder. Maar nu eet ze weer eerst de brok op. Ik denk dat het wat zoeter is door de melasse oid.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:28

Charaz schreef:
Mijn Haflinger werd van Vitalbix ook explosief, nu voor ik ze los wat luzerne bij en ging ze vandaag ook als een ongeleid projectiel aan de longeerlijn.

Ik heb nu een proefverpakking van JPGEF, ze vinden het in ieder geval lekker.


Ga ik die ook eens opzoeken. Ben gestopt met voeren per vandaag van vitalbix. Nu op,zoek naar wat anders

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:04

Ik geef vs2000, soms marstall force of korte periode oerbalans.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:47

Leonie_M schreef:
Voor een vriendin ben ik op zoek naar een goede vitaminebrok. Merrie heeft zware koliek gehad en mag nu alleen maar ruwvoer en een vitaminebrok. Merrie loopt op M niveau.

Eisen:
- zo laag mogelijk in suikers
- zo laag mogelijk zetmeelgehalte
- Geen melasse
- Geen graan
- Geschikt voor een kieskeurig paard.

Wie heeft de gouden tip


Ik zweer bij pavo vital & fibre nuggets van pavo, die laatste mag je paard ook omdat dat hooibrok is.

Fijn om samen te geven. Ik geef de nuggets inmiddels droog, maar met koud water maak je er binnen 10 min makkelijke slobber van (die ik dan meng met vitalbix nutrimash) dan vind ze het heerlijk :P

Die mash vind ik echt een topuitvinding https://vitalbix.com/vitalbix-nutrimash/ anders zou m’n merrie die hooibrok niet eten denk ik.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:47

Hii
Mijn merrie krijgt marstall force maar merk dat ze nu zodra ze in de paddock komt begint met zand likken. En dit terwijl ze ook al silicium krijgt.

Nu staat ze 2 uur in de paddock per dag (hier geen commentaar op, ben al opzoek naar een andere stal) en verder niks. Ze is met pensioen en kan niet bereden worden dus krijgt ze ook geen bergen aan krachtvoer. Wel ruim voldoende ruwvoer.

Ik zoek iets zeer laag in suiker en zetmeel en zonder luzerne. Liever geen granen. Ze hoeft niet explosief te worden hahahah

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:48

Ik zou dan overgaan op vs200 of jpgef.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:04

Mijne deden dat ook.

Nu dik tevreden met Equilin!

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:54

@Hannanas, de jpgef heeft suikerrietmelasse en luzernemeel als ingredienten.... Maar ziet er verder wel goed uit. De vs200 lees ik ook veel goede dingen over.

@Dennis, is dat de EquilinBALANCER? Zag dat deze niet melasse vrij is.

Is er iemand die ervaring heeft met de Pure Balancer van purepaardenvoeding.nl? Is deze een beetje goed. Zie dat hij zeer laag is in energie en suiker+zetmeel en luzerne vrij.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:59

Ymedien, die is niet van Pure Paardenvoeding maar van Pure Feed uit Engeland. Ik voerde hiervoor beetje alles maar ook lange tijd VS200. Moet toch echt wel luzerne vrij geven blijkt en ik ben de Pure Feed balance brokjes gaan geven. Hij doet het er geweldig op een hij vindt ze ook mega lekker! Wel denk duurste brokje tot nu toe maar vooruit :-)

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:07

IngridM schreef:
Ymedien, die is niet van Pure Paardenvoeding maar van Pure Feed uit Engeland. Ik voerde hiervoor beetje alles maar ook lange tijd VS200. Moet toch echt wel luzerne vrij geven blijkt en ik ben de Pure Feed balance brokjes gaan geven. Hij doet het er geweldig op een hij vindt ze ook mega lekker! Wel denk duurste brokje tot nu toe maar vooruit :-)


Dat is deze toch?
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-balance/

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:29

Ja klopt! Is voor mijn pony het eerste vitaminebrokje waarbij ik echt verschil zie bij hem.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:13

Ymediem schreef:
@Hannanas, de jpgef heeft suikerrietmelasse en luzernemeel als ingredienten.... Maar ziet er verder wel goed uit. De vs200 lees ik ook veel goede dingen over.

@Dennis, is dat de EquilinBALANCER? Zag dat deze niet melasse vrij is.

Is er iemand die ervaring heeft met de Pure Balancer van purepaardenvoeding.nl? Is deze een beetje goed. Zie dat hij zeer laag is in energie en suiker+zetmeel en luzerne vrij.


De Jpgef grunalaat is zonder luzerne en melasse.

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:25

Ik heb daarom inderdaad voor de jpgef granulaat gekozen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:17

puppy1128 schreef:
Ymediem schreef:
@Hannanas, de jpgef heeft suikerrietmelasse en luzernemeel als ingredienten.... Maar ziet er verder wel goed uit. De vs200 lees ik ook veel goede dingen over.

@Dennis, is dat de EquilinBALANCER? Zag dat deze niet melasse vrij is.

Is er iemand die ervaring heeft met de Pure Balancer van purepaardenvoeding.nl? Is deze een beetje goed. Zie dat hij zeer laag is in energie en suiker+zetmeel en luzerne vrij.


De Jpgef grunalaat is zonder luzerne en melasse.


Oh echt?! Dat wist ik niet. Handig om te onthouden als de Pure Feed echt te duur gaat worden door de brexit....

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:45

Dankjewel iedereen! Ga me even verdiepen in de Pure Feed, Equilin en jpgef granulaat :)

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:23

Voor wie nog zit met de houdbaarheid van victorious secret, dit is wat Astrid vanmorgen appte:

“vrijdag 22 jan geleverd en iets van die maandag geproduceerd. De minimale houdbaarheid is zes maanden. In Nl zou dat 12 mnd zijn, maar in Oostenrijk gelden andere regels.”

Nooit geweten dat dat de reden was van de korte houdbaarheid. Maar ik houd gewoon een jaar aan :j

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:49

Ik kom even binnenvallen met een vraag over een vitaminebrok die jullie wellicht niet kennen.

Ik voer op dit moment 's ochtends een liter (geweekt) bietenpulp met grasbrok en zout en 's avonds 400 gram equsana health fiber (gemalen grasbrok, bietenpulp, appelvezels, lijnzaad, zonnebloemmeel en koolzaadolie) met 80 gram Marstall force.
In de winter 7/8 kilo voordroog per dag, in de zomer alleen 's nachts gras en hooi als lunch.

Paard is een Ijslander met licht zomereczeem, werkt 5 keer per week en is mooi slank en vol energie.

Nu word ik tot irritant aan toe gepushed om over te gaan op Regulator Complete. Dit wordt volgens mij niet in Nederland verkocht.
Ik ben zelf wat sceptisch omdat het zo hard gepushed wordt als helemaal fantastisch voer. Zeker in de IJslanderwereld is Regulator Complete en enorme hype (vermoedelijk omdat een aantal sportruiters door Regulator gesponsord worden).
Nu zou je denken dat die paarden dan ook met vlag en wimpel door een bloedonderzoek zouden komen, maar dit blijkt niet zo te zijn. De waardes blijken helemaal scheef - en tóch blijft met hardnekkig Regulator als het beste voer aanprijzen. Ik twijfel daarom heel erg of ik wel over moet gaan. Zeker ook omdat er in Regulator Lucerne zit, en dat wil ik eigenlijk liever niet voeren aan mijn import Ijslander.

Wat denken jullie hiervan, bokkers. Is Regulator echt beter dan Marstall force?
https://www.regulatorcomplete.com/da/he ... til-heste/
Als je even naar beneden scrollt, staan daar alle waardes.

De dosering voor een Ijslander is 300 gram tegenover 80 van Marstall Force.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 12:58

Je gewoon niet laten pushen

Jou paard als je paars het goed doet op z’n huidige voer daar op laten. En niet omdat het een hype is.

Mijn haf doet het goed op pavo. Terwijl genoeg mensen ken die pavo niks vinden.

Verder kijken is niet erg maar niet omdat het moet, maar doen omdat je gevoel dat zeg ;-)

Ik krijg altijd de kriebels van het woord moeten of pushen omdat de hele wereld zegt dat het beter is, terwijl jou gevoel miss anders zegt. Jij kent je paard het beste

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 14:38

Ik ga helemaal mee met plutolover.
Jij kent je paard het beste, volg je eigen gevoel en niet dat van een ander.
Meerdere opties onderzoeken is nooit verkeerd, voelt iets niet goed, volg dan vooral jouw onderbuikgevoel.

Irriterend van die ongevraagde adviezen van zulke bemoeials.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:47

Ik ga ook mee met plutolover. Jouw paard, jouw regels. Er bestaat geen 'one size fits all' en met scheve verhoudingen zou ik niet overgaan daarop. Zeker niet als er Luzerne inzit en jouw paard een jeuker is ;)