Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:16

Stal_Fiore schreef:
Iemand hier ervaring met het brokje van EquiLife F4F?

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/equilife.html


Ja. :j Ik voer Formula for Feet aan mijn Tinker en Appaloosa pony.
De Tinker staat er al een aantal maanden op, de Appaloosa pas een weekje.

Wil je iets specifieks weten? :)

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:38

Benieuwd naar je ervaringen. Doen ze het er lekker op?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:52

Stal_Fiore schreef:
Benieuwd naar je ervaringen. Doen ze het er lekker op?


Ja, beiden doen het er goed op. :j

De Tinker merrie heeft PPID en doet het er heel erg goed op. Ze is wel een hele kieskeurige eter en ik moet het voor haar mengen met Agrobs Alpengrün Muesli, anders eet ze het niet. De Appaloosa is een stuk makkelijker en eet de brokjes met smaak op.

Ook de hoefsmid is erg tevreden over de hoeven van onze Tinker.

Het is een vrij kostbare vitaminekorrel, maar ik vind het zijn geld dubbel en dwars waard. :)

Welke brok geef jij nu en waarom zou je willen overstappen naar Formula for Feet?

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:13

@ Stal_Fiore; ik heb de F4F jaren aan mijn PRE gegeven en die deed het er super op. Het is geen goedkope vitaminebrok, maar mijn inziens was het zeker zijn geld waard! (Ik weet alleen niet hoe het zit qua verhoudingen wbt vitamine/mineralen of deze optimaal zijn.)

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:53

Ik geef het sinds kort aan mijn hoefbevangen paard, in combinatie met de magnesium chelaat van Paard Natuurlijk.
Hoop dat het haar gaat helpen.

Voor de bevangenheid kreeg ze een basisbrok van stal.
Daarna een hele tijd gestopt met krachtvoer, alleen hooi. Wilde toen toch wat vitamine bijvoeren en heb toen even paco vital brokjes gegeven.
Maar toen kwam ik deze brokjes tegen. Proberen waard dus.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:47

Het nadeel is dat de meeste paarden in Nederland een seleniumkrapte hebben. Ze krijgen (bij een gewicht van 500kg) zo'n 0.5mg Se binnen met 2% gemiddeld Nederlands ruwvoer, hebben volgens het NRC 1.0mg nodig op rust, volgens het CVB zelfs 1.5mg. Optimaal is zo'n 2.5mg (EACN). Het advies is om niet meer dan 5.0mg te voeren, maar de werkelijke bovengrens is 20-25mg Se per dag.

Waar de grote angst voor Selenium vandaan komt is me niet helemaal duidelijk. Ik denk vanuit de VS waar er gebieden zijn met dusdanig veel selenium in de grond dat ze via 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer sowieso al tussen de 10-20mg Se binnen krijgen.

Voor Calcium, Fosfor en Magnesium is de bovengrens zo'n 5x het hoogste minimum (dus CVB en NRC vergeleken). Vitamine D is het 7x, zink en vit. A is het zo'n 10x (of zelfs 5x bij vit. A als het om jonge paarden gaat) en zelfs koper zit maar net boven het maximum van Se met 21x.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:50

@mizora en seleniumtekort kan juist ook echt enge situaties geven... Heb er genoeg gezien die zo weinig bijgevoerd kregen dat ze helemaal bleek waren, en dat was echt geen ijzertekort maar een seleniumtekort... Heel hardnekkig en vervelend en zelfs gevaarlijk fabeltje dus, die angst voor 'teveel selenium'...

maralyn

Berichten: 10423
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:38

Hier met een 2,3 tot 2,7 per dag aan selenium uit al het voer.
Dus dat zit wel snor denk ik

san4nie
Berichten: 3568
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:54

Is hier iemand die zo weet of er een vitaminebrok is waar relatief veel magnesium en biotine in zit?
Ik voer dit nu los bij, maar zou ivm veranderende omstandigheden graag makkelijker willen voeren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:29

@Mizora, weet je ook welke delen van Nederland de bodem een laag Selenium gehalte kent? Of waar ik daar informatie over kan vinden?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:10

san4nie schreef:
Is hier iemand die zo weet of er een vitaminebrok is waar relatief veel magnesium en biotine in zit?
Ik voer dit nu los bij, maar zou ivm veranderende omstandigheden graag makkelijker willen voeren.

JPGEF

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:11


Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:19

Jpgef heeft 2% magnesium
Dat is 8 gram per de aangegeven 400 gram per dag

Pavo vital 12% Mg
Dat is 12 gram per aangegeven 100 gram per dag

Biotine is wel meer in jpgef

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:12

Vital heeft 0,12% magnesium. Dus 1,2g per 1000g wat betekent 0,12g per portie van 100g

san4nie
Berichten: 3568
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:17

Bedankt!
Ik zag op voervergelijk dat de gewone balancer van jpgef inderdaad al veel meer biotine en magnesium bevat dan bijvoorbeeld de vital.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:35

VS200 heeft 5gr magnesium per dagdosering en 20 milligram biotine per dagdosering (een dagdosering voor een paard van 500 kilogram is 200gr: 40gr per 100kg lichaamsgewicht)

Bij vitalbix is magnesium 20gr per kilo en biotine 5mg. Ze adviseren bij matige arbeid 70gr per 100kg lichaamsgewicht, dus 350gr voor een paard van 500kg, kom je met magnesium wel vrij hoog uit, maar met biotine niet zo.

Marstall Force heeft 4,5% magnesium, 12mg biotine per kg. Hun advies ligt vrij laag: ze adviseren ongeveer 100 gram per dag voor een warmbloedpaard in recreatief werk. Dan krijg je wel 4,5gr magnesium, maar aan biotine maar 1,2mg.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:44

Nibbit schreef:
Jpgef heeft 2% magnesium
Dat is 8 gram per de aangegeven 400 gram per dag

Pavo vital 12% Mg
Dat is 12 gram per aangegeven 100 gram per dag

Biotine is wel meer in jpgef

Van de balancer voer je bij jpgef geen 400 gram, maar 200 (500kg paard). De pro voer je wel iets van 400gram, dus even op letten. Ik dacht dat je bij de balancer met 200 gram iets van 6gr magnesium voerde.

san4nie
Berichten: 3568
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:54

Ik weet alweer waarom ik het zo lastig vond. :+

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:00

san4nie schreef:
Ik weet alweer waarom ik het zo lastig vond. :+


Uiteindelijk is het vooral belangrijk te weten wat je primair voert (ruwvoer) en wat je daarin wil aanvullen.
Wij zitten hier op seleniumarme grond, en het ruwvoer is lokaal gewonnen. Dan moet je dus opletten dat je genoeg selenium voert.
Als je ruwvoer inkoopt, kun je daar vaak een analyse van krijgen, zeker als je groot inkoopt. En anders (als het inderdaad één partij is) zelf een check laten doen.

Wat vervelender is, is dat veel merken vrij laag adviseren te doseren, terwijl je voor optimale hoeveelheden van vitaminen en mineralen veel hoger zou moeten willen voeren. @Mizora heeft dat voor veel merken op papier staan volgens mij :)

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:51

Faya__ schreef:
Vital heeft 0,12% magnesium. Dus 1,2g per 1000g wat betekent 0,12g per portie van 100g

Oh idd... niet goed gelezen. Dat is erg weinig :x

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:36

De hoefsmid tipte mij ook de F4F, maar vind het best prijzig en daarbij vind ik het lastig dat er geen selenium in zit. Mijn paard (bijna 3 jarige Paint, nog niet onder het zadel) krijgt zijn vitaminekorrel (wisselend, nu Vitalbix DC) samen met een schep Fibra Premium. Dit is ongeveer 350 gram per dag, Fibra bevat 0,4mg selenium per kg.
Helaas weet ik niet precies hoeveel selenium er in ons ruwvoer zit, maar als ik het hierboven lees lijkt mij dus verstandig om sowieso wat selenium bij te voeren als ik over zou stappen naar de F4F?
Alleen zie ik zo snel niet een supplement met alleen selenium. Ik kan alleen combinaties vinden met vitamine E?

san4nie
Berichten: 3568
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:31

Skippy01 schreef:
san4nie schreef:
Ik weet alweer waarom ik het zo lastig vond. :+


Uiteindelijk is het vooral belangrijk te weten wat je primair voert (ruwvoer) en wat je daarin wil aanvullen.
Wij zitten hier op seleniumarme grond, en het ruwvoer is lokaal gewonnen. Dan moet je dus opletten dat je genoeg selenium voert.
Als je ruwvoer inkoopt, kun je daar vaak een analyse van krijgen, zeker als je groot inkoopt. En anders (als het inderdaad één partij is) zelf een check laten doen.

Wat vervelender is, is dat veel merken vrij laag adviseren te doseren, terwijl je voor optimale hoeveelheden van vitaminen en mineralen veel hoger zou moeten willen voeren. @Mizora heeft dat voor veel merken op papier staan volgens mij :)


Ja, dat snap ik. Is alleen wat lastiger als je op pension staat.

Ik heb nu nog oerbalans staan, misschien als dat op is eens naar JPGEF kijken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:05

san4nie schreef:
Ja, dat snap ik. Is alleen wat lastiger als je op pension staat.

Ik heb nu nog oerbalans staan, misschien als dat op is eens naar JPGEF kijken.


Wellicht heeft de pensionhouder wel een analyse liggen? Je kunt het op z'n minst vragen. Ik sta ook in pension en heb gewoon gevraagd wat er gevoerd wordt en of er analyses zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Op de vorige stal wist ik van wat er op stal werd gevoerd de basis (pavo quick scan) en van wat ik zelf nog inkocht was een uitgebreide analyse aanwezig.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:04

Mizora schreef:
Het nadeel is dat de meeste paarden in Nederland een seleniumkrapte hebben. Ze krijgen (bij een gewicht van 500kg) zo'n 0.5mg Se binnen met 2% gemiddeld Nederlands ruwvoer, hebben volgens het NRC 1.0mg nodig op rust, volgens het CVB zelfs 1.5mg. Optimaal is zo'n 2.5mg (EACN). Het advies is om niet meer dan 5.0mg te voeren, maar de werkelijke bovengrens is 20-25mg Se per dag.

Waar de grote angst voor Selenium vandaan komt is me niet helemaal duidelijk. Ik denk vanuit de VS waar er gebieden zijn met dusdanig veel selenium in de grond dat ze via 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer sowieso al tussen de 10-20mg Se binnen krijgen.

Voor Calcium, Fosfor en Magnesium is de bovengrens zo'n 5x het hoogste minimum (dus CVB en NRC vergeleken). Vitamine D is het 7x, zink en vit. A is het zo'n 10x (of zelfs 5x bij vit. A als het om jonge paarden gaat) en zelfs koper zit maar net boven het maximum van Se met 21x.

Inderdaad.
Ik gaf deze winter cavalor nutri grow aan mijn merrie met veulen.
Er is een zware issue geweest, veulen heeft eind in Merelbeke gestaan wegens sepsis.
Veulentje is er door gekomen, heel erg goed zelfs, maar twee maand geleden leek ze plots op haar tipjes van haar achterhoeven te lopen. Ik dacht eerst aan blein, want ze klikte door de kogel. Was vreemd om te zien, leek of ze haar voetjes niet meer plat kon zetten.
Veearts gaf ontstekingsremmer, maar na maand keerde het terug. Op zelfde moment, zag ik 's morgens plots tot mijn allergrootste ontzetting de moeder zwalpend door de weide waggelen. Op bepaald moment ging ze liggen en leek ongelofelijk duizelig.
Ik schrok me tepletter. Veearts erbij en diagnose was Wobbler.
Ik wist meteen: dit is vit E Selen tekort. Mijn merrie is veel te goed om wobbler te ontwikkelen, en feit dat merrie én veulen een achterhand issue hebben, is geen toeval.
De veearts was niet overtuigd en leek sceptisch. Ja, vit E helpt zei ze, maar de oorzaak zit in zenuwbaan in de nek. Ik dacht, niets van. Door vit E selen kunnen ze ook atactisch worden en ik hoopte heel erg dat ik gelijk had.
Meteen naar apotheker gegaan om vitE/ selen pilletjes, was voor humaan gebruik omdat ik zo snel mogelijk wou handelen, geplet met een vijzel, boxrust en ontstekingsremmers en 's anderendaags durfde ik mijn ogen niet te geloven.
Allebei liepen ze normaal de stal uit.
Het gaat super goed nu, beide lopen weer de boel te terroriseren en zijn fit en fris, maar ik geef de beste vit E, want heb nu veel geleerd en er zijn veel soorten waarvan sommige gewoon niets doen.
Ongelofelijk wat voor gevolgen een slechte balancer kan geven. De nutri grow van Cavalor deed dus niets en geef ik nooit meer.
Ik gaf aanvankelijk (n'a de pilletjes heb ik een supplement voor paarden gekocht) een pot van 300gram die me 128 euro gekost heeft met 5000 IE vit E (4 soorten verbindingen),
https://www.pharmamarket.be/be_nl/equi- ... UjEALw_wcB
Die is nu op en ga vandaag om de Goldmedics, schijnt de beste bron te zijn voor vit E omdat nog alle 8 de verbindingen erin zitten die in normale vit E zit, en dus best opneembaar is.
Mochten er nog tips zijn mag je me gerust laten weten. Ik geef nu al mijn paarden vit E omdat ze het nergens anders kunnen uithalen en ik na deze ervaring besef hoe belangrijk dit is, maar is heel kostelijk.

Het probleem met koper is dat weinig paarden dit tekort hebben liet ik me vertellen door de eigenaar van goldmedics, en mensen die geen analyse laten doen van hun paard, en zomaar een balancer gaan geven, riskeren dat het teveel aan koper de opname van zink belemmert.
Daarom ga ik nu een manen analyse laten uitvoeren en een balancer laten maken die tekorten aanvult ipv lukraak te voeren.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-03-21 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:34

Ik lees al een tijdje mee en ik dacht dat ik een goede nieuwe brok gevonden had, maar ik twijfel nog.

Mijn paard krijgt 1-1,5 kilo sportbrok per dag. Nu zag ik dat je bij Equilin dan een halve hoeveelheid per dag moet geven. Nu zag ik alleen ook dat je 500 gram luzerne er bij moet geven. Dat doe ik eigenlijk liever niet. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter geen Equilin Balancer gaan geven?