Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:16

Ik geef best wel wat supplementen bij:
- Magnesium
- Elektrolyten (als er heftig is gezweet)
- Extra Vitamine E - die ligt vaak laag in balancers
- Rozenbottels
- Zwarte komijn olie (voor de luchtwegen)
- Omega 3 uit zalmolie
- Glucobalance als seizoen begint
- Schepje zeezout
- Extra Aminozuren en eiwitten omdat het hooi zo onwijs arm is en hij begon terug te vallen.

Dus nee voor mijn IR-gevoelig paard met een allergie/hooikoorts en verdenking op PSSM, is het niet een kwestie van 1 brokje en klaar helaas haha.

Muze
Berichten: 5288
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:05

Balancer, wisselend wat kruiden en wat grasbrok.
Zelf geef ik af en toe wat keltisch zeezout.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:29

Balancer (vitalbix dc timothee of jpgef)
Grasmix (vitalbix fiber of agrobs alpengrun muesli)
Magnesiumcitraat
Lijnzaadolie

Soms ook nog wat Keltisch zeezout (als ze gaan likken)
En als ze op gras gaan gluco balance.

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:24

Balancer (vitalbix timothy)
Vitalbix nutrimash omdat ze wat is afgevallen door stress van oud en nieuw icm verhuizen van een kuddegenoot, die ben ik nu langzaam aan het minderen en dan ga ik op zoek naar een geschikte gras mix omdat die droog te voeren zijn

En in het seizoen krijgt ze druppels voor het eczeem want dat heeft ze in lichte vorm
Verder krijgt ze geen supplementen maar dat is vooral omdat ze bij de vorige eigenaar van alles kreeg, dus dat heb ik toen afgebouwd en eerst maar eens even kijken hoe het zonder gaat, dat is inmiddels een jaar geleden en ze gaat nog steeds super

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:30

Ah kijk, dank voor de bijdrage.

Bij mij hou ik de chelaat er denk ik nog in, in de winter krijgt ze altijd brandnetel of kleefkruid (is einschuss gevoelig).

Vitamine E + Selenium (ook Horseflex) krijgt ze ook enkel ‘s winters. In de zomer zit dit ook veelal in het gras geloof ik. Misschien dat ik straks ga kijken of dat genoeg in de balancer zit, en die laat ik wellicht achterwege.

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:03

Ik voer pavo daily plus, ongeveer een halve emmer, dan de balancer , klein handje muesli en monnikspeper. Zat er wel aan te denken om ook magnesium bij te voeren tegen de spanning.

Hoe snel is een balancer uit het systeem? Ik ben zondag gestopt met het voeren en nu is ze gewoon weer alert, maar niet meer zo snel over de rooie als vorige week

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:39

Ik reken twee weken bij bijv schuren als reactie op voer, maar vaak is dat met een paar dagen over.
Gold ook voor een vd merries die op luzerne reageert, dus zou goed kunnen JackieT

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:15

ik heb toch equillin besteld,de balancer ruwvoer.
ben benieuwd!


wiwabalia.
mijn merrie krijgt nu een 700 gram seniores priores
400 gram pavo fibrenuggets .
dat 3x daags geweekt als slobber.
en dan om de dag 300 gram bodybuilder van Mijten er door.
en om de andere dag had ik pavo vital,maar stap dan nou straks over op equillin .
en omdat mevrouw als de slobber bijna op is een toetje wil :')
doe ik er eenmaal daags een schep voermeesters vezels en kruiden door.


jackie, in je balancer zit ook magnesium toch?
niet zomaar magnesium gaan bijgeven, want teveel kan namelijk wel een belasting op de nieren geven.
alleen doen als het echt nodig is.

en dat met dat druk worden op pavo vital kan gebeuren,maar is na 3 weken geven vaak wel over.
de daily plus was volgens mij ook zoiets mee?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:07

Vandaag voor het eerst de daily plus gevoerd dus ben benieuwd. Normaal krijgen ze van hartog lucerne, maar die was uitverkocht. Daar ga ik wel weer op terug want vind het wel erg stekelig.

Bedankt voor de tip over magnesium, zal daar even verder naar kijken.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:26

Hallo allemaal,

Sinds vandaag de vitalbix daily compleet gaan voeren. Pony stond eerst op pavo vital (at dit wel goed) maar kreeg er na een aantal maanden jeuk van.
Ik heb nu de vitalbix met het oude voer gemengd en hij eet het nog niet van harte. Normaal valt hij onwijs aan op zn eten.

Moet ik dit gewoon even de tijd geven? Ik blijf de komende 2 weken mengen zodat hij kan wennen. Anders toch maar terug op de pavo....
Heeft iemand ervaring?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:30

even blijven geven, is vaak even wennen :j
ik heb de equilin binnen.dat ruikt wel sterk!
en mijn merrie dacht ook even van ja daag ik ga dat niet eten :')
maar heb het even goed door het voer gedaan ,beetje nat en toen ging het prima.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:41

Oh dat geeft hoop. Normaal valt hij altijd aan maar nu zit er natuurlijk veel minder suiker in 1,5% minder dan in de pavo vital dus het zal vooral wennen zijn hoop ik

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:15

Het kan ind wennen zijn. Maar mijn haf art het ook op gegeven moment niet meer. Dus nu geef ik https://superfithorse.nl

Maar weet niet of dat hem word heb nu 2e zak die maak ik wel op. Lastige is ik merk nooit zo verschil..

Wel is m’n haf wat onrustiger maar komt denk door verhuizing m’n jonge haf is gwn zich zelf.

Slmt9

Berichten: 4815
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:50

Yenni schreef:
Hallo allemaal,

Sinds vandaag de vitalbix daily compleet gaan voeren. Pony stond eerst op pavo vital (at dit wel goed) maar kreeg er na een aantal maanden jeuk van.
Ik heb nu de vitalbix met het oude voer gemengd en hij eet het nog niet van harte. Normaal valt hij onwijs aan op zn eten.

Moet ik dit gewoon even de tijd geven? Ik blijf de komende 2 weken mengen zodat hij kan wennen. Anders toch maar terug op de pavo....
Heeft iemand ervaring?


Dat verschilt per paard. Je kan het opbouwen bijv 1/4e nieuw, 3/4e oud, dan half om half en dan 1/4 oud en 3/4e nieuw.

Maar hij kan ook zoals mijn paard zijn, lust hij het niet, dan eet hij het nooit niet :')

Charaz

Berichten: 24307
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:56

Is het ook niet even wennen als ze voer met minder suikers krijgen? De mijne eten hun Vitalbix heel graag, hebben hiervoor een periode enkel hooi gehad en pulp.

Muze
Berichten: 5288
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:47

Ik geef nu Vitalbix timothee en zou het ook tzt misschien eens willen wisselen met Metazoa.
Echter heb ik ze gemaild of daar ook aminozuren inzitten en krijg geen antwoord. Weet iemand dit?
En klopt het dat de advies hoeveelheid van 50 gram per 100 kilo veel te laag is?

elinedeau95

Berichten: 1195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:57

Ik heb wellicht een domme vraag, maar mijn paard krijgt een zandweg kuurtje. Voorheen met 'normale' brokken weekte ik die 15 minuten van te voren en last minut de psyllium zaadjes erbij. Dit was de enige manier hoe ze het at. Nu ben ik maanden geleden overgestapt naar vitamine brokjes met luzerne waar ze het super op doet. Kun je vitamine brokjes ook laten weken tot een papje en dan voeren of gaat dit ten kosten van de werking? Het is sowieso tijdelijk voor de kuur en worden max. 1 uur van te voren klaar gemaakt (meestal korter).
Laatst bijgewerkt door elinedeau95 op 07-02-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:59

Ik laat mijn vitaminebrok altijd meeweken met de slobber. Lijkt me dat het geen kwaad kan, zeker niet voor de periode dat jij het moet weken

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:15

Sommige vitaminen en mineralen verliezen hun waarde of veranderen van samenstelling na langdurig contact met (warm) water. Maar voor zo’n zandkuurtje niet heel erg lijkt me.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:32

elinedeau95 schreef:
Ik heb wellicht een domme vraag, maar mijn paard krijgt een zandweg kuurtje. Voorheen met 'normale' brokken weekte ik die 15 minuten van te voren en last minut de psyllium zaadjes erbij. Dit was de enige manier hoe ze het at. Nu ben ik maanden geleden overgestapt naar vitamine brokjes met luzerne waar ze het super op doet. Kun je vitamine brokjes ook laten weken tot een papje en dan voeren of gaat dit ten kosten van de werking? Het is sowieso tijdelijk voor de kuur en worden max. 1 uur van te voren klaar gemaakt (meestal korter).

Ik zou dan tijdelijk een slobbertje nemen zonder wat erin.

Luzerne wordt nat een vieze drap mijn paard die alles vreet hoeft dan niet meer.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 09:39

Ik week het m’n voer altijd met water incl de vitamine korrel

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:24

Wie heeft er een tip? Ik voer mijn paard naar tevredenheid Victorious Secret, maar hij is deze winter toch niet helemaal zoals hij moet zijn. Ook een dagje ziek/koorts gehad, net niet helemaal mooi in zijn vacht.. Ik zou hem graag wat extra's geven voor een betere weerstand. Liever verander ik niet van brokje omdat hij best gevoelig reageerde op andere brokjes die ik hiervoor heb geprobeerd. Dus ik zoek meer een tijdelijke aanvulling om hem door deze dip heen te helpen.

(bloedbeeld is trouwens goed, dierenarts vermoed dat hij een virus heeft gehad maar weet niet wat)

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:46

Jessix schreef:
Wie heeft er een tip? Ik voer mijn paard naar tevredenheid Victorious Secret, maar hij is deze winter toch niet helemaal zoals hij moet zijn. Ook een dagje ziek/koorts gehad, net niet helemaal mooi in zijn vacht.. Ik zou hem graag wat extra's geven voor een betere weerstand. Liever verander ik niet van brokje omdat hij best gevoelig reageerde op andere brokjes die ik hiervoor heb geprobeerd. Dus ik zoek meer een tijdelijke aanvulling om hem door deze dip heen te helpen.

(bloedbeeld is trouwens goed, dierenarts vermoed dat hij een virus heeft gehad maar weet niet wat)


Heeft HorseFlex niet een fijn kruid/supplement?

Ik ben erg tevreden over hun producten, gebruik van hun extra door het voer de magnesiumchelaat en het kleefkruid (tegen stalbenen, werkt als een tierelier).

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:48

Misschien iets van spirulina geven

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:01

Afbeelding