Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:15

staat dat ergens online die tabellen?

ik heb wel eens een quickscan laten doen van een partij hooi wat van hetzelfde land zou zijn.
was superlaag in suiker en eiwit.
maar die baal waar ik het van had zag er totaal anders uit dan de baal er na dus dan geloof ik het wel.
die van mij staat nu op gras met heel veel kruiden er in en geef ik niet zoveel vitamine bij.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:19

Ze raden ook aan om van meerdere balen een monster te nemen. Bij verpakt is dat lastig, maar bij onverpakt zou ik zeker van 6 verschillende baaltjes pakken. Maar ook dan krijg je dus een gemiddelde van jouw partij.

CvB moet wel ergens online staan. Als je zoekt op CVB Tabellenboek Paarden en pony’s moet je 'm kunnen vinden.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:19

Aan de paarden bij ons op stal te zien hebben we in elk geval geen arm ruwvoer want ze zien er stuk voor stuk goed uit, ook krijgen de meesten echt maar minimaal bijgevoerd. Dat zegt uiteraard niets over hoe gezond ze verder zijn, maar ik heb ook ergens gestaan waar alle paarden er vrij beroerd uitzagen.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:14

Voor de kenners hier. Kan een paard allergisch reageren op balancers? Ik heb gemerkt dat mijn haf extreem manenuitval krijgt van bepaalde soorten. Hij reageert op de Lexa Natuurmineraal Plus en de Agrobs Naturmineral (organisch vs anorganisch?) Kan het met een stofje te maken hebben die gebruikt worden voor de vitaminen toevoegingen? En zo ja, welke kunnen deze reacties veroorzaken?
Hij heeft geen tekorten die uit bloedonderzoek te meten zijn. En geen overschotten in selenium.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:29

Even een vraag voor de vitalbix voerders.

Ik voer nu de daily compleet timothy. Lijkt het of deze brokjes vrij hard zijn en ze best wat moeite moeten doen om het weg te krijgen? Die van mij kwijlen ook ontzettend. Mijn merrie wil er geen moeite voor doen waar door ik het nu iets wat vochtig maak en het makkelijker gegeten word.

Is de origineel wat makkelijker te kauwen?

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:52

Marigo schreef:
Voor de kenners hier. Kan een paard allergisch reageren op balancers? Ik heb gemerkt dat mijn haf extreem manenuitval krijgt van bepaalde soorten. Hij reageert op de Lexa Natuurmineraal Plus en de Agrobs Naturmineral (organisch vs anorganisch?) Kan het met een stofje te maken hebben die gebruikt worden voor de vitaminen toevoegingen? En zo ja, welke kunnen deze reacties veroorzaken?
Hij heeft geen tekorten die uit bloedonderzoek te meten zijn. En geen overschotten in selenium.


En als je geen balanceer geeft stopt de mannenuitval? Is er ook jeuk? Ik kan me zelf niet echt voorstellen wat een allergie zou kunnen veroorzaken behalve dan het "weidegroen/groenevezels" waar misschien luzerne is zit of een andere eiwit die voor een reactie kan zorgen..

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:22

Het stopt niet, maar wordt wel echt veel en veel minder. Zo apart…geen jeuk bij.

Maddy_Paola

Berichten: 1336
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:51

Marigo schreef:
Voor de kenners hier. Kan een paard allergisch reageren op balancers? Ik heb gemerkt dat mijn haf extreem manenuitval krijgt van bepaalde soorten. Hij reageert op de Lexa Natuurmineraal Plus en de Agrobs Naturmineral (organisch vs anorganisch?) Kan het met een stofje te maken hebben die gebruikt worden voor de vitaminen toevoegingen? En zo ja, welke kunnen deze reacties veroorzaken?
Hij heeft geen tekorten die uit bloedonderzoek te meten zijn. En geen overschotten in selenium.


Heb je ook al balancers gehad waar het wel goed mee ging? Of in ieder geval niet erger werd? Dan kan je namelijk gaan vergelijken, zou inderdaad in de hoek van luzerne uit de groenvezels, of anders in de biergist of zeewier het zoeken...
Laatst bijgewerkt door Maddy_Paola op 17-06-22 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:53

in die supplementen word ook best veel toegevoegd aan kruiden dacht ik.
ik zou alles gaan uitpluizen en kijken op welk kruid er een reactie kan zijn.

of misschien is het geen kruid maar een overschot aan een bepaalde vitamine die het veroorzaakt?
ga kijken of google,wie weet vind je wat info?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

Heb heel Google voor mijn gevoel zo’n beetje uitgespeeld haha := Goede suggesties wel. De Okapi puur P was er een die de reactie niet triggerde. Zal eens vergelijken wat het verschil is.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:02

Mijn Haflinger word getest op pssm, welke balancers zijn daarvoor goed geschikt.
Ze kreeg al die van vitalbix. Maar zijn er nog meer die erg laag in zuiker er zetmeel zitten?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:11

pavo vital?

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:14

Agrobs naturmineral, marstall force. De meeste balancers wel.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:19

Dank jullie wel. Kijk ik daar naar.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 17:53

Victorious secret en JPGEF zijn de meest gebruikte op de PSSM fb groep denk ik

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:59

Mijn paard is raar en reageert dus met haaruitval van de manen op bepaalde (juist heel kwalitatieve) balancers. Ik heb ter overname:

5 kilo Lexa Natuur Mineral Plus
Zo goed als volle emmer Naturmineral van Agrobs (hooguit 300 gram uit)

Ik doe niet aan proefverpakkingen. Ophalen omgeving Zutphen-Deventer voor 15 euro per stuk.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:02

Ik wil de Naturmineral van Agrobs wel overnemen, die voer ik nu. De Lexa misschien ook wel, maar die wil ik even nader bekijken :D
Edit: ik stuur je even een pb.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:01

Heeft iemand hier ervaring met een allergische reactie op Marstall Force? Mijn paard heeft een allergische plek op zijn been en ik vermoed dat het uit zijn eten komt. Hij krijgt Marstall Force met Vitalbix nutrimash. Welke stoffen zitten hierin waar hij op zou kunnen reageren?

Markt
Berichten: 17
Geregistreerd: 11-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:26

Arantes schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een allergische reactie op Marstall Force? Mijn paard heeft een allergische plek op zijn been en ik vermoed dat het uit zijn eten komt. Hij krijgt Marstall Force met Vitalbix nutrimash. Welke stoffen zitten hierin waar hij op zou kunnen reageren?


Hi ,
even wat achtergrond informatie . Hoelang voer je deze combinatie al. Wat is er eventueel verder in het rantsoen veranderd ?

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:42

Markt schreef:
Arantes schreef:
Heeft iemand hier ervaring met een allergische reactie op Marstall Force? Mijn paard heeft een allergische plek op zijn been en ik vermoed dat het uit zijn eten komt. Hij krijgt Marstall Force met Vitalbix nutrimash. Welke stoffen zitten hierin waar hij op zou kunnen reageren?


Hi ,
even wat achtergrond informatie . Hoelang voer je deze combinatie al. Wat is er eventueel verder in het rantsoen veranderd ?


Hij krijgt het sinds ongeveer eind 2021. Toen stond hij 6 uur per dag op de weide en kreeg kuilgras en hooi erbij. Toen begonnen ook zijn klachten aan zijn been, maar ik dacht mok, dus daarom niet aan het voer gelinkt.

Vanaf januari op de paddock met 7 kg ruwvoer per dag. Vanaf begin mei weer 24/7 weiland (wel opgebouwd eerst). Al die tijd elke dag circa 100 gram Marstall force en wat vitalbix nutrimash om het nat te maken (hij heeft een slokdarmverlamming). Hij is 22 jaar dus vandaar dat ik hem wel bij voer omdat hij anders snel gaat invallen.

Hiervoor kreeg hij Pavo 18+, waar hij het goed op deed. Echter wordt dit te dik als het opdroogt na nat maken waardoor hij verstoppingen kreeg van zijn slokdarm.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 06:49

slokdarmverstopping komt van niet goed kauwen,dus maak dan sowieso de slobber of je muesli wat natter?
maar je kunt stoppen met de marstall en overgaan naar een ander supplement om te kijken of het dan beter gaat.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:13

ellepel schreef:
slokdarmverstopping komt van niet goed kauwen,dus maak dan sowieso de slobber of je muesli wat natter?
maar je kunt stoppen met de marstall en overgaan naar een ander supplement om te kijken of het dan beter gaat.


Hij heeft een slokdarmverlamming waardoor hij verstoppingen krijgt. Heeft niets met kauwen te maken :). En zijn voer krijgt hij als een soort soep, maar pavo18+ wordt na natmaken daarna weer dik. Daarom ben ik gestopt met Pavo en krijgt hij nu nutrimash bij de Marstall omdat dat een slobber is.

En klopt ik wil overstappen maar was benieuwd of iemand weet op welk bestanddeel die zou kunnen reageren in Marstall Fotce. Want als ik een ander voer geef waar het weer in zit dan zal het niet helpen. Ik dacht misschien heeft iemand eerder een reactie op Marstall Force meegemaakt.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:13

oh zo ja,verlamming is inderdaad lastig voeren!
ik heb het gegeven en nooit een reactie op gemerkt.
ik ben er mee gestopt omdat er teveel ijzer in zou zitten, geen idee of dat nog zo is.

SilvanoN
Berichten: 205
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:56

Iemand ervaringen met LiquiHorse?

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 07:46

Ik kom even advies vragen als jullie het goed vinden.
Ik wil mijn pony de juiste belancer geven maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn Irish cob ruin is 16 en heeft lichte CPL en erg gevoelige hoeven.

Hij krijgt nu onbeperkt hooi en gras.
Dat ging altijd goed maar na lange tijd prednisolon te hebben moeten gebruiken heeft hij bloedarmoede gehad. Hij bleef afvallen, maar de oorzaak lag daar dus.
Inmiddels is hij weer in goede conditie, alleen wat weinig bespiering. Sinds deze week op een PP dus dat komt wel goed.
Hij wordt momenteel niet bereden ivm zijn hoeven.

Ik wil hem graag genoeg vitamine/mineralen geven.
Welke belancer zou passend zijn, zonder dat ik er nog vanalles doorheen moet doen? (ik ken mezelf en ben nogal chaotisch dus ik wil graag 1 ding waar ik niets fout aan kan doen)