Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:46

Seventeen schreef:
Ik heb vorige week ook 2 zakken Vitalbix breed and Grow gehaald voor onze hengstveulens en ons jonge spul. Geven jullie verder nog iets bij? Die paar 100gr die ze krijgen lijkt zo weinig, en ik weet dat dat simpelweg gewenning is maar toch ben ik niet zeker van mijzelf haha.
De jonge dieren (2/3 jaar) krijgen er wel nog 200gr Sojaschroot bij, zal een beetje bietenpulp voldoende zijn om erbij te doen?

Hier ook een jonkie op breed en grow. Ik meng het met wat ruwvoer.
Echter begint ze het slechter te eten. Ze ziet er wel heel goed uit.

chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:47

Eapy schreef:
Ik geef ook de dailyfit, mijne is ook zo’n moeilijke eter en kan ook heel heet worden op bepaalde vitaminesupplementen. Ik breek de koek door 2en en doe in elk van haar etensbakjes een helft (ze krijgen hier 2x per dag gevoerd, dus 1 koek per dag is 1 helft per bakje). Die helft breek ik nog wel door 4en, voor de zekerheid.

Merrie doet het er al jaren goed op! Het is echt de enige die ze wil eten.

Heb de daily fit nu, wat zijn die moeilijk te breken! Echt keihard.
Maar ze eet het.

Eapy

Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:50

Inderdaad! Ligt wel een beetje aan de batch die je hebt, soms heb ik eentje die prima te breken is en andere keren weer eentje die heel hard is.

chery

Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:57

Eapy schreef:
Inderdaad! Ligt wel een beetje aan de batch die je hebt, soms heb ik eentje die prima te breken is en andere keren weer eentje die heel hard is.

Gelukkig kleine verpakking genomen, hoop volgende keer op beter breken. Ook omdat ik een halve in kleinere stukjes wil doen voor mijn kleintje.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:26

Hoi allen, mag ik hier iets vragen? Ik voerde mijn sensibele merrie voorheen Vital, maar op advies van de osteo overgestapt op Vitalbix (met een handje VB lucerne) omdat daar nog minder suiker in zit (paard is te dik). Ze krijgt dit nu een week, maar is ineens enorm rillerig en nerveus, dus nu weer op zoek naar iets anders. Nu dacht ik aan de VB Timothee of Metazoa Esparcette. Wie heeft er ervaring met deze twee?

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:52

Was je merrie goed op de vital ?
Waarom adviseerde osteo VB ?
Eerlijk zijn de mijne ook niet leuk op VB wel op pavo vital en momenteel Marstall om keer iets anders te geven

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 20:59

Ja ging prima op de vital, behalve dat ze schuurt dus ik zat zoiezo al te denken om wellicht iets zonder lucerne te gaan geven - maar kwa gedrag was ze helemaal top.

Osteo raadde vb aan omdat daar nog minder suiker in zit.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:16

Hier had ik hetzelfde met de vitalbix daily normaal. Ook ineens een paard wat overal spoken zag. Ben nu sinds een kleine week, omdat mijn vs200 op was op vitalbix daily timothee. Weet nog niet of m’n paard nu spokeriger is. Er waren wat herstelwerkzaamheden op stal en ook schaatsers zijn heel raar, dus nog lastig te beoordelen en heb er nog niet op gezeten ivm de weersomstandigheden. Maar vooralsnog lijkt hij op deze wel okee te gaan.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:50

Van de Vitalbix voer je minimaal 50 gram per 100 kg en van Pavo Vital in totaal 50-100 gram, dat moet je natuurlijk mee berekenen in het suiker en zetmeel gehalte. Qua gehaltes is Pavo Vital 4,74%, Vitalbix DC 5,7% en DC Timothy 6% suiker en zetmeel dus de Vitalbix zit juist hoger, maar dit stelt in die hoeveelheden weinig voor dus daar ga je het verschil niet mee maken. Zou in dit soort gevallen vooral naar het ruwvoer kijken, daar krijgen ze ten slotte kilo's van binnen op een dag :j

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:58

Ja, precies. Ik had al zo'n idee dat het niet zoveel verschil maakt. Oke dan ga ik iets zonder lucerne proberen en niet blindstaren op suiker en zetmeel :)

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:12

Altijd wel interessant, die milligrammen discussies..

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:24

Hebben jullie trouwens een idee hoe het kan dat sommige paarden rillerig worden van de vb?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:31

Door de kruiden die ze er in doen , gewoon de ingrediënten sommige paarden kunnen daar niet tegen.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 20-12-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:33

Hier niet rillerig, maar wel zandlikken door 2 van de 3. Terwijl er op papier geen tekorten in zouden moeten zitten. Ik heb de timothy overigens. Maar ga weer terug naar de Agrobs.

Wat betreft de suikers, dat vind ik bij een balancers echt minder interessant. Interessanter vind ik om te kijken naar de ingrediënten. Ik wil geen graan en bij voorkeur ook geen luzerne, omdat ik er 1 heb die daar op kan reageren. Maar met de kleine hoeveelheden die je geeft en suikers die afkomstig zijn vanuit ruwvoer vind ik dat geen issue. Dat zit immers in je hooi ook en daar voer je veel meer van. Druppel op een gloeiende plaat.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:40

Ik voer bij zand likken deatomeemaarde bij.
Werkt als een tierelier en paarden doen het er goed op.

Voer het enkele weken. Daarna zet ik het weer weg.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:43

Ja doe ik nu ook. En silicium kuurtje. En psylliumkuur, dat moest toch al. Maar met een volledige balancer zou dat niet hoeven. Dit is echt de 1e keer dat ik ze dat zie doen, kort nadat ik VB ben gaan voeren. Dat is mij iets te toevallig :D
Dus mijn haflinger mag het op eten, de andere 2 krijgen sinds gisteren weer de Agrobs.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:46

Daihyo schreef:
Ja doe ik nu ook. En silicium kuurtje. En psylliumkuur, dat moest toch al. Maar met een volledige balancer zou dat niet hoeven. Dit is echt de 1e keer dat ik ze dat zie doen, kort nadat ik VB ben gaan voeren. Dat is mij iets te toevallig :D
Dus mijn haflinger mag het op eten, de andere 2 krijgen sinds gisteren weer de Agrobs.


Zou het ook ergens kunnen dat er van sommige elementen te veel binnen komt?

Gekke gedachte misschien, maar gezien silicium ook stoffen kan binden, dat daar misschien behoefte aan is.

Just a brainfart..

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 10:01

Ja dat kan :j
Compensatie zeg maar.
Zand likken is vaak een tekort aan silicium. Overigens likken ze bij ons niet per sé zand, maar zwarte grond.
Nu ben ik wel een beetje een voernerd. Ik heb mijn hooi uitgebreid laten analyseren omdat ik een partij voor een jaar heb, en daarop een balancer uitgezocht. Op papier was dat dus de VB. Maar de praktijk is dus minder passend dan op papier. Ergens zit een tekort.
Overigens heb ik deze ervaring bij VB al eerder gehad (toen de gewone daily complete), dus ik had er al wel rekening mee gehouden.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:07

Daihyo schreef:
Ja dat kan :j
Compensatie zeg maar.
Zand likken is vaak een tekort aan silicium. Overigens likken ze bij ons niet per sé zand, maar zwarte grond.
Nu ben ik wel een beetje een voernerd. Ik heb mijn hooi uitgebreid laten analyseren omdat ik een partij voor een jaar heb, en daarop een balancer uitgezocht. Op papier was dat dus de VB. Maar de praktijk is dus minder passend dan op papier. Ergens zit een tekort.
Overigens heb ik deze ervaring bij VB al eerder gehad (toen de gewone daily complete), dus ik had er al wel rekening mee gehouden.


Dat is sowieso goed.

Alleen zit je natuurlijk wel met variabelen waardoor het op papier fantastisch er uit ziet, maar in werkelijkheid niet werkt.

Opname van de darmen, maag, lever noem maar op. Kan natuurlijk van alles beïnvloeden van elkaar.
Dat maakt het allemaal ook zo onwijs lastig!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:43

Ja absoluut. Ik zie de berekening ook alleen als basis/richtlijn. En de rest is je paard in de gaten houden. Vandaar dat ik er ook niet aan vast blijf houden.

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:22

Mag ik hier ook een vraag stellen? Ik twijfel over welke vitaminekorrel te gaan voeren. Mijn paard heeft jaren op de marstall force gestaan en wilde dit ineens niet meer eten. Toen overgestapt op vitalbix, maar hier werd hij mij te rillerig van. Vervolgens 2 jaar jpgef gevoerd. Hierop deed hij het super, maar ineens wil hij ook dit niet meer eten. Ik heb hem nu sinds 2 weken op oerbalans, maar sindsdien natte billen en vieze staart van het mestwater. Dit heeft hij normaal niet. Ik zoek een vitaminebrokje wat dus smakelijk is voor de moeilijke eter en luzerne vrij is (daar krijgt hij wat kriebels van). Verder geen speciale vereisten. Hij heeft geen tekorten en vertoond ook geen gedrag zoals zand likken e.d. Toont gewoon helemaal gezond. Hopelijk kan iemand mij een beetje in de juiste richting sturen. Overigens krijgt hij onbeperkt onverpakt hooi en verder op wat gras mix en wat kruiden voor de luchtwegen na geen andere voeding.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:28

Agrobs Naturmineral?

MarloesHJ

Berichten: 2472
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:32

Tessaaa schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen? Ik twijfel over welke vitaminekorrel te gaan voeren. Mijn paard heeft jaren op de marstall force gestaan en wilde dit ineens niet meer eten. Toen overgestapt op vitalbix, maar hier werd hij mij te rillerig van. Vervolgens 2 jaar jpgef gevoerd. Hierop deed hij het super, maar ineens wil hij ook dit niet meer eten. Ik heb hem nu sinds 2 weken op oerbalans, maar sindsdien natte billen en vieze staart van het mestwater. Dit heeft hij normaal niet. Ik zoek een vitaminebrokje wat dus smakelijk is voor de moeilijke eter en luzerne vrij is (daar krijgt hij wat kriebels van). Verder geen speciale vereisten. Hij heeft geen tekorten en vertoond ook geen gedrag zoals zand likken e.d. Toont gewoon helemaal gezond. Hopelijk kan iemand mij een beetje in de juiste richting sturen. Overigens krijgt hij onbeperkt onverpakt hooi en verder op wat gras mix en wat kruiden voor de luchtwegen na geen andere voeding.


Pure Balance? Mijn paard at alles met lange tanden en steeds slechter en dit eet hij super graag.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:57

Tessaaa schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen? Ik twijfel over welke vitaminekorrel te gaan voeren. Mijn paard heeft jaren op de marstall force gestaan en wilde dit ineens niet meer eten. Toen overgestapt op vitalbix, maar hier werd hij mij te rillerig van. Vervolgens 2 jaar jpgef gevoerd. Hierop deed hij het super, maar ineens wil hij ook dit niet meer eten. Ik heb hem nu sinds 2 weken op oerbalans, maar sindsdien natte billen en vieze staart van het mestwater. Dit heeft hij normaal niet. Ik zoek een vitaminebrokje wat dus smakelijk is voor de moeilijke eter en luzerne vrij is (daar krijgt hij wat kriebels van). Verder geen speciale vereisten. Hij heeft geen tekorten en vertoond ook geen gedrag zoals zand likken e.d. Toont gewoon helemaal gezond. Hopelijk kan iemand mij een beetje in de juiste richting sturen. Overigens krijgt hij onbeperkt onverpakt hooi en verder op wat gras mix en wat kruiden voor de luchtwegen na geen andere voeding.


Victorious secret of pavo daily fit.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 14:51

Muze schreef:
https://heltieanimal.com/nl-nl/product/ ... mineralen/

Iemand hier ervaring mee?
Door t voer?


Zou dit (of iets soortelijks) wel gebruikt kunnen worden als alternatief? 1 van mijn 2 paarden gaat altijd klooien met de liksteen als ik er 1 hang. En ik twijfel dan of ze echt tekort heeft of gewoon wat wil prullen.