Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oretha

Berichten: 3436
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:32

Hebben jullie de nieuwe Balance + muesli al gezien van Vitalbix?
Ziet er goed uit en een all in one voer. Geef vaak bijv vaak wat fibermix om het kauwen te stimuleren maar dat zit er allemaal al in. Is een compleet voer.

chery

Berichten: 1848
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:00

Oretha schreef:
Hebben jullie de nieuwe Balance + muesli al gezien van Vitalbix?
Ziet er goed uit en een all in one voer. Geef vaak bijv vaak wat fibermix om het kauwen te stimuleren maar dat zit er allemaal al in. Is een compleet voer.

Zie paar pagina's terug.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:54

Welke balancer heeft nou echt de waardes per portie in de juiste verhoudingen? En dan met name zink/koper/selenium/ijzer.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:47

Ik heb ook een vraag. Welke balancer voldoet aan onderstaande eisen:
- luzernevrij
- granenvrij
- geen vulmiddelen zoals appel- en bietenpulp
- met pro- of prebiotica voor de darmen

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:21


Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:58

Jaa die ken ik en ga ik een proefzakje van bestellen. Maar gezien mijn paard een kieskeurige eter is wil ik graag alvast opzoek naar wat anders

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:01

Djorf_6 schreef:
Jaa die ken ik en ga ik een proefzakje van bestellen. Maar gezien mijn paard een kieskeurige eter is wil ik graag alvast opzoek naar wat anders


Mijn pony eet het goed. Is met balancers ook zeer lastig.

chery

Berichten: 1848
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:38

Djorf_6 schreef:
Ik heb ook een vraag. Welke balancer voldoet aan onderstaande eisen:
- luzernevrij
- granenvrij
- geen vulmiddelen zoals appel- en bietenpulp
- met pro- of prebiotica voor de darmen

Oerbalans?

chery

Berichten: 1848
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:03

Iemand al gekeken of ervaring met de pavo easymix?

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 04:39

chery schreef:
Iemand al gekeken of ervaring met de pavo easymix?


Heb er even naar gekeken maar als ik naar het voer voorschrift kijk dan ben ik ongeveer 1 kilo per dag nodig voor 1. Waarmee je op €1,75 per dag uitkomt.

De vital kost me 35 cent per dag en dan weet ik precies hoeveel ik voer en kan ik zelf sturen hoeveel luzerne ik bij voer.

Dus hoewel het wellicht een heel interessante optie kan zijn is het voor mij ook kijken naar kosten per paard per dag.

chery

Berichten: 1848
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 06:50

Ik geef het als aanvulling op oerbalans. Geef ik van beiden minder.
Doe ik nu met light en sober van vitalstyle. Die is nu nog ongeveer zelfde geprijsd, maar verwacht dat die duurder wordt.

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:14

Ze hebben nu ook een meusli van vitalbix balance + heet die en die is geconcentreerder daar zou ik een euro per dag kwijt zijn voor 1 paard. Zitten wel echt grote verschillen tussen qua prijs.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:03

MarjanB schreef:
Ze hebben nu ook een meusli van vitalbix balance + heet die en die is geconcentreerder daar zou ik een euro per dag kwijt zijn voor 1 paard. Zitten wel echt grote verschillen tussen qua prijs.

Ik heb hem nu vanaf dat je hem kon bestellen. De paarden vinden het heerlijk. En is een mooie muesli om te zien met lekker veel vezels. Voorlopig blijf ik hem voeren. Geef er nog wel een schep honeychop bij, zodat ze nog meer moeten kauwen en er langer mee doen. Ik moet voor een van mijn paarden heel erg uitkijken met suikers,dat was 1 van de redenen dat ik voor haar moest stoppen met de comfort van hartog helaas.maar de balance+ in combinatie met honeychop is een mooie vervanger, met veel minder suiker.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:37

Ons hooi zit zeer laag in zink en koper. Blijkt uit analyse. We voeren deze partij nu 6 weken, maar ik vermoed dat de vorige partij ook deze lage waardes had.
Nu zit mijn Haf erg slecht in z’n vacht momenteel. Dof, veel schilfers en komt de rui moeizaam door. PPID heeft ie niet.
Ik vermoed tekorten opgebouwd. Ik voer hem al een tijdje de Okapi puur P op de aanbevolen. Hoeveelheid van 50/60 gram. Heb deze vanwege koper en zink opgebouwd naar 100 gram per dag.
Maar welke balancer zit nu echt goed in de koper en zink? VS? Of JPEG? Wat zijn voor en nadelen van deze 2?
Of iemand nog andere tips? Balancers als Oerbalans, Pavo Vital, Vitalbix, Equilin, Agrobs komen bij lange na niet aan de waardes die ik zoek in koper en zink.
En anders tips voor een goede opkikker bij deze klachten?

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:47

Jpgf zit volgens mij vrij hoog in zink. Hoger dan de meeste in ieder geval

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:06

Marigo schreef:
Ons hooi zit zeer laag in zink en koper. Blijkt uit analyse. We voeren deze partij nu 6 weken, maar ik vermoed dat de vorige partij ook deze lage waardes had.
Nu zit mijn Haf erg slecht in z’n vacht momenteel. Dof, veel schilfers en komt de rui moeizaam door. PPID heeft ie niet.
Ik vermoed tekorten opgebouwd. Ik voer hem al een tijdje de Okapi puur P op de aanbevolen. Hoeveelheid van 50/60 gram. Heb deze vanwege koper en zink opgebouwd naar 100 gram per dag.
Maar welke balancer zit nu echt goed in de koper en zink? VS? Of JPEG? Wat zijn voor en nadelen van deze 2?
Of iemand nog andere tips? Balancers als Oerbalans, Pavo Vital, Vitalbix, Equilin, Agrobs komen bij lange na niet aan de waardes die ik zoek in koper en zink.
En anders tips voor een goede opkikker bij deze klachten?


VS 200gr
K: 300
Z: 900
25,- per maand

JPGEF balancer pro plus 200gr
K: 100
Z: 300
28,- per maand

JPGEF balancer melasse vrij 200gr
K: 199
Z: 600
32,- per maand

Mijn paard is ouder en had ook een tekort. ik gaf toen 100gr VS. Ben gaan verhogen naar 200gr. Toen was het met 6-8 weken weer goed. Prijs/kwaliteit het beste imo. Niet alleen vanwege koper en zink, maar bijv ook selenium en aminozuren.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:13

Vs is een mooie brok. Als de mijne niet zo zou reageren op gist zou ik die ook wel weer eens geven.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:14

Thanks! Mooi overzicht zo. Denk dat ik ga starten met de VS totdat ie weer lekker in z’n vel zit. Daarna kan ik switchen naar JPEG voor onderhoud.
Zijn idd de enige 2 die de waardes van zink en koper wat hoger hebben liggen, kom ik langzaam aan tot de conclusie.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:15

En anders zou je los zink bij kunnen geven

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:18

Ik heb het ook lang gevoerd VS. Mooi product en inderdaad een goede prijs/kwaliteit verhouding. Helaas kreeg ik de laatste twee winters toch wat signalen dat het wat minder ging met de weerstand. De eerste winter wat losse kruiden en supplementen erbij gevoerd en nu afgelopen winter toch overgestapt.

Ik voer nu Equilin en mijn paarden staan er alle 4 weer tiptop bij. Ik vind het is wel een kostenpost. Twijfel een beetje om nu in de lente/zomer weer wat anders te geven en Equilin in de winter. Maar of dat zinnig is? :?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:16

Voer je dan de Basic in combinatie met de balancer van Equilin? Of alleen de balancer? Die zit nog lager in zink en koper dan de Okapi….
Tis vrij prijzig idd, zeker als de balancer wel combineert met een van de basics.
Wat merkte je aan jouw paarden op de VS dat het minder ging?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:18

Muze schreef:
En anders zou je los zink bij kunnen geven


Ik vrees dat koper dan helemaal uit balans gaat? Omdat ze, net zoals met ijzer, dezelfde verbindingen nodig hebben om opgenomen te worden? En dat je koper en zink beter ook niet tegelijk kunt voeren lees ik her en der. Wat wel gek ik, omdat ze in elke balancer samen zitten. Of moet ik ze om en om extra bijgeven?
Ijzer in ons hooi was trouwens niet schrikbarend hoog. Iets lager zelfs, maar nog voldoende.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:26

Marigo schreef:
Voer je dan de Basic in combinatie met de balancer van Equilin? Of alleen de balancer? Die zit nog lager in zink en koper dan de Okapi….
Tis vrij prijzig idd, zeker als de balancer wel combineert met een van de basics.
Wat merkte je aan jouw paarden op de VS dat het minder ging?

Ik voer beide, basic + balancer. Ik ben niet perse op zoek naar hoge zink en koper gehaltes maar gewoon een complete basis.

Ik merkte dat ze een verminderde weerstand hadden. Ik zag dat o.a. terug in de vacht en het vasthouden van vocht. Vatbaar voor een hoestje, mokplekje, etc. Maar ik heb jaren VS gevoerd naar tevredenheid hoor, dus ik beweer niet dat het daardoor komt. Het was gewoon voor mijn paarden op dat moment niet meer voldoende.

Waarom ze het nu op Equilin wel goed doen weet ik niet. Maar ik geef nu niets meer bij aan kruiden of supplementen. Dus wat dat betreft is mijn missie geslaagd, een complete basis voor alle 4 mijn paarden.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:51

Ah dank je voor de toelichting. Fijn dat je nu iets hebt waar je paardjes het goed op doen :)

Slmt9

Berichten: 4812
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:40

Hetgeen wat ik mis bij VS zijn vitamine C, D3 en K. Dat is met name omdat ik een senior heb en die maken dat zelf minder aan. Voor de vitamine C geef ik dan brandnetel, rozenbottel of wintermix van de paardendrogist bij.
Dit jaar voor het eerst omdat hij een wat verminderde weerstand had (kwam uit het bloed, je merkte niet echt wat aan hem). Verder is dit de enige balancer waar hij super van in zn vacht vel (en vacht) zit. Geen mest eten of zand likken oid. Op papier vind ik het icm de prijs ook de mooiste balancer. Dus voor mij nog geen reden om te wisselen als ik enkel die vitamine C hoef bij te voeren.