Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:57

safina schreef:
Ik heb een zeurkous van een pony. Pavo Vital en Marstall Force laat hij staan. Höveler ook. Ook voor veel soorten gewone brok trekt meneer zn neus op.

(Oja: Metazoa komt er bij mij niet in.)

Waarom niet? Ben me wat aan het inlezen en lees er veel positieve reacties over. Iemand die ik ken voert het ook dus ik kan makkelijk proberen of die van mij het lust. Wat maakt dat het er bij jou niet in komt?

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:10

Zat er in Metazoa geen toegevoegde ijzer? Ik dacht toch dat ik die niet meer verder had gevolgd daarom maar kan het mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:22

Wuis schreef:
safina schreef:
Ik heb een zeurkous van een pony. Pavo Vital en Marstall Force laat hij staan. Höveler ook. Ook voor veel soorten gewone brok trekt meneer zn neus op.

(Oja: Metazoa komt er bij mij niet in.)

Waarom niet? Ben me wat aan het inlezen en lees er veel positieve reacties over. Iemand die ik ken voert het ook dus ik kan makkelijk proberen of die van mij het lust. Wat maakt dat het er bij jou niet in komt?


Omdat ze hun voer naar mijn idee niet maken op basis van wetenschappelijke inzichten, maar op basis van onderbuikgevoel. Ze zijn vooral goed in marketing. Uit interviews met de samensteller blijkt dat ze feitelijk maar weinig weten van wat een paard nodig heeft.

Linkje naar een discussie die ooit daarover liep: [VS] Metazoa horse

En als ik het zou willen voeren, dan heb ik nog steeds het probleem dat mijn pony dat niet eet.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:31

Tnx voor je uitleg! Ik ga het eens doornemen.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:05

@safina hier ook een zeurkous. Al at hij de pavo wel (maar geloof dat die samenstelling veranderd is). Marstall alleen met wat muesli en luzerne anders moest ie t niet. Heb nu JPGEF en dat eet hij graag. Zelfs zonder andere toevoegingen (inmiddels krijgt hij het gewoon met wat luzerne en klein handje muesli, puur voor beter kauwen en als maagbuffertje).

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:08

Er zijn zeker geen proefzakjes van Marstall he? Vind het nogal een risico om zo’n grote hoeveelheid in één keer te kopen met het risico dat het niet wordt gegeten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:09

Vraag het eens op facebook.
Ik vind ze vaak erg toegankelijk.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:21

Marstall stuurt zeker proefzakjes! Even mailen!

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:35

Ik heb ze gemaild maar heb geen reactie gekregen. := Nu een bericht op fb gestuurd..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:37

Misschien werken ze zoals zovele tussen 9 en 5? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:43

Ik had ze gister gemaild. ;) Maar ik wacht af. :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:44

Oh sorry :D

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:24

Ik kreeg ook geen reactie maar drie dagen later lag wr een proefzakje.
En heb dat al vaker bij hen gehad.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:04

Ik heb een vraag over de ervaring van pavo vital. Ik geef nu geruime tijd vitalbix maar ik kan er maar moeilijk aan komen. Nu zag ik pavo vital. Is het vergelijkbaar met vitalbix? Ik kijk op voervergelijk.nl maar kom er niet echt uit..

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:19

Ik kom even binnen vallen.
Wat een waslijst. En dan zal dit nog niet alles zijn.
Ik ben opzoek naar de meest complete korrel met vitaminen+mineralen+sporelementen etc. Het moet wel een gecombineerde korrel zijn.
Ik las ook dat vitaminen en mineralen apart gevoerd kunnen worden.



Metazoa
equillin
vitalbix
pavo vital
marstal force
je paard gezond en fit balancer
subli bikkels
agrobs naturmineral
mineralmix aveve
victorious secret
lexa horse ecs
atcom horse

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:24

Voer nu 4 maanden JPGF en erg tevreden over..paard eet het graag en ziet er goed uit...staat op pensioen dus qua energie verder moeilijk iets over te zeggen

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:37

Energie moeten ze niet alleen uit zo'n korrel halen. Dat heeft met veel meer factoren te maken.
Tijd van het jaar, gesteldheid paard,type paard, hoe train je etc.


Naast gras/ruwvoer zou een complete vitamine/minerale korrel je basis moeten zijn..toch?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:55

Horsie84 schreef:
Energie moeten ze niet alleen uit zo'n korrel halen. Dat heeft met veel meer factoren te maken.
Tijd van het jaar, gesteldheid paard,type paard, hoe train je etc.


Naast gras/ruwvoer zou een complete vitamine/minerale korrel je basis moeten zijn..toch?



Ben ik met je eens hoor, bedoelde meer te zeggen dat ik niet kan zien of er verandering optreedt in gedrag qua training bij het voeren van deze brok aangezien hij alleen maar in de wei staat...

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:06

https://phys.org/news/2017-11-selenium- ... orses.html

2 aantekeningen bij dit onderzoek:
Citaat:
"The recommended daily amount of dietary selenium is 0.1mg/kg of daily diet, but more than 2mg/kg is toxic."
Dit gaat per kg voer. In Nederland wordt gerekend met kg lichaamsgewicht. Dit komt neer op 0.2mg/100kg paard minimaal (CVB gaat uit van 0.3mg/100kg zelfs) en 4mg/100kg paard maximaal.

Citaat:
"Some soil, particularly in parts of the USA, have selenium-rich soil and adding a selenium supplement can be dangerous."
Dit is precies het gebied waar de paarden van origine vandaan komen en dus op zijn geëvolueerd. Het is daardoor heel lastig om voldoende selenium in de grond te hebben zitten om voldoende selenium in het ruwvoer te hebben.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 18:54

Vleddertje1; oow zo ja precies, snap ik.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 19:47

_LiliM_ schreef:
Ik heb een vraag over de ervaring van pavo vital. Ik geef nu geruime tijd vitalbix maar ik kan er maar moeilijk aan komen. Nu zag ik pavo vital. Is het vergelijkbaar met vitalbix? Ik kijk op voervergelijk.nl maar kom er niet echt uit..

Als je iets terug scrollt dan zie je een overzicht van mij van wat ze binnen krijgen met wat voor geschreven is. Pagina 35 dacht ik

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:00

Ik vind het nogal wat dat je eerst een studie moet doen voordat je een complete vitaminen mineralen korrel aanschaft.
Prijs hoeveelheid... pff

Welk product komt nou het dichtste bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

Paar voorbeeldjes...

Victorious secret 18kg 65,- 20gr/100kg lichaamsgewicht.(paard 100gr)
samenstelling word veranderd. Nu niet leverbaar.

Marstall force 20kg 38,50,-
Recreatie paard ca 70-80gr/dag


Jepaardgezondenfit balancer 25kg 75,-
Paard 200gr/dag

Vitalbix dc 14,5kg 27,95
Geen arbeid 50gr/100kg lichaamsgewicht (paard 250gr)

Pavo vital 8kg 22,95
Paard 100gr/dag

Ik kan wel zo wat kopen dat sovjet probleem niet.
Alleen geef ik graag mijn geld uit aan het beste volledige product zonder wiskunde.
Pony's 24/7 buiten met wei/paddock 2x daags hooi/voordroog/soms kuilig welke korrel is nou basis?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:05

Als je verder totaal geen spannende issues hebt qua voeding en behoeftes bij de dieren
Zou ik zelf gewoon iets als agrobs naturmineral of marstall force oid gaan voeren
Mijn voorkeur heeft dan agrobs , gewoon omdat dat hier goed gegeten word (voer momenteel andere producten van agrobs en een supp van een andere fabrikant ivm flink verhoogde koper behoefte ivm situatie op locatie)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:11

Citaat:
Ik vind het nogal wat dat je eerst een studie moet doen voordat je een complete vitaminen mineralen korrel aanschaft.
Prijs hoeveelheid... pff

Welk product komt nou het dichtste bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?


Denk dat mij bedoelt met dat ik die schema heb gemaakt.
Ik ben van nature nieuwsgierig aan gelegd. Zag iemand al zoiets had gemaakt en daarbij mijn eigen voeren wat ik nu voer erbij gedaan en wat mij aantrok.
Je kunt ook heel makkelijk bij voer vergelijk kijken alleen die laat waardes zien per kilo. En omdat sommige veel minder gevoerd hoeft te worden zijn de waardes veel minder als je dat uitrekend.
Sommige zijn zo laag dat ik denk het heeft niet eens zin om die te geven dan kan ik beter op bijv mijn muesli blijven.

Dat vond ik wel interresant om te zien wat verschil is. Dus schemaatje gemaakt. Niet hele studie hoor.

Advies geven vind ik moeilijk. Heb nog niks geprobeerd en net een zak jpgef besteld.
Denk dat ook iedereen moet doen wat zij goed denken bij hun paard. Elk paard is weer anders vind ik hoe ze op voer kunnen reageren en de ene doet goed op de ene voer en de andere op een andere.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:29

Vraag me soms wel af of mensen hun eigen dieet ook zo extreem uit balanceren..