Pony is dik en blijft dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristinaROD

Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-19

Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 00:28

Hallo mede bokkers.

Ik loop vast, ik weet het niet meer.
Ik heb een pittige dame een welshje van ong 1,32 en 6 lentes jong.
Dierenats is vorig jaar geweest omdat ze onwijs onrustig was en aangaf last van haar buik te hebben en enorm aan het kribbebijten/luchtzuigen is.
Hij vermoede een maagzweer heeft daar gastro spuiten voor gehad en ook is ze suikerintolerant.
Na die gastro spuiten was ze duidelijk rustiger! ik had me meisje weer terug. hij rade aan geen kuil meer en metazoa te starten.

Nu is ze onwijs aan de maat en wat we ook doen het lijkt niet minder te worden alleen dat ze gelukkig wel wat chiller word in haar hoofdje.

Wat doen we nu:
Maandag rijden max 30 min.
Dinsdag longe 15 min en daarna lekker buiten uitstappen.
Woensdag rijden max 30 min
Donderdag vrij
Vrijdag rijden max 30 min
Zaterdag zondag Vrij

Dagen dat ze vrij is poetsen we lekker wassen we soms wat voetjes. Wandelen we en komt ze lekker buiten. Vaak nog gepaard een solarariumpje een trilplaatje. Rijden doen we nog geen hele lastige oefingen mits dat we werken naar rust en ontspanning en wat meer versnellingen erop zetten ( als het aan haar ligt crossen we de hele bak door)
Ze is jong en heet dus ik hou wel goed in de gaten dat we niet teveel vragen en haar overbelasten. Maar het feit dat ze ook suikerintolerant is MOET ze ook met regelmaat goed bewegen.

Nu is het zo dat ze geen gram af valt! En ik denk dat dit door de Metazoa musclefit komt.
Maar omdat ze zo werkt wil ik wel iets geven om haar spieren te helpen.

Ze is dus medische gezien best wel een puzzel stukje. Geen suikers gevoelige maag maar een hele hoop energie.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 01:02

Hoe lang en hoe veel staat ze buiten? Gras of paddock?

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 01:36

Glucobalance heeft bij die van ons geholpen. En veel bewegen. Wij deden toen bijna elke dag wat met hem. Niet elke dag onder het zadel, maar ook aan een halstertje aan de longeerlijn.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 05:34

Die van mij van obesitas naar goed op gewicht gekregen door beperkt arm hooi, stro, aangevuld voor de tekorten, op den duur beperkt gras en vooral heel veel bewegen. 30 minuten is voor ons niks. Ik noem dat een klein of mini rondje, zelfs als ik met snelheid zou rijden. :=

Toen die van mij 5 was ging ik rijden en wandelen combineren. Kon ik toch uren op pad zijn zonder de hele tijd erop te zitten. Plus omdat ie zo dik was, zat ie breed. Vonden mijn heupen ook niet grappig als ik dan lang erop zou zitten. :')

mosimonster
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 05:54

Zou het niet gewoon (deels) te maken kunnen hebben met het weinige werk? Inclusief longeren komt ze niet eens aan 2u per week. Dat lijkt me wel heel weinig, zeker om ook nog mee af te vallen en al helemaal als ze vanwege suiker regelmatig goed moet bewegen. Het zal wellicht niet alles verklaren, maar dit schema lijkt uitzonderlijk licht voor een Welsh van 6 jaar. Aantal uur paddock/wei idd ook relevant hierbij.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 06:43

Weinig werk icm een eiwit supplement is geen goede combinatie. Ik denk dat die musclefit echt overbodig is en zelfs schadelijk. Een paard op Z niveau plus lange buitenritten kan vaak ook zonder eiwit supplement en deze pony staat echt heel licht in het werk.

Staat ze genoeg buiten met ruimte en gezelschap?

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 07:59

Het eiwitsupplement lijkt mij met zo weinig beweging ook overbodig eerlijk gezegd. Zijn deze tijden ook nog met in- en uitstappen er bij? Ik zou het vooral zoeken in meer en meer intensieve beweging. Zes jaar is ook weer niet piepjong natuurlijk, in het wild lopen ze meer dan wat hij nu doet.

Hebben jullie nu ook les? Dat helpt vaak ook wel om ze wat meer aan het werk te zetten.

Zamak
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:02

Ik denk ook dat de musclefit echt overbodig is en veel te veel.
De hoeveelheid beweging die je omschrijft klinkt minimaal. Bijv. Wat kun je doen met 30 minuten onder het zadel? Er vanuit gaande dat je ook nog in- en uitstapt kun je effectief maar 10 minuten aan het werk. (En ik zou zelf in die 10 minuten nog bezig zijn met loswerken in draf en galop).
Je geeft zelf aan dat je vindt dat de pony veel in het werk staat. Ik denk dat het wel goed is daar nog eens kritisch naar te kijken. Heb je begeleiding in de vorm van een instructeur? Wellicht dat die eens mee kan denken.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:06

Kun je wat meer vertellen over hoeveel hooi ze krijgt, hoe lang ze buiten staat en wat en hoeveel ze krijgt aan krachtvoer/vitaminebrok/ supplementen.
:)

Meer en wat intensiever bewegen lijkt mij sowieso goed.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:29

Ik had hetzelfde probleem met mijn halve Haf met insuline resistentie. Heb hooi gekocht dat laag is in suikers (daarvoor liet ik mijn rijke hooi een half uur weken om de suikers eruit te halen) en ik voer hem een vitamine mineralen brok, magnesium chelaat en glucobalance. En vitamine E supplement vanwege weinig gras. Staat een halfuur in het gras per dag, maximaal. Hij is in een klein halfjaar 70 kilo (meetlint methode) kwijt.

Het suikerarme hooi en magnesium chelaat (zie paardnatuurlijk) hebben hier volgens mij een hele grote rol in gehad. Weet jij wat voor hooi je voert?

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:30

Eens met voorgangers. En kun je met haar het bos in? Langere ritjes waarbij vnl stap en draf helpt ook in het afvallen.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:32

Als ik het lees, lijkt het me eenvoudig. Je ziet je pony zo graag dat je hem kapot maakt. Doodverwennen noemen ze dat.
Een welsh is een vrij sober ras dat veel wil bewegen en dat moet je respecteren


Minstens dubbel zoveel werken en minder eten.
Ruwvoeder, een liksteen en als je je echt niet kunt bedwingen, een mineralensnoepje.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:40

Afvelregime wat ik hier gehanteerd heb (onbereden paard):

Twee dagen een half uur aan de longe (6 x 5 minuten, dus 3x linksom, 3x rechtsom). In draf, continu, alleen in stap bij van hand veranderen. Uiteraard opgebouwd tot er was basisconditie in zat.
'Middelste' twee sessies ook galop, opbouwend van 1 naar 6 rondjes per kant. Derde dag vrij, als herstel.

Bij een bereden paard bij zou ik zeggen:
Eerste dag 30 minuten longe (bovenstaand schema)
Tweede dag beginnen met 1 uur buitenrijden - stappen afwisselen met draf (500 meter stap/200 meter draf om mee te beginnen, uitbouwen naar 1 kilometer draf, 200 meter stap afwisselen, en tenslotte 2x 25 minuten draven/5 minuten stappen - eenmaal een beetje getraind paard houdt dat makkelijk vol). Uitbouwen naar anderhalf-2 uur. Als ze lopen kunnen ze niet eten - win-win.
Derde dag vrij/stappen aan de hand.

Moet jij eens zien hoe makkelijk de kilo's er dan af gaan, zeker als je ook het voer aanpast.

Ook wel het VDH /BHD dieet genoemd: Vreet De Helft / Beweeg Het Dubbele :+

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:44

Van wat ik begreep is het bij een IR paard niet alleen een kwestie van meer bewegen en dus afvallen. Door de IR werkt de stofwisseling anders.

Los daarvan denk ik ook dat er in de training nog wel wat verbeterd kan worden qua intensiviteit. Ja ze is jong, maar niet zó jong meer.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:02

Als je een pony af wil laten vallen op een verantwoorde manier dan moet je hooi geweekt voeren(!ook al is het suikerpercentage al laag). Paarden met Ems gaan in de overlevingstand en dat is soms erg moeilijk om er dan nog een gram vanaf te krijgen.
Nu bijna een jaar geleden kreeg ik een shet/mini kruising en die woog 219 kilo (ik heb een paardenweegschaal dus dat weet ik helemaal zeker)
Deze heb ik zeker drie of vier maanden lang geweekt hooi gevoerd ook al was het suikerpercentage van het hooi maar 7,5%. Overdag stonden ze op een zandpadock
Verder:
- twee keer per dag twee handjes Safe & Sound van Dodson &Horrel,
- een handje balancer van Spillers Lean and Light. Deze omdat daar een verminderde ijzer waarde in zit wat belangrijk is voor IR en Ems.
- als enige supplement voer ik juagulan, half theelepel (verlaagd suikerwaarde in bloed als enige bewezen supplement in tegenstelling tot glucobalance erc)
- en een wortel per dag
Hij zit nu al een tijd op een gewicht van 172 kilo. Dat terwijl hij zelfs in de schrale wei loopt heel de dag. Hooi week ik inmiddels niet meer ze staan bij mij 's nachts altijd binnen dus ik moet ze 's avonds wel wat geven.

Edit; ook vitamine E gegeven

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:15

LadyFiesta schreef:
Weinig werk icm een eiwit supplement is geen goede combinatie. Ik denk dat die musclefit echt overbodig is en zelfs schadelijk. Een paard op Z niveau plus lange buitenritten kan vaak ook zonder eiwit supplement en deze pony staat echt heel licht in het werk.

Staat ze genoeg buiten met ruimte en gezelschap?


:j

Voor een Welsh is droog arm hooi incl. vitaminen/mineralenkorrel voldoende.

Geweekt hooi zorgt inderdaad dat de suikers er uit weken en het suikergehalte lager wordt.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:24

Dik of dikke buik? Want als de buik alleen dik is zou ik even een foto van de darmen laten maken ivm zand.

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:43

Welshjes zijn harstikke leuke maar sobere pony's. Mist geeft al goede tips, hooi weken! Laat het het hooi testen, en dan weet je hoe de voedingswaarde is.
Dit soort pony's doet het het beste op niet te rijk voer, en hebben voldoende aan hooi met een vitaminebrok. Je pony werkt nou ook weer niet zoveel dat er musclefit nodig is. Metazoa heeft ook een gewone goede vitaminebrok en die is prima als brokje. Verder heeft de pony geen aanvullingen nodig.
Hooi afwegen en in slowfeeders doen helpt, en in het voorjaar geen gras tot na eind juni. Een pony met IR gaat beter als er weinig suiker in de voeding zit. Dat blijft altijd opletten want IR gaat niet meer over. En af en toe een zandkuur geven, dat is goed voor de darmwerking.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:02

Inderdaad langer en intensiever bewegen, arm hooi, beperkte weidegang en een simpele balancer.

Voor paard met gevoelige maag/ darmen voer ik als balancer Marstall Force. Zonder granen, zonder Melasse en maar een klein beetje nodig.

Buik een keer op de foto laten zetten kan inderdaad geen kwaad.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:20

Test je hooi. Het is voor zulke paarden zo ontzettend belangrijk dat je weet wat je voert. Beperkt weidegang, desnoods met graasmasker, en een handje vitamine brokjes.

Je hoeft echt geen andere krachtvoer, en al helemaal geen musclefit, te voeren aan een pony die zo weinig in het werk staat. Want eerlijk, ze doet bijna niks. Ik zou in ieder geval een van de vrije dagen ook nog gaan longeren en je longeertijd verdubbelen. 15 minuten is heel kort. Voor een 3 jarige prima, maar ze is al 6. Ik zou deze minimaal een halfuur fanatiek aan het werk zetten. Dus in en uit stappen en het eerste loswerken niet meegerekend. Ook met het rijden.

Echt te dik zijn is gevaarlijk. Je wil daar geen andere problemen mee.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:20

Een mooie rode draad in de reacties TS, waar je vast wat mee kan. Soberder voeren, (veel) meer beweging :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:25

Insuline resustent of niet: het heeft alles te maken met hoeveel calorieen gaan erin en hoeveel eruit.
Te dik is te veel in en te weinig uit.
Ja dat is lastig met een stofwisselingsaandoening, maar je zult dus of de input moeten reduceren of echt heel erg veel moeten gaan doen met de pony.

(Of met ozempic experimenteren* :P )


*grapje uiteraard.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:52

Metazoa musclefit is een supplement/voer voor extra eiwit…..vooral voor paarden die ook vol in het werk staan. Jouw paardje werkt niet heel veel dus de kans dat ze teveel voeding binnenkrijgt is groot. Wat (arm) hooi en een balancer is voldoende

ChristinaROD

Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:58

Bedankt voor alle reacties.

Ze is sws maag darm gevoelig. Door Homeopaat en osteopaat bevestig.

Buiten rijden gaat helaas niet ze is niet super verkeersmak we gaan dit nu wel weer oppakken en gaan we mee met stalgenootjes.

Vrijdag hebben we lekker gereden z’n 40 min pony was op goed bezweet en ze was echt op!
En ja ik ben voorzichtig we hebben al veel meegemaakt en mischien blijf ik we een beetje steken door haar niet te willen over werken mischien.

Bij ons op stal komen ze op zand paddocks te staan. Zomers opbouwend naar drie uurtjes per dag. Dit omdat we niet veel ons tot onze beschikking hebben. Dus de zand detox lte doen lijkt me dan mischien ook wel slim te doen.

Hooi krijgt ze uit een slow Feeder. En een hangende hooibal. Ook heeft voor haar brokjes een voerbal “dit vind me zoontje erg leuk te vullen”

Ik ga sws ook kijken naar een vitamine e sup.
En haar van de muscle afhalen.

En ik ga wat doen aan de voorzichtige ik. En haar wat langer laten lopen.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:10

Begrijpelijk dat je voorzichtig bent, wees niet te hard voor jezelf! Zo te lezen doe je super je best voor je paard en boft het beestje maar met jou!