Luzerne: wat doet het met een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:42

Amanda schreef:
Als je iets zoekt met meer eiwitten, maar minder heftig dan luzerne, kun je eens kijken naar Agrobs fetura. Dat is vegelijkbaar met een grasbrok, maar hoger in eiwitten.

Voor het schrokken heeft Agrobs ook mooie producten (Alpengrunmuesli, of nog grover de Aspero). Beiden zijn graanvrij en zetten niet aan, maar er zit wel veel structuur in.
Ik vind het hele fijne producten in combinatie met een vitaminebrok. En geen gedoe met weken.


Dank je voor je tip. Lijkt mij een mooi voer de fetura alleen het lijkt mij zo lastig om klaar te maken voor de voerbeurten aangezien het geweekt moet worden. Maar zeker een voer om eens te proberen

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:22

Hoe lang moet je die Fetura weken? En eten ze het goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:53

Ik zoek iets met wat eiwit voor naast ons schrale voordroog, maar pony is wel sober en wordt snel dik.
Hij is door compenseren (pijn in voeten gehad)veel spieren kwijt geraakt met name de bovenlijn.

zou luzerne, evt tijdenlijk, wat zijn?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 10:56

Hartog luzerne, daat zit best wat eiwit in

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:01

ik geef maar een handje lucerne. Om zo de equilin korren en brokken te mengen

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:45

Ik zou hem meer gewoon een week of twee longeren met bijzetje of zonder en veel op elkaar volgende balkjes op omg 15 cm hoog laten stappen, dan gebruikt hij zijn bovenlijn en vormt hij weer spieren..exta eiwit om spieren op te bouwen geloof ik niet in..spieren zijn functioneel, gebruik je ze niet, dan worden ze dunner en slapper, ga je gebeuiken worden ze weer dikker en sterker.

Anoniem

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 12:03

Dat is leuk maar mag hij niet meer.
Wel lekker rechtuit het bos in.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:46

Daar krijgt hij ook spieren van en als je de rug beschermt met een extra pad, komt dat snel goed...

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:10

EngeltjeS schreef:
Ik heb dit weekend een proefzakje Luzerne geprobeerd van Feral (Vitalbix) en de paarden vonden het erg lekker!


Hoe ben je aan een proefzakje Luzerne van Feral Vitabix gekomen?
Omdat er in de webshop geen proefverpakkingen Luzerne te koop zijn, heb ik er per mail nog navraag naar gedaan. (Kort geleden nog) Mij werd verteld dat er van hun Luzerne geen proefverpakkingen bestaan.

(En dat vind ik erg jammer, want ik zou het graag willen uitproberen maar ik ga daarvoor geen pak van 14 kilo kopen)

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:54

Anoniem schreef:
Ik zoek iets met wat eiwit voor naast ons schrale voordroog, maar pony is wel sober en wordt snel dik.
Hij is door compenseren (pijn in voeten gehad)veel spieren kwijt geraakt met name de bovenlijn.

zou luzerne, evt tijdenlijk, wat zijn?


Ja, werkt prima. Hier ook een paard dat wat schraal werd en moeite met de bovenlijn. Deze geef ik nu ook een tijdje luzerne en paard ziet er beter uit. Dit paard is het laatste jaar nou juist veel meer aan het werk gezet en kwam wat energie te kort.
Wat het bij een sobere pony doet dat weet ik niet, maar het is in elk geval wel goed voor de spier opbouw.

Anoniem

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:49

Ik vind t lastig omdat hij qua vet niks nodig heeft.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:18

Maar in tegenstelling tot waar hierboven beweerd wordt, heb je wel eiwit nodig voor spier opbouw. Luzerne is eiwitrijk en niet zozeer vet. Je kunt het proberen toch?

Anoniem

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:19

Proberen kan altijd. Heb t eerder gevoerd. Alleen toen was ie schraal,haha

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:12

Indestal schreef:
Ik zou hem meer gewoon een week of twee longeren met bijzetje of zonder en veel op elkaar volgende balkjes op omg 15 cm hoog laten stappen, dan gebruikt hij zijn bovenlijn en vormt hij weer spieren..exta eiwit om spieren op te bouwen geloof ik niet in..spieren zijn functioneel, gebruik je ze niet, dan worden ze dunner en slapper, ga je gebeuiken worden ze weer dikker en sterker.

Wat is er zo ongeloofwaardig aan?
In sportland gebruiken ze niet voor niks shakes, maakt weldegelijk een groot verschil in het herstel vind ik.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:50

Indestal schreef:
Ik zou hem meer gewoon een week of twee longeren met bijzetje of zonder en veel op elkaar volgende balkjes op omg 15 cm hoog laten stappen, dan gebruikt hij zijn bovenlijn en vormt hij weer spieren..exta eiwit om spieren op te bouwen geloof ik niet in..spieren zijn functioneel, gebruik je ze niet, dan worden ze dunner en slapper, ga je gebeuiken worden ze weer dikker en sterker.

Ja, tot zover heb je gelijk maar wat is er, behalve die training, nog meer nodig voor spieropbouw? Voedingstoffen wellicht?

En laat Luzerne nou net een van die voedingsstoffen rijkelijk in zich hebben: eiwitten.....

Maar zoals ik al eerder hier meldde: let op de verhoudingen in je mineralen. Luzerne heeft niet de juiste verhoudingen in zichzelf en moet dus op de ene of de andere wijze gecompenseerd worden. Een van die compensatiemogelijkheden is zemelen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:06

Ik neem toch aan dat haar paard normaal gevoerd wordt, toch? Spieropbouw is ook iets wat een normale training doet. Zeker als paard tijdje uit training is geweest, bouw je dit op.

Luzerne wordt te veel opgewaardeerd, wellicht omdat het goedkoop te produceren is...zo goed voor paarden is dit nl niet..sinds ik het niet meer voer is paard er stukken op vooruit gegaan, zijn roze vlekken bij zijn ogen bijna weg..

Zijn trouwens topics over.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:20

Hoi!

Ik voer mijn haf sinds kort de daily complete, lijnzaadolie, slobber en luzerne van de vitalbix.
Prompt kreeg ze een keiharde manenkam!
Ik ben toch bang dat ze heel erg reageert op al het eiwit.
Iemand hier ervaring mee?

Ik ben nu maar begonnen op ander voer wat graan/melasse/luzerne-vrij is. Maar ik vond de vitalbix zo'n fijn product :(

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:42

moonfish13 schreef:
Hij krijgt luzerne zonder melasse en met 15% eiwit.
Bij mensen heb ik altijd dit geleerd, heel kort door de bocht uiteraard:
Koolhydraten zijn snelle energie, wat suikerpieken geeft.
Voeg je eiwit toe heb je langer en gelijkmatigere energie zonder suikerdips.

Nu mijn vraagstuk. :P
Ik lees dus dat paarden er druk van kunnen worden.
Echter heb ik een pony die gauw druk is van voer.
Ook van vitamine en mineralenkorrel, maar van luzerne juist rustiger lijkt te worden!
Hij krijgt nu 400 gram luzerne erbij, volgens vitalbix is dit als aanvulling voor eiwit nagenoeg genoeg.
Het advies daar: 150-500 gram per 100 kilo lichaamsgewicht, hij is 250 tot 300 kg.

Hij wil graag staan dansen naast je aan de hand, en wat drammerig zijn.
Sinds hij luzerne krijgt is dit beduidend minder, hij danst amper naast mij en dramt amper, maar heeft net zoveel energie als normaal.
Hij speelt ook net zoveel met zijn maatjes en is happy.
Verder lijkt hij ook niet verzuurd tot nu toe.
Vanuit de menselijke verklaring heb ik hiermee de snelle energie uit zijn hooi gelijkmatiger gemaakt dmv het eiwit.

Even terug naar het begin. Suikers (en dus ook zetmeel) geven snelle energie.
Vet is een trage energiebron.
Eiwitten zijn geen energiebron maar bouwstenen. Bv. voor spieropbouw. Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren, met die aminozuren bouwt het organisme dan weer zijn eigen eiwitten op. In noodgevallen kan eiwit wel als energiebron dienen, maar op dat moment vermagert het organisme. Je kan het vergelijken met tafels en stoelen in de kachel opstoken.
Dus voor energie moet je werken met suikers en vetten.
Eiwitten heb je nodig voor spieropbouw.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:44

Jenni_boy schreef:
Hoi!

Ik voer mijn haf sinds kort de daily complete, lijnzaadolie, slobber en luzerne van de vitalbix.
Prompt kreeg ze een keiharde manenkam!
Ik ben toch bang dat ze heel erg reageert op al het eiwit.
Iemand hier ervaring mee?

Ik ben nu maar begonnen op ander voer wat graan/melasse/luzerne-vrij is. Maar ik vond de vitalbix zo'n fijn product :(

Heb je niet eerst geprobeerd om bijvoorbeeld de losse lucerne weg te laten? Bij mij gaat het met alleen de brok goed maar de extra lucerne is net te veel.

Jenni_boy

Berichten: 128
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:56

Azmay schreef:
Jenni_boy schreef:
Hoi!

Ik voer mijn haf sinds kort de daily complete, lijnzaadolie, slobber en luzerne van de vitalbix.
Prompt kreeg ze een keiharde manenkam!
Ik ben toch bang dat ze heel erg reageert op al het eiwit.
Iemand hier ervaring mee?

Ik ben nu maar begonnen op ander voer wat graan/melasse/luzerne-vrij is. Maar ik vond de vitalbix zo'n fijn product :(

Heb je niet eerst geprobeerd om bijvoorbeeld de losse lucerne weg te laten? Bij mij gaat het met alleen de brok goed maar de extra lucerne is net te veel.



Ik heb er inderdaad meteen voor gekozen om alle luzerneproducten uit te bannen. Dit omdat wij hooi hebben op stal wat vrij hoog percentage eiwit heeft en ze er echt extreem op reageerde.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:00

Ik voer het in de winter aan me 2 oudjes, 33 en 25 jaar.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:02

Nessa schreef:
gewone pulp moet uren staan.
Voor de ochtend kan ik het alvast klaarmaken.
In de avond maak ik het klaar. Ga ik iets doen (rijden, longeren, poep scheppen etc.)
En daarna krijgt ze de speedibeet.

10 minuten klopt inderdaad niet, maar na een half uur heb ik een mooie slobber


Niet noodzakelijk. Ik gebruik altijd gewone pulp en maak die dagelijks klaar met behulp van het allerwarmste water uit de kraan. Na een half uurtje is alles mooi klaar en kan het gevoerd worden. Zo doe ik het al jaren. :D
Paarden eten die verse pulp ook nog liever dan als je hem bv een nachtje laat weken.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:10

Ik las toevallig vandaag het volgende:
Om een voordeel te kunnen behalen van de voedingswaarde van luzerne dient ca. 1,5 – 3 kg gevoerd te worden. Een emmer is ca. 1,5 kg.
zie:http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-feiten/20/feiten-en-fabels-over-luzerne
&
https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... -op-letten

Dus om het bijvoorbeeld als spier/bot ondersteunend voer te gebruiken moet je blijkbaar een aardige hoeveelheid geven. Anders is het meer een middel om je paard extra te laten kauwen en krijgt hij de voedingswaarden niet voldoende binnen.

hoeveel geven jullie?

@ TS dit gezegd hebbende, dan is het advies wat jij gekregen hebt mbt de luzerne dus te weinig om effect te krijgen (van de luzerne dan)
dus dat zou betekenen dat de effecten die jij ziet niet door de luzerne kan komen?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:47

Ik las net de openingspost nog eens terug.
TS, je schrijft dat je van koolhydraten en suikers snelle energie krijgt, dat klopt. De trage energie komt echter niet van eiwitten, die dienen vooral als bouwstof voor het lichaam. De trage energie komt van vetten.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:27

Dan een wedervraag :D
Bij luzerne is het voer advies 1.5-3k wanneer je minder geeft zitten heeft de hoeveelheid luzerne onvoldoende voedingswaarden om effect te hebben op het paard. volgens pavo/voer vergelijk etc.

voeradvies luzerne vitalbix+
Voor extra vezels 50-100 gram per 100 kg lichaamsgewicht 250-500 gram (paard 500 kg)
Voor extra eiwitten 100-500 gram per 100 kg lichaamsgewicht 500-2.500 gram (paard 500 kg)

Toen ik dit nakeek bij mijn ''gewone'' hartog luzerne staat het voeradvies op dezelfde hoeveelheden als van de vitalbix.
Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, (zie mijn vorige post) is de hoeveelheid van 500gram meer een speeksel/smaakmaker dan een daadwerkelijke toevoeging aan eiwit.
Ik heb ze even gemaild want ik wil luzerne ook graag geven als toevoeging voor extra eiwit.
Maar wil het wel goed doen :D