Luzerne: wat doet het met een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:54

Voor extra eiwitten moet er inderdaad vrij veel gevoerd worden. Daarom haken veel mensen weer af en gaan over op een poeder oid.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:28

lampjerulez schreef:
Dan een wedervraag :D
Bij luzerne is het voer advies 1.5-3k wanneer je minder geeft zitten heeft de hoeveelheid luzerne onvoldoende voedingswaarden om effect te hebben op het paard. volgens pavo/voer vergelijk etc.

voeradvies luzerne vitalbix+
Voor extra vezels 50-100 gram per 100 kg lichaamsgewicht 250-500 gram (paard 500 kg)
Voor extra eiwitten 100-500 gram per 100 kg lichaamsgewicht 500-2.500 gram (paard 500 kg)

Toen ik dit nakeek bij mijn ''gewone'' hartog luzerne staat het voeradvies op dezelfde hoeveelheden als van de vitalbix.
Maar als je verder kijkt dan je neus lang is, (zie mijn vorige post) is de hoeveelheid van 500gram meer een speeksel/smaakmaker dan een daadwerkelijke toevoeging aan eiwit.
Ik heb ze even gemaild want ik wil luzerne ook graag geven als toevoeging voor extra eiwit.
Maar wil het wel goed doen :D

Zoals ik hier eerder schreef moet je opletten dat de verhoudingen in tact blijven.

Wat zeggen die voeradviseurs daarvan?
Hartog in ieder geval niks (dat voer ik al enkele jaren)

Dat alleen een grote hoeveelheid voeren nuttig is, is natuurlijk volstrekt onzinnig; dat is in eerste instantie vooral goed voor de omzet van de leverancier.
Maar als je minder voert, zal het effect kleiner zijn. Dat is niet raar, maar zeggen dat het geen zin heeft, is erg kort door de bocht.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:03

naja ik verzin het niet zelf XD dat staat op meerdere websites.
Dus vandaar dat ik het mij afvroeg :D
En ik heb websites gezien waarbij het geschreven is door deskundigen niet door verkopers.
Al is pavo wel een verkopende partij, maar zij verkopen geen luzerne voor zo ver ik weet.

Maar het is toch niet raar dat een handje geen toegevoegde waarde heeft voor spieropbouw.
gewoonweg omdat de hoeveelheid eiwit dan te kort is. Dus voor spieropbouw heeft het onvoldoende effect, dus inderdaad ''geen zin''

En inderdaad dan moet je weer andere dingen bijvoeren om alles in verhouding te houden.
Dus ik ga het niet meer voeren voor mijn doel is het niet nuttig of teveel gedoe

Anoniem

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:14

Onzin. 8-)
Vitalbix luzerne bevat 15% ruw eiwit waarvan 11,2% verteerbaar eiwit. als je daar 500gram van voert dan voer je 55 gram gram eiwit. Een volwassen paard heeft als onderhoudsdosis zo'n 550 gram eiwit nodig per dag, hoe meer hij werkt hoe hoger dat wordt, en bij zieke paarden (PSSM, insulineresistentie) is die hoeveelheid ook groter.
Dus als je met 500 gram luzerne 55 gram eiwit bijvoert dan voer je dus elke dag 10% eiwit extra. Dat maakt wel degelijk verschil, zeker als die 55 gram meer essentiele aminozuren zitten, waardoor het paard ook nog eens kwalitatief meer met die eiwitten kan. 500 gram luzerne doet dus al wel degelijk wat voor de spieropbouw. Het zou pas echt gek zijn als een paard 0 gram eiwitten zou opnemen tot je hem 1,5 kilo voert, en dat pas vanaf die 1,5 kilo ineens al die eiwitten vrijkomen. ;)

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:26

Ik voer die van vitalbix.
Op onze oude stal zat voer inbegrepen en kreeg ieder paard gevoerd naar behoefte. Ik was daar eerst bang voor (mijn paard kreeg niks extra naast ruwvoer) en was bang dat hij gevoelig zou worden voor suikers of whatever. Voorheen als ik hem een wortel gaf stond ie gelijk te schuren.
Echter daar zijn ze musli, slobber, lucerne en een vitaminebrokje gaan voeren en ik was benieuwd hoe dat zou uitpakken. En je zag gewoon dat hij na een paar weken zn buik ontspande (die trok ie wat op) en hij zag er gewoon goed uit. Toen we gingen verhuizen heb ik dat overgenomen en dus ook lucerne met een vitaminebrokje. Nu mix ik vitalbix daily complete met pavo natures best maar volgens mij is de vitalbix best overdreven nog weer. Bovendien zit er geen leverancier in de buurt en de voerbak is altijd ineens leeg :')
En hij krijgt dan driekwart schep lucerne. Hij doet het er prima op, krijgt na het werk slobber waar hij enorm van geniet.
Ik vind het vooral fijn voor de maag en darmen dat het goed stimuleert en de maag beschermt. Ze krijgen niet onbeperkt ruwvoer maar wel voldoende.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:39

Bedankt voor de reacties en invalshoeken :D
Ik dacht laat ik het nu eens en voor altijd compleet uitzoeken, en gezien ik een onderzoek nerd ben hier wat wetenschappelijk onderbouwde feiten en de reactie van Hartog :D
links en studies onderaan mijn comment!

antwoord van hartog!
Zij zeggen het volgende:
''Bedankt voor jouw bericht. De hoeveelheid eiwit die je toevoegt, hangt natuurlijk eigenlijk erg af van het eiwitgehalte van je ruwvoer. Omdat wij ervan uitgaan dat ruwvoer de basis is, vullen we het liefst niet direct te veel aan.
Gezien het eiwitgehalte vaak onbekend is, starten we liever met een kleine hoeveelheid. Wij zien in de praktijk vaak al een toegevoegde waarde vanaf ca 500 gram en het kan indien nodig opgebouwd worden.''

De voedingsadviseur van voervergelijk zegt het volgende op de website, en bij haar zijn zaken wetenschappelijk onderbouwt, en daar houd ik van :D

Verteerbaar Ruw Eiwit paard (VREp) is de mate van vertering van het eiwit in een voedermiddel door paarden, de zgn. eiwitverteerbaarheid. Basisbehoefte per dag: ca. 0,62 gr VREp per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,62 x 600=) 372 gr VREp per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 0,8 - 1,44 gr per kg lichaamsgewicht.

uitleg formule: http://www.voervergelijk.nl/informatie/65/bepalen-intensiteit-arbeid
385+170=555
Mijn paard zijn rantsoen bestaat uit:
gemiddelde eiwit van het hooi genomen 37gram per kilo
9x37=333
subli basisbrok: 82gr VREp per kilo
2x82=164

totale voeding aan VREp voor mijn paard per dag:
333+164=497
(behoefte-daadwerkelijke opname:)
555-497=58
dus een te kort van 58gram eiwit per dag
Wat dus inderdaad aangevuld kan worden met luzerne
wat neer komt op:
luzerne hartog bevat 82gram VREp per kilo
Dus ongeveer 700gram luzerne extra per dag om aan de behoefte van 58+ VREp te voorzien


http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... eit-arbeid
http://www.voervergelijk.nl/begrippen#68
https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... ucerne-mix
http://www.subli.nl/basisbrok/
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergieeiwit

Hopelijk was dit leerzaam :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:50

Mijn bedenking bij de berekening is dat het allemaal gebaseerd is op schattingen. Om het wetenschappelijk te doen kloppen zou je een foutenanalyse moeten doen.
Je komt uit op een tekort van 58g. Ik vrees dat dat onder de foutenmarge gaat vallen.
Conclusie : je zal het moeten proberen en naar je paard kijken of het een succes is of niet.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:56

Vraag, ik ben een hele tijd terug lucerne gaan voeren op aanraden dierenarts toen hij wat mager was.
Inmiddels goed op gewicht en het blijven geven voor eiwit, maar twijfel de laatste tijd steeds meer of het wel zin heeft, zeker omdat hij het niet dagelijks krijgt(staat in open stal in kudde, dus geen idiviueel voermoment als ik er niet ben) en ook geen grote hoeveelheden.
Maar wat zijn mijn alternatieven?

Ik las hier agrobs fetura maar daar lijkt de hoeveelheid eiwit mij lager dan lucerne?
Het gaat mij dus vooral om extra eiwit voor spierondersteuning. Of zou ik met magnesium ook al kunnen voldoen? Ik vind het zo lastig.. Wil hem zo goed mogelijk ondersteunen aangezien hij dit jaar voor het eerst in de endurance gaat starten ook. Hij werkt dus best hard.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:03

Klopt sclimpre het is gebaseerd op de gemiddelde cijfers van voer vergelijk.
Maar inmiddels contact gehad met de dierenarts en die heeft voor mijn draver havens slobber aangeraden elke avond.
Hoj krijgt nu ochtend en rond 4u biks en dan krijgt hij dus straks savonds nog slobber erbij. Hier zit meer olie en vitamine in wat ondersteundend is voor mijn paard (en eiwit).

Wellicht is dit ook iets voor jou super assie? Weet niet wat voor paard je hebt? (Ik heb een draver die ook snel dun wordt) Wie weet kan je met stalgenootjes iets regelen zodat hij wel iedere dag zijn portie kan krijgen?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:45

Biks is een nogo. Dan gaat hij echt aan het dak uit van de energie en word hij te gevaarlijk om te rijden. Hij krijgt nu pavo sportfit muesli, ook maar een handje tot maximaal 3/4 voerschep bij zware arbeid.

Hier doet hij het goed op en word niet te heet

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Luzerne: wat doet het met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:40

Ja nu snap ik het advies van de DA mbt luzerne beter. Maar als hij wel te dun wordt is extra hooi/kuil dan wellicht ook een optie?

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:57

lampjerulez schreef:
Ja nu snap ik het advies van de DA mbt luzerne beter. Maar als hij wel te dun wordt is extra hooi/kuil dan wellicht ook een optie?

Hij stond toendertijd op een stal die veel te weinig hooi voerde. Vandaar zijn gewicht verlies. Nu staat hij op onbeperkt gras en goed hooi dus geen last meer van gewicht verlies, hooguit wat kilo schommeling tussen winter en voorjaar/zomer