Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

 
Profiel   

Jotoma dank je wel voor de moeite! Hier heb ik wel wat aan :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 21:41 



 
Profiel   

Graag gedaan. Als je er nog zinvolle informatie uit haalt om te delen, wat bevestigd of ontkracht wat Havens claimt, dan ben ik daar wel benieuwd naar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 21:50 



 
Profiel   

Hoeveel natrium bicarbonaat heeft eigenlijk een gunstig effect op de maag? Sommige geven ook 2x daags een theelepel baking soda door het voer. Is dan 0,5% per kilo veel of weinig voor een gunstig effect?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 22:09 



 
Profiel   

Das 13 gram calciumbicarbonaat per kilo. Dat is toch ook het voornaamste ingredient van rennies? Ik ben wel benieuwd met hoeveel rennies dit vergelijkbaar is eigenlijk.

Edit 2, net gevonden, is een rennie zit 680mgr calciumcarbonaat. Dus in een kg voer zitten pakweg 20 rennies,

Edit ik zie net dat calcium carbonaat hetzelfde is als schoolkrijt. Dals je daarmee wilt experimenteren is dat vast goedkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 22:33 



 
Profiel   

Ik heb vanmiddag ook de zak gehaald.

Eerst indruk is dat het lekker ruikend voer is en mijn kieskeurige eter vond het lekker om op te eten.
Nu zag ik op de zak staan dat aanbevolen hoeveelheid 3 kg per dag is wat ik wel een beetje veel vind.
Hoe denken jullie hierover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 22:53 



 
Profiel   

Kelly08 ik mocht mijn paard van de kliniek 3x daags een volle koffielepel( inh ong.30 gr) geven van natrium bicarbonaat. Ik heb dat na behandeling met omeprazol een tijdje gegeven en afgebouwd na een paar weken naar 2x per dag een theelepel door zijn krachtvoer.
Of en wat het doet weet ik niet zeker want hij krijgt het nog steeds maar hij heeft iig nergens last meer van.
Of die 0,5 % per kilo genoeg is voor onderhoud vroeg ik me dus ook af maar daar moet ik even voor gaan rekenen in ons geval.
Daarbij komt dat er in dit voer meerdere dingen zitten om het maagzuur te neutraliseren dus eigenlijk kun je niet uit gaan van alleen die 0,5% natriumbicarbonaat...

Jotoma het zal voor mij een kwestie van uitproberen worden dus of ik stop met los bijvoeren van Natrium bicarbonaat en over ga op dit voer om te kijken of mijn paard daar net zo goed op blijft.
In principe vind ik dit wel een aantrekkelijk voer omdat de energie en vit/min gehaltes me ook wel aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-16 23:24 



 
Profiel   

MissPK schreef
Kelly08 ik mocht mijn paard van de kliniek 3x daags een volle koffielepel( inh ong.30 gr) geven van natrium bicarbonaat. Ik heb dat na behandeling met omeprazol een tijdje gegeven en afgebouwd na een paar weken naar 2x per dag een theelepel door zijn krachtvoer.
Of en wat het doet weet ik niet zeker want hij krijgt het nog steeds maar hij heeft iig nergens last meer van.
Of die 0,5 % per kilo genoeg is voor onderhoud vroeg ik me dus ook af maar daar moet ik even voor gaan rekenen in ons geval.
Daarbij komt dat er in dit voer meerdere dingen zitten om het maagzuur te neutraliseren dus eigenlijk kun je niet uit gaan van alleen die 0,5% natriumbicarbonaat...

Jotoma het zal voor mij een kwestie van uitproberen worden dus of ik stop met los bijvoeren van Natrium bicarbonaat en over ga op dit voer om te kijken of mijn paard daar net zo goed op blijft.
In principe vind ik dit wel een aantrekkelijk voer omdat de energie en vit/min gehaltes me ook wel aanspreken.


Dank voor je uitleg. Zo lastig dat voeren. Natrium bicarbonaat is eigenlijk wat vrijkomt als een paard moet kauwen (speeksel) en dit neutraliseert maagzuur. In principe doet die van mij het echt goed op de vit korrel (goede calcium, magn en vit E) en bietenpulp/zemelen/lijnzaad. Maar helaas lust zij geen luzerne (vele merken geprobeerd), dus ben altijd opzoek naar iets wat dan het maagzuur neutraliseert (krijgt onbeperkt hooi).

Helaas maakt zij toch niet voldoende speeksel want helaas gaapt madam weer, dus een kuur omeprazol gaat er sowieso in, maar misschien daarna zelf baking soda proberen. Kost tenslotte geen drol voor 2 theelepels per dag.
Als dit voer een zetmeel gehalte onder de 10% had en geen maïs/haver zou bevatten, was het een mooi voer voor die van mij....

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-16 06:54 



 
Profiel   

E nummers in deze zak:

E310 Propylgallaat

Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).
Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.
Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.
Dieetbeperkingen :
Gallaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

E320 Butylhydroxyanisol

BHA
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Geen bekend bij de gebruikte concentraties, alhoewel er wel overgevoeligheden (pseudo-allergie) gerapporteerd zijn. In combinatie met vitamine C kan BHA vrije radicalen vormen, die schade in de cel kunnen aanrichten, oa aan het erfelijk materiaal. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E320 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


E321 Butylhydroxytolueen

BHT
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.3 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
BHT kan in hoge concentraties leverschade veroorzaken. Ook zijn er (pseudo)-allergische reacties gemeld. Bij mensen met een, erfelijk bepaalde, variant van een enzym in de lever kan het migraine veroorzaken. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E321 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


Klinkt echt heel goed voor een paard met maagklachten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 19:51 



 
Profiel   

Jammer dat er mais en tarwe in zit.
Mijn paard staat op c4l luzerne en zo nu en dan bietenpulp maar ook zij kan iets meer gebruiken.
Dit voer valt voor mij daarom af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 20:06 



 
Profiel   

Nielojram schreef
E nummers in deze zak:

E310 Propylgallaat

Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).
Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.
Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.
Dieetbeperkingen :
Gallaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

E320 Butylhydroxyanisol

BHA
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Geen bekend bij de gebruikte concentraties, alhoewel er wel overgevoeligheden (pseudo-allergie) gerapporteerd zijn. In combinatie met vitamine C kan BHA vrije radicalen vormen, die schade in de cel kunnen aanrichten, oa aan het erfelijk materiaal. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E320 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


E321 Butylhydroxytolueen

BHT
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.3 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
BHT kan in hoge concentraties leverschade veroorzaken. Ook zijn er (pseudo)-allergische reacties gemeld. Bij mensen met een, erfelijk bepaalde, variant van een enzym in de lever kan het migraine veroorzaken. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E321 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


Klinkt echt heel goed voor een paard met maagklachten...


Ben wel benieuwd naar je bron en is dit het effect bij mensen of bij dieren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 20:18 



 
Profiel   

Nielojram schreef
E nummers in deze zak:

E310 Propylgallaat

Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).
Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.
Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.
Dieetbeperkingen :
Gallaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

E320 Butylhydroxyanisol

BHA
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.5 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
Geen bekend bij de gebruikte concentraties, alhoewel er wel overgevoeligheden (pseudo-allergie) gerapporteerd zijn. In combinatie met vitamine C kan BHA vrije radicalen vormen, die schade in de cel kunnen aanrichten, oa aan het erfelijk materiaal. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E320 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


E321 Butylhydroxytolueen

BHT
Herkomst:
Synthetische antioxidant
Functie en eigenschappen
Toegepast als antioxidant in oliën en vetten om ranzigheid tegen te gaan
Producten:
zeer veel producten die vet bevatten.
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 0.3 mg/kg lichaamsgewicht.
Bijwerkingen :
BHT kan in hoge concentraties leverschade veroorzaken. Ook zijn er (pseudo)-allergische reacties gemeld. Bij mensen met een, erfelijk bepaalde, variant van een enzym in de lever kan het migraine veroorzaken. Hierdoor heeft de EU het gebruik van BHA beperkt, waardoor de toepassingen in de komende jaren steeds minder zullen worden.
Dieetbeperkingen :
E321 kan gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.


Klinkt echt heel goed voor een paard met maagklachten...


Ik benieuwd naar je gedachten hierachter als het voer ontwikkeld is door dierenartsen samen met Havens

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 21:02 



 
Profiel   

Bron? Gewoon de E-nummers intypen op google.
Doe ik regelmatig met producten voor de menselijke consumptie.

En wat mijn gedachte hierover is,dat is niet van belang. Dit is wat ik heb gevonden,doe er je voordeel mee,of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 21:10 



 
Profiel   

Want wat google zegt is altijd waarheid? :')
Ik vraag me erg af of het effect van mensen gelijk is bij paarden.
Dus hartstikke fijn als je informatie toe kan voegen, maar met die onderbouwing heeft het voor mij nog weinig meerwaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 21:16 



 
Profiel   

Ik hecht hier ook geen waarde aan. Zeker met het oog oo dat paarden anders reageren dan mensen en daarnaast is het ontwikkeld door dierenartsen.

Daarnaast heb ik het topic geopend om ervaringen te delen en niet om discussies te hebben over E nummers

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 21:56 



 
Profiel   

Iemand zij waarom niet gewoon luzerne geven. In Bv de luzerne van Hartog zit melasse in de havens mix niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 22:04 



 
Profiel   

Chesss schreef
Ik hecht hier ook geen waarde aan. Zeker met het oog oo dat paarden anders reageren dan mensen en daarnaast is het ontwikkeld door dierenartsen.

Daarnaast heb ik het topic geopend om ervaringen te delen en niet om discussies te hebben over E nummers


:j dus terug on topic. Hoe bevalt het nu na wat meer dagen bij jouw paard?

Mijn paard is er woensdagavond mee begonnen, staat op trainingsstal en zie ik dus niet dagelijks. Morgen zie ik hem weer, ben benieuwd hoe hij erbij staat.
Hij is erg kieskeurig qua eten, wil vaak na 8-10 maanden iets anders, dus kan niet groot inkopen. Tot dusver nog niet gehoord dat dit niet goed gegeten wordt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 22:32 



 
Profiel   

Jotoma schreef
Want wat google zegt is altijd waarheid? :')
Ik vraag me erg af of het effect van mensen gelijk is bij paarden.
Dus hartstikke fijn als je informatie toe kan voegen, maar met die onderbouwing heeft het voor mij nog weinig meerwaarde.


Nee,google wellicht niet,idd..
Gelukkig bokt wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-16 23:16 



 
Profiel   

Bokt ook niet daarom hebben we het erover.

Dierenartsen hebben ook de wijsheid niet per definitie in pacht.

Ik weet dat je paarden niet met mensen mag vergelijken.
Mijn vriend heeft een periode maagzuurremmers gehad, tegen reflux
Hij werd er doodziek van. Vaak voedselvergiftiging en hij had allerlei symptomen van een maagzuurtekort. Was heel heftig. Toen hij ermee stoptecging t veel beter. Ik ben daarom erg voorzichtig met echte maagzuurremmers. Mens of dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-16 08:50 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt het sinds gister dus ben ook erg benieuwd wat het doen gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-16 10:16 



 
Profiel   

Gisteren voor het eerst gereden weer sinds donderdag. Vond dat ie wel meer power had, en hij was niet afgesloten als moeilijk word. Water langs de billen is er nog wel. Maar goed wat verwacht je op zo een korte termijn, merk wel dat je naar aanleiding van een verhaal toch weer hoop het tot de oplossing. Men zegt dat er heel veel paarden met deze problemen kampen, alleen is bij mij op stal (stal met 100 paarden) mijn paard de enige met water langs zijn billen.
Vraag me nog wel af waarom ze drie voerbeurten adviseren, los van dat je meer verkoopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-16 10:36 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard er sinds woensdag op staan en gister weer gezien. Ik kan hem nu zelf niet trainen, dus of hij meer energie heeft weet ik niet.
Ik heb buiten gewandeld en vond hem niet anders dan anders, hoogstens iets meer glans, maar dat kan ook komen doordat er meer vacht vanaf is.

Betrouwbaarder vind ik zijn mest, was al goed, maar ik zag nu nog steeds goeie mestballen.

Op de trainingsstal worden ze sowieso 3x daags gevoerd, thuis gaat hij weer terug naar 2x daags voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-16 10:40 



 
Profiel   

Hier weer een update. Gisteren heb ik hem na twee dagen gereden te hebben aan de longe gehad, wat mijn gevoel van rijden al bevestigde is dat hij behalve meer energie en losser in zijn lijf, hij krijgt nu 5 Dgn, ook makkelijker loopt en zijn achterbenen meer en beter onder de massa zet. Ik geef het nu nog gecombineerd met care4life en ga deze nu wel afbouwen en kijken hoe die alleen op de gastro doet. Buik is meer relaxt heb ik het idee.

Hoe gaat het met de andere paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-16 22:38 



 
Profiel   

Mest was afgelopen weekend goed, maar dat was ook nooit problematisch. Het wordt met veel smaak gegeten.
Afgelopen weekend vond ik mijn paard erg stijf in zijn benen met draaien. Morgen zie ik hem in training en zal ik vragen hoe het gaat.
Uiteraard kan dat ook andere oorzaken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-16 22:56 



 
Profiel   

Chess wat fijn dat t beter gaat.

Inmiddels voer ik t twee weken en mijn paard is energieker. Haar buik is minder gevoelig. Ze eet haar eten gewoon weer normaal. Ze glimt goed. Haar mest is stabiel. Kortom zoals t nu gaat wil ik niks liever meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 10:41 



 

Geven jullie het vooral voor de maag? Of ook voor 'gassig'..
Mijn pony heeft geen maagklachten. Maar kan wel op zijn darmen reageren. Blaast makkelijk op, laat veel scheten, soms wat slappere mest..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 10:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen