Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 34 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

 
Profiel   

Elisa2 schreef
Je kan de gastro gewoon proberen, is er iets veranderd waardoor hij het nu heeft? of heeft hij het altijd al gehad Fargo?


Dit speelt in meer of mindere mate de laatste 3 jaar. Heb hem door de tijd heen darmcompositum gegeven en Puur Plus druppels en ook dus probiotica om zijn darmen te ontspannen. Op zich doet hij het het beste met veel olie.

Als ik terug kijk gaat het slechter met warm weer of als hij minder olie krijgt.

Ik gaf hem eerder in oude stal bij zelfde stal bijna 2 kopjes olie per dag daar deed hij het eigenlijk heel goed op, samen met probiotica (en al dan niet wat speedibeet). Hij kreeg de olie over wat korrels heen en dronk het eigenlijk gewoon op met het eten, maar we hebben sinds een jaartje nieuwe stallen en nieuwe boxen en daar wilde de stalbaas geen rotzooi en olie op de vloer en op de deur. Dus ben ik sterk gaan minderen zodat hij niet meer zou knoeien waardoor hij einde zomer vorig jaar erg veel last weer had, vergelijkbaar met de situatie nu.

Ben toen electrolyten gaan geven, weer gestart met speedibeet gaan geven (hij werd daar eerder zo dik van) en een tijd lang extra water gegeven als ik op stal kwam. En toch weer wat meer olie gaan geven een afgemeten portie, nog wel minder dan eerst. De electrolyten en het water gaven in eerste instantie echt resultaat, hij mestte zomaar 2 of 3 x en liep toch door, maar hij vindt het vies en eet het dus slecht.

Hij krijgt overdag 2 x biks, savonds groot kopje olie met daarbij grasmix om dit op te nemen zodat hij niet knoeit en speedibeet. Avondbakje is mueslie (was lang green vet, nu al een tijdje Hartog muesli) en winterpeen en grasmix.

Nu dus sinds 3 dagen klein beetje elecrolyten gegeven en even gestopt met de speedibeet om te kijken of hij meer of anders ging mesten. Vanavond extra water gegeven en een handje van Gastro plus voor het rijden (er blijken 2 personen op stal te staan die het voeren).

Hij staat dus vaak even stil omdat hij wil mesten of uit wil puffen en stopt ook zelf met draven - soort van als hij niet meer kan (zou een beetje als staken gezien kunnen worden). Als hij gemest heeft kan hij daarna meestal goed aan het werk. Waarbij hij dus zelf vaak terugkomt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-18 23:16 



 
Profiel   

En als je hem de slobber buiten zijn stal geeft in zo,n flex emmer van de action
Op de wasplaats ofzo .
Kun je daarna mooi afspuiten.
Ik voer zelf ook slobber
Maar wekelijks maak ik de voerbak goed schoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 09:38 



 
Profiel   

Het is herkenbaar, mijn oude wedstrijdpaard had/heeft ook altijd erg snel last van verstopping en een opgezette buik. Eerder ook gevoelig voor gaskoliek, maar sinds de gastro daar nooit meer last van gehad.

Bij hem werkte bietenpulp in combi met gastro en inderdaad ook veel olie en gewoon ook veel en regelmatig beweging geven. Met warm weer, of veel regen oid is het ook erger..imo heeft hij hele gevoelige darmen en is het ook belangrijk om ze niet teveel te prikkelen/ irriteren van binnen uit omdat ze dan ook kunnen verkrampen wat verstopping in de hand werkt.
Wat ook goed werkt is colosan geven af en toe, werkt als een soort "reset".

En uiteraard voldoende goed ruwvoer! (onbeperkt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 12:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Het is herkenbaar, mijn oude wedstrijdpaard had/heeft ook altijd erg snel last van verstopping en een opgezette buik. Eerder ook gevoelig voor gaskoliek, maar sinds de gastro daar nooit meer last van gehad.

Bij hem werkte bietenpulp in combi met gastro en inderdaad ook veel olie en gewoon ook veel en regelmatig beweging geven. Met warm weer, of veel regen oid is het ook erger..imo heeft hij hele gevoelige darmen en is het ook belangrijk om ze niet teveel te prikkelen/ irriteren van binnen uit omdat ze dan ook kunnen verkrampen wat verstopping in de hand werkt.
Wat ook goed werkt is colosan geven af en toe, werkt als een soort "reset".

En uiteraard voldoende goed ruwvoer! (onbeperkt)


Ik herken veel uit jouw schets van jouw paard. Ik denk het ook dat hij gevoelige darmen heeft. Staat de folder van Gastro plus ook ergens online?
Ik geef nu denk ik nog een paar dagen een klein schepje electrolyten omdat het zo warm is, en ik blijf voorlopig water aanbieden en de olie wat omhoog en ga weer speedibeet geven in mindere mate dan eerst (en kijk de komende dagen of ik nog moet verhogen om in ieder geval weer geen mest vol vezels aan te treffen :-) en terug te komen bij waar hij was en beter.. )

Ik twijfel sterk of ik nog met psyllium aan de slag moet om dit uit te sluiten een kuur van een week ofzo geven. Bijvoorbeeld iets als dit https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 310/58326/
Om zeker te weten dat er niet op die manier wat in de weg zit. Of anders deze https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 304/50921/
Iemand nog ervaring daarmee of adviezen. De brokjes lijken me fijn omdat dat over het algemeen natuurlijk makkelijker wordt gegeten.

Oh ja over de colosan, daar heb ik veel ervaring mee met mijn inmiddels overleden 2x aan koliek geopereerde paard (Whizzard) mee. Ik heb het hem ook eens gegeven toen hij zich min of meer al iets beter voelde na een koliek en toen crashte hij direct weer.
Ik weet niet hoe Arkos op colosan reageert, dus dat vind ik wel een beetje eng. Al is zijn maag niet vergelijkbaar met die van Whizz als het goed is. En heb er stiekem al vaker aan gedacht als hij zo'n kramperig gas achtige dag had..
Arkos zijn vader is Parcival en die is aan koliek overleden. Ik wil dus gewoon dat hij goed functioneert..

Ga denk ik dus ook aan de Gastro plus, vandaag weer een paar handjes geven en de folder nog maar eens zoeken.
Edit mail gestuurd naar Havens, folder en advies gevraagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 15:31 



 
Profiel   

Hier gestopt met het voeren van Havens Gastro. Nu nog 4 (nieuwe) zakken over... iemand interesse om deze over te nemen? Omgeving Almelo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 19:07 



 
Profiel   

Slechte ervaringen met psyllium, dat prikkelde de darmwand dus te erg..volgens mij is bij gevoelige darmen duidelijk Less is More. Wellicht dat de colosan bij je aan koliek geopereerde paard de geopereerde darm ook teveel prikkelde..voorzichtigheid is altijd goed natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 19:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Slechte ervaringen met psyllium, dat prikkelde de darmwand dus te erg..volgens mij is bij gevoelige darmen duidelijk Less is More. Wellicht dat de colosan bij je aan koliek geopereerde paard de geopereerde darm ook teveel prikkelde..voorzichtigheid is altijd goed natuurlijk.

Dat was ook een luchtzuiger, dus gevoelige maag. Viel toen duidelijk verkeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-18 20:39 



 
Profiel   

Ah oke, die van mij is ook een zuiger..maar bij hem werkt het goed, heb er veel goede ervaringen mee met verschillende paarden in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 07:58 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ah oke, die van mij is ook een zuiger..maar bij hem werkt het goed, heb er veel goede ervaringen mee met verschillende paarden in ieder geval.


Ik heb er ook heel veel baat bij gehad hoor, maar één keer dus niet haha. Hou het zeker in gedachten voor de dagen dat hij maar gasserig lijkt te blijven of nog steeds niet heeft gemest tijdens het rijden.

Ik geef mijn paarden (ik heb er twee) op dit moment grasmix van Hartog. En ben daar eigenlijk heel tevreden over. Zou het nu heel problematisch zijn om dit te gebruiken ipv de mix van Havens? Voor zover ik weet heeft de mijne niet echt last van suikers e.d. maar goed..

En hij krijgt dus nu 2 x biks en 1 x muesli. Al die porties dus vervangen door Gastro Plus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 18:44 



 
Profiel   

Grasmix kan gewoon bij de Gastro
Maar havens adviseert natuurlijk zijn eigen produkt .
T principe is t zelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 18:51 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Grasmix kan gewoon bij de Gastro
Maar havens adviseert natuurlijk zijn eigen produkt .
T principe is t zelfde


Nee het is niet hetzelfde. Havens mix is luzerne zonder melasse en grasmix is gedroogd gras met melasse. Luzerne werkt bufferend op de maag vandaar dat havens dat adviseerd. Wil je havens niet of niet dat brokje erin neem dan Vitalbix luzerne. Een goede vervanger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 21:41 



 
Profiel   

@baudyh, omdat mij indertijd bij de kliniek luzerne uiteindelijk is afgeraden omdat het eigenlijk voor niet sportpaarden te rijk was. Ik heb twee Gelderse paarden die relatief sober gevoerd worden. En mijn beide paarden zijn gek op grasmix.

Maar ik was eigenlijk ook erg benieuwd of jij dacht dat mijn paard idd op zou knappen van Gastro plus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 22:50 



 
Profiel   

Dat beetje luzerne wat je door het voer mengt weegt niks, echt niet te rijk. Het is anders als je er een kilo ofzo van voert. Kan wel zijn dat je paard niet tegen luzerne kan om andere redenen, dan is dat beetje al te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-18 23:23 



 
Profiel   

Ik heb het mn ruin een tijd gegeven, omdat hij snel gevoelige darmen heeft. In het begin zag ik wel effect, maar later toch minder. Nu geef ik weer de vitalbix DC en wat opti form. Ik doe er elke dag een schepje natrium bicarbonaat door en zo gaat het alweer maanden goed. Ik maak van mn paarden het eten altijd iets vochtig, omdat de anderen ook wat erdoor krijgen en het wordt goed gegeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 00:35 



 
Profiel   

Mijn paard staat bekend als darm en maag patient.

Vrijdag laten scopen.. de dierenarts stond er versteld van hoe mooi zijn maag is! Kern gezond!
Ik voer nu een half jaar gastro plus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 08:04 



 
Profiel   

Luzerne kan ook te prikkelend zijn voor de darmen waardoor ze verkrampen en je verstopping krijgt, ik zou wel rustig alles vervangen voor de Gastro en eens kijken hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 08:11 



 
Profiel   

baudyh schreef
Zinzi_jewel schreef
Grasmix kan gewoon bij de Gastro
Maar havens adviseert natuurlijk zijn eigen produkt .
T principe is t zelfde


Nee het is niet hetzelfde. Havens mix is luzerne zonder melasse en grasmix is gedroogd gras met melasse. Luzerne werkt bufferend op de maag vandaar dat havens dat adviseerd. Wil je havens niet of niet dat brokje erin neem dan Vitalbix luzerne. Een goede vervanger.


Het principe zei ik .Vertraagd de eet snelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 11:38 



 
Profiel   

Ja daar heb je gelijk in. Maar dat is ook de enige overeenkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 12:17 



 
Profiel   

Bedoelde meer dat als ze t ene nog heeft staan, ze t gerust eerst erbij kan opmaken.
Weggooien is ook zonde
Er is al genoeg verspilling op dez s aard kloot. Toch :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 21:15 



 
Profiel   

Zinzi_jewel schreef
Bedoelde meer dat als ze t ene nog heeft staan, ze t gerust eerst erbij kan opmaken.
Weggooien is ook zonde
Er is al genoeg verspilling op dez s aard kloot. Toch :\


Het levert allebei extra structuur op en zorgt er dus voor dat er extra gekauwd wordt en zorgt voor extra speekselaanmaak. En mijn paarden eten het super graag.
En extra melasse of extra eiwit.. ik vind het lastig, het ligt denk ik aan het paard wat er belangrijker is. Mijn luchtzuigende kolieker bleek uiteindelijk indertijd heel gevoelig voor eiwitten.
Maar ik ga het eerst overdag waarschijnlijk zonder geven en alleen in het avondbakje was grasmix zoals ze dat nu ook gewend zijn denk ik.
En wie weet is er iemand op stal die het ook geeft en dan test ik het gewoon uit of ze de Havens mix ook zo makkelijk eten.

Edit de Havens adviezen hadden er ook geen problemen mee als ik wel grasmix zou geven overigens!


Laatst bijgewerkt door fargo op 04-07-18 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 23:39 



 
Profiel   

nils schreef
Hier gestopt met het voeren van Havens Gastro. Nu nog 4 (nieuwe) zakken over... iemand interesse om deze over te nemen? Omgeving Almelo.


Prijs?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-18 23:57 



 
Profiel   

Ik ben ook, in overleg met de da, gestopt met de Gastro +.

Paard krijgt van 1.5 schep, rondom volle benen, door een teveel aan eiwitten. Ze had ook alweer een tijd natte mest/ koeienvlaaien. Waarschijnlijk door het vele drinken omdat ze het eiwit niet kon verwerken.

Ben het rustig gaan afbouwen en haar benen worden zienderogen droger en de mest is weer bijna normaal. Merk wel dat ze weer meer gaapt.
Ze staat nu nog op 0.5 schep Gastro + en 1 schep Pavo Triple P. Vanaf volgende week zal ze er volledig af zijn.

Meer mensen die is opgevallen dat paarden er volle benen van krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 15:05 



 
Profiel   

hier niet paard krijgt 3 kilo gastro per dag en kurkdroog op de benen.,

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 15:08 



 
Profiel   

Hier heeft paard altijd super mooie droge benen gehad. Nooit problemen met Gastro voer gehad. Maar ik had al voldoende aan 1 schep per dag Gastro (verdeelt over 2 voerbeurten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 15:51 



 
Profiel   

nummie schreef
Ik ben ook, in overleg met de da, gestopt met de Gastro +.

Paard krijgt van 1.5 schep, rondom volle benen, door een teveel aan eiwitten. Ze had ook alweer een tijd natte mest/ koeienvlaaien. Waarschijnlijk door het vele drinken omdat ze het eiwit niet kon verwerken.

Ben het rustig gaan afbouwen en haar benen worden zienderogen droger en de mest is weer bijna normaal. Merk wel dat ze weer meer gaapt.
Ze staat nu nog op 0.5 schep Gastro + en 1 schep Pavo Triple P. Vanaf volgende week zal ze er volledig af zijn.

Meer mensen die is opgevallen dat paarden er volle benen van krijgen?


Mijn merrie kreeg geen Gastro+, maar reageert wel altijd met dikke benen op lucerne en dat zit wel in de Gastro+

Mn ruin kreeg dus een tijd Gastro+, maar nu gewoon een lepel natrium bicarbonaat en dat gaat prima.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-18 16:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 34 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen