Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 44  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

 
Profiel   

Ik voer het vooral voor het stukje maag DarkChrystal.
Ze vind het lekker om te eten en ze eet haar brok goed en dat is wel eens anders.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 10:56 



 
Profiel   

Hier in de winkel kon ik het nog niet krijgen.
Vrijdag even langs een andere winkel.. Ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 11:14 



 
Profiel   

Ik voer het voor gassigheid, opgeblazen buik, tegen de tijdelijke stress, hoge energie/lager zetmeel/suikers.

Hij staat er nu een week op, eet het als kieskeurig paard érg graag maar ik train hem niet zelf dus kan over energie nog niet zoveel zeggen. Ik zie hem vanmiddag weer in training.

Hier wordt nu ong 750gr per dag gegeven. Paard wordt 5x per week goed getraind. Hoeveel geven jullie en hoeveel wordt daarbij getraind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 11:38 



 
Profiel   

Ik geef het voer juist vanwege darmproblemen slappe mest en allerlei vage randsymptomen futloos opgeblazen niet mooi op gewicht te krijgen. Ik geef nu 3/4 voerschep verdeeld over drie voerbeurten. Ik werk hem vier à vijf dagen in de week onder zadel en daarnaast 2 Dgn longe en 1 dag aqua.
Ik gaf nu nog care4life erbij die ga ik eraf halen is teveel denk en ze mogen bij ons over paar weken al weer de wei op, hij krijgt 24/7 hooi aangeboden. Uit slowfeeders, dus dan hoeft er eigenlijk niks bij maar dat is wel wat je liever hebt nog beetje extra vezel. Ik overweeg de mix erbij te geven die ze adviseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 11:54 



 
Profiel   

Ik voer nu 3/4 voerschep over 3 voerbeurten en dan aangevuld met luzerne.
Ze moet 5x in de week werken(rijden of longeren) en 2 dagen heeft ze vrij(lekker wandelen of buiten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 12:13 



 
Profiel   

Lopen we tot dusver redelijk gelijk qua beweging en voer. Vraag me ook af of er iemand daadwerkelijk 3 kilo voert..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 12:27 



 
Profiel   

Ik ben erg benieuwd op alles op de lange termijn..
Normaal moet je best veel krachtvoer voeren van een doorgaans voer om aan de dagelijkse vitamine en mineralen behoefte te voldoen voor je paard.. lees meer dan 1 schep per dag.. zeker voor een werkend paard.

Dat is bij mij punt 1 een maagzweer gevoelig paard moet je juist zo min mogelijk krachtvoer voeren..

Daarnaast zit er enkel de luzerne in voor het extra aanmaken van speeksel.. en dat beetje olie.

Is dan een zak luzerne met een fles zonnebloemolie dan niet net zo goed + een vitamine brokje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-16 23:05 



 
Profiel   

Even een correctie, mijn paard krijgt een halve schep verdeelt over twee voerbeurten, dus hij zal nog geen 750 gr krijgen.
Met training vandaag (half uurtje intensief) vond ik hem niet meer energie hebben (nu is het wel een flegmatiek paard, is zijn conditie en gewicht nog niet 100% goed), ik vond zijn buik erg rond (terwijl hij maar 1% van lichaamsgewicht aan ruwvoer krijgt en zijn ribben voel je wel licht. Het leek op een grasbuik maar hij staat enkel op hooi), hij komt sinds deze week niet meer verder door zn vacht, glanst niet en hij liet 3x keihard een scheet! Dat gebeurd eigenlijk alleen als hij op gras staat, moet wel zeggen dat hij wat nijdig was en t volgde na een bok of extra voorwaarts momentje.

Voor nu is mijn voorlopige conclusie dat het voor hem nog niet doet wat ik had gehoopt en deed hij het beter op elke dag vitaminebrok en verse lijnzaad. Dat nu geven is even geen optie.
Hij staat sinds 5 weken in training, waarvan hij de eerste vier weken op subli prestatiebrok stond. Daarop ging hij al wat achteruit en daarom de Gastro gaan voeren.

Ik zal Gastro zeker nog langer geven om te kijken of het zich weer hersteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 07:06 



 
Profiel   

Whisperke schreef
Ik ben erg benieuwd op alles op de lange termijn..
Normaal moet je best veel krachtvoer voeren van een doorgaans voer om aan de dagelijkse vitamine en mineralen behoefte te voldoen voor je paard.. lees meer dan 1 schep per dag.. zeker voor een werkend paard.

Dat is bij mij punt 1 een maagzweer gevoelig paard moet je juist zo min mogelijk krachtvoer voeren..

Daarnaast zit er enkel de luzerne in voor het extra aanmaken van speeksel.. en dat beetje olie.

Is dan een zak luzerne met een fles zonnebloemolie dan niet net zo goed + een vitamine brokje?


Klopt naar mijn idee wel. Alleen kun je beter (geel) lijnzaad geven. Dit heeft de juiste omega verhoudingen en het slijmlaagje kan de maag ook wat tot rust brengen. Luzerne bevat veel calcium wat ook goed is voor de maag en op onbewerkt luzerne moeten ze goed kauwen. Een vit brokje waar extra magnesium in zit, dan heb je de juist ingrediënten/vitamines uit deze brok alleen zonder granen en je eigen hoeveelheden. Eventueel bietenpulp voor extra energie (zit ook in dit voer, dus snap niet dat het niet geweekt hoeft te worden)
In dit voer is wel extra natriumbicarbonaat toegevoegd 5 gr per kilo.

Als ik het tot nu toe lees geeft iedereen nog geen kilo. Dus ook nog geen theelepel natriumbicarbonaat. En ook nog geen 160 gr luzerne die in de brok verwerkt zit. Ik denk dat het dan weinig zin heeft om te voeren. Daarbij krijgen ze ook weinig vit. binnen (tenzij er nog vit bijgevoerd wordt?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 08:02 



 
Profiel   

Whisperke schreef
Ik ben erg benieuwd op alles op de lange termijn..
Normaal moet je best veel krachtvoer voeren van een doorgaans voer om aan de dagelijkse vitamine en mineralen behoefte te voldoen voor je paard.. lees meer dan 1 schep per dag.. zeker voor een werkend paard.

Dat is bij mij punt 1 een maagzweer gevoelig paard moet je juist zo min mogelijk krachtvoer voeren..

Daarnaast zit er enkel de luzerne in voor het extra aanmaken van speeksel.. en dat beetje olie.

Is dan een zak luzerne met een fles zonnebloemolie dan niet net zo goed + een vitamine brokje?


Klopt wat je zegt een maagzweer gevoelig paard zo min mogelijk krachtvoer. Maar dit voer is juist anders. Om de maag ph neutraal te houden moet het paard achter elkaar eten. Ze adviseren daarom onbeperkt ruwvoer.
Als hij namelijk langer stopt met eten gaat de ph omhoog in de maag en komt het zure gedeelte van de maagsappen boven de beschermlaag in de maag uit. En boven deze laag krijg je dan maagzweren met alle gevolgen van dien.

In gewone luzerne ( Bv Hartog luzerne)!zit melasse in de havens mix niet. De melasse zorgen voor een extra belasting in de dikke darm/ blinde darm. Daarom is havens mix of een andere melasse vrije luzerne goed om erbij te geven. Luzerne heeft een goede werking op de maag. Laat de ph stijgen.

Dus wat jij zegt een zak ( melasse vrije) luzerne plus zonnebloem olie plus een vitamine korrel is opzich goed. Maar je vergeet de premix die er in zit die zorgt dat de goede bacteriën in de Dikke/blinde darm ook goed blijven. Als die namelijk goed blijven zorgen ze dat het eten goed verteerd word en je geen buikige paarden krijgt.

Tevens geeft deze brok energie uit omega 3-6 vetzuren. Dat is veel beter voor de maag dan een sportbrok op basis van haver. Haver is zetmeel en zetmeel worden weer suikers.

Ik denk echt dat dit een veelbelovend nieuw voer is. Goed voor veel paarden

Die 3 kg per dag is voor paarden in de top sport.
Paarden die echt 7 dagen per week lopen en veel op wedstrijd gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 10:23 



 
Profiel   

@Baudyh: mijn voerleverancier heeft het voer voor mij besteld en het wordt vanmiddag gebracht. Ik begreep dat je eerst alleen de Gastro voert en daarna de mix eraan toevoegt? Wat zou jij voorstellen om mee te beginnen? Gaat vooral om Fries met maagproblemen door medicatie, medicatie is inmiddels aangepast, maar zal altijd wel wat krijgen dat belastend gaat zijn, hij kreeg al een supplement voor zijn maag, waarvan de stoffen eveneens in de Gastro zitten. Paard is een 23 jarige Fries, die normaal gesproken 2 voerbeurten krijgt; per voerbeurt krijgt hij normaal gesproken 1 voerschep Havens onderhoudsbroek, 1 schep Marstall senior, een halve schep Marstall havervrij en een beetje Force en maagsupplement. Verder 24 uur per dag toegang tot ruwvoer en het hele jaar door, 12 uur per dag weidegang. Op bovenstaand voer doet hij het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 10:37 



 
Profiel   

avaluna schreef
@Baudyh: mijn voerleverancier heeft het voer voor mij besteld en het wordt vanmiddag gebracht. Ik begreep dat je eerst alleen de Gastro voert en daarna de mix eraan toevoegt? Wat zou jij voorstellen om mee te beginnen? Gaat vooral om Fries met maagproblemen door medicatie, medicatie is inmiddels aangepast, maar zal altijd wel wat krijgen dat belastend gaat zijn, hij kreeg al een supplement voor zijn maag, waarvan de stoffen eveneens in de Gastro zitten. Paard is een 23 jarige Fries, die normaal gesproken 2 voerbeurten krijgt; per voerbeurt krijgt hij normaal gesproken 1 voerschep Havens onderhoudsbroek, 1 schep Marstall senior, een halve schep Marstall havervrij en een beetje Force en maagsupplement. Verder 24 uur per dag toegang tot ruwvoer en het hele jaar door, 12 uur per dag weidegang. Op bovenstaand voer doet hij het prima.


Ok, wat ik nog mis in het verhaal. Doet hij nog wat? Of is hij Proffesioneel grasmaaier?
Om precies te zeggen welke hoeveelheid hij moet hebben is lastig omdat ik niet de kwaliteit van je ruwvoer weet ( we zeggen allemaal dat ons ruwvoer goed is maar dat weten we pas na analyse)
Met de hoeveelheid voer die je nu geeft is de force erbij overbodig. Hij krijgt zat binnen kwa vitamines en mineralen. Die Marstall havervrij erbij snap ik eerlijk gezegd ook niet. ( ben benieuwd waarom je die erbij geeft)
Marstall senior plus is super voor een ouder paard.
De Gastro+ geeft je tegelijkertijd met de havens mix. Weeg thuis ff af hoeveel 0,5 kg havens mix is. Het mooiste is om te beginnen met dat hij alleen Gastro + en havens mix krijgt.
Dat Maagsupplement heb je via de DA ?
Dat is even belangrijk voor mij om te weten.

Dan kan ik mijn advies maken.

Ik doe dit juist openbaar omdat ik denk dat het goed is om te lezen voor iedereen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 10:50 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Baudyh.

Paard is weidedecoratie.
Ruwvoer is dit jaar niet geanalyseerd, omdat er iets mis gegaan is en ik geen vaste partij heb, maar wisselende pakken. De force zal idd overbodig zijn, soort van gewoonte, ben ik bang.
De havervrij eet hij liever dan de senior, vandaar dat we er iets van door mengen.

Bedoeling is idd om nu over te gaan op de Gastro en de mix (hoop dat de mix in de smaak valt, Vito e.d. vond hij ook 3 keer niks, bv, maar hij is dol op brokjes).

Maagsupplement is idd via de dierenarts Ex Egus.

Bedankt, alvast voor het meedenken en het advies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 11:33 



 
Profiel   

@baudyh: ik heb rechtstreeks met Havens gebeld voor voeradvies, zij adviseerde mij om op te bouwen naar 3 kilo per dag. En mijn paard is echt geen topsportpaard :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 11:34 



 
Profiel   

Jotoma schreef
@baudyh: ik heb rechtstreeks met Havens gebeld voor voeradvies, zij adviseerde mij om op te bouwen naar 3 kilo per dag. En mijn paard is echt geen topsportpaard :)


Jammer dat ze dan niet hetzelfde praten bij havens. Ik ben havens dealer en ben laatst bij havens bijgepraat over dit voer. Zo word het ons niet verteld. De paarden van jur vrieling en Jeroen dubbeldam krijgen het en die staan op 3 kilo.
Voor menig paard zal dat echt niet hoeven. Ga ik ook niet adviseren


Laatst bijgewerkt door baudyh op 14-04-16 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 12:01 



 
Profiel   

avaluna schreef
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Baudyh.

Paard is weidedecoratie.
Ruwvoer is dit jaar niet geanalyseerd, omdat er iets mis gegaan is en ik geen vaste partij heb, maar wisselende pakken. De force zal idd overbodig zijn, soort van gewoonte, ben ik bang.
De havervrij eet hij liever dan de senior, vandaar dat we er iets van door mengen.

Bedoeling is idd om nu over te gaan op de Gastro en de mix (hoop dat de mix in de smaak valt, Vito e.d. vond hij ook 3 keer niks, bv, maar hij is dol op brokjes).

Maagsupplement is idd via de dierenarts Ex Egus.

Bedankt, alvast voor het meedenken en het advies!


Ok. Dan snap ik de havervrij door de senior. Duidelijk.
Ok Maagsupplement ook duidelijk. Er word namelijk veel maag supplementen gegeven zonder dat mensen zeker weten dat hun paard het echt aan de maag heeft. Dan adviseer ik daarmee te stoppen maar niet als het via de DA is.
Vito lusten heel veel paarden niet. Mijn ervaring met de havens mix is goed. Paarden vinden het lekker. Ze eten het allemaal bij mij ( 10 stuks) en bij de vito lieten 9 van de 10 het staan.

Ik zou deze Fries 3 x per dag 1/3 Gastro + geven aangevuld met 0,5 kilo ( is niet 1/2 schep, je moet het echt ff wegen) en daarnaast onbeperkt ruwvoer. Ruwvoer is ook gras. Lukt 3 x daags niet dan 2 x daags 500 gram. Het mooiste is als je ff afweegt hoeveel 500 gram is in je voerschep.( lang niet elke brok is even zwaar) Dit minimaal een maand voeren. Daarna kijken hoe het gaat.
Dan zou je evt terug kunnen naar
S' morgens en s'avonds senior plus met havervrij en de havens mix en de middag houden op 1/2 Gastro + met de havens mix.
Maar je kan ook tegen die tijd ff overleggen.

Zou echt geen force meer geven te veel aan vitamines en mineralen is zonde. Lichaam moet alleen maar werken aan het kwijt te raken

Als je vragen hebt pb maar ff
Succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 12:13 



 
Profiel   

Bedankt voor je super advies, Baudyh!

Vanavond heb ik 'm in huis en idd nog maar 2 keer krachtvoer hier per dag; ben helaas afhankelijk van mijn helpers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 12:26 



 
Profiel   

Succes ermee, laat even weten hoe het gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 12:57 



 
Profiel   

baudyh schreef
Jotoma schreef
@baudyh: ik heb rechtstreeks met Havens gebeld voor voeradvies, zij adviseerde mij om op te bouwen naar 3 kilo per dag. En mijn paard is echt geen topsportpaard :)


Jammer dat ze dan niet hetzelfde praten bij havens. Ik ben havens dealer en ben laatst bij havens bijgepraat over dit voer. Zo word het ons niet verteld. De paarden van jur vrieling en Jeroen dubbeldam krijgen het en die staan op 3 kilo.
Voor menig paard zal dat echt niet hoeven. Ga ik ook niet adviseren


Ik was ook niet van plan om het advies over te nemen van Havens zelf :)
Heb je mijn andere post gelezen over hoe mijn ervaring is na 1 week? Is het wel jouw advies om het door te blijven voeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 13:02 



 
Profiel   

Ik heb het even terug gelezen jotoma. Even om het zeker te weten. Je hebt je paard in training staan hij wordt 5 x per week intensief getraind. Hij krijgt uitgaande van een Kwpn-er 6 kg hooi per dag en 600 gram Gastro+ ( halve schep weegt dat) klopt dit? Krijgt hij echt niks meer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 13:57 



 
Profiel   

baudyh schreef
Ik heb het even terug gelezen jotoma. Even om het zeker te weten. Je hebt je paard in training staan hij wordt 5 x per week intensief getraind. Hij krijgt uitgaande van een Kwpn-er 6 kg hooi per dag en 600 gram Gastro+ ( halve schep weegt dat) klopt dit? Krijgt hij echt niks meer?


Hij krijgt zo'n 16 kilo hooi over 24 uur (4 hooinetten a 4 kilo per stuk), dan idd 600 gr Gastro en drie keer in de week van mij nog verse lijnzaad en Vitalbix.
Meer krijgt hij inderdaad niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 14:01 



 
Profiel   

Jotoma schreef
baudyh schreef
Ik heb het even terug gelezen jotoma. Even om het zeker te weten. Je hebt je paard in training staan hij wordt 5 x per week intensief getraind. Hij krijgt uitgaande van een Kwpn-er 6 kg hooi per dag en 600 gram Gastro+ ( halve schep weegt dat) klopt dit? Krijgt hij echt niks meer?


Hij krijgt zo'n 16 kilo hooi over 24 uur (4 hooinetten a 4 kilo per stuk), dan idd 600 gr Gastro en drie keer in de week van mij nog verse lijnzaad en Vitalbix.
Meer krijgt hij inderdaad niet.


Oh ok. Hooi is prima. Begreep ik het verkeerd uit je vorige bericht.
600 gram Gastro+ is echt te weinig voor wat je paard doet. Het komt zo ook niet volledig tot zijn recht. Ik zou hem die dagen dat hij werkt zeker 1500 gram geven. Juist omdat hij veel hooi eet moet het ook goed verwerkt worden om hem niet buikig te krijgen. De dagen dat hij niet werkt is die 600 gram goed.
Die vitalbix is dat de luzerne variant? Zo ja prima. Maar geef dit dan elke keer bij de Gastro.
De combinatie doet het hem.
En ja zeker een maand volhouden.
Als je de havens mix zou doen ipv de vitalbix pure luzerne zou je ook niet extra lijnzaad hoeven te geven. Maar dat is aan jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 14:19 



 
Profiel   

Nou ja het klinkt wel logisch dat hij buikig blijft op hooi. Ik gaf altijd de schuld aan het gras, want in de winter heeft hij nooit zo'n gevaarte eronder hangen. Nu staat hij dus alleen maar op hooi, maar krijg dus ook weer dat gevaarte er gratis bij :')

Sorry, vitalbix is nog de vitaminebrok en niet de luzerne variant.
Mijn paard ging op luzerne van Hartog enorm schuren en hij wordt snel dik. Hij is een eczemer, dus ik moet overal oppassen met suikers want ik merk dat hij erop reageert.
Ik ben dus erg huiverig om extra luzerne te gaan voeren, ook naast de hoeveelheid hooi die al krijgt.
Ik moet zeggen dat ik het daarom ook spannend vind om de hoeveelheid brok omhoog te gooien, in vitalbix zit natuurlijk helemaal geen drol aan suikers/zetmeel en in Gastro vind ik het zetmeelgehalte nog best hoog.

Ik denk dat ik voor nu ga opbouwen naar doordeweeks 2x 600 gr per dag en weekenden 2x 300 gr per dag. Even kijken hoe dat gaat..

Dank voor het meedenken en adviseren baudyh!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 14:59 



 
Profiel   

Graag gedaan hoor, het is mijn werk. Hou er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 15:14 



 
Profiel   

Ik kreeg vanuit havens helemaal niet advies om door te bouwen naar 3 kilo per dag, ze zeiden kijk naar je paard (ik heb een reus van 1.85 die moeilijk oo gewicht te houden is en snel hoekig)
Ik moet zeggen hij wordt alleen maar beter, mest ook, en happy en ik zie weer een beetje vlees komen. Hij staat sinds gisteren oo drie keer 1/2 voerschep per dag
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-16 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 44 [ 1095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 44  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen