Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:32

Ik geef dit topic even een schopje. Mijn paard staat momenteel op de performance 14 van Havens, waar ook gastro+ in zit. Nu twijfel ik toch om over te gaan op gastro+ alleen. Weet iemand toevallig hoeveel gastro+ er dan toegevoegd is aan de performance 14? Maw: zou het zin hebben om over te gaan? Mij lijkt het ergens logisch: ja, maar aan de andere kant wil ik niet teveel in het voer wisselen door juist zijn gevoelige maag. Iemand toevallig eenzelfde switch gemaakt?

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 01:04

Wij zijn aan een paard met gevoelige maag, beiden gaan voeren. Op de performance doet hij het erg goed. Maar merk met bijv stress door wedstrijd. Dat hij wat gevoelig is. Op alleen Gastro deed hij het eerst best oké. Maar nu hij hoger in de sport loopt, had hij wat meer nodig. Wij zijn aan de performance, extra gastro gaan toevoegen. Zo hoefde we niet van voer te veranderen.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:48

Ik geef dit topic even een schopje omhoog

Wie voer dit nog steeds naar tevredenheid en eventueel nieuwe ervaringen…

Mijn paard staat hier nu ook op icm de Performance.
De Performance kreeg hij al maar nu ook de brok erbij.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:51

Ik voer dit nu zo'n 2 jaar aan mijn ruin en hij doet het er nog steeds super op. Geen maagklachten meer gehad, hij is mooi op gewicht en ziet er super uit.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:53

Ik ga er naar jaren mee stoppen. Dit heeft vooral te maken met de verkrijgbaarheid en dat de het nieuwe voer een betere samenstelling heeft vwb eiwitten/aminozuren en magnesium. Daardoor hoef ik dat los veel minder bij te voeren.

Ik gaf het ook niet als hoofdvoer, maar voor de lekker door de vitaminebrok en psylliumkuur.

Anoniem

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 07:41

Ik ben ook nog steeds super tevreden over dit voer. Mijn ruin krijgt het nu zo'n 2 jaar. Ik voerde hem altijd graan-luzerne-alles-vrij ( :') ) maar het was het altijd net niet of net wel maar voor een hele korte periode. Uiteindelijk overgezet op Gastro en ik ben zo tevreden. Mijn jonge merrie staat er inmiddels ook op. Zij heeft geen maagproblemen maar omdat ik zo tevreden is het wel zo makkelijk om ze op hetzelfde voer te hebben. Zij is echt verbeterd tov Vitalbix/Vitalstyle wat ze hiervoor kreeg. Glimt als een spiegel en ze is minder buikig.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:41

Ik hoop ooit dat de suikers/zetmeel gaan aanpassen want deze vind ik te hoog. Ook al is het voor een sportbrok nog vrij laag. En zal ik zelf nooit kilo’s geven. En omdat ik zo weinig geef vraag ik mij af of het dan wel iets doet voor m’n haf met nu maagzweer

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:53

plutolover schreef:
Ik hoop ooit dat de suikers/zetmeel gaan aanpassen want deze vind ik te hoog. Ook al is het voor een sportbrok nog vrij laag. En zal ik zelf nooit kilo’s geven. En omdat ik zo weinig geef vraag ik mij af of het dan wel iets doet voor m’n haf met nu maagzweer



Voor de mijne is dat suiker/zetmeel gehalte niet zo erg die loopt op hoog niveau en 4 a 5 dagen erg intensief dus die verbruikt het wel, maar snap dat als ze niet zo hoog in het werk staan dat het teveel is.

Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:02

Ook ik heb nu mijn laatste zak opgemaakt. Voerde het sinds eind okt een kilo/dag. Hij staat nu een weekje zonder en merk eigenlijk niet veel verschil. Hij heeft begin december een kuur darmbalans gehad en dat heeft hem erg goed gedaan. Hopelijk blijft het zo. Verder krijgt die van mij nu oerbalans als vervolg op de darmbalans en vitalbix active+ op de dag voordat hij aan het werk gaat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:12

Jonnekee schreef:
plutolover schreef:
Ik hoop ooit dat de suikers/zetmeel gaan aanpassen want deze vind ik te hoog. Ook al is het voor een sportbrok nog vrij laag. En zal ik zelf nooit kilo’s geven. En omdat ik zo weinig geef vraag ik mij af of het dan wel iets doet voor m’n haf met nu maagzweer



Voor de mijne is dat suiker/zetmeel gehalte niet zo erg die loopt op hoog niveau en 4 a 5 dagen erg intensief dus die verbruikt het wel, maar snap dat als ze niet zo hoog in het werk staan dat het teveel is.


ja of een koudbloed hebt.. Misschien moeten ze ook een variatie maken voor koudbloeden/paarden die niet veel aan werk zijn. Waardoor je ook de hoeveelheid kan geven dat rest van de ingredienten zijn werk doen. Bedoel ik kan een halve kilo gastro geven.. maar kan zijn dat hij dan net te weinig carbonaat binnen krijgt om effect te hebben op zijn maag. (ik noem maar een voorbeeld)

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:45

Ik voer het mijn Gelderse nu ongeveer een jaar denk ik? Hij heeft geen maagproblemen maar mest wat lastig tijdens het werk. Daardoor kon het soms wel een kwartier duren voor hij eindelijk mestte en ik weer normaal door kon rijden zonder dat ie constant stilviel. Dat is echt enorm verbeterd. Hij krijgt ongeveer een halve kilo per dag dus vrij weinig. ik voer t met havens mix

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:39

Zijn hier mensen die van “ natuurlijke voeding” overgestapt zijn naar gastro? Voelt heel dubbel voor mij, maar ook met diverse kruiden en graanloos en suiker arm voer krijg ik de mest van mijn ruin niet op orde.
Ja, verpakt hooi en nee, hier in de omgeving is het vinden van een goede plek met hooi gewoon niet te doen ( ja, met veel op stal: gaat bij mijn pony dus op een ander vlak veel stress geven…)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:00

Ja ik, ik kreeg mijn paard er absoluut niet goed op en hij at het ook niet graag.
Kan het op papier nog zo mooi zijn, maar als het in de praktijk niet werkt houdt het op.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:02

Je bedoelt dat je m niet goed kreeg op natuurlijk voeding? Of niet goed op gastro? Of werkte dat juist wel fijn?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:07

Oh sorry, ik bedoelde dat ik mijn paard niet goed kreeg op enkel natuurlijke voeding.
Gastro geeft hij jarenlang gegeten, altijd goed op gegaan en ook een van de weinige voedingen die hij met smaak blijft eten.

We zijn er nu net mee gestopt. Enkel vanwege de verkrijgbaarheid en een aantal waarden van Pavo 18+ die nu beter bij hem passen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:30

Misschien toch maar eens proberen..
Geef u esparcette en grasbrok en kruiden, en om de dag een schepje marstall force en wat vitamine e.
Maar echt fijne mest krijgt hij niet. Vind hem ook wat prikkelbaar, opgeblazen en wat minder fijn in de vacht.
Wel spannend want het is een hele sobere jonge ( 3,5 jarige ) pony

Vinnie123
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:34

Muze schreef:
Misschien toch maar eens proberen..
Geef u esparcette en grasbrok en kruiden, en om de dag een schepje marstall force en wat vitamine e.
Maar echt fijne mest krijgt hij niet. Vind hem ook wat prikkelbaar, opgeblazen en wat minder fijn in de vacht.
Wel spannend want het is een hele sobere jonge ( 3,5 jarige ) pony


Is NAF haylage niets voor je?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:39

Muze schreef:
Misschien toch maar eens proberen..
Geef u esparcette en grasbrok en kruiden, en om de dag een schepje marstall force en wat vitamine e.
Maar echt fijne mest krijgt hij niet. Vind hem ook wat prikkelbaar, opgeblazen en wat minder fijn in de vacht.
Wel spannend want het is een hele sobere jonge ( 3,5 jarige ) pony


Mijn paard kreeg op de Marstall force ook een doffe vacht en ging zand likken.
Misschien is een andere balancer dan een veiligere optie? Bijv de pavo koeken? Zijn ook laag in s+z

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:13

Muze schreef:
Misschien toch maar eens proberen..
Geef u esparcette en grasbrok en kruiden, en om de dag een schepje marstall force en wat vitamine e.
Maar echt fijne mest krijgt hij niet. Vind hem ook wat prikkelbaar, opgeblazen en wat minder fijn in de vacht.
Wel spannend want het is een hele sobere jonge ( 3,5 jarige ) pony


Al eens aan maagzweer gedacht?

Mijn haf had ook steeds wisselend mest. Verder wel braaf en goed op gewicht maar toch maagzweer

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:27

De force krijgt hij pas een week of 2.
Maagzweren, weet ik eigenlijk niet.
Ik herken niet echt andere symptomen zoals gapen, gevoelig op de maag plek, en dergelijke

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:38

Muze schreef:
Misschien toch maar eens proberen..
Geef u esparcette en grasbrok en kruiden, en om de dag een schepje marstall force en wat vitamine e.
Maar echt fijne mest krijgt hij niet. Vind hem ook wat prikkelbaar, opgeblazen en wat minder fijn in de vacht.
Wel spannend want het is een hele sobere jonge ( 3,5 jarige ) pony


Mijn paard krijgt ook een stuk minder dan de aanbevolen hoeveelheid maar dat gaat prima. Wat voor ruwvoer krijgt je pony? Dat was hier samen met de gastro brok de oplossing bij slappe mest, hij krijgt nu alleen maar hooi, daarvoor heeft hij het jaren goed gedaan op hele droge voordroog tot dat opeens een issue was…

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:52

Bij mijn paard hielp het wel maar nooit 100%, mijn paard kan niet tegen verpakt hooi helaas. Zolang je je pony op verpakt hooi houdt is het toch water naar de zee dragen.

Op droog onverpakt hooi maak thet eigenlijk niet uit wat ik voer.... Hier is dat ook amper goed te vinden daarom koop ik zelf het hooi ipv het hooi van stal.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:57

Dan kán ik m wel verkopen, want in de gehele omgeving is geen fatsoenlijke plek te vinden waar ze droog hooi geven.
Tenzij ik ermee akkoord ga dat ie met regelmaat een uur of 18/20 op stal gaat. Over stress gesproken..

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:59

Je kunt toch zelf hooi kopen en geven? Je moet het zelf weten hoor. Maar hier ging het echt niet over van ander krachtvoer geven als ze dagelijk 10 kilo ruwvoer verwerken waar ze niet tegen kunnen. Op lange termijn kan dit ook darmzweren/darmschade geven heeft mijn DA toen verteld. Omdat mijn paard niet tegen het fermentatieproces kon.

Hier voeren de meeste stallen ook verpakt maar ik mag best op eigen kosten droog hooi kopen en geven. Doe ik al jaren. Anders bleef ik een paard houden met slechte mest en last van de buik.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:07

In een 24/7 buiten kudde kan dit niet..