Pavo 18 plus voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 19:48

Kan het dan wel 1 kg in 1 keer per dag geven?

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:51

Ik geef het ook, paard ziet er beter uit dan op basisbrok heb ik het idee. Doet het verder prima, is 22. Mijne krijgt nu ze s nachts nog buiten staan ong 5x per week een kiloschep vol

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:52

Mijn merrie is nu 23 jaar, wordt sinds een jaartje niet meer gereden en is nu echt mooi rond :j
Natuurlijk komt dat ook door het gras, maar het grappige is dat ze nog steeds niet toont als een oud paard. Ik denk echt dat dat ook met het voer te maken heeft :j
In de winter krijgt ze trouwens wel bietenpulp (merkloos van de welkoop) bij. Een stuk goedkoper dan de speedibeet en werkt goed tegen het invallen in de winter.

1 kg kan prima in 1 keer :j

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 19:54

Wendy schreef:
Mijn merrie is nu 23 jaar, wordt sinds een jaartje niet meer gereden en is nu echt mooi rond :j
Natuurlijk komt dat ook door het gras, maar het grappige is dat ze nog steeds niet toont als een oud paard. Ik denk echt dat dat ook met het voer te maken heeft :j
In de winter krijgt ze trouwens wel bietenpulp (merkloos van de welkoop) bij. Een stuk goedkoper dan de speedibeet en werkt goed tegen het invallen in de winter.

1 kg kan prima in 1 keer :j


Fijn! Kun je mij meer vertellen over bietenpulp? hoe moet je dat geven en wat doet het precies?

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:59

Wij geven 18+ sinds het uitkwam ! Eerst alleen aan de oude paarden , maar ook de paarden waar met wedstrijden mee rijden zijn er zoo veel beter op gaan lopen !

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:01

Bietenpulp is een ruwvoer dat evenveel kcal bevat als een basisbrok (droog gewogen). Het zijn brokjes die je moet weken voor minimaal 6 uur, 1kg bietenpulp op 3L water. Hoeveel 1kg bietenpulp is moet je wegen, dat hangt af van hoe het gedroogd/geperst is. Een voerschep is ergens tussen de 0.7-1.3kg bietenpulp (voor het weken!).

In principe moet je niet meer dan 2kg bietenpulp (droog gewogen!) op 5kg hooi voeren als je alleen bietenpulp wilt voeren. Als je meer wilt voeren, dan moet je ¼kg zemelen op 1kg bietenpulp gaan voeren. Dat van die zemelen is met 18+ voer al gecorrigeerd t.o.v. speedibeet.

Speedibeet is speciaal verwerkte bietenpulp die al na 10 minuten weken met warm water klaar is (anders tot 30 minuten). Ook is er geen melasse toegevoegd wat voor paarden die heel gevoelig zijn voor suikers net het verschil kan maken. Normale bietenpulp moet je 6 uur weken en bevat vaak zo'n 10-15% suiker, dus vergelijkbaar met mooi hooi.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:08

Klopt helemaal :j
Wat ik meestal doe is 's avonds bietenpulp mengen met water. De ochtend daarna voer ik de helft, de andere helft de avond. En dan maak ik weer nieuwe klaar voor de volgende dag.
Maar ook als je het eens per dag wilt voeren kan dat gewoon :)

@mizora: Hoe bedoel je precies dat de zemelen gecompenseerd zijn met 18+ tov speedibeet?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:12

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Dit is makkelijker dan het hele verhaal opnieuw uitschrijven. 18+ gecombineerd met speedibeet is door voedingsdeskundigen doorgerekend dus ik ga er vanuit dat dit op orde is. Maar gewoon bietenpulp wordt niet gecombineerd met iets over het algemeen, daar zijn die zemelen dan voor bij grote hoeveelheden.

Time2Tri

Berichten: 6125
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:28

Bambi1995 schreef:
Kan het dan wel 1 kg in 1 keer per dag geven?

Die van mij is niet anders gewend .
Hij heeft ook geen vaste krachtvoer tijd .

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 20:28

Maar je hoeft Pavo 18 plus niet samen met iets anders te geven toch?

Pinacolada schreef:
Ik geef het ook, paard ziet er beter uit dan op basisbrok heb ik het idee. Doet het verder prima, is 22. Mijne krijgt nu ze s nachts nog buiten staan ong 5x per week een kiloschep vol


Waarom geef je het 5 x per week en niet elke dag?

Ik denk dat ik Pavo 18 plus ga kopen en dan 1 schep per dag ga geven. Kijken hoe ze het daar op doet.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:10

Dat hoeft inderdaad niet. Pavo 18+ kan je geven alsof het een brok was, dus die 330g/100kg paard.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 21:18

Mizora schreef:
Dat hoeft inderdaad niet. Pavo 18+ kan je geven alsof het een brok was, dus die 330g/100kg paard.


Als ik dat aan houd moet ik gewoon zowat 2 kg per dag geven en dat vind ik wel super veel. Dus probeer eerst 1 schep en dan kijken of het verbeterd of niet.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:23

Dat is prima, maar besef wel dat je daardoor mogelijk te weinig vitaminen en mineralen voert aan je paard. Nu voerde je niks en is dit in ieder geval al beter. Een schep is ongeveer 700g 18+ dus qua energiegehalte ligt dat ergens tussen de 1-1.5kg hooi. Verwacht dus niet direct wonderen. Maar wat extra vitamines en mineralen is sowieso niet verkeerd, al helemaal niet voor een oud paard.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 21:40

Ja het is in ieder geval beter dan niks. Maar ik vind 2 kg echt super veel als ik dat zo uitreken kan ik maar 7 dagen met 1 zak. Dan moet ik 4 keer per maand een zak kopen. Vind je dat niet veel dan?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:48

Ik voer mijn dieren een vitaminekorrel ernaast omdat ze de energie niet nodig hebben (2 shetten en eerder een kwpn'er). Als alles lukt zoals ik hoop, komt er binnenkort een paard dat minimaal 4kg op een dag gaat krijgen en waarschijnlijk wel 6kg seniores priores (of een mengsel van dat met luzerne en cornmuesli, in totaal blijft het dan zo'n 6-7kg), naast 21-24kg hooi (3 netten), dit jonge dier heeft een tandprobleem en is daardoor graatmager. Als ze het nodig hebben, dan hebben ze het nodig.

2kg voer is niet veel als je ziet hoe het ontworpen is en met welk doel. Het is helemaal niet handig om een seniorenvoer zo te maken dat je er maar heel weinig van moet voeren want deze dieren hebben de energie vaak ook heel hard nodig, zeker als ze verminderd ruwvoer wegkrijgen.

Ik gebruik zelf Marstall Force als vitaminekorrel. De shetten krijgen 25g per dag ieder, de kwpn'er kreeg 100g per dag.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:49

Bambi1995 schreef:
Ja het is in ieder geval beter dan niks. Maar ik vind 2 kg echt super veel als ik dat zo uitreken kan ik maar 7 dagen met 1 zak. Dan moet ik 4 keer per maand een zak kopen. Vind je dat niet veel dan?

Paarden zijn nou eenmaal duur..

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:12

Mizora schreef:
Een paardenmaag is 10-20L, voer is gemiddeld 1-3L per kg (¾-2 voerscheppen). Dus zelfs als je voer neemt met een groot volume (vaak komt dat neer op ruwvoerachtige producten!) dan kan je toch nog 4kg kwijt in het paard. En wat je vaak ziet is dat paarden, zeker bij ruwvoer-krachtvoeren (dus speedibeet, 18+, seniores priores, daily plus, etc.) dat paarden dat bij grote hoeveelheden niet in één keer opeten maar daar gedurende een aantal uur van eten. En dan is de maaggrootte uberhaupt niet meer van belang. Je voert een paard toch ook meer dan 2kg hooi per keer?

Die 1.5-2kg komt van de hoeveelheid zetmeel die een paard kan verteren in één maaltijd. Anders gaat te veel zetmeel te ver het spijsverteringssysteem in waardoor (gas)koliek optreed en andere nare zaken (vergiftigingsverschijnselen).


Het heeft te maken met het verteringsstelsel, waardoor het krachtvoer in te grote hoeveelheden ineens, te snel vanuit de maag doorgaat naar de dunne en dikke darm en niet goed wordt gefermenteerd in de maag. Voor ruwvoer is dat een heel ander verhaal. Ik ga hier niet de hele theorie neerzetten, die is online wel te vinden. Het gaat mij er vooral om dat ze niet ineens van geen krachtvoer naar drie kilo krachtvoer gaat, ook al is de samenstelling van pavo 18+ heel mild. Er moet wel een opbouw in zitten.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:24

Het fermentatieprobleem zit in de blinde darm en dat heeft met de hoeveelheid zetmeel te maken. Rustig opbouwen moet met iedere voerverandering. Ik zou zelf ook met 1kg pavo 18+ beginnen. Maar dat is iets anders dan dat een paard per definitie niet meer dan 1.5-2kg krachtvoer kan eten vanwege de grootte van de maag.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:29

Bambi1995 schreef:
Maar je hoeft Pavo 18 plus niet samen met iets anders te geven toch?

Pinacolada schreef:
Ik geef het ook, paard ziet er beter uit dan op basisbrok heb ik het idee. Doet het verder prima, is 22. Mijne krijgt nu ze s nachts nog buiten staan ong 5x per week een kiloschep vol


Waarom geef je het 5 x per week en niet elke dag?

Ik denk dat ik Pavo 18 plus ga kopen en dan 1 schep per dag ga geven. Kijken hoe ze het daar op doet.


Omdat ik meestal 5x per week op stal kom, straks komen ze s nachts binnen en voert staleigenaar ze weer elke dag.

Ik zou gewoon met 1 schep beginnen en zien hoe dat gaat. Met 2 scheppen zou ik het wel verdelen over de dag.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 23:09

En hoe zit het dan met Senioren priores? Mijn merrie eet nog wel goed hooi. Dus de SP hoeft het ruwvoer niet te vervangen. Hoeveel zou je dan moeten geven om haar een klein beetje voller te maken? Ik ben even allemaal voer aan het opzoeken en nou kom ik dus bij SP

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:11

Mijn schoonmoeder geeft het ook, zweert dat 't helpt.

Mijn pony werd op den duur ook minder gespierd, gewoon schraal. Bleek dat ze vit e tekort had. Kunnen ze op den duur blijkbaar moeilijker opnemen. Nu geef ik elke dag 1 pompje chevivit bij en ze is hardstikke vet en bespierd geworden zonder extra training.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:36

Van Seniores priores moet je meer geven omdat het bedoeld is om al het ruwvoer te vervangen, terwijl dat bij 18+ alleen gaat over het stukje naast de speedibeet. In jouw geval is het ook een voordeel dat er vitamines en mineralen gevoerd worden en dus zou ik zeker niet van SP gaan. Heb je daarnaast de mogelijkheid om het minimaal 4 uur te weken?

En elke kcal helpt, maar verwacht bij kleine hoeveelheden (en 700g is voor een paard een kleine hoeveelheid) geen wonderen. Het aankomen kan dan heel langzaam gaan of alleen voorkomen dat hij verder invalt.

Ik weet niet hoe makkelijk dat in jullie groep gaat, maar een dun regendeken (met fleecevoering of 50g voering) kan ook flink helpen tegen het invallen zodra het kouder en vooral natter wordt. Het voorkomt dan dat jouw paard energie moet steken in het warm houden terwijl hij die energie eigenlijk moet steken in vet kweken.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:34

Ze heeft vorig jaar een deken op gehad. Ik wou eigenlijk dit jaar het proberen zonder deken. Want vorig jaar kreeg ze een grote open wond van de deken. En gelukkig was dat aan het begin van het voorjaar dus was het niet heel erg om de deken af te laten zodat de wond kon helen. Misschien komt die wond omdat de deken niet goed past maar ik zou niet weten wat dan wel een goede pas maat is.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:38

Qua dekens maakt soms ander merk gewoon het verschil omdat die net andere vorm heeft.
Als ze wond op de schoft had is soms een deken met een halve hals een goed idee.

Als ze buitenstaat en door de regen wat koud wordt is er bij een ouder paard er bijna niet tegen op te voeren.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Pavo 18 plus voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 09:52

En als ik het toch wil proberen zonder deken omdat ze super veel in de schuilstal staat. En ze heeft dan een wintervacht. Kan ik er dan midden in de winter een deken opleggen?