Waarom een mijn paard zand ...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:57

rina schreef:
Is idd een te kort. Hier ook zon zandlikker, die er zelfs al een keer koliek van gekregen heeft. Zolang ik zout, ja simpel zout zonder jodium, geef laat ze het.


Precies dit. Gras trekt vaak de natrium / kalium verhouding scheef ( teveel kalium, te weinig natrium ) waardoor ze grond gaan likken.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:25

Buiten een tekort kan dit gedrag ook voortkomen uit ongemak/pijn. Ik ken diverse paarden die hierdoor zand zijn gaan eten. Is dit eenmaal een gewoonte dan is dit praktisch niet meer af te leren. Misschien kan je een vitaminenkorrel gaan voeren zoals Vitalbix ipv subli? En zorgen dat er altijd hooi is om te eten naast gras.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:26

De paarden die nog op de wei staan, hebben nu bijna allemaal een bak met hooi bij ons op stal. Dus niet op de grond gooien.
Zoals gezegd is gras niet voldoende. Paarden eten vaak door, omdat ze tekort hebben en net zo lang door eten en zoeken, tot ze dat kunnen aanvullen. Aangezien ze hun eten niet zelf kunnen zoeken, moeten ze het doen, met wat ze kunnen vinden.

Na verandering van stal, paddock etc at onze merrie wat mest. Ze staan op onbeperkt hooi van goede kwaliteit. WE zijn toen toch meteen weer Force bij gaan voeren en het was snel weer rustig. Ze is 23 en kan slecht tegen veranderingen, dus at misschien even te weinig.

Hardvoer pas na het hooi voeren.

Ondanks dat ze geen tekorten hebben en hooi van goede kwaliteit, likken ze wel aan hun liksteen. WE hebben buiten in emmers de rode en op stal gewone witte.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:34

Mijn merrie doet het soms meteen als ik haar 'S ochtends in de wei doe .Dan heeft ze net een portie hooi op .
Bedankt voor jullie reacties !
Ik ga ieg een magnesium supplement proberen .

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 15:36


Anoniem

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:34

Wat mij opvalt aan de magnesium van paardnatuurlijk is dat je er best veel van moet geven. 50 gram per dag is bijna zo'n plastic koffiebekertje vol! Dat gaat mijn paard nooit op eten.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:12

rina schreef:
Is idd een te kort. Hier ook zon zandlikker, die er zelfs al een keer koliek van gekregen heeft. Zolang ik zout, ja simpel zout zonder jodium, geef laat ze het.


Die van mij krijgt vit E selenium en magnesium bijgevoerd. Dus ik denk dat het geen magnesiumtekort is.
Zeewier bevat weer veel kalium.
Zout kan ik wel eens proberen. Hoeveel zout geef je dan?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:36

Mijn merrie doet het ook, vooral donker nat zand. Zij heeft verschillende soorten likstenen die zij niet gebruikt, krijgt zout zonder jodium (maar dit vind zij niet te eten en gooi het dus in haar voerbak dat zij zelf kan kiezen of zij het op likt), krijgt extra magnesium, krijgt een vitaminebrok en onbeperkt hooi. Het blijft een raadsel waarom zij alsnog likt, want bloed geeft geen tekort aan. Ik geef nu zeewier bij van de paardendrogist en het is over. Dit werkt heel snel en ik geef het maar een paar keer per week 15 gr aan een paard van 700 kg. Het werkt echt en is lekker goedkoop, maar ik snap niets van het likken (wat zij overigens niet heel vaak deed)

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:25

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ben toch wel benieuwd voor degene die magnesium en/of zeewier voeren welke soort dat jullie dan voeren? Er zijn meerdere varianten van. En hoeveel geven jullie per keer?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:50

Mijn ruin doet het overigens niet meer zo. We hebben niets veranderd aan het voer of supplementen die hij al kreeg. Hij wordt in juli a.s. 7 jaar dus was ten tijde van deze discussie ook nog jong.
Onze nieuwe aanwinst (een jonge merrie) doet het dus ook. Overal aan likken, stenen, de muur, alles. Heeft ook een liksteen (zo'n himalaya zout/mineralen blok) tot haar beschikking die in hoog tempo op gaat.
Ik heb dus het idee dat het wel gaat om een onbelans, maar dat dat met voldoende uitgebalanceerde voeding ook wel weer goed komt.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:06

Mijn pony heeft het ook even gedaan, ik heb hem toen een periode zeewier gegeven en overgegaan op ander voer, sinds hij op dat voer staat heb ik het hem nooit meer zien doen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:12

Geef 's een paar dagen IJslands zeewier. Desnoods in een bak dat ze naar behoefte kunnen nemen.
Ik maak het iets vochtig zodat het ze het niet per ongeluk wegblazen :)

Toevallig hoorde ik vorige week nog van een voedingsdeskundige dat zand likken toch vaak een zouttekort is. Veel paarden vinden een liksteen dan net weer té zout om echt goed te gebruiken en krijgen dan alsnog een extra behoefte aan zout.

Kim_W

Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:43

Henny, kun je dat 'onbeperkt' voeren?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:29

Ik ken iemand die altijd een bak zeewier heeft staan, zodat de paarden er naar behoefte van kunnen eten, net als een liksteen.
Maar in zeewier zit best een hoog jodiumgehalte. Nu las ik toevallig vorige week dat als je het zeewier even wat vochtig maakt het Jodiumgehalte aanmerkelijk zou dalen. Geen idee of dat klopt?
Mijn ervaring is dat ze er een paar dagen flink van snoepen en dat het daarna al minder wordt. Verder kun je 1-3 eetlepels zeewier per dag door het voer doen. Meestal is 30 gr. voor een paard per dag voldoende. Je kunt het kuursgewijs geven van een paar weken maar ik hoor ook wel van sommige mensen dat ze zeewier het hele jaar rond voeren en als je geen idiioot hoge dosis geeft dat ook geen probleem is. Misschien een idee om met de Paardendrogist te bellen. Die kunnen je daar vast wel in adviseren :)

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:49

Ik gebruik ook ijslands zeewier

Anoniem

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:07

Paarden likken in de natuur ook aan grond met een of andere stof, ben de naam vergeten, dus zo gek is het niet. Zo vullen ze allerlei mineralen aan, zout is niet het enige mineraal hè. Je zou eens veendrenk kunnen proberen, zit die ene stof ook in, je hangt een bak in de stal met wat water en veendrenk en daar kunnen ze dan naar behoefte van likken. Dit bevat veel mineralen maar weinig zout. Ken verschillende mensen die altijd bakken in de stal hebben staan met verschillende soorten grond: moederaarde groene leem en veendrenk waar de paarden graag gebruik van maken en geen zand eten. Iedereen hier ook eens naar mijn andere topic over het mineralen buffet kunnen kijken, komt daar misschien ook nog wat leven in :)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:08

Ik geef mijn paard brandnetel als hij zand likt. Meestal is het dan snel over. Bij mijn weten is het een silicium tekort als ze zand eten en dat zit veel in brandnetel of beter opneembaar in een silicium supplement.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:17

Kan het niet gewoon lekker zijn? Onze paarden doen dat ook wel eens, meestal is het dan op eeen bepaalde plek. Als ik dan die plek ontoegankelijk maak is het over.