Waarom een mijn paard zand ...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 09:40

....ik begrijp er niks van ! :roll:

Onze 4 jarige merrie schraapt in de wei (waar ze volop te vreten heeft )de graszoden kapot om zand te likken . Dit doet ze alleen in de wintermaanden .

Overdag loopt ze 7 uur in de wei en op stal heeft ze een paarden liksteen .
Ze krijgt 1kg subli ponybrok /dag (vitaminerijk) , een halve schep Hippostar Vipagraan en vanzelfsprekend een ruime portie goed ruwvoer.(3x) Ze staat op gerste stro.
Ze wordt 4x/week gereden en ziet er top uit .

Hebben jullie een idee ? Ik ben benieuwd !

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:42

Heeft ze alleen op stal toegang tot de liksteen of ook als ze in de wei staat?

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:46

Lees even mee. Die van mij doet dat in de paddock. Graaft dan ook een stukje zand weg en gaat staan likken.
Ook drinkt hij als er water staat graag uit de modderpoel. Hartstikke vervelend, want ik ben altijd bang voor zand in de darmen met koliek als gevolg. Ik geef dan ook regelmatig een zandweg kuur of ruwe spelt.

Hij krijgt brok (waarin alle vitaminen/mineralen in uit gebalanceerd zijn), uiteraard voldoende ruwvoer en heeft een liksteen tot zijn beschikking.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:57

Zeewier voeren? Hier schijnen mineralen in te zitten die ze uit het zand proberen te halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:58

Mijn paarden doen het soms ook een periode in de winter. Ze schrapen dan een beetje en staan aan de grond te likken, ze eten niet echt zand.
Mij is weleens verteld dat er toch een bepaald mineraal in de grond blijkt te zitten en dat ze dat oplikken. Ik heb vroeger ook weleens het bloed van mijn merrie laten testen, maar er was geen enkel tekort te vinden.

Mogelijk vinden ze het gewoon lekker?!

Ik hou het wel in de gaten en geef elke winter wel een kuur zandweg, maar maak mij er verder niet zo druk om.

PrizTwir
Berichten: 2397
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:15

Die van ons is echt uit op zand. Zij heeft rond het najaar en voorjaar ook altijd koliek. Gelukkig geen ernstige koliek en kunnen wij het vaak zelf oplossen.

Ze staat 's nachts ook niet binnen, want dan heeft ze het veel vaker. Wij denken dat het bij haar verveling is en waarschijnlijk zit er toch iets in het zand wat ze lekker vinden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:21

Waarschijnlijk een mineralen tekort, bij de mijne was het voor bijna 100% zeker magnesiumtekort.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:28

funnyhorses schreef:
Waarschijnlijk een mineralen tekort, bij de mijne was het voor bijna 100% zeker magnesiumtekort.

Ja dat denk ik ook.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:32

Misschien toch te weinig ruwvoer. Heb je een analyse van je ruwvoer? Alleen dan weet je wat je moet aanvullen. Paard probeert iets op te lossen. 3x ruwvoer lijkt vaak, maar hoeveel uur staat ze zonder? Krijgt ze hardvoer op een nuchtere maag of na het ruwvoer?
Ik zou eerst meer ruwvoer geven en een vitaminebrokje.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:12

superpony schreef:
Misschien toch te weinig ruwvoer. Heb je een analyse van je ruwvoer? Alleen dan weet je wat je moet aanvullen. Paard probeert iets op te lossen. 3x ruwvoer lijkt vaak, maar hoeveel uur staat ze zonder? Krijgt ze hardvoer op een nuchtere maag of na het ruwvoer?
Ik zou eerst meer ruwvoer geven en een vitaminebrokje.

Te weinig ruwvoer zeker niet ... in de wei kunnen ze altijd vreten ,ze staan op een stuk van 1.5 Ha waarbij ik ze elke dag een stuk (lang gras) erbij geef.
Ik heb van ons eigen gewonnen ruwvoer geen analyse.

@ arno8 : ze hebben geen liksteen in de wei .Vorig jaar hadden ze dat wel ,maar lieten het gewoon links liggen .

@ Funnyhorses :Aan magnesium tekort heb ik ook gedacht , alleen ze is niet sloom ,zeker niet! (symptoom van magnesium tekort)

@ Dressjoepie : Zeewier ... ? Hmmm zal eens zoeken .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:21

Zonder analyse weet je gewoon niet of ze een mineraal tekort komen. Ook de bodem, dus graskwaliteit is bepalend.

Een liksteen is zout, dus zegt niet veel over andere tekorten.

Paarden sloom bij magnesium tekort? Meestal juist niet. Paarden zijn vaak wat prikkelbaar en nerveus bij magnesium tekorten.

In de winter komt bij weide paarden ook vaak vit E tekort voor.

Als je niet precies weet wat je voert en niet weet wat je paard tekort komt, blijf je gokken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:25

Toen mijn nieuwe Haflinger een klein half jaar geleden bij ons kwam, deed hij dit gelijk! Ook grote happen zand eten en met de voeten schrapen. Ik had al een liksteen, dat hielp niet. Ik ben hem (behoorlijk wat) magnesium gaan voeren en sinds dien doet hij dit niet meer!
Er hangt altijd een liksteen bij ons en hij krijgt nu elke dag magnesium, ik zie het hem niet meer doen. Niet alleen het zand eten is gestopt, maar ook zijn spieren zijn vele malen losser geworden en hij is veel relaxter!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:26

Is idd een te kort. Hier ook zon zandlikker, die er zelfs al een keer koliek van gekregen heeft. Zolang ik zout, ja simpel zout zonder jodium, geef laat ze het.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:28

Hier bij ons word goed gebruik gemaakt van een goede liksteen van paardnatuurlijk je hebt de gewone en met extra magnesium ik voer geen krachtvoer enkel voordroog mijn paarden likken nooit aan het zand maar gebruiken de liksteen wel heel veel.een liksteen die alleen zout bevat is teweinig

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:30

superpony schreef:
Zonder analyse weet je gewoon niet of ze een mineraal tekort komen. Ook de bodem, dus graskwaliteit is bepalend.

Een liksteen is zout, dus zegt niet veel over andere tekorten.

Paarden sloom bij magnesium tekort? Meestal juist niet. Paarden zijn vaak wat prikkelbaar en nerveus bij magnesium tekorten.

In de winter komt bij weide paarden ook vaak vit E tekort voor.

Als je niet precies weet wat je voert en niet weet wat je paard tekort komt, blijf je gokken.

Ik heb een paardenliksteen van KNZ dus met mineralen(wo magnesium) en zout .

Nou ja, ze zijn niet niet sloom maar hebben een gebrek aan energie ,en zijn idd ook prikkelbaar en nerveus. Dat is onze dame wel een beetje .
Ik denk dat ik iig wel een magnesium supplement ga proberen . Baat het niet dan schaadt het ook niet !

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:31

KahluaB schreef:
superpony schreef:
Misschien toch te weinig ruwvoer. Heb je een analyse van je ruwvoer? Alleen dan weet je wat je moet aanvullen. Paard probeert iets op te lossen. 3x ruwvoer lijkt vaak, maar hoeveel uur staat ze zonder? Krijgt ze hardvoer op een nuchtere maag of na het ruwvoer?
Ik zou eerst meer ruwvoer geven en een vitaminebrokje.

Te weinig ruwvoer zeker niet ... in de wei kunnen ze altijd vreten ,ze staan op een stuk van 1.5 Ha waarbij ik ze elke dag een stuk (lang gras) erbij geef.
Ik heb van ons eigen gewonnen ruwvoer geen analyse.

@ arno8 : ze hebben geen liksteen in de wei .Vorig jaar hadden ze dat wel ,maar lieten het gewoon links liggen .

@ Funnyhorses :Aan magnesium tekort heb ik ook gedacht , alleen ze is niet sloom ,zeker niet! (symptoom van magnesium tekort)

@ Dressjoepie : Zeewier ... ? Hmmm zal eens zoeken .


Ik zou toch proberen de liksteen in de wei te laten om te zien wat het effect is. Dat je niet ziet dat ze die gebruiken, betekent niet dat ze het niet doen (of staat daar een controleur de hele dag te kijken of de liksteen gelikt wordt?). En vooral in dit jaargetijde heeft het gras vrijwel geen voedingswaarde meer. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kun je hooinetten ophangen zodat ze de hele dag beschikking hebben tot hooi? Wij hebben ook nog volop gras staan maar gisteren toch hooi laten komen en de paarden kwamen in rengalop aangescheurd toen het hooipak het weiland op werd gereden. Het gras was opeens totaal niet boeiend meer.

Zelf zou ik dat (hooi) dus eerst regelen en als het dan niet verdwijnt zou ik pas verder kijken.

De meest logische oorzaak lijkt mij dat ze niet genoeg uit het gras halen omdat daar simpelweg niks meer in zit en dan is het een omweg om dat met een supplement op te lossen terwijl je ook gewoon hooi (waar wel genoeg in zit) kunt geven.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 16-11-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:31

Magnesiumtekort daar hoeft een paard niet sloom van te worden de mijne was juist schrikkerig en opgefokt met vlagen. Na bloedonderzoek kwam magnesiumtekort tevoorschijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:34

funnyhorses schreef:
Magnesiumtekort daar hoeft een paard niet sloom van te worden de mijne was juist schrikkerig en opgefokt met vlagen. Na bloedonderzoek kwam magnesiumtekort tevoorschijn.


Hier ook! Heb het niet laten onderzoeken, maar sinds ik (flink) magnesium voer, is mijn Haflinger veel rustiger in zijn hoofd. Hij is niet meer zo nerveus. Zijn oren staan niet meer continue als bewegende radars op zijn hoofd en hij is gewoon een stuk losser in zijn lijf geworden.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:34

arno8 schreef:
KahluaB schreef:

Te weinig ruwvoer zeker niet ... in de wei kunnen ze altijd vreten ,ze staan op een stuk van 1.5 Ha waarbij ik ze elke dag een stuk (lang gras) erbij geef.
Ik heb van ons eigen gewonnen ruwvoer geen analyse.

@ arno8 : ze hebben geen liksteen in de wei .Vorig jaar hadden ze dat wel ,maar lieten het gewoon links liggen .

@ Funnyhorses :Aan magnesium tekort heb ik ook gedacht , alleen ze is niet sloom ,zeker niet! (symptoom van magnesium tekort)

@ Dressjoepie : Zeewier ... ? Hmmm zal eens zoeken .


Ik zou toch proberen de liksteen in de wei te laten om te zien wat het effect is. Dat je niet ziet dat ze die gebruiken, betekent niet dat ze het niet doen (of staat daar een controleur de hele dag te kijken of de liksteen gelikt wordt?). En vooral in dit jaargetijde heeft het gras vrijwel geen voedingswaarde meer. Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kun je hooinetten ophangen zodat ze de hele dag beschikking hebben tot hooi? Wij hebben ook nog volop gras staan maar gisteren toch hooi laten komen en de paarden kwamen in rengalop aangescheurd toen het hooipak het weiland op werd gereden. Het gras was opeens totaal niet boeiend meer.

Zelf zou ik dat (hooi) dus eerst regelen en als het dan niet verdwijnt zou ik pas verder kijken.


Ik kan ze zelf vanuit het raam de hele dag zien !

Bij ons vreten ze geen hooi in de wei ; ze vertrappen het alleen maar, zelfs als er nauwelijks gras staat ! (maar nu hebben ze ,zoals ik als schreef, volop gras)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:37

Chasey schreef:
Hier ook! Heb het niet laten onderzoeken, maar sinds ik (flink) magnesium voer, is mijn Haflinger veel rustiger in zijn hoofd. Hij is niet meer zo nerveus. Zijn oren staan niet meer continue als bewegende radars op zijn hoofd en hij is gewoon een stuk losser in zijn lijf geworden.



Dit las ik op "'paardnatuurlijk ''
Citaat:
De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.
Lijkt me een goed idee !
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 16-11-16 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:38

Onze paarden vertrappen het hooi ook, daarom geven we het in hooinetten die in een schuilstal staan. Dan kunnen ze er de hele dag van eten zonder te dik te worden. En zoals ik al schreef: het gras is arm. In dit seizoen kan een paard zelfs 24 uur per dag gras eten en er nog steeds niet genoeg voedingsstoffen uit halen. Daarom is hooi echt noodzakelijk.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:41

arno8 schreef:
Onze paarden vertrappen het hooi ook, daarom geven we het in hooinetten die in een schuilstal staan. Dan kunnen ze er de hele dag van eten zonder te dik te worden. En zoals ik al schreef: het gras is arm. In dit seizoen kan een paard zelfs 24 uur per dag gras eten en er nog steeds niet genoeg voedingsstoffen uit halen. Daarom is hooi echt noodzakelijk.

Daarom krijgen ze S nachts en voordat ze de wei op gaan een flinke portie hooi !

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Waarom een mijn paard zand ...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:46

Ik zeg ook magnesium tekort.
Hoeven ze niet per se sloom voor te zijn hoor :j
Mijn shet at altijd de hele Paddock leeg. Bloed laten prikken en had hij maar 20% van wst hij nodig had ondanks voldoende ruwvoer, mineralen steen en goed geselecteerd brok.

Sinds hij magnesium krijgt is het gelukkig over :+

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:48

Hier bij mijn paard ook last van gehad en op advies gedroogd zeewier van de paardendrogist bij gaan voeren en bij ons was het probleem hiermee opgelost.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:49

Dat begrijp ik. Maar een paard heeft voortdurend toegang tot ruwvoer nodig. Ik weet dat je nu denkt: "Maar ze krijgen gras. " Maar dat gras volstaat nu niet. Waar het dus op neerkomt: zodra ze buiten staan, hebben ze al die tijd dat ze buiten staan geen toegang tot het juiste ruwvoer. Het paard moet voor een goede werking een gevulde maag hebben en het gras van nu vult de maag niet goed, daarom zoeken ze naar iets anders denk ik.

Het lijkt mij het beste om een hooinet op te hangen en kijken of hij dan zand blijft eten. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij dit blijft doen als je per paard een flink hooinet met voldoende hooi ophangt.