kefir voor paarden goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:03

8nnemiek schreef:
Vraag het eens in de waterkefir facebook groep.


Ah goeie tip +:)+

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:07

ik zou dit zeker niet doen. mensen hebben een geheel ander darmflora dan paarden. het verteringsstelsel is daarnaast volledig anders. dit kan schadelijk zijn voor je paard. zeker niet doen.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:07

Wij maken zelf melkkefir en verkopen dat ook, ervaringen met t voeren aan je paard zijn wij (nog) niet mee bekend. Wij voeren t wel zelf aan de hond en aan de kippen, beide zijn er helemaal gek van en doen t er goed op. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de kefir wel eens aan hun paard gegeven hebben. Zou n paard t vermogen hebben zelf aan te voelen of n product wel of niet goed voor hen is?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:08

Sizzle schreef:
Bij een gezond mens of dier kunnen dat soort dingen meestal geen kwaad, maar er is gewoon zeer weinig bekend.
Een aantal jaar geleden is er onder het mom probiotica is ongevaarlijk een klinisch experiment gedaan met darmkanker patienten, daarbij zijn enkele patienten overleden en het experiment is stopgezet.
In een goed verwerkend systeem moet je je afvragen waarom je perse zaken wil toevoegen in hoge dosis die het lichaam eigenlijk zelf kan reguleren. Daarmee kun je ook juist de balans verstoren.
Het nemen van gist is ook lang gezien als probiotica, maar eigenlijk is de werking te danken aan de hoge voedingswaarde van verteerde gist. Sindsdien wordt er dus meer 'dode' gist gevoerd.
Bij patienten (ook paarden) waar niets werkt zou ik best zulke producten durven proberen maar wel kritisch blijven.
Nooit zomaar onder het mom baad het niet dan schaad het niet.



Nee, het was alvleesklierontsteking.
De proefpersonen lagen in ernstige toestand op de Intensive Care en de onderzoekers wisten dat de verschillende bacteriën aanwezig in de darm een rol speelden/ konden spelen bij het ziekteverloop.
En het waren ook geen gewone probiotica bacteriën.
"Het experiment geeft de doorslag" - deze vorm van alvleesklierkanker bestrijden werkte niet beter (statistisch ietsje slechter) dan andere middelen.

Geen enkele reden tot paniek: specifieke bacteriën zijn op zich niet verkeerd.
(Zou dat zo zijn, was dit hele experiment nooit uitgevoerd. Het is gestopt omdat het niets toevoegde, zelfs iets afdeed. Dat was alles.)
(Een stel artsen in het Leids universitaire ziekenhuis houden zich bezig met 'poepdonaties' van donoren zonder darmproblemen - voor Duitsers is dit uiteraard belachelijk primitief, maar andermaal: zelfs gebruikelijke medici hebben oog voor goede darmmicrobiotica.)

Gist nemen is uiteraard iets compleet anders dan darm bacteriën.

En wat mij fascinereert: als mens of dier: de verscheidenheid aan DNA is zeer indrukwekkend, veel en veel ruimer dan al je eigen cellen bij elkaar - 'en toch ben je het niet zelf', idealiter is het een symbiose. (= Idealiter heb je er beiden voordeel aan, en soms valt dat voordeel voor de 'gastheer' toch tegen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-12-16 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:08

funnyhorses schreef:
Voor degenen die willen weten wat en waarom kijk dan even in mijn berichten.
Ik wil het in dit topic enkel hebben over Kefir of Kaucabam.
Alle positieve en negatieve ervaringen lees ik graag.


Gaat het om je tinkertje met de leverbotbesmetting. Ik heb je topic doorgelezen. Wat heb je al veel gedaan zeg.
Ik kreeg uit dat topic de indruk dat dat opgelost was. Wat zijn dan nu nog de klachten?

Soms gaat het bij paarden om complexe meervoudige problemen waardoor ze geheel uit balans kunnen raken en de veelheid aan symptomen het beeld kan vertroebelen.
Ik kan je aanraden je paard te laten onderzoeken bij Den Hoek. Die kunnen met dat soort klachten veel en zijn vaak sneller achter de oorzaak van de problemen dan een reguliere dierenarts.

Een paard van een stalgenootje hebben ze weer in de benen gekregen nadat deze maandenlang met diarree in Utrecht stond en die niet meer wisten wat ze ermee moesten. Utrecht heeft daarin samengewerkt met Den Hoek.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:20

Klopt het is mijn tinker die zolang ik haar heb niet in orde is.
Na de ontworming tegen leverbot zie ik verbetering.
De rede dat ik me nu verdiep in de probiotica is omdat ze veel meds en ontwormingen al heeft gehad. De mest is al verbetert maar nog niet zoals het hoort het zijn deels balletjes en deels rul zeg maar.
Ook zou kefir een goede bijdrage kunnen zijn voor de lever.
Gezien maag- darm en lever hand in hand gaan wil ik alles aanpakken ipv me op 1 onderdeel te richten.
Heb ook een internist gevonden (met dank aan tip van bokker) is wel 2 uur auto rijden maar dat word de volgende stap als niks de oplossing is.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:43

8nnemiek schreef:
Ik heb zelf veel waterkefir gedronken en gaf de korrels wel eens aan de kippen. Het wordt vaak aan kippen en duiven gegeven. Paarden heb ik nog nooit gehoord, maar ik verwacht niet dat het kwaad kan. De ingrediënten sowieso niet, maar hoe het met de bacteriën en gisten zit weet ik niet. Ik zou gewoon met een heel klein beetje beginnen en langzaam iets meer geven. Ik kan me iig niet voorstellen dat het kwaad kan :)


Wat deed de waterkefir voor jou? Nam je het voor een rede of gewoon omdat het gezond is?
Hoe voelde je je toen je het nam en waarom neem je het nu niet meer?
Alle info is welkom. :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:52

x_Quinta_x schreef:
Je kan ook aloë Vera aan je paard geven. Bij mij kan je speciale drinkgels bestellen als je wil.
Puur natuur dus niks schadelijk!
Aloe Vera reinigt de darmwand, waardoor de voedingsstoffen van de aloegel en de voeding van het paard veel beter wordt opgenomen.
Het proberen waard. Ik geef het mijn paard ook en hij ziet er supergezond uit, energiek. Net wat het bij de mens ook doet

Botulisme is ook puur natuurlijk, en vliegenzwam, en taxus en...enfin de boodschap is wel duidelijk denk ik.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:53

funnyhorses schreef:
De rede dat ik me nu verdiep in de probiotica is omdat ze veel meds en ontwormingen al heeft gehad. De mest is al verbetert maar nog niet zoals het hoort het zijn deels balletjes en deels rul zeg maar.
Ook zou kefir een goede bijdrage kunnen zijn voor de lever.


Fijn dat ze in ieder geval zo vooruit gaat. Gezien de toch wel forse wormbesmetting is het ook niet raar dat de mest nog niet normaal is. Hoeft niet van de medicatie te komen, maar kan ook komen doordat de wormen de darmen hebben beschadigd. Of dat zich helemaal herstelt is ook niet altijd te zeggen, maar als de fysieke conditie eenmaal goed is, hoeft dat ook geen onoverkomelijk probleem te zijn.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:01

Babootje schreef:
funnyhorses schreef:
De rede dat ik me nu verdiep in de probiotica is omdat ze veel meds en ontwormingen al heeft gehad. De mest is al verbetert maar nog niet zoals het hoort het zijn deels balletjes en deels rul zeg maar.
Ook zou kefir een goede bijdrage kunnen zijn voor de lever.


Fijn dat ze in ieder geval zo vooruit gaat. Gezien de toch wel forse wormbesmetting is het ook niet raar dat de mest nog niet normaal is. Hoeft niet van de medicatie te komen, maar kan ook komen doordat de wormen de darmen hebben beschadigd. Of dat zich helemaal herstelt is ook niet altijd te zeggen, maar als de fysieke conditie eenmaal goed is, hoeft dat ook geen onoverkomelijk probleem te zijn.


Vandaar mijn interesse in Kefir.
Kefir kan trouwens ook met niet-dierlijke melk gemaakt worden zoals sojamelk of amandelmelk.
Persoonlijk zou ik dan neigen naar de waterkefir. :j

Na 3 jaar dokteren zouden de darmen toch hersteld moeten zijn na alles wat ik al gedaan heb?
Daarom denk ik dat ze gebaad zou zijn bij een kuur levende probiotica's die uit meerdere stammen bestaan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:04

Kuggur schreef:
x_Quinta_x schreef:
Je kan ook aloë Vera aan je paard geven. Bij mij kan je speciale drinkgels bestellen als je wil.
Puur natuur dus niks schadelijk!
Aloe Vera reinigt de darmwand, waardoor de voedingsstoffen van de aloegel en de voeding van het paard veel beter wordt opgenomen.
Het proberen waard. Ik geef het mijn paard ook en hij ziet er supergezond uit, energiek. Net wat het bij de mens ook doet

Botulisme is ook puur natuurlijk, en vliegenzwam, en taxus en...enfin de boodschap is wel duidelijk denk ik.


Beetje flauwe reactie. >;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:08

Niets "flauws"aan; natuurlijk=onschadelijk is baarlijke nonsens.
De voorbeelden die ik aanhaal zijn opzettelijk wat overdreven gekozen, maar het principe gaat ook in mildere gevallen op.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:14

Ik zou iets dat een zwangere vrouw niet mag, ook niet aan een paard geven. Dat is wat mijn eerste gevoel zegt :)

MAar ik weet niet, denk dat er voldoende alternatieven zijn om dit niet aan je paard te geven

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:20

Kuggur schreef:
Niets "flauws"aan; natuurlijk=onschadelijk is baarlijke nonsens.


Je moet wel kunnen filteren natuurlijk.
En met aloë vera zijn veel goede dingen bereikt zowel inwendig als uitwendig.
Als je het niet probeert dan weet je ook niet of het werkt, toch?
Ik probeer ook liever iets uit de natuur dan iets chemisch.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:21

Je moet wel kunnen lezen natuurlijk...

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:22

Ik kan lezen en in dit topic wil ik graag over ervaringen met Kefir lezen. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:27

Mijn helaas overleden leaspony kreeg dagelijks probiotica. Hij had een auto-immuumziekte en extreme zomereczeem en dit was iets wat hielp om zijn weerstand wat beter te houden.

Het fijne weet ik er niet van, het zal wel homeopathisch zijn geweest en wie weet voor mensen. Aangezien de eigenaar een eigen praktijk had.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:34

funnyhorses schreef:
Wat deed de waterkefir voor jou? Nam je het voor een rede of gewoon omdat het gezond is?
Hoe voelde je je toen je het nam en waarom neem je het nu niet meer?
Alle info is welkom. :)

Ik maakte het vooral als vervanger voor cola en frisdrank, omdat het lekker, gezond en goedkoop is :j
Ik had zelf nooit problemen met mijn darmen en merkte er vrij weinig van, maar mijn moeder dronk het zodat ze beter naar de wc kon.
Uiteindelijk zijn de korrels dood gegaan tijdens een vakantie, maar ik wil wel weer eens nieuwe korrels halen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:36

MarlindeRooz schreef:
Mijn helaas overleden leaspony kreeg dagelijks probiotica. Hij had een auto-immuumziekte en extreme zomereczeem en dit was iets wat hielp om zijn weerstand wat beter te houden.

Het fijne weet ik er niet van, het zal wel homeopathisch zijn geweest en wie weet voor mensen. Aangezien de eigenaar een eigen praktijk had.



Wat jammer dat de pony er niet meer is :(:)
Weet je wel nog welke probiotica het was?

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:37

Heb je al eens gekeken naar Marstall Optimaal?
Ik zou het zoeken in gezonde PAARDENvoeding.
En niet rotzooien met dingen die nietbewezen goed voor het paardenlichaam zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:37

funnyhorses schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mijn helaas overleden leaspony kreeg dagelijks probiotica. Hij had een auto-immuumziekte en extreme zomereczeem en dit was iets wat hielp om zijn weerstand wat beter te houden.

Het fijne weet ik er niet van, het zal wel homeopathisch zijn geweest en wie weet voor mensen. Aangezien de eigenaar een eigen praktijk had.



Wat jammer dat de pony er niet meer is :(:)
Weet je wel nog welke probiotica het was?

Nee, het waren kleine homeopatische witte pilletjes. Meer weet ik niet...

Ik spreek alleen de eigenaren niet meer en het is ook al 1,5 jaar geleden gebeurd helaas.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:43

8nnemiek schreef:
funnyhorses schreef:
Wat deed de waterkefir voor jou? Nam je het voor een rede of gewoon omdat het gezond is?
Hoe voelde je je toen je het nam en waarom neem je het nu niet meer?
Alle info is welkom. :)

Ik maakte het vooral als vervanger voor cola en frisdrank, omdat het lekker, gezond en goedkoop is :j
Ik had zelf nooit problemen met mijn darmen en merkte er vrij weinig van, maar mijn moeder dronk het zodat ze beter naar de wc kon.
Uiteindelijk zijn de korrels dood gegaan tijdens een vakantie, maar ik wil wel weer eens nieuwe korrels halen.



Waar haalde jij de korrels?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:50

Ik heb ze van een bokker gekregen :D Ik had er ook een topic over geopend.
Maar ik zou even kijken in de facebook groep, daar staan heel veel adressen :)

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:01

Wat is je rantsoen?

Er zijn geen harde bewijzen dat probiotica ook daadwerkelijk helpt bij paarden. Je kan dus betere zorgen voor veel vezels en niet teveel suiker wat de goede bacteriën in de darmen al stimuleert.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 16:38

funnyhorses schreef:
Ik kan lezen en in dit topic wil ik graag over ervaringen met Kefir lezen. :)


Nee. Je staat alleen open voor wat je wilt horen.

Mensen geven, in mijn ogen terecht, waarschuwingen!